Tankar bakom ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, del fem

 Omslagebild

Idag för exakt ett år sedan var det Påskdagen. Det var den stora dagen då omslaget mot alla odds kunde produceras.

Jag var så trött på den skånska vintern 2013 som inte ville släppa sitt grepp och hade inga som helst förhoppningar med tanke på all snö som fanns kvar. Ändå lastade jag in Solveig, Jennifer, systemkamera, handduk, en termos med varm dryck, varma sockor o.s.v. i bilen och åkte iväg mot Österlen i det soliga och vackra vintervädret. Vi började med att försöka ta oss ner på slingrande vägar i Hagestad naturreservat. Det var stora snödrivor, fullt av bilar och inga parkeringsplatser. Jag satt dystert kvar i bilen som gick på tomgång, medan Solveig och Jennifer försvann ner till stranden.
Onödigt att ens titta efter. Jag ville att framsidan skulle ha en bild där betraktaren skulle associera till september, inte sjutton en vinterbild, tänkte jag mörkt. Då kommer min fru tillbaka och vinkar ett okejtecken. Nere vid strandkanten fanns en smal remsa med sand där massor av soltörstande påskfirare flanerade och njöt.
Det rörde sig om en ganska smal remsa. Bakom våra ryggar var det flera lager av is med snö på. Solveig provade att göra hjärtan med en pinne som havet snabbt slickade i sig. Jag hade lust att leka trafikpolis och förhindra att någon gick i dem. Jennifer klippte bilder för glatta livet.
Sedan var det dags för etapp två. Fotspår i hjärtat. Jennifer tyckte inte det var så kallt att gå barfota. Vi åkte till Löderups strandbad en stund senare, där vi fick klättra över stora stenhögar. För säkerhets skull garderade vi oss med Mossby strand nästa dag. Flera hundra bilder. Ändå hade vi redan bestämt oss unisont för vilken bild vi ville ha till huvudbild redan när vi kom hem på Påskdagen. En konstnärligt lagd kvinna med blick för spelet noterade att vi inte hade samma hjärta på baksidan av boken, som på framsidan. Spelade ingen roll för oss. Vi valde den som var finast och var så nöjda.

Om boken skulle getts ut på ett etablerat bokförlag och de skulle ha stått för illustratören, hade jag haft bestämda önskemål. Plats: Galgberget i Halmstad, nära det gamla utsiktstornet. Sebastian och Lena tätt intill varandra på en bänk. En gammal fin antik gatulampa som var tänd, där ljuskäglan lyste upp mot det förälskade paret. En tänd stad framför dem o.s.v.
Detta var inte genomförbart med systemkameran. Jag ville ha ut boken i slutet av maj. Scenen i boken är från september. Höstfärger.

I februari 2013 kom jag på hur jag ville ha det. Tanken slog mig när jag lyssnade på en grupp som hette Runrig och som en bloggvän lagt in (tack Pisan). En av bilderna i musikvideon visade ett hjärta i sanden vid strandkanten. Då föddes min idé om att visualisera min fina boktitel ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, som Lena Sanders nämner under Rundans gatuskylt efter en magisk kväll.
Fortfarande var det gott om tid. Minst sex veckor kvar. Jag tog för givet att det skulle vara vår senast till påsklovet så att vi kunde ta in på hotell några nätter i närheten av en strand i Halmstad. Jag hoppades på soligt väder någon av dagarna. Jag kunde ju inte veta att det var en vargavinter som inte ville ge med sig…

En viktig detalj. En viktig hake. Det fanns inget kapitel om något hjärta i sanden i manuset. Otroligt smidigt tillverkade jag snabbt ett kapitel 24 som smälte in i handlingen och som utspelade sig i natursköna Steninge norr om Halmstad. Det var nästan så jag fick lust att tillverka ännu fler kapitel lite överallt i boken. 😉 Jag tyckte det var underbart att få skriva igen, då kände jag mig trygg med att vistas på hemmaplan, ensam med mina tankar, långt från tekniska beslut.

Vi var glada att vi betalade extra för ett provtryck. Lova att ni alltid gör det. Vi var inte nöjda alls med den mörka och dystra bild som mötte oss när vi packade upp provtrycket. Med en annan teknik lovade tryckeriet i Danmark att lösa detta problem. Ändå var jag spänd när jag tog emot alla dessa stora kartonger, öppnade en … och andades ut när jag hade första boken i handen.

