Tankar bakom ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, del två

DSCN8510

Min första novell, sålde jag till en tidning som heter Kvällsstunden och har sitt säte i Karlstad. Titeln var ”Anställningsintervjun”. Jag tänkte bjuda på denna söta banala text men hittar den såklart inte… Däremot hittar jag mycket annat som jag totalt glömt bort att jag skrivit. Jag ler när jag ser mina styrkor och svagheter.

Så lätt jag följde den osynliga mallen. Jag lånade hem tidningar och tidskrifter från jobbet och kompletterade med att köpa veckotidningar från kiosken, som jag sedan grundligt analyserade. Jag knäckte koden och skrev noveller som köptes av mottagaren. Spädde på med sagor, resereportage från Astrid Lindgrens värld, när vi var på Jersey, i Saalbach och i Wien osv. Inga problem. Men. Detta var bara min hobby. Jag jobbade som socialbibliotekarie och trivdes utmärkt med det. Min dröm var någon helt annanstans – att skriva en roman.
Närmast till hands låg vid den tidpunkten att skriva en barnbok, med redskapet min egen fantasi och kreativitet. För att stå ut med mig själv skrev jag som en mjukstart en ny typ av kärleksnoveller. Häftigt och nytänkande, tyckte jag själv. Fick jag sålt dem. Nej. Återigen nej. Där var det stopp och belägg. Därför tog jag ett allvarligt samtal med mig själv, mellan två bruna ögon. 🙂
Jag skulle inte kunna titta mig själv i spegeln om jag körde på i samma hjulspår och bara skiftade namn, orter, yrken och smådetaljer i den färdiga mallen som jag snabbt kläckt gällde i svenska veckotidningsvärlden på den tiden. Jag skulle då bli som de personer som spottar ur sig två-tre böcker samma år och är megastolta över detta. I smyg ifrågasätter jag både starkt kvalitén och om det är författare de ska kallas. Mina tankar går till när jag knäckte novellkoden. 😉

Jag skrev inte för pengarnas skull. Jag ville ha roligt, känna stimulans och vara nöjd med mig själv. Samtidigt tyckte jag det var simpelt enkelt. Väldigt snabbt hade jag lyckats sälja en hel del olika saker trots att jag inte var utbildad journalist. Jag skrev på ren inspiration.
Under mitt möte med mig själv vecklade jag ut drömkartan på bordet. Lite styv i korken när ingen sköt tillbaka, kom jag fram till att det kommer att bli en baggis att ta nästa steg mot min dröm. Det här går som på räls, tänkte jag positivt. Något svenskt bokförlag kommer garanterat att ge ut ett manus av det fräcka musiknamnet Bosse Lidén. 😉 (Både för- och efternamnet kändes fortfarande främmande för mig eftersom jag bytt efternamn i samband med vigseln och dessutom växlat smeknamn från Bobo till Bosse.)
Eftersom Solveig jobbade som barnbibliotekarie fanns det alltid en stor boktrave på golvet vid hennes säng. Hon tipsade mig och jag blev insatt i bra barn- och ungdomsböcker. Vissa böcker föll jag pladask för. En bra barnbok för mig, kan läsas av en vuxen med både stort intresse och behållning. Efter några månaders planerande satte jag mig i vårt underbara sovrum med små kyrkfönster åt tre håll och började skapa mitt första manus som fick arbetsnamnet ”En andra chans”. 😀

I denna kategori kommer jag att göra precis som med de femtio filmtipsen. Jag är tacksam och glad för varje kommentar från läsare, men jag kommer bara att bekräfta att jag läst med en glad gubbe. Det handlar om tid, brist på energi, integritet med mera. Jag tänker bjuda på en hel del privat när jag bjuder in dig till tankar om mitt skrivande och min väg till att SolBo Förlag gav ut min första roman ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Givetvis kommer jag att belysa arbetet med själva romanen. Inläggen kommer inte alltid att följa tiden kronologiskt.
Är du intresserad av att köpa ett signerat exemplar från vårt förlag så tryck på Köp boken under min Header på bloggen. Vill du låna den från ditt bibliotek? Lämna ett inköpsförslag på bibliotekets hemsida om du har lånekort på bibblan. Då kostar det dig antagligen tio kronor när du hämtar boken. Har du läst romanen och gillar den får du väldigt gärna göra samma sak för min skull och för låntagarna i din hemmiljö. Jag vet att det finns de som gjort det av mina bloggläsare. Tusen tack till er för hjälpen. Ni kan vila era ögon nu. 🙂 Det ska erkännas att det är tufft när man inte har de stora elefanternas möjligheter. Få titlar styr hela bokförsäljningen i vårt land. Jag gör detta definitivt inte för att tjäna några pengar. Jag gör det enbart för att inte förlora några pengar och för att jag är väldigt sugen på att göra en repris. Massor av planer finns i mitt huvud. Det är bara min kropp som har andra åsikter mellan varven. Tyvärr.

