Ljus på flera sätt

Det är en ljuvlig tid just nu. Jag gläds och är tacksam åt många saker. Flyttfåglar kommer i stora stråk från söder och flyger in över havet. Vårblommorna tävlar med varandra om att dra till sig uppmärksamheten. Det är flera veckor sedan snödroppar och vintergäck tjuvstartade. Fortsätter värmen kommer allt rekordtidigt. På gärdena såg vi igår hur bönderna jobbade på med vårbruket. Ljusets återkomst uppskattar jag otroligt mycket. Mer och mer för varje säsong. Kan det ha med åldern att göra? Precis i skarven mellan sportlovet och nystart på vårterminen brukar det märkas markant i dessa breddgrader på båda hållen. Ljust vid frukosten med fågelkvitter utanför. Ljust vid kvällsmiddagen. Finns det inget negativt? Jag funderar några sekunder och kommer fram till att prata emot mig själv. Ljuset. Färgerna. Spänningen att inte veta vilka färger när vi startar våra kvällspromenader från husdörren… går genom tunneln under Dag Hammarskjölds väg… och tittar upp mot Nya Vattentornet för att se vilka färgtoner som konstnären valt för denna natt. Fortfarande har vi inte registerat hur många färgkombinationer vi sett under dessa snart tre år vi bott här. Däremot varit tacksamma och glada när vi varit utanför stadsgränserna och börjar närma oss vår hemstad under den mörka säsongen. Precis som om vi blev välkomnade hem. Önskar er en fin söndag.

bild 3bild 2bild 1

44 thoughts on “Ljus på flera sätt

  1. Spektakulär syn – ett tag trodde jag du talade om konstnären ”skaparen av allt” som ordnade med en varierande vacker kvällshimmel… skön söndag på er/Margareta

  2. Jag älskar när det blir ljusare fler timmar på dygnet. Jag är väldigt beroende av ljus, och tycker att vintern är pest och pina. Nu känns det som man blir levande på nytt efter en lång zombietillvaro. Oroa dig inte för att det har med åldern att göra att du gillar ljuset. Jag har känt likadant i hela mitt liv. Det betyder bara att vi inte är ljusskygga personer. Kram

    • Din sistamening rensar ut allt tvivel. 🙂 Om sanningen ska fram har jag också känt likadant som du i hela livet. Sedan gäller det att göra det bästa av saken. Det hjälper inte att gå och gnälla. Istället får man satsa på att vara en glad zombie. 🙂
      Kram Bosse

  3. Visst är man överlycklig över att ljuset och värmen är på gång. Och att alla vårblommor börjar slå ut och att….. Det är nog den allra bästa tiden på året just nu när ALLT mysigt ligger framför en!
    Men…det är också härligt på sensommaren med riktigt varma kvällar då man kan sitta ute och njuta av alla tända ljuslyktor och man kan bada i havet som är ljummet och…..
    Alltså är det nog så att för mig så har alla årstider – utom vintern – sin tjusning. Och man skulle förmodligen inte uppskatta resten av året så mycket om vi inte hade dom hemska vintrarna!?

    • Sensommaren kan vara underbar. Samtidigt har jag alltid en vemodig känsla i kroppen när jag tänker på att den ska ta slut snart. Att jag aldrig vet om det är sista gången jag njuter. Du har helt rätt i slutet. De fyra olika årstiderna fyller en funktion på många sätt. Dessutom finns det både blå och grå dagar i alla årstider. En solig vinterdag när solen lyser. Snön gnistrar. Det är vindstilla och några minusgrader. Den varma drycken från den medhavda termosen, osv. Det slår ut en regnig, blåsig, grå, dimmig julidag. Vi skulle bli bortskämda om vi hade det för bra alltid. Det är nyttigt att längta. Kan även erkänna att jag hade varit en svikare och ljugare om jag vunnit en storvinst. Då hade jag inte levt upp till dessa ord. Istället skulle vi bott på ett varmt ställe från slutet av oktober till lärkorna hörs igen. Rättelse: Jag ljög inte. Jag skrev ju ”det är nyttigt att längta”. 😉

  4. Härligt inlägg man riktigt känner känslan under promenaden. Vattentornet var ett spännande inslag. Vackra färger i skymningen. Våren är en livsgivande fas för oss alla människor, växter & djur. Bara positivt i min bok 🙂 Ha en fin söndag. Kram 🙂

  5. Visst är det ett under varje vår när ljuset återkommer och då bor vi ändå i en landsända där det dock är ljust en ganska stor del av dagen, även om man ibland måste ha lampan tänd inne för att kunna se ordentligt.
    Ljuset, fåglarna, de spirande löven och så alla vårblommor som tittar upp i gräsmattor och rabatter. Det är nästan så att man ska önska att det inte ska gå alltför fort. Man vill stanna upp och bara njuta.
    Ha en fin vårvecka!
    Kram, Ingrid