Ni som läst detta tidigare kan vila era ögon nu. 🙂 

Är du intresserad av att köpa ett signerat exemplar av vuxenromanen ”Mina fotsteg i ditt hjärta” från vårt förlag så tryck på Köp boken under min Header på bloggen.
Vill du låna den från ditt bibliotek? Lämna ett inköpsförslag på bibliotekets hemsida om du har lånekort på bibblan. Då kostar det dig antagligen tio kronor när du hämtar boken.
Har du läst romanen och gillar den får du väldigt gärna göra samma sak för min skull och för låntagarna i din hemmiljö. Jag vet att det finns de som gjort det av mina bloggläsare. Tusen tack till er för hjälpen. 😀

 

47 thoughts on “Tankar bakom ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, del fem

  1. Så fick du till ett vackert omslag till den vackra titeln, det första intrycket är ju det som startar nyfikenheten att vilja veta mer. Det har du verkligen lyckats med.
    Hoppas du liksom jag njuter av vårsolen, nu är det nog på riktigt. Kram

  2. Rolig, intressant och häftig resa, från skrivandet av manus fram till viktiga detaljer såsom omslag etc. Verkar väldigt givande!

  3. Ja, det är tydligen inte bara att skriva ner något bra – man måste dessutom marknadsföra sin skrift på rätt sätt också! Men… när man lyckas så bra som du gjort så måste det kännas underbart!!

  4. Det är inte alltid så lätt när man har en bild i huvudet av hur det ska se ut, och så sen kunna hitta exakt det i verkligheten. Du lyckades verkligen få ihop bild och text perfekt. Det fotot är som klippt och skuret för din bok. Kram

  5. Kul Bosse och så givande för helhetsbilden… Man får ytterligare en dimension av boken, som annars bara författaren känner till. Glädjen och våndan – det extra kapitlet, hur du knappt kunde slita dig från att skriva, när du väl kommit igång igen. Det är det som kallas flow… Och så härligt med familjesammanhållningen!

    Hur en bok/bild blir till är verkligen värt en extra beskrivning! Shaun Tan, som du kanske minns fick Almapriset 2011, har gett ut en bok fylld med skisser om hur han arbetade fram några av figurerna (Ankomsten).
    Till annan bok (Borttappad) har han gjort en animerad version, som man kan googla och se lite av på Youtube. Högst intressant för den som är lagd åt ”det hållet”, att man vill tränga längre in i skapelseakten. Man får t.o.m. se honom sitta och teckna.

    Så nu anar du väl vart jag vill komma? Just det! Till en videosnutt på Youtube, där du sitter och skriver i ditt författarblock. Kanske på en fikafilt nånstans på Österlen med en av Lizettes cupcakegodbitar i munnen och den berömda blå koppen i högsta hugg.. medan Solveig serverar kaffet och Jennifer sjunger en vårvisa och viftar takten med tårna. Haha, det skulle vara en höjdare! Vilken PR för boken! ”Fika med Familjen Lide’n!” Nästa steg: en liten uppläsning. Hur låter din röst? Men jag misstänker att där går gränsen. Inte nyttigt för dina följare. De skulle bli alldeles för bortskämda, inte sant?!

    Back to reality! Jag kan se ”paret på bänken” när jag vill. Vem vet? Kanske ide’n går att återknyta till när det är dags för nästa omslagskomposition..
    Såväl er egenhändiga fram- som baksida är behaglig att vila ögonen på. Och så borde du nog ge den där på ett visst sätt ”lagda” kvinnan en varning. Hon får stanna upp och hålla sig i styr när det blir dags för nästa bok! 😉 För att det blir en sådan, är jag tvärsäker på, frågan är väl bara när…

    Det har f.ö. snöat hos mig idag, bokrean är över för i år och livet leker vidare 🙂

  6. Godmorgon bosse.
    Ditt omslag till din bok är ju bara för vackert. Den bilden är som klippt och skuren för din bok.
    Så spännande att läsa hur allt gick till när du skulle skriva boken.
    Ha nu en riktigt skön tisdag.
    Tisdagskramen kommer från sundsvall.

