Jag ville bara se

Det är inte lätt att göra sig av med alla inbyggda fördomar. Om sanningen ska fram vet jag inte heller om man ska göra det. Är de inte kollektivt elaka utan inplanterade av egen livserfarenhet tillhör de personligheten som man får stå ut med. Istället ska man lyfta fram dem i dagsljuset en och en i passande situationer och väga dem på våg. Förhoppningsvis slå sönder dem. Låta dem förmultas i den osynliga dikeskanten, men inte den här gången…

Vi tog en kundvagn utanför Maxi. När vi gick in i köpcentrat ville Solveig ta en snabbtitt på Lindex och lämnade över den tomma vagnen till mig. Istället för att stå kvar följde jag med in i butiken och rullade framåt på de stora lederna, där jag inte rev ner några plagg med vagnen. Då såg jag det omaka paret. Hon nätt, docksöt, kort till växten och född i ett asiatiskt land. Han fluffig, rakat huvud, militärkängor, stor på alla sätt, betydligt äldre och med ett utmärkande utseende och rörelsemönster. Jag har sett det alltför många gånger. Den udda kombinationen där jag inte kan låta bli att tänka svarta tankar beroende på att jag sett drag hos männen som jag önskat att jag inte sett. Direkt gick nu mina elaka tankar igång trots att jag som motgift känner flera underbara och härliga män som är helt motsatsen i sitt sätt att vara till sina asiatiska fruar, som de träffat sent i livet.
Mitt ringa intresse för kläder packades ner och istället blev jag detektiv. Först studerade jag bara kroppsspråket beroende på avståndet. Det svepte iväg till negativa tankar med våld på hemmaplan och definitivt inte till högt i tak, småtjafs och rättigheter att tycka vad man vill. Jag förstod att hon ville ha en tunika som var nedsatt till priset. Hon bad vackert och förödmjukande. Mitt varma hjärta ville genast ta upp Visakortet. Sättet han förflyttade henne på i ett offentligt forum var inte okej. Vågade han dra i hennes arm på det sättet där… hur var han då i fönsterlösa rum med fyra väggar, en låst dörr och med endast dammtussar under sängen som rädda vittnen? Mina ömma tankar, mina händer som strategiskt tråcklade in den stora kundvagnen och mina höjda ögonbryn lättade på trycket. Skapade ett konstlat och falskt andrum för kvinnan. Två tankar flög snabbt igenom mitt huvud. Jag lovar. Jag är inte det minsta blyg i sådana lägen, men jag la band på min satiriska tunga. Alltför rädd att jag skulle bli en projektil vid hemkomsten. Att han skulle använda just mig som ett slagträ, när han fortsatte att systematiskt plocka ner den söta kvinnans identitet. Bit för bit. Jag kunde inte låta bli att föra mitt huvud lite fram och tillbaka. Kroppsmarkera. Man mot man. Egentligen såg jag inte honom som en manlig motståndare. Mer som ett äckligt kräk. En ny svulst som växte på min gamla fördom. Dystert insåg jag att kolen glödde på en av mina fördomar. Tro det eller ej. Men jag har i takt med att jag blivit äldre smålett och njutit när jag haft fel om saker och ting. Precis som om jag fötts på nytt. Med glädje hade jag mer än gärna avstått från min fördom denna stund, istället hade den fått nytt syre. När jag senare med en överfylld kundvagn på Maxi återsåg paret vid packandet av varor vid kassan var han igång igen. Han var inte vatten värd för mig. En skam för mitt kön. Det borde finnas körkort för både det ena och det andra.

60 thoughts on “Jag ville bara se

  1. Känner igen mig i din beskrivning av dina tankar. Har kommit på mig själv många gånger med att döma ut männen som väljer dessa till sina fruar. Det finns många som inte är vatten värd.
    Nä fy vale. Måste tänka possitivt nu, för det finns nog bra människir åxo som väljer dessa tjejer till sina fruar.

    Tisdagskram från mig nu.

