Frozen shoulder / Frusen skuldra

Det var inget aprilskämt som leverades av den trevliga sjukgymnasten den 1 april. Jag hade fått en ny kompis att ta hand om i min kropp. Först berättade jag om mina två klantepisoder.

  1. Jag ramlade i trappan i november när jag gick i mina nyinköpta Birkenstock och slog i höger axel.
  2. I januari regnade det ner föremål i olika storlekar av olika material på mitt hjälmlösa huvud i köket, när jag öppnade dörren till frysen. Orsaken var en duktig, ung bagerska och en inte lika duktig ung ”städerska” som skulle ställa tillbaka saker snyggt och stänga dörren till förvaringsskåpet ovanför frysen. Mina gamla snabba reflexer blev min undergång. Jag ryckte till med högerarmen och upplevde en stark smärta i överarmen.

Jag har fått riktigt ont vid liknande situationer under de följande veckorna, då jag snabbt ryckt bort armen eller klantat mig. Men det var när värken började käka upp min nattsömn som jag äntligen kontaktade vårdcentalen. Inte fick jag träffa en doktor, trots 35 minuter i telefonkön. Detta är ingen gnällblogg, so be happy. 😀

Nu har jag googlat och läst på. Vad spännande. Så mycket jag lärt mig. Orsaken till tillståndet är okänt. Det klassificeras i Icke traumatisk frusen skuldra och Traumatisk frusen skuldra. Snabb matteräkning. Där vann jag ett helt år när det gäller sjukdomsförloppet. 😉 Jag som kan relatera till mina skador har alltså en Traumatisk version. Vad som händer är att den inflammerade ledkapseln skrumpnar, vilket leder till rörelseinskränkning och smärta.

Jag läser om tre faser och börjar känna mig som en måne som helst vill bli full. I fas ett tilltar stelheten och smärtan blir värre och värre under 5-6 månader. Tack för den. I fas två är stelheten kvar men smärtan minskar gradvis. I fas tre sker läkningen. Jag kan alltså klara mig undan med ett år jämfört med den icke traumatiska som har ett normalförlopp på två år. Vilken vinst. Jag tror jag firar med att köpa en trisslott. 😉

Statistik: Tre av hundra får sjukdomen. Vanligast bland kvinnor mellan 45-74 år. För män gäller tidsintervallen 55-64 år. Jag har alltid varit före min tid. Eller inte. Jag minns när jag stod med Bonniers uppslagsverk och konstaterade att diabetes ett, barndiabetes, fick man innan 25 år. Jag andades ut när jag hade 6 års marginal och hoppades slippa sprutor och tyckte synd om mig själv som skulle få hoppa över min dagliga dos av Budapestbakelse. 😉

Symptomen känner jag igen. Ofta gör det mest ont när man ligger och ska sova. Det står överallt om relativt lindriga besvär till mycket besvärande med natt- och vilovärk. Jag tror att jag kommer att bli riktigt duktig i min vänster under de närmaste månaderna. Den handen och armen kan jag lyfta högt upp i skyn och plocka äpplen med. Min högra kommer inte långt innan den fastnar och jag får lust att skrika högt. Det ser rätt festligt ut om jag tittar mig i spegeln. Jag trodde inte det var så illa. Är så van att kämpa i min vardag med allt annat.

Men jag har en hemlig plan för min nya vän Frozie. Vi får se om hon gillar den? 😉 Jag återkommer om resultatet. Till dess tränar jag på mina fyra medskickade övningar. ”Vända bok i blad”, ”Fingerklättring”, ”Rita fjärilsvingar” och ”Pendelövning med en fylld vattenflaska”. För nattfridens skull, hoppas jag att Frozie och Melissa kan vara lite mer tysta på nätterna så jag kan få snarka i fred. I omgivningen finns det de som säger att jag gör det. Det måste däremot vara ett försenat aprilskämt. 😉

 

 

78 thoughts on “Frozen shoulder / Frusen skuldra

  1. Jag var visst lite före min tid jag med. Vid 40 fick jag min Frozie. Inget att leka med! Nattbesvären känns igen. Min försvann efter ett år. Att den var traumatisk i sitt ursprung hade jag ingen aning om! 😉
    Var vid gott mod, du vet vad det är och det kommer gå över. När du dessutom har så fina övningar att genomföra så kommer det gå som en dans! Krya på dig känns malplacerat när det kommer dröja ett tag, men låt gå för det! Krya på dig Bosse!

    • Hej Traumatiska ”Syster”. 🙂 Låter jag bara saker ramla utan att fånga dem i luften fixar jag dagarna. Tuffare med nätterna. Det är alltid trevligt att få sova i längre tidsperioder. Jag är vid gott mod. Titta här. 😀
      Tack Anna! Vad är ett år på en bal… bara jag kan skriva.

  2. Det där är inte kul! Jag höll mig inom ramen… var 53 när jag drabbades av vad som sades vara frusen axel… men två år senare med ihållande smärta så konstaterades en lös benbit i axeln. Opererades, men är fortfarande inte helt OK. Smärtan är numer kontrollerbar, men rörelseförmågan fortsatt dålig om jag försöker göra något över axelhöjd.
    Lider med dig… krya på dig!
    Kram

  3. Låter rätt så kämpigt. Speciellt det där med att inte få sova på grund av smärta. Sådant skulle kunna ta knäcken på vem som helst, så om du orkar skämta om det är det ju imponerande. Å andra sidan sett så är skämtandet en effektiv metod för just problemhantering … hehe
    Håll humöret uppe på det här viset så har du nog snart tagit dig igenom det. Håller tummarna för det!
    ”Peppar peppar, ta i trä”, *knackar mig i huvudet* … så har jag sluppit liknande fysiska åkommor … än så länge. Men jag har några år kvar till 55, så jag ska ligga lågt med kommentarer av det slaget … 😛
    Gillar din ironi och din humor. Trots det eländigt tråkiga innehållet så blir det en underhållande läsning …
    Krya på dig nu … 🙂

