Idag håller jag tummarna

DSC_0052

Idag är det en spännande eftermiddag för vår yngsta dotter. Hon ska på audition i Simrishamn. Målet är att komma in på Nova Performing arts, ett estetiskt program med inriktning musik, dans och teater, till hösten. Ofattbart att vi snart inte har någon dotter på högstadiet.

Morgonen har börjat tufft. Det blåser storm. Tågen är inställda och ersatta med buss. Ändå ville Lizette få ut sin reklam idag eftersom hon är upptagen imorgon. Denna vecka vägde reklamen (10 sorter) över hundra kilo till skillnad från förra veckans tjugo kg (2 sorter). Jag ställde upp som taxi och rullade snällt bakom med en fylld bil. De är duktiga våra tjejer som kämpat på med Svensk Direktreklam. Började redan när vi flyttade hit. Jennifer har distrikt precis utanför vår dörr och lillasyster kvarteren i närheten. Det är bara när det varit riktigt taskigt väder och när de varit sjuka som jag och Solveig fått rycka in. Annars cyklar och går de själva. Största jobbet är att varva reklamen. Lägga den i rätt ordning. Nyttigt att lära sig att ta ansvar och få egna pengar och motion i utbyte. (gammal bild)
DSCN7076

Nu ska vi äntligen åka och hämta Jennifers nya säng på Mio. Den hade vi fått löfte om redan vecka 9.

64 thoughts on “Idag håller jag tummarna

  1. Det är härligt när barnen växer upp också, var tid har sin charm.
    Duktiga barn med sin reklamutdelning. Jag hade en son som sålde GT troget varje söndag, han tjänade ihop till egen dator bl.a. Självklart fick han lite hjälp vid något tillfälle.Han tjänade ännu lite extra på dricksen.
    Här är soligt och lugnt väder, men igår kväll var det regn och busväder. Kram, Gerd♥

    • Du har så rätt. ”Var tid har sin charm”. Ändå händer det ibland att jag kan längta tillbaka i tiden. Vissa saker var lättare då.
      Jag kan tänka mig att dricksen var en viktig krydda.
      Igår var här riktigt busväder fast solen gjorde sina korta besök ibland.
      Kram

  2. Härlig bild på din fina dotter – hoppas hon kommer in! Och intressant läsning om reklamen – först trodde jag att ni fått 20 kg i brevlådan, men läste vidare… skön helg trots vädret/kram, Margareta

  3. Vi håller tummar och tassar för att dottern kommer in på den önskade linjen!
    Så glad jag blir när jag hör att det finns ungdomar som vill tjäna egna pengar
    och inte bara vill bli serverade det de önskar sig!
    Önskar Er en fin fortsättning på denna stormiga, men soliga lördag.
    Kram M.E

    • Det där med tassar lät gulligt. 🙂
      En stark känsla inom mig är övertygad om att det blir bättre medmänniskor av dem än de som föds med en silversked i munnen eller de som inte ids bli svettiga av att ta i.
      Vilken styrka det var i vindarna. Tur att det inte var kallare och kom ner snö också.
      Kram Bosse

  4. Självklart håller jag tummarna för fina Dottern för att audition ska gå bra, så att hon kommer in på sin önskade gymnasielinje. En stor eloge till döttrarna som delar ut reklam för SDR varje helg. Jag vet precis hur motigt det kan kännas de dagar då vädret är i uppror eller man blivit sjuk. Jag och min man började faktiskt dela ut reklam åt SDR, när vi flyttade upp hit efter pensioneringen och höll på i sju år. Sedan fick vi förfrågan att jobba på kontoret en dag i veckan med att ringa runt till folk i den s.k. kvalitetspanelen för att höra om de fått sin reklam. Och det slutade vi med för nästan exakt två år sedan 🙂
    Ha en fin dag trots blåsten.
    Varm kram, GIgi

    • Det låg en lapp i lådan när vi köpt bostaden och de blev direkt sugna. Vi hann inte flytta hit innan de fick ett samtal.
      Vilket bra sätt för er att ”tvingas” hålla igång kroppen. Samtidigt låter det skönare med nästa uppgift ni fick. Jag har också lång erfarenhet av sysslan. Började redan på mellanstadiet att dela ut åt en butik. Jag såg alltid det som ett träningspass. Sedan hade jag reklamen på mitt eget distrikt som brevbärare. Perfekt under alla mina studieår.
      Det var nästan så vi blåste bort igår.
      Kram tillbaks. Önska dig en fin söndag.

  5. Till att börja med; Läste ditt förra kåseri och skrattade gott för mig själv! Har ju haft några hundar, men aldrig glömt någon – som tur är! Och sen kan jag informera dig om att som det sägs så blir inte minnet blir bättre med åren precis. Så det där med att skriva lappar – som man kan glömma i sin tur – det är nått man fått lära sig!! *fniss*
    Vacker dotter (måste vara mamma hon ärvt utseendet från) och dessutom talangfull, inte dumt – hoppas det gick bra för henne.