  2. Oxå lagt märke till sådana män, o drar mina slutsatser. O som sagt inget vågar man säja eller göra för att det inte ska bli ännu värre när dom kommer hem.
    O ja en av mina bästa vänner lever med en asiatisk kvinna o snällare man finns inte….

    • Hade det ökat skulle ingen kunnat låta bli att lägga sig i, men han visste säkert var han skulle hålla gränsen i offentliga rum. Där fanns en spärr kvar. Tyvärr var det inte första gången jag bevittnat liknande händelser. Det är ju precis det som händer om någon säger något. Då blir kvinnan beskylld för att flirta osv. Just sådana här situationer har jag även sett bland svenska par. Även i sällsynta fall där kvinnor agerat ”skurken”. Det är skönt att det finns solskenshistorier och det är synd att de onödigt och orättvist hamnar i skottgluggen.

  3. Just de här paren som du som träffande beskriver här ser jag tyvärr en hel del av på mitt jobb. Mannen är inte nödvändigtvis stöpt i just den formen som i ditt inlägg utseendemässigt men väl handlingsmässigt.
    Sen ser jag även par som verkar vara lyckliga även om mannen ofta skulle kunna ha varit pappa till kvinnan/flickan i fråga. Men det kan väl vara hänt – bara de är snälla…..
    Kram på dig du storhjärtade man ♥

    • i din yrkesposition måste du ha noterat både det ena och det andra. Bara de är snälla. Solveig har tur som har en ”boytoy” eftersom jag stannat i åldern. 😉

      Du måste vara försiktigt på vägarna. Vintern har slagit till på alla sätt.
      Kram

  4. Så bra du beskriver mina egna tankar om hur just jag upplever när jag stöter på dessa vildsvin till män. För inte så länge sedan råkade jag sitta intill ett par på en restaurang, jag var nära på att gå där ifrån. Kvinnan försökte och försökte att vara ett trevligt och på knagglig svenska utrycka sig till en man som bara hånade henne för uttal och felsägningar.
    Liten och hjälplös känner jag mig i dessa situationer.

    God Natt!

    Kram

  5. Tyvärr är det en fördom som alltför ofta stämmer. Tur att det finns de som bevisar motsatsen också och när jag upplever det är jag väldigt lycklig att jag har fel ibland!

  6. Skönt att se att jag inte är ensam med dessa tankar… jag är verkligen inte någon fördomsfull person, men ibland ser man sådana i mina ögon omaka par som upprör. I ärlighetens namn så finns det också varma, kärleksfulla förhållanden mellan äldre svenska män och mycket unga asiatiska kvinnor… för egentligen spelar ju varken ålder eller ursprung någon roll.
    Kram

    • Ålder ska inte spela någon roll även om jag kan fundera på vad en åttioåring och en tjugoåring har ihop som äkta par om jag ska ta ut svängarna och överdriva. Det har jag inte med att göra. Skon skaver inte där. Det är allt annat mörkt jag syftar på. Det finns på så många andra ställen också, men möjligheterna för de med onda sinnen har en spelöppning som jag inte uppskattar. Deras möjlighet att utnyttja är för många när motpolen inte tillåts få reda på spelreglerna. Vet vart hon ska vända sig. Kram

  7. Visst har man fördomar i såna här lägen, men…precis som du skriver så är det kanske inte alltid så att dom är korrekta.
    Vi har en vän som är runt 60 som skaffat sig en betydligt yngre dam från Thailand. Det är bara det att det är hans 3:e unga thailändska. Den första gifte han sig med efter att ha känt henne i 2 månader. Hon tog hit en väninna ett år efter bröllopet som fick bo med dom och vara barnvakt. Sen lämnade hon hastigt vår vän och babyn till väninnan efter två år. Han var otröstlig – och vi tyckte då väldigt synd om honom!
    Det visade sig dock att han snabbt tröstade sig med väninnan. Som i sin tur och lämnade honom också efter nått år. Då åkte han till Thailand med barnet och bosatte sig där. ”För barnets skull” som han sa! Ha!!
    Där skaffade han sig en ny ung fru som han numera har ett litet barn med.
    Till saken hör att vår vän är en riktig ”frögurka”, han har nu totalt 7 barn med 5 olika damer. Kvinnor älskar honom för han är så snäll, mjuk och rar och dessutom såg han bra ut i yngre ålder. Men….. ”något fel” på honom måste det vara – det har jag numera en helt annan fördom om!!