50 thoughts on “Tankar bakom ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, del två

  1. Kanske jag läst nåt i nån tidning utan att veta att du skrivit detta. Jag har också provat på men mest kåserier som jag fått i tryck utan en krona i betalning. Då byggde jag självförtroende som nu håller på att raseras … Hoppas på ny inspiration. Det går även trögt att komma till ro med en bok men jag läser en bit i taget … allt beror på mig själv och mina försök att ”landa” efter en lång och krävande flygtur. 🙂 Kroppen är den som styr mycket. Hjärnan vill men bromsas …

  2. Kul att du bjuder på tankar som andas äkta liv. Tror jag måste bryta mig in i Kvällsstundens arkiv och snoka upp det där bidraget. Hur det går till nu för tiden på intervju har jag ett hum om. Mycket går efter en given mall.. men ”flexibilitet å kreativitet”, vad är det? Ligger mycket i betraktarens ögon.
    En annorlunda kärleksnovell – ja, ge oss den! Spelar ingen roll att den var ett trevande försök. Får hoppas den kommer in på din blogg. Läser hellre äkta ofullkomligt än make-up-blaha. Tiden rinner iväg, måste ju ha tid för en soffslummer också, haha! 😉 Böcker som ”kör på” utan annat än tanke på försäljningssiffror är inget för mig. Sen får folk gärna kalla sig författare, den som gett ut en bok är författare till den boken, som jag ser det. Men det finns ”bra ” och ”dåliga” böcker och deras författare, beroende på vad man vill läsa. Jag gillar vissa serier, ”Rocky” t.ex. Det ansågs som ”dåligt” när jag växte upp.
    Huvudsaken är att man får någon behållning av det man läser, tycker jag. Som nu, av din blogg, Bosse! Ha en härlig måndag! 🙂

  3. Du är oerhört duktig och inspirerande! Jag har inte din bok, vill inte köpa NÅGON bok JUST NU, för jag har en hel trave liggandes, men jag KÖPER den nog senare!
    Kram, Gerd

  4. Ja du, det där med att skriva är nog inte så lätt som man ibland tror, men inte heller så svårt…för en del!
    Tyvärr ingår jag inte i den senare kategorin, så jag får nöja mig med att vara redaktör i några ideella klubbar och så skriva – massor – på min blogg! *fniss*

  5. Hej Bosse! Läser med spänning det du skriver och fastnar på ” Sugen på att göra en repris” jag hoppas verkligen att det kommer minst en bok till.
    Däremot var det tråkigt att läsa att du inte känner dig pigg, hoppas du får den hjälp som du behöver och så har du ju Solveig som pysslar om dig.
    Uppiggningskram från Skogsfen.

  6. Jag sålde en novell till Allas veckotidning, men när jag gjorde två nya försök fick jag nej. Då gav jag upp :-/. För svårt att veta vad de vill ha… eller inte. Jag knäckte nog inte koden :-).

  7. Den där koden är inte det lättaste att knäcka och förlagen har sina idéer om vad som säljer. Det finns faktiskt vissa författare som troligen inte hade fått en del av sina alster utgivna, om inte de haft sitt kända namn.
    Jag gillar att skriva,men har riktat all den energin på att skriva om min barndom och uppväxt. Riktigt roligt att få grotta ner sig i sig själv – ha ha 😉
    Ha det gott.
    Vårlig kram

  8. Du beskriver mina känslor för skrivandet på ett sätt som sitter som en smäck. Jag har alltid velat skriva, men det har inte blivit av. Därför började jag blogga, för att få ur mej lite. Det är inte värt nåt Nobelpris, men ibland så kan jag beskriva mina tankar i alla fall. Just nu håller jag på att bygga upp en ny blogg. Den ska handla om min släkt från 1800-talets början. Jag har avskrifter av både dagböcker och brev och mycket annat, som jag har tänkt att använda mej av.

    Men jag började i går och har inte fått i ordning, hur jag vill att den ska se ut. När jag har blivit färdig med det och skrivit nåt inlägg, så kommer jag att länka dit också. Jag länkar ju till min reseblogg redan, när det hänt nåt nytt där.

    Kram/Gilla

  9. Hejsan bosse .
    Intressant att läsa hur du tänkte och så, och vad du har åstakommit. Förlåt mina stavfel mellan varven *ler* Jag måste säga, men jag tror du är en härlig och mysig människa som delar med dig så mycket spännande att läsa här i din blogg. Din kreaktivitet finns det ingen hejd på, då det bara flödar av idér ur ditt huvud. Undra hur mycket ett ”bosse lindens” huvud är värt på marknaden *blinkblink* tror inte det går av för hackor inte. Jag menar att du är en stor talang och har en STOR gåva när det gäller att skriva.
    Tack för ditt härliga skrivande.
    Ha nu en fin måndag. Själv ska jag plugga matte. Gud så tråkigt. Tror jag försöker mig på att skriva en barnbok istället. Lekfullhet passar mig.