    • Vilken glädjedödare du är Susie. 🙂 Tack för de orden. Samtidigt inser jag att du har rätt. Det kan bli värre och värre… Jag skrattade åt mammas alla lappar som hon sedan ibland glömde kvar på köksbordet. Vid den stationen är vi redan. Pinsamt men sant. Precis som om jag får igen för mina sura kommentarer.
      Vad exakt menar du med det? 🙂 Jag tror att hon ärvt det av brevbäraren. 😉
      Lizette tycker om att spela teater, sjunga och spela gitarr och piano.

  6. Jag håller verkligen tummarna för din dotter. Och om man verkligen vill något så brukar det ordna sig. Stort ”lycka till”. VIlken vacker dotter! Härlig bild!
    Roligt med flitiga döttrar som delar reklam, denna tunga syssla, för att tjäna egna pengar. Frisk luft och motion kommer ju på köpet. ( I min ungdom delade jag också reklam och vet hur tungt det kan vara.)
    Hoppas nu att stormen över Skåne skall lägga sig och att ni kan få njuta av lite lugnare väder.
    Trevlig helg!
    Kramar!

    • Tack Ditte. Det är audition nästa lördag också. Svaret ska komma den 1 juni, vilka som får de 16 platserna. Det gäller att ha en bra reservplan.
      Man är lite rädd för att det ska komma något hårt flygande i luften. Jag såg många ”skador” runt om i villakvarteren och omkullvälta soptunnor igår.
      Önskar dig en fin söndag.
      Kram

  7. Du påminde mig om när jag agerade släpvagn och rullade så sakta efter barnen på reklamrundorna. Duktiga tjejer ni har. Jag håller tummarna för att det ska gå bra idag. Kram

  8. Här är en till som lovar hålla tummarna! Det vore roligt om hon fick en plats där hon får syssla med det som hon gillar och har talang för. Hoppas!!

    Stormen är kvar här och river och sliter i allt. Men nederbörden har gett sig och solen är framme då och då mellan molnen som seglar runt här.
    Duktiga tjejer som delat ut reklam i ur och skur. Jag skulle inte vilja byta men det är bra att dels ha något att ansvara för och sen få en slant för besväret.

    Ha en fin dag och var inte nervös … hon klarar sig säkert!

    • Tack Skrivmoster.
      Idag har vi vindstilla och ett trivsamt vårregn. Riktigt uppfriskande.
      Otroligt nyttigt att lära sig ta ansvar. Inte så dumt att få egna pengar som man jobbat ihop själv.
      Vi var inte nervösa. Hade fullt upp med allt annat. Det är en audition nästa lördag också. Svaret kommer första juni.
      Kram Bosse

  9. Ja, verkligen duktiga tjejer ni har
    och ja, det är nyttigt att lära sig att ta ansvar och få egna pengar
    En så viktigt och bra kunskap att bära med sig in i vuxenlivet
    Och håller tummarna för er yngsta dotter som ska på audition
    men det går säkert bra
    kram

  10. Åh, vad spännande! Jag håller tummar och tår för er solstråle. Det är ju så viktigt att bli antagen till det program man vill gå. Kul att hon vill satsa på något kreativt 🙂

    Lycka till Kramar
    Christina

    • Jag tror att det där med tårna kan bli avgörande. 😉 De fick gå in en och en till en stor grupp av personer. En del med internationell erfarenhet. Lizette blev intervjuad, fick läsa monloger, sjunga m.m. Dock inte spela något instrument. Ändå sedan hon bestämde sig för denna utbildning har hon övat många timmar på gitarr och piano samtidigt som hon sjunger. Hon har haft teater som profil under högstadiet.
      Kram Bosse

  11. Dela ut reklam i blåsväder – då kan det bli flygpost istället.
    Minns en gång för många år sedan när brevbärarens cykel blåste omkull när han var inne i ett hyreshus. Posten virvlade iväg och vi var många som hjälpte honom att fånga in de förrymda försändelserna.
    Kram och ha en fortsatt fin lördag!

    • En tunn lapp flög iväg. Inte en chans i den stormen att fånga den. Tur att det inte rörde sig om en viktigt personlig post.
      Vad snällt att ni hjälpte till. Det saknade jag den gången jag råkade ut för samma sak i kraftig blåst och regn. Det blev ett kåseri här på bloggen istället.
      Kram Bosse

  12. Den där reklamen kämpade mina söner också med ett antal år….Nyttigt och bra att lära sig tidigt att känna egna pengar tycker jag. Låter som en underbar utbildning din dotter valt. Så jag offrar en tumme eller två jag med;)
    Kram

    • Tack att du offrade en tumme eller två Susan. 😉 Då vet du hur det är att ha barn som är fighters.
      Den utbildningen kan säkert bli bra. Först gäller det att få en plats. Jag hade själv gärna valt samma skola. Men då hade jag tänkt på runda saker. Bollar. Fotbollsprogrammet. Sedan kunde det varit trevligt att träffa…
      Kram

  13. En ny epok för både dig o Solveig som för yngsta dottern startar alldeles strax. Spännande att följa våra guldklimpar under deras vandring i livet – så länge vi får hänga med… 😉

