Film fyra av femtio

Utanför din dörr

Utanför din dörr.
Genre: Romantisk komedi, 91 min, 2002
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 35/40
2). Bosse Lidén 2014: 103/120

Favoritscen/kommentar: 45 minuter in i filmen, när Sanna ska ta sig in i Andrés tomma lägenhet genom att klättra på utsidan av balkongen och…

Egna ord: I den här romantiska och komiska filmen lär man sig skillnaden mellan en toalett och tourette.
Eric Donell sitter på flera stolar. Han är producent, har gjort regi tillsammans med Martin Söder och spelar huvudrollen med bravur. Den unga kvinnan som gör allt för att fånga honom spelas utmärkt och naturligt av Lina Englund. Jag föll pladask för denna ljuvliga svenska charmpärla. Jag satt sedan och plöjde igenom det digra extramaterialet med framför allt regikommentarer, som därefter gjort repriserna extra intressanta. Som när Eric hade varit och klippt sig. Först senare insåg han att det var för mycket trafik i en tidigare scen. De var tvungna att ta om scenen. Nu när jag vet om det, ser jag att han har fel frisyr där han sitter på en bänk i en park. En trilskande papperskorg på Söder i Stockholm minns jag alltför väl. De ville inte ha med den i ett avgörande romantiskt läge, men fick inte tillstånd att montera bort den och det gick inte att filma förbi den.

Handlingen: André Landsten är illustratör. Han arbetar och bor i Stockholm. En tragisk händelse gör att han inte längre orkar med storstaden. En klassisk scen är när han blundar och sätter sitt finger på en karta för att välja ny bostadsort. Sedan läser han ordet högt – Lycksele. I denna norrländska stad utspelar sig större delen av filmen. Ibland sveper kameran över fina naturbilder, som gör att jag blir sugen på att åka dit, men framför allt har denna film så mycket charm som jag så ofta saknar i svensk film. Flera roliga scener som sätter sig kvar på näthinnan och som jag fortfarande skrattar gott åt. En mycket ömsint kärleksrelation, som är speciell, men som ändå upplevs som äkta och genuin.
En enkelriktad tjej skulle gett upp direkt. Men sådan är inte Sanna Bergholm. Hon förstår rätt snabbt hur det ligger till med ointresset från Andre´s sida. (Det förstod jag redan i den första scenen.) Björn Gustafsson spelar Andrés sävliga och mysiga farbror. Lennart Jähkel har rollen som Sannas pappa. Han är riktigt kär i sin hemort och ämnar skriva Boken om Lycksele – Lapplands pärla. Göran Engman spelar en kufisk fotohandlare i en liten biroll. Bisse Unger från Tusenbröderna spelar förträffligt den sorgliga lilla grabben Melker, som snabbt blir vän med André. Filmen har så många lyckade klipp. Tempot är behagligt i Lucky Lycksele. Jag blir lika glad varje gång av öppningslåten i filmen. Se filmen och hör vilken låt jag menar. 🙂

Dagens fråga: Hur värderar du generellt ”svensk film”?

Repristext från 8 januari för nya läsare som avslutas med mina tolv kriterier.
https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014/

24 thoughts on “Film fyra av femtio

  1. Oj, tidig morgon, inte alert. Inga filmer i myssoffan här längre. Det var förr med familjen.
    Numera går jag på biblioteksbio en gång i månaden.
    Så svar på din fråga blir: Denna filmen verkar sevärd. Och man ska absolut inte underskatta svensk film! 😉

  2. Jag är återigen lite avis på alla romantiska komedier som visas i ert hem. Denna har tyvärr gått mig helt förbi, det får kanske bli ändring på det.
    Generellt sett tycker jag det är bra med svensk film.

  3. Den har jag sett, och lite söt var den, men imponerade tyvärr inte så mycket på mig vid det tillfälle jag såg den. Jag kanske borde se om den och ge den en chans till.

  4. Hej Bosse, när jag läser din resumé minns jag den här filmen. Såg den på tv för ett antal år sedan. Minns att jag blev varm i hjärtat. Jag gillar att regissören går varligt tillväga när han beskriver människors kärlek.. dvs. med stor ömhet för det annorlunda. Gillade den!
    Har du sett The other sister? (med Juliette Lewis och Giovanni Ribisi). En liknande film som också ger den där feel good – eftersmaken.
    Önskar dig en härlig torsdag! 🙂 Här har kylan trappat ner till mera uthärdliga minus 8, så att man kan sticka ut näsan utan att förfrysa den. Vi bor ju inte på sibiriska Tundran, hade faktiskt börjat tvivla (: förtvivla).. but it’s over now! 😉

  5. Den här filmen har jag aldrig hört talas om. Jag ser gärna svenska filmer. Tycker nog att de flesta är bra. Annars är det ju bara att sluta titta, sen kvittar det om filmen är svensk eller utländsk. Jag vill gärna ”fastna” för filmen med en gång. Har tyvärr inget tålamod att vänta på att den ska bli bättre. Kram

  6. Bah, nu känner u jag att jag vill se den här filmen! 🙂 När jag nu ska göra det…
    Mannen i huset har en förkärlek för svenska filmer, han lär ju se den nån kväll när jag jobbar sent :-/
    Överlag vill jag se svenska filmer med text! Ofta pratar de så lågt att jag inte hör vad de säger, eller så mumlas det bara.

  7. Så detta är alltså en bra sevärd svensk film? Det låter bra! Eftersom jag har en förkärlek för romantiska komedier är det här en som jag ska försöka lägga vantarna på och se!
    Tack för tipset!

  8. Den filmen har jag inte sett. Jag tycker att svensk film är mycket bättre nu än det var när jag växte upp. Något som jag gillar med svensk film är det svenska landskapet som är så vackert i mina ögon 🙂
    Bra med lite filmtips här från er. Jag gillar att titta på film-

    Kram

  9. Denna film har jag faktiskt missat. Vi går oftast på Bio då det är svenska filmer som visas. Tycker att framför allt svenska deckare är jätte bra. Gillar även fina romantiska filmer där man får fälla en tår. Nu tillhör jag dem som gråter ofta och mycket då jag ser på film. Mer och mer med åldern.
    Ha en fin Fredag.

  10. Den här filmen såg jag första gången på natt tåget mellan Göteborg – Luleå. Vi var fyra människor i salongen. Gillade filmens handling och kul att den är inspelad i just Lycksele.
    Jag har släkt i Lycksele så jag känner väl igen miljön. Jättebra med era filmtips! Ska kolla runt lite mera nu. Ha en fin lördag. Kram

Kommentera