    • Om jag inte hade åsikter tidigare så fick jag det av ditt bidrag. 😉 Men de positiva tre orden snäll, mjuk och rar lättar upp det hela. Måste passa på och tacka för alla härliga kommentarer med egna storys som du serverar på min blogg och som andra läsare får glädje av. 🙂 Du är en god berättare.

  8. God morgon!
    Jag har också alltid studerat människor, mycket intressant. Jag har aldrig ont av att stå i kö, tiden ägnar jag till att observera.
    Detta var otrevligt som du bevittnade. Jag har också sett mycket i mitt jobb. Även vanliga ”Svensson” har uppfört sig illa. En man som alltid förde kvinnans talan. Mannen dog, och kvinnan fick plötsligt talförmåga och blomstrade!
    Ha en fortsatt bra dag, kram!

    • Godkväll här! 🙂
      Jag har aldrig gillat att stå i kö. men jag tycker oftast det är intressant att observera. Sådant hann jag inte med så ofta när man ständigt rörde sig med kompisar förr.
      Intressant det du skrev, som fick mig att tänka på något liknande där jag ”nästan” fick dåligt samvete av att se utvecklingen hos den nertrampade personen efter hon blev änka. Nej. Det fick jag inte. Jag var jätteglad för det var så härligt att få uppleva.
      Kram

  9. Jag är nog lika ”fördomsfull” som du Bosse, det är obeskrivligt trist att få det man tycker sig se bekräftat av ett uppträdande som är hemskt! Kram på dig, bra att du inte lät dig provoceras mer än du gjorde/Margareta

  10. Bra skrivet Bosse.
    Jag får ont i magen och blir tårögd när jag ser den vanmaktsfyllda kvinnan framför mig. Kuvad på så många sätt …

  11. Dessa ”ärkesvin” de är inte värda ett vitten. Jag ser också tyvärr alltför ofta som det kommer en sådan typ med en dylik söt tjej och beter sig så man har lust att fullkomligt tillintetgöra honom.
    Vad sjutton är det som fattas hos dem? Att gå fram kan ju också bli ett bakslag för den stackars
    tjejen, hon får lida för att jag gick fram, den orkar man inte ta den heller.
    Därför lommar man muttrande därifrån med blandade känslor om man har gjort rätt eller ej….
    Ha en fortsatt fin onsdag!
    Kramen

    • Du sätter fingret på en viktig punkt. Om jag hade alla ”papperssvar” så är det säkert män som har olika luckor i sin personlighet som klart dominerar det negativa och förstör för seriösa män. Jag inbillar mig att många av dem inte hade haft en chans på en svensk kvinna. Här utnyttjar de en möjlighet. Lockar med guld och gröna skogar men bjuder på…
      Hoppas att du är riktigt pigg idag.
      Kramen

  12. Åååå ja usch tyvärr är detta sanning för många kvinnor. Mitt hjärta blöder för dessa kvinnor. De finns i alla åldrar och alla landsbeteckningar. Männen, om man kan kalla dem män just i denna situation, är skadade och behöver hjälp, de finns i alla kategorier från politiker till just det du såg. det finns t o m präster som slår sina fruar. Man kan anmäla vad man ser till polisen om sen kvinnan en dag väljer att anmäla har hon dessa anonyma anmälningar till sin hjälp att bli trodd.
    Tro aldrig att det är en engångsgrej det är det mycket sällan och mannen behöver hjälp han också.
    Ingen vill egentligen vara så, det väljer jag att tro.
    Kram från Skogsfen.