    Jo, direktreklamen är ett sätt för ungdomar att lära sig ta ansvar och tjäna pengar. För övrigt är jag ganska anti mot all denna reklam – undrar hur många som tittar igenom den? Slöseri med jordens resurser!!?? Duktig tjej i alla fall… 😉

    • Vad snabbt det blir nya tider. Härligt att få vara med om detta. 🙂

      Jag har samma antikänslor som du när jag står på andra sidan. Sedan är jag mycket speciell. Jag hoppar över reklam både i tidningar, på TV m.m. Kan konsten att stänga av helt. Det är både en gåva och en ”ogåva”. Jag har missat riktigt bra saker genom åren. Tänk vad de slösar bort miljoner på mig och skövlar i skogarna. 😉

  14. Reklam delade jag ut också, fast det måste ha varit på 70-talet. Även då den lokala tidningen Markbladet. Åh jag körde runt på mopeden och delade. Fina pengar det!

  15. givetvis håller vi tummarna för din fina flicka på audition… även här ser vi hur föräldrar kämpar med sina barn, gata upp och gata ner med direktreklam… huga! tur att min tid är över att ställa upp i allt, nu är barnen stora, men man gör det av kärlek… ❤

    • Det är ny audition nästa lördag. I början av juni kommer antagningsbeskedet.
      De får allt fixa det själva. Ibland när det varit extra körigt i skolan har jag överraskat dem med att varva reklamen. Jag har ju en viss erfarenhet av sysslan. 😉 Utdelningen har vi bara hjälpt till med i snöstorm och när de varit sängliggande. Däremot har jag tagit in det nästan varje gång. Tur det. Annars hade reklamen varit genomblöt vid flera tillfällen. Vet inte hur chaufförerna tänkt där. Den sista chauffören har varit smartare. Han har stuvat in buntarna i vårt soprum. Funkar om det inte är för många buntar.
      Visst hjälper man till av kärlek. Jag avstår även att hjälpa till av samma skäl. Jag är rätt bra på att läsa av. 😉

  16. Jag håller givetvis tummar och tår också för henne! Vad härligt när de vet vad de vill göra.
    Och det där med att jobba, ja det är bara nyttigt anser jag också. De äldsta grabbarna
    här har också haft sommar/helgjobb och det är väldigt skönt när de lär sig ta ansvar och att
    få lite egna pengar.
    Kramen

  17. jag hoppas verkligen att det gick bra för din dotter och att hon kommer in på det programmet/skolan hon vill gå, det är så viktigt att de trivs :-). Här hemma har mina största barn provat på detta med reklamutdelning men de hade inte samma uthållighet som dina döttrar. Mina orkade bara en gång ;-).
    kram Åsa

    • Hon sa i alla fall att det kändes bra under intervjun. Sedan var det inte så lätt att läsa monologer eftersom hon inte sett texten tidigare. Sjunga gjorde de bara i grupp. Tänk med olika möjligheter det finns för dagens ungdomar. Vilket smörgåsbord. Varför var det inte så på vår tid? 🙂
      Var allt emot den gången? Motvind, ösregn, hagel, uppförsbackar, arga hundar osv? Kunde inte åtminstone en ha klarat två gånger för att kunna bräda sin syster genom hela livet. ”Jag var dubbelt så bra som du i alla fall.” 😉
      Kram Bosse

  18. Jag känner igen det där med reklamen. Det delade två av mina barn ut medan den äldsta sålde kvällsposten. Alltid bra att de försöker tjäna egna pengar. Vet att det var lite konstigt när min son skulle dela ut reklam för alla andra fick ören per blad medan min son tog över från en annan som fick timlön. Så visst fick han mycket reklam tog det längre tid men mindre reklam kortare tid men han tjänade alltid lika mycket.

  19. Fina tjejer du har … 😀
    Håller tummarna att det går vägen så att hon kommer in på skolan. Jag antar att hon inte får veta något säkert förrän framåt sommaren. Jobbigt att behöva vänta … 😛

    Mina ungar har också kört ut reklam under en period i tonåren. Tyckte också att det var bra att de ville jobba och ta ansvar, och få lite egen intjänad lön.
    Men egentligen tyckte jag att det var att utnyttja ungarna rätt så rejält. Det var hårt arbete som knappast gav något alls i plånboken.

    • Tack Lollo! Svaret kommer inte förrän i juni. Annars får det bli reservplanen.

      Vi tänker också i de banorna och försöker lägga tonvikten på det positiva när vi snackar med tjejerna. Sedan finns det en del andra saker att reta sig på. Jag har själv fuskat i gebitet, både som ungdom och som postis. Därför tog det inte många sekunder för mig att se svagheterna hos detta företag som tydligen gick i konkurs förra året och som återuppstod direkt efter under ny skepnad. Den informationen smög de med till sina anställda in i det sista. Det är mycket krav men inte så noga med de egna skyldigheterna och bristerna. För att vara första betalda jobbet är det bra erfarenheter att ta med sig in i framtiden och de har köpt en del fina saker för sina slantar. De tjänar mer än vad jag gjorde som museumchef. 😉

Kommentera

