Film tolv av femtio

Livet är underbart

Livet är underbart / La vita è bella
Genre: Drama/Komedi, 111 minuter, 1997
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 27/40
2). Bosse Lidén 2014: 98/120

Favoritscen: Ett mycket häftigt kamerasätt att visa på hur tiden har gått några år.

Egna ord: Tre Oscars och Stora Jurypriset i Cannes. Jag tycker att Roberto Benigni var värd det. Annars var jag spänd inför första titten. Det är en mycket svår konst att balansera mellan komik och ett allvar inom ett hett ämne som handlar om andra världskriget, judehat och koncentrationsläger. Jag upplevde det som en pladdrig nästan på gränsen till stumfilmshumor i inledningen och var rädd för ett fiasko och felköp. Sedan tog sig filmen.
En berättarröst säger: ”Det här är en enkel historia, men ändå är den svår att berätta. Likt en saga är den sorglig – och likt en saga är den full av under och glädje.”
En seriös fråga ställde jag till mig själv efter första titten: Hur länge ska man skydda sitt älskade barn från ondska? Jag tycker att filmen lyckas förträffligt med många laddade saker, som en vanlig actionrulle inom gebitet skulle ha gått bet på. Här går klacksparkarna hem. I alla fall för mig som har en likartad humor och som även har ett djupt allvar medskickat i botten av min personlighet. Det är en mycket ovanlig film fylld av värme, kärlek, humor och möjlighet att enskilt omvandla allvaret till den nivå betraktaren själv väljer att ta till sig. Enkelt skulle man kunna dela in filmen i två delar. A: Första tar sin början 1939 i en liten stad i italienska Toscana där Guido (Roberto Benigni) blir blixtförälskad i den mycket vackra lärarinnan Dora, som spelas av Robertos fru Nicoletta Braschi.
B: När Guido och hans femåriga son Giosé sätts på tåget till ett koncentrationsläger sätter sig Dora på samma tåg av den enkla anledningen att hon älskar sin familj. Giosé som inte kan tyska tror att det handlar om en semester, lek och en tävling där man ska samla på sig så många poäng som möjligt för att vinna en riktig stridsvagn.
Konstnärligt är det en otroligt vacker och fin film med ett oväntat slut.

Dagens fråga: Vilken film tycker du har gestaltat andra världskriget bäst?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

18 thoughts on “Film tolv av femtio

  1. Finns många. Jag tyckte mycket om Pianisten, den glömmer jag aldrig.

    I måndags kväll såg jag en holländsk film av Paul Verhoeven som heter Svart Bok. Handlar om Nederländerna som ockuperat av tyskarna. Den sitter kvar i mitt huvud än, kan inte få bort känslan. Bra tycker jag, otäck.

  2. Jag har svårt att säga vilken film som visar på hur det var under andra världskriget bäst då jag tack och lov inte behövde uppleva det. Sedan ser jag inte på film så mycket. Däremot blir min nästa bok från bibblan BOKTJUVEN där handlingen utspelar sig under det kriget. Kramar

  3. Jag tyckte också om ”Livet är underbart”; allvar, humor och glädje blandades och jag tyckte den var välgjord. En annan film från andra världskriget som jag tyckte om var ”Sarahs nyckel” som är baserad på boken med samma titel och skriven av Tatiana de Rosnays. Intressant film som också tar upp de hemskkheter i Frankrike som skedde och att fransmännen på många sätt stöttade nazismen. De historiska händelserna i boken har ägt rum och vare sig idag eller tidigare har fransmännen velat tillstå dessa hemskheter. Både filmen och boken har två paralelle handlingar, nutid och dåtid.
    TYcker det är så intressant och roligt med dina filmtips. ja allt annat du skriver också…
    Kram!
    ( Jag har genom att min pappa på olika sätt, mycket aktivt, var med i andra världskriget; både i Norge, Storbritannien och vid landstigningen i Normandie vuxit upp med mycket av det som hände fastän jag är född en bit efter krigets slut. Vill du googla så titta gärna på Allan Mann.)

  4. Har sett flera, bl.a. ”Livet är underbart”, som du skriver om… och ”Pianisten”, som också nämns. Väldigt berörande filmer, båda två. Återkommer till ”Livet är underbart” ibland i tankarna, den har bitit sig fast. Kanske för sättet den blandar humor med allvar på. Svårt att le åt humorn, man gör det ändå, men med en bitter eftersmak. Vidrigheterna som man hört berättas om från koncentrationslägren, de går inte att komma undan – ligger där och skvalpar i medvetandet. Det blir inte sorglustigt ens, minns att gråten ville fram.. Så tungt att se faderns försök att skydda sin son. Väldigt bra skådespelare.
    Tills. m. eleverna på högstadiet såg jag Ön i fågelgatan. Ur en pojkes perspektiv, skildrar när utrensningarna av judar intensifierades och hur han till sist blev ensam kvar i Warszawas getto och höll sig vid liv tack vare det han kunde hitta i de raserade husen. Otroligt nog levde hans tama mus, som han hade i sitt gömställe.
    Längtan efter att träffa pappan igen, höll honom uppe. Kanske kom pappan äntligen tillbaka – eller så var det bara en dröm? En film som ger bestående behållning.

  5. bäst och bäst, det har varit många böcker och filmer med det temat. Samtidigt som den verkliga världen blir galnare; mindre tolerans, nazister i högform i Sverige, tiggeri ska förbjudas, homosexuella misshandlas… Putin är helt galen..

  6. Tar tacksamt emot detta filmtips…så här lite snabbt går jag igenom minnesarkivet men hittar bara två filmer ”Schindlers list” och en gammal film om motståndsrörelsen i Telemark men jag kommer ju inte ihåg vad det heter!!! Torsdagskramen….

  7. Helt klart inte en film för mig, bara jag läser om den så känner jag att det är en sån som jag skulle tjuta till – och det är inte trevligt! Och just nu med allt bråk med bonden så känns livet inte så där jättekul!! 😦 😦 😦
    Fast i morgon är jag nog glad igen, ledsamheten brukar gå över fort för mig! 🙂

Kommentera