    • Det gör mitt hjärta med. De finns överallt men här syns det så tydligt. Våld inom hemmets väggar har alltid dominerat och kommer säkert att fortsätta göra det. Jag har aldrig trott på engångsgrejer. Tyvärr har många kvinnor hoppats på det genom åren. Liksom skammen att berätta. Har de helt bryts ner psykiskt har möjligheterna begränsats ytterligare. Sorglig spiral. Civilkurage och att man vågar anmäla även de man känner kan göra skillnad. Innerst inne vill nog ingen vara ett monster. Om man ”bara” begränsar sig till droger av olika slag gäller andra motiv, handlingar och åtgärder. Kram

  13. Jag försöker låta bli att ha några fördomar och förutfattade meningar. Men jag lyckas aldrig fullt ut. Hade en gång en ensamstående manlig granne som berättade att han åkte till Filippinerna några gånger per år… Ja ha… och vad tänkte jag då… jodå.. de elaka otäcka tankarna.

  14. Jag har tänkt och sagt det många gånger, det finns ingen gräns för vad vi människor kan göra mot varandra. Och tyvärr speciellt vad män gör och har gjort mot kvinnor över hela världen. I mina allra svartaste stunder blir jag deprimerad och kan inte låta bli att tänka på alla kuvade kvinnor genom historien. För att? För att kvinnor är muskelsvagare? Är det anledningen? Kjell säger ibland, att jag inte kan bära allt det på mina axlar. Det förstår jag ju och det hjälper inte att bli ledsen och arg. Jag måste göra något. Är förstås med i Röda Korset. Har jobbat där ideellt.

  15. Visst ser man äldre män med stora ölmagar gå hand i hand med små söta flickor från anda länder. Det känns inte naturligt alls. Vissa fördomar har man helt enkelt för att de ofta visar sig vara sanna. Sedan finns det säkert undantag också förstås.

  16. Du är inte ensam om dina fördommar… det är säkert många par, som är lyckliga och har det bra. Men, alltför många är det nog det att männen inte lyckats fånga någon kvinna i sverige som går med på deras fasoner…urk…

  17. Människor som förtrycker andra, det gör ont att se och uppleva, oavsett om det handlar om män eller kvinnor eller utseende, ålder eller ursprung. Jag hade nog haft svårt att inte göra något om jag upplevt det du upplevde, Bosse. Fast vad skulle jag gjort? Jag vet inte. Ibland är det enda jag kan göra att be en bön för en medmänniska. Och det gör jag då.

    Kram/Anna-Karin

    • En medkännande bön är ett fint initiativ. Du om någon är ett bra bevis på en medmänniska med hjärtat på det rätta stället. Tänk vad du gör skillnad med dina artiklar, blogginlägg m.m. där du stödjer den utsatta individen. Inte räds för att kontakta politikerna med ”jobbiga” frågor. Du gör en stor insats Anna-Karin. Kram

  18. Vad du är bra! och jag håller med dig så mycket. Hinner inte skriva mer när det är bråttom som vanligt med barn på träning. men jag ville säga att jag sträckläste ut din bok igår natt och har skrivit om den i dagens inlägg. älskade den..***************

    kramar Lycke

    • Tack Lycke på flera sätt. Min fru Solveig ropade på mig när jag var på annat håll igår och berättade om ditt senaste blogginlägg. Vilken häftig tapetsering. Hel coolt. 🙂 Vad glad jag blev över att du gillade min roman. Ser du hur glad jag blev? 😀 Tackkramar från söder.

    • Det blir oftast inget bra skrivet när man är upprörd. Det jag skrev hände inte ”igår” utan för några år sedan. Så själv hade jag distans till det när jag skrev om mötet. Tyvärr har jag sett andra liknande situationer som stört mig. Många känslor tävlar med varandra. Ilska, ledsamhet och en tröttsam hopplöshet över att inte ha det givna svaret vad man ska göra åt det i framtiden. Jag lider alltid med utsatta medmänniskor eller djur. Har alltid gjort det. Kram Bosse