  7. Förstår att du är nöjd med resultatet för det är även vi läsare.. Roligt att du fick skriva ett kapitel 24 som inte var tänkt, och det blev ju sååå bra tillslut. Förstår att det ligger massor av jobb bakom innan man står med boken i sin hand. Är så glad att du delar med dig av din erfarenhet. Låt dig nu inte luras idag.
    Kramen på dig.

  8. Jag tror att vi två trivs bäst när vi får krypa in och ha ”egentid” med datorn. Den tiden ger i alla fall mig kraft & energi att sedan fortsätta med livet utanför. Just nu håller jag på att fixa en bild av någon del av min lägenhet som ska vara med den text jag bör få ihop till den 24/4. Är ju e vinnarskalle så…. Kanske ngn bild på en härlig ”plocktallrik”, där jag beskriver en morgon i mitt uterum. Jag tänker inte vara med på bilden – Jag är inte respektabel så dags på dygnet. Snälla, hjälp mig med starten….. Du kan det där. Rubriken hittar du på min sida i ”Bloggblad nr 5” Nej jag bara skämtade. Du skriver väldigt bra Bosse. Jag är så glad att jag hittade till din blogg.
    Njut av våren i Ystad och av de olika stränder som finns kring den staden!
    Kram/Ewacarin.

  9. hej Bosse! Så länge sen jag kikade in igen, men jag är glad nu att vara här! Känns så fint att läsa dina ord, och så intressant om boktillblivelsen! Ska tänka på det där med provtryck den dag om hundra år när min bok är färdig, blink blink! Här är tiden så knapp. vet inte hur jag ska bära mig åt. Men det löser sig. behöver bara ställa en klocka den lilla tid jag har! håller just nu på och läser in mig på sommaren igen. samlar på mig i huvudet. antecknar..sen ska jag skriva ***

    många kramar Lycke

  10. Jag tycker mycket om omslaget till din bok och jag tycker att ni kämpade otroligt bra i er kamp att slutföra uppdraget TROTS att det fanns lite snö och is i vägen.
    ”Jennifer tyckte inte att det var så kallt att gå barfota”
    Hm.. är det sant det???
    Hon kan ha tappat känseln också.. 🙂

    Ang omslag: För mej är det viktigt med bokomslag. Så viktigt, att jag just nu drar mej för att läsa en bok som jag t-r-o-r att jag skulle gilla (för jag har läst författarens tidigare böcker) men just det omslaget är (i mitt tycke) så fruktansvärt fult, fula färger, fult motiv.. å bara jätteFUL..
    Fundera på att fixa ett (för mej snyggare) skyddsomslag att lägga runt, som man gjorde förr i tiden, när man fick egna skolböcker i skolan. 🙂

    Mycket BRA tips att beställa provbok först! Klokt! 🙂

  11. Det är så roligt att höra alt om hur boken kom till och nu även omslaget. Förstår att du visste vad du ville ha, men att sedan få en bild till tankarna kan inte ha varit lätt. man har en bild inom sig och den skall sedan förfärdigas.
    Jag har nästan läst ut boken och är helförtjust. Tycker mycket om både språket och handlingen och extra roligt är det nu när jag vet mer ocm bakgrunden till den. Kommer att ta den med till min bokklubb efter påsk och verkligen rekommendera den.
    Tack för att du delar med dig!

  12. å vad roligt dte är att läsa om hur du har skrivit din bok och allt runtomkring dej, jag gillar verkligen omslaget:)
    svar hihi östersjön får räknas som en sjö även om den är ett hav:) det är ju vatten iallafall:)

  13. Jag tycker bilden på framsidan av boken är så vacker, så talande och ja den passar perfekt
    till bokens titel. Läste när du skrev om detta förra året och förstod din vånda då. Men
    med detta resultatet så behövde du ju inte vara orolig 😉
    Vårkramar

  14. Strongt gjort! Och bra resultat blev det.
    När veckotidningarna ska ha sidor med bilder av baddräkter måste de ju också vara ute sisådär ”vintertid” för att bilderna ska hinna i tryck i rättan tid 🙂

Kommentera

