Film sex av femtio

Last chance Harvey

Last chance Harvey
Genre: Drama, 89 minuter, 2008
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 32/40
2). Bosse Lidén 2014: 99/120

Favoritscen: Harveys tal till sin försummade dotter.
Favoritkommentar: ”För mig känns det bekvämare att bli besviken. Jag är arg på dig för att du försöker ta det ifrån mig.”

Egna ord: En lågmäld film som växer för varje gång jag ser den. Charmig film för en lite äldre publik, med en behaglig musik i bakgrunden som stilfullt ramar in handlingen.

Under tre intensiva dagar i London får vi följa amerikanen Harvey Shine (Dustin Hoffman). Han har missat planet, får sparken via telefon, hans dotter ska gifta sig och vill att hennes styvfar ska leda henne till altaret, allt är med andra ord öken. Dustin Hoffman är övertygande som den cyniske och nyanserade äldre medelålders mannen. Det har gått många år sedan Dustin slog igenom i kultfilmen Mandomsprovet (1967) Det är ofattbart att han passerat sjuttioårsstrecket när han spelade in Last chance Harvey. Här upplever jag hans roll som charmig mitt i sin sorgsenhet.
Det förekommer en tjusig svepande, stillsam kameraåkning vid några tillfällen, som får mig att smälta.

Engelskan Emma Thompson gör motspelerskan Kate Walker på ett ypperligt och behagligt sätt. Kate jobbar på flygplatsen Heathrow med ett enklare jobb, lever ett stillsamt liv och verkar ha gett upp möjligheten att bli förälskad. Hon läser mycket och har en mamma som är ett mänskligt preventivmedel, enligt en väninna. Mamman har en granne som hon inbillar sig är en polsk Jack Uppskäraren och ringer ideligen och ”stör” Kate.

Ibland ungdomligt, andra gånger med en fundersam stillsam humor fortgår konversationen mellan Kate och Harvey på promenader längs med Themsen. Rakt på sak utan krusiduller väljer de att dela med sig av fragment från sina långa liv. Ärligt erkänner de sina fel och brister. Kärlek har inget med ålder att göra. Men rädslan och osäkerheten kan vara mer intensiv, ju mer ärrade vi blir i själ och hjärta.

Baksidetext: När allt är som svartast träffar Harvey Kate i flygplatsbaren och ett samtal som kommer att påverka bådas liv inleds. En varm film som hyllar nystarter – vid vilken ålder som helst.

Dagens fråga: Har du något trevligt minne av Dustin Hoffman eller Emma Thompson?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014.

https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014/

16 thoughts on “Film sex av femtio

  1. Såg att den gick på TV igår och spelade in den. Ska tittas på vid lämpligt tillfälle = hemmakväll i lugn och ro, endast hunden och jag. 🙂

  2. Minnen… jag glömmer aldrig Emma Thompson mot Anthony Hopkins i Återstoden av dagen och igår såg jag en bra film med Dustin Hoffman och Gene Hackman, Runaway Jury. Jag gillar ju Gene Hackman skarpt och han har faktiskt blivit snyggare med åren. Vem mer kan skryta om det :-)?

  3. Den där filmen blev jag faktiskt lite nyfiken på. Fnittrade då jag läste konstaterande från väninnan om mamman som var ett levande preventivmedel:-) Min mamma rekommenderade mig i tonåren… KAFFE. Kaffe? Ja istället för… blev hennes svar. Kramar

  4. Nu känns det som om jag sett den här filmen, fast den kanske inte gjorde något direkt avtryck i mitt minne…eller också är det någon annan jag far efter. Men Dustin…självklart kommer Rain Man upp i huvudet!! Jag har sett den filmen flera gånger, och sista gången såg jag den efter att jag börjat jobba med ungdomar med autism, och helt plötsligt fick filmen en helt annan innebörd!!
    Kram kram

  5. Alltså jag är så dålig på att se filmer och att komma ihåg vad skådespelarna heter. Jo vissa känner man ju till men vilka filmer de gjort osv…. Det är inte så ofta som vi går på nio för jag tror att jag ska somna. Det hände en gång då jag var med barnen….Jag har nog svårt att sitta helt stilla och sysslolös.
    Grattis ännu en gång till dig Vattuman….
    Vattumän är sååå trevliga eller hur?

    Kram
    annika

  6. Jag har inte sett den filmen!!!!!……Svar:Du ska vänta med tandkrämen tills du sätter tillbaks tandborsten till Solveig :-)Att lyfta upp bokstäverna är ingen hit! Men att dammsuga efter att du använt tandborsten är bra. (jag menar naturligtvis på tangentbordet) Kram!

Kommentera