  19. hej igen..hoppas verkligen det inte var din kommentar jag råkade radera för nån timme sedan. då hade jag blivit ledsen. men det var det kanske inte. Här ska vi natta små och stora glin precis. hoppas du har det bra. trots ilskan över det där eländet jag förstår så väl. kan bli galen på sådant. det finns en anledning att jag försökt undvika att ägna mig åt politik. kan också gå i taket för saker. ingen sinnesfrid precis (ler) Undrar lite vilket stjärntecken du är (helt fånigt)..nåja, hoppas du läste min övre kommentar. måste kila igen ***

    kramar Lycke

    • Jag brukar inte skriva om något som hänt nyss. Helst inte när det handlar om starka känslor. Då blir det mest pannkaka. Episoden har några år på nacken men är tyvärr lika aktuell. 😦
      Nej. Det var Solveig som läste från sin dator igår så du har inte raderat något från mig. Ännu. 😉 Vi är lika där. Jag försöker också undvika politik så mycket som möjligt av samma skäl som ditt. Givetvis kan du få mitt stjärntecken. Jag är vattuman.
      Kramar Bosse

  20. tyvärr ser man de där männen rätt så ofta, usch å de stackars kvinnorna som inte själva har valt att vara i deras våld, du skriver så himla bra att jag såg den där situationen framför mig. kramen

  21. Nu finns det ju helt klart undantagsfall men för mig är det att de Svenska män som inte kan få en fru i Sverge(Vi har ju lite krav ändå) åker iväg och sprider pengar om kring sig och det finns många som vill till Sverige och få en svensk rik man. De tror att de är rika och snälla men när de sen kommer till Sverige så är de helt annorlunda och i många fall inte så rika som det ser ut som. Vet inte riktigt varför de inte åker tillbaka men har kanske inte pengar eller om de försöker stå ut ett tag för att sen skiljas.
    Ja du ibland blir det mycket spring på dagiset och så även idag. En del personal som är sjuk och då får jag rycka in lite här och där. Tur är så tycker jag det är ganska kul för man lär känna alla barnen i huset.

    • För rättvisans skull borde svenska äldre kvinnor åka iväg och ta hem unga starka snygga män. 🙂 Vi vet inte alltid storyn bakom. Jag vill bara inte att de ska byta ut kolera mot pest. Dessutom känner jag till underbara män som är supersnälla och där jag tror att äkta kärlek har uppstått. Det är inget lätt problem. Många bottnar. Men jag är emot allt våld och utnyttjande.
      Förstår att det finns fördelar också bara det inte blir för många skiften under samma dag.

  22. Visst blir man ledsen när man ser sådant. Visst har vi alla fördommar om olika saker. Men jag tycker inte att vi ska ge männen hela skulden till allt ont. Jag känner män som blivit så illa behandlade av kvinnor att de inte vågar lita på någon…..Kvinnor är kanske svaga fysiskt. men kan förtrycka och nedvärdera psykiskt. Det talas det väldigt sällan om.
    Kram

    • Jag har också konstaterat motsatsen och jag tror att vi kommer att läsa och höra talas om fler fall i framtiden där kvinnan är den skyldige. I mitt inlägg var jag mest ute efter att belysa våldet (som kan vara både fysiskt och psykiskt) för en grupp som har ett sämre utgångsläge beroende av ringa kontaktnät på alla plan, kommunikationsproblem beroende på brist på sina rättigheter och ringa språkkunskaper på aktuellt hemmaspråk. Det jag såg var tyvärr inte första gången, men det var första gången jag skrev om det på bloggen. Det finns ingen manual och lätt lösning generellt. Civilkurage kan man komma långt med i många sammanhang liksom störningar från myndigheter som känner till tidigare våldstendenser. Kram

  23. Jag tror att vi alla har fördomar kring det mesta, tyvärr. Jag känner igen min egen fördom i ditt inlägg för så går även mina tankar. Jag brukar tänka att nu får jag skärpa mig och tänka positivt till jag ser deras beteende mot sina fruar. Vips så kommer fördomarna tillbaka som ett brev på posten.
    Kram Åsa

Kommentera