    Måndagskramen från ett hiskligt blåsigt sundsvall.

  10. Hej Bosse och tack för att du tittar in i min blogg ibland. Talangfulla du skriver så bra. När jag gick i småklasserna i skolan älskade jag att skriva uppsatser och fröken skulle promt alltid läsa upp vad jag skrivit. Kompisarna skrattade när hon läste, men jag ville helst sjunka ner genom golvet.
    Tyvärr har jag inte kvar dessa uppsatsböcker – hade varit kul att veta vad de skrattade åt, för jag har numera glömt bort vad jag hade skrivit.
    Värmlandskram från Äppelblomman

  11. När jag gick i skolan och vi skrev uppsatser så sa alltid läraren Jag älskar att läsa dina uppsatser de fängslar mej,men din stavning !!! Med åren så blev jag bra på stavning men tappade lusten för att skriva.Jag ska höra på bibblan om de kan ta in din bok…………..Svar:Dom sa i Tv att det ska bli kallt igen.Tråkigt om knopparna på fruktträden fryser.. Oliwer är vårt barnbarn.. Kram!

  12. Har nu beställt boken! Ser fram emot att bpde få och läsa den. Fängslas av dina tankar ocm skrivandet och tänker vidare på det du formulerat. Blir lite bekymrad över att din kropp inte är i fas med dig. Att kroppen har åsikter måste man ju ta till sig. Men också hoppas på att det är av mer tillfällig karaktär.
    Visst är det så att få titlar styr bokförsäljningen och jag skulle önska att fler nya kan komma in på marknaden. Du vore ett bra exempel…
    Kramar!

  13. Sv: Jaha! Då hittade du till min reseblogg också. Det var ju roligt för mig.

    Visst är det fin på Killeröd. Vi brukar åka dit och tar gärna familj och vänner med oss. Båda värden och värdinnan känner igen oss. Speciellt mig, för jag hade en klädbutik i Helsingborg förr, när de bodde där. Jag är så glad att de har lyckats med allt däruppe.

    Kram/Gilla

  14. Läser inte så mycket i vardagen men dock desto mer på semestern 🙂 hm kanske borde skriva till bibblan då 🙂 där var jag för vet inte när sist 🙂 hoppas du kan skriva en fortsättning sen då 🙂 ha en ljuvlig dag 🙂

  15. Jag har beställt din bok till Mölndals bibliotek och går i spänd förväntan. Roligt att följa dina tankar och arbetet runt boken. Synd att du och din kropp inte riktigt är i fas men jag hoppas att det löser sig. Dina inlägg är så underhållande och jag ser fram emot varje nytt. Du har verkligen skrivargåvan och jag håller tummarna att det blir fler böcker. Min syster jobbar på Kungsbacka bibliotek så vi ska beställa den dit oxå. Ha en underbar dag och kramen:)

  16. Mycket intressant läsning! Och jag håller fullkomligt med. En bra barnbok måste kunna läsas och uppskattas av vuxna också. annars blir det aldrig bra högläsning.. Kramar

  17. Det här med att skriva…jag förstår att det inte är så lätt som man kan tro!! Att sätta ord på sina tankar, och att få andra att förstå det man vill ha sagt…och kanske med en gnutta humor eller rent av ett allvar bakom också!! Det är ju liksom inte bara att få det sålt, man vill ju stå för det också. Beundrar dig som utan livrem och hängslen kastar dig ut från stupet, och lyckas landa rätt!! För det har du ju gjort, var stolt!! Sen måste jag nog kolla lite i Kvällsstunden arkiv…
    Kram kram
    P.S. Har fortfarande inte direkt något svar på mansförkylning, iallafall inget som lämpar sig att skriva ned…
    D.S.

  18. Ja vilket ljuvligt väder vi har nu. Har varit ute mellan kl 10-17 dessa två dagarna. Såååå härligt.
    Min moster har också haft många noveller i kvällsstunden. Vet faktiskt inte om hon skriver så mycket nu men haft noveller i många tidningar. Jag gillar själv också att skriva men tycker att man inte hinner med. Skrev mest när jag gick på SV B på folkhögskola.

  19. Jag har varit på Huskvarna bibliotek och lånta din bok… Återkommer säkert senare i bloggen med tankar om den…

    Hoppas du snart mår bättre… det låter inte så kul att inte vara i fas med kroppen. Jag är frisk, men känner mig inte heller frisk med kroppen… den är alldeles för långsam…. 😉

Kommentera