    • Jag tror att du kom hem precis rätt i tiden till Sverige och Gotland igen. Samma tanke här. Jag vill njuta av det gradvis. Vill absolut inte att det ska gå för fort och bli en alltför tidig sommar.
      Tack. Önskar dig detsamma.
      Kram Bosse

  6. Så vackert du beskriver årstiden, livet och tacksamheten. Det är så fint att kunna känna tacksamhet och glädje för det lilla. Livet blir så mycket finare då 🙂
    Trevlig fortsättning på söndagen! Kram Christina

  7. Vilka vackra bilder! Har nu njutit av solens ljus nu i TVÅ hela dagar. Härligt att vakna och man ser ljuset mellan lamellerna på persiennen.. Kramar

  8. Jaaa… visst blir man glad då nu ljuset återvänt. Det är ljust då jag går till badis och ljust då jag kommer hem. Om jag inte jobbar kvällspasset förstås. I helgen har det även hänt lite grejer i mina rabatter. Jag tycker nog oxå att det är mycket man uppskattar mer ju äldre man blir. Men vilka häftiga vattentorn ni har. Njut nu av kvällen och glöm inte mästarnas mästare.
    Kramen

    • Vad hittade du på för vårbus i dina rabatter? 🙂 Efter en riktigt trevlig familjeutflykt ut på Österlen med flera varierande stopp bänkade vi oss alla fyra till mys i soffan utan reklamavbrott. Extra trevligt att mina tre damer som annars inte följer sportprogram uppskattar denna variant varje säsong.
      Kramen

  9. Nu har även frugan läst genom din bok, och enbart positiva saker ville hon framföra. Vi som levt i samma tidsperiod känner oss hemma i boken. Tankarna var ungefär de samma, dock lite annan musik, här fanns både svensk, finsk, och engelsk musikutbud hos oss. Hon sade precis som jag, att nästa bok kan vi mycket gärna vänta på inom en snar framtid. Ha det så bra. 😀

    • Jag blir lika glad varje gång jag får en ny bekräftelse på att läsaren känner igen sig i ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. 🙂 Som författare står man ständigt inför olika val och vägskäl. I det här fallet när tonvikten av handlingen var förlagd till sjuttiotalet kunde jag låtit Sebastian var ett fans av vilken stil som helst som var populär just då. Ett tag var jag inne på att göra Sebastian till raka motsatsen till Lena Sanders. Sedan föddes idén med en posters på ABBA och en muntlig gemensam tråd. Då föddes tanken om en lite mjukare nivå på hans musiksmak. Pughs slagdänga fick jag gratis. ”Dinga linga Lena…”. Den var jag naturligtvis tvungen att göra något åt. 🙂
      Musik hade en central plats under min egen uppväxt. Hoppas du njuter av våren i Finland.

  10. Även jag älskar den här årstiden… Jo, ljuset tror jag vi uppskattar mer och mer ju äldre vi blir. Vad det beror på, kan man fundera på. Kanske att man njuter mer av de små sakerna ju äldre vi blir, kanske beroende på att man ser sämre i mörkret med stigande ålder – detta är en av anledningarna för mig alla fall. Var och en kanske har sin teori om den här frågan… 😉

  11. Kan inte annat än att hålla med – det är så himla gott när ljuset återvänder! Men av någon märklig anledning uppskattar jag precis lika mycket när dagarna blir kortare och mörkare om hösten…

  12. Ja, det är ljuvliga tider som startat igen…
    och ja, håller värmen i sig så kommer allt verkligen rekordtidigt
    och de första små vårblommorna har visat sig ovanligt tidigt i år
    vi går verkligen mot ljuvliga tider
    kram

  13. Absolut att det har med åldern att göra. Jag njuter mer och mer för varje år och ibland, löjligt kanske men ändock sant, funderar jag på hur många fler vårar jag kommer att få uppleva. Igår var det härligt och ljust, idag grått, grått, omgivningen totalt inlindad i dimma. Ton i ton med mitt humör i morse. Hade tid hos tandläkaren. En putsning gick på sek 1350! Drabbar inte en fattig, men en som har det mesta av månadspengen redan bokad.

    • Den tanken hade jag redan för många år sedan. Det behöver inte betyda något negativt utan kan mynna ut i en glädje över att få vara med. Helst vill man också vara i ett sådant skick att man har någon behållning av det. Vi människor ställer krav. 🙂
      Här är det inte grått utan sol och ännu varmare än i helgen. Lät dyrt för en putsning. Jag fick i alla fall det gratis förra veckan när jag var tillbaks på ”brottsplatsen”. Jag hade ont efter lagningarna. Det är för tok för dyrt anser jag, oavsett om man är kyrkråtta eller slottsmus. 😉

Kommentera

