Film elva av femtio

CCI201403200001

En underbar dag / One fine day.
Genre: Komedi, 104 minuter, 1996
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 34/40
2). Bosse Lidén 2014: 103/120

Favoritkommentar: ”Ville bara säga att Sammy kan ställa till problem snabbare än du kan få en kvinna att le.”

Egna ord: Den här komedin gjorde de väldigt bra ihop, Michelle Pfeiffer och George Clooney, som stressande ensamföräldrar. Handlingen är förlagd till Manhattan och det handlar bara om en dag. Under tolv hektiska timmar får vi följa dessa två totalt olika personligheter när de tvingas samarbeta på grund av att deras barn har missat en skolutflykt. Melanie Parker (Pfeiffer) försöker stolt kombinera sin karriär som arkitekt och som ensamstående förälder till en son. Jack Taylor (Clooney) jobbar som tidningskolumnist och har hand om sin dotter varannan helg tills det strular till sig denna speciella dag. Jack är poppis hos alla kvinnor och har inga planer på att binda sig. Filmen har många komiska poänger. Bra biskådespelare. Trovärdiga barnskådisar. En roande film i 104 minuter, helt i min smak. Här finns även en koppling till filmklassikern, Trollkarlen från Oz.

Dagens fråga: Känner du till någon sevärd film som bara handlar om en dag?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

Ps. Ska bli spännande att se om bloggen når 75 000 visningar under dagen. 🙂

24 thoughts on “Film elva av femtio

  1. Kommer osökt att tänka på boken En dag, som jag har för mig har filmats, men som jag dock inte har sett. Fast den handlar ju faktiskt inte om bara en dag :-).

  2. Har inte sett filmen, men sitter här med boken ”En dag” av David Nicholls. Köpt i behändigt format från Pocketförlaget. Nätt, går att stoppa i fickan, man vrider boken 1/4 varv och läser ”på längden”. Nytt för mig. Bokstäverna blir lättlästa trots det lilla formatet (ca 8×12 cm)
    Vill minnas att det finns en film ”En dag i Paris” med Jean-Louis Trintignant. Film från 60-talet, minns inte mycket av den..
    Här snöar det och är minusgrader, säger bara: Vårdagsjämning.. Vad är det? ;(
    Har du vår i Skåne idag? 🙂

  3. Nix, kan inte komma på nån film som bara handlar om en dag. Vissa dagar som man själv upplever skulle faktiskt kunna bli en film, medan andra dagar kommer man knappt ihåg för det händer inget speciellt alls. Inser att det finns många filmer som jag inte har sett. Hoppas att du når 75.000 visningar under dagen. Spännande.
    Ha nu en så bra dag det bara går då det är vårdagjämning och allt.
    Kramen

  4. Kan inte komma på någon endagsfilm. Det närmaste jag kommer är 48timmar, men det är ju 2 dagar. Det är så länge sen jag såg den, så jag minns knappast vad som hände i den. Skådespelarna däremot minns jag väl. Kram

  5. Att komma på vad filmerna heter är ju inte min starka sida…men dottern och jag var och kollade en film som handlade om händelser under en dag för många år sedan…den var mycket bra minns jag i alla fall. Händelsen utspelade sig under en nyårsafton med mycket kärlek och med andra spännande inslag.

    Tack för ännu ett bra filmtips!

    Kram

  6. Jaha…den har jag ju missat. Bara att konstatera. Fast än är det väl inte för sent att reparera den skadan. Det som är svårast är nog att få mej att sitta still i 104 minuter…
    Ha en bra fortsättning på dagen!!
    Kram kram

  7. Verkar vara en fin film!
    Vårdagjämningen kom och smälte bort all snö som föll igår, i ett enda nafs!
    Underbart …nu har det vänt på riktigt och en ljusnande tid är VÅR!!
    Kram Lollo

  8. Nu har jag läst på och vet hur du tänker angående flmtipsen och den tävling som kommer i december. Vilken spännande idé! Den här filmen vill jag gärna se och den fångade genast mitt intresse.
    Tyvärr har jag ingen film på lut som jag vet utspelar sig uder en dag. Men jag klurar lite…
    Ha det gott!
    Kram!

Kommentera