    • Jag måste leva upp till veckans filmtips. ”Livet från den ljusa sidan”. Du är bara en ung kvinna. Vänta du bara. 🙂 Har jag nu bara fått rätt diagnos fixar jag övningarna och står ut. Det viktigaste är att få bukt med nattvaknandet.
      Glad för att du gillar min ironi och humor. Själv måste jag stå ut med den så gott det går. Svårt att rymma från sig själv. Ibland tycker jag dock att gubben är lite tröttsam med sina skavanker.
      Tack ska du. Önskar dig en trevlig fredagskväll.

  4. Du får försöka leva gott på vetskapen att det kommer att bli bättre på sikt! Men smärta och sömnproblem tär på människan… Det är inga goda ”vänner” som gynnar ett gott liv! Stå ut… Det är det enda råd jag kan ge…. det kommer som sagt att bli bättre!

    • Det känns riktigt ljust när jag tänker så, med tanke på att allt annat kommer att bli värre. När det gäller trista ”sjukämnen” brukar jag mestadels ta en dag i taget och inte ta ut bekymren i förtid. Annars får man uppleva det sorgliga otaliga gånger. Alla behöver vi vår sömn. Tyvärr är vi många som kämpar med detta problem av olika orsaker. Där är en sak som var bättre i ungdomen.

  5. Aha! Nu fick jag lära mig något nytt!
    Bra strategi att ge den oönskade kamraten ett smeknamn. Jag tänker ju på samma sätt, att det är en kompis jag måste ta hand om, men nu behöver jag även komma på lämpliga smeknamn..

    Skönt att veta att det är övergående trots att ett år är ganska lång tid att ha ont…

    Sköt om dig!
    Mer humor åt folket!

    • Jag gillar att avdramatisera så gott det går. Även efter chockbesked. Känn pressen nu Anna. 🙂 Du kommer säkert på lämpliga namn på de oönskade vännerna.
      Jag har haft mycket värre ont på andra ställen i fler år så jag är van. Frozie får ställa in sig i ledet. Det viktigaste är att hitta rätt personer och metoder som kan underlätta tillvaron. Där är livet inte alltid rättvist som du själv känner till. Du är ju själv en fighter.
      Tack! Kram på dig. Humor är bra på många sätt. Sedan kan den vara extra sjuk ibland. 😉

  6. Hmm–det var ju ett litet minus i vardagen, eller kanske inte? Det kanske visar sig vara alldeles utmärkt att ha en anledning att be andra göra små enkla ärende till dig? Många krya på dig kramar iallafall (som räcker sisådär ett år framåt)! 🙂 🙂

  7. Måste vara jättejobbigt för dig men ändå kan du berätta med sån humor. Har själv haft ont i en axel några veckor . Det gör vansinnigt ont i vissa lägen. Måste kolla om det kan vara Frozie som är i farten 😉

    Ingen risk för ”gnällblogg” hos dig 🙂

    Jag hoppas du kan sova trots din besvärliga kompis. Ha en riktigt fin helg och kramen 🙂

    • Antagligen är det något fel på mig som blandar in humor mitt i detta allvarliga. Tycker du att jag ska söka för det? 🙂
      Har du slagit dig eller ramlat? Fortsätter det och blir värk i viloläge bör du söka för det. Annars också om du har ont. Det är bra att kolla upp det. Fast det beror på vem du träffar. En karta med tabletter ger jag inte mycket för.
      Jag har hört att Frozie har mängder av okända kusiner på landet. Hoppas det inte finns någon i närheten av dig.

      Jag kanske skulle byta stil. Vara en gnällspik i en vecka. 😉

      Tack Gunilla! Hoppas du gör något mysigt i helgen. Fast i kväll ska vi väl se på dansandet. 🙂

    • Jag brukar gnälla jättemycket under en kort period för att få det gjort. Sedan får jag någon dräpande kommentar så skrattar vi åt eländet. Tyvärr funkar det naturligtvis inte alltid. Så lätt är inte livet. Allt beror vad det handlar om. Ibland har man tillåtelse att både gnälla, tjata, skrika. Det kan till och med vara hälsosamt att få ur sig all skit. Det värsta är om det börjar växa sig fast. Ta för mycket plats. Jag gillar att försöka lura mig själv. Satsa på något som jag klarar av och stänga av det mörka. Jag rymmer inte. Försöker bara stå ut och acceptera det jag inte kan göra något åt.
      Tack Maggan. Kram

  8. Tack för din humor, kul läsning mitt upp i det besvärliga!
    Jag har haft smärtpunkter i ryggen, har haft en arthros axel, och – blivit botad av Strandnypon. Jag bara säger det ifall det skulle vara till hjälp. Jag får nog äta strandnypon hela livet ut, men vad gör väl det.
    Kramar från den förkylda i Lidköping, Gerd♥

    • Varsågod Gerd! 🙂 Strandnypon nämns ofta i hälsomagasin. Jag har aldrig provat/smakat. Fick jag välja fritt skulle jag direkt ta en cortisonspruta.
      Trist att du tog med dig hem en Brysselförkylning. Hoppas det blir bättre i helgen.
      Kram

  9. Sol ute och sol inne! Du lyckas verkligen med att göra det smärtsamma underhållande :-D! Jag önskar dig en snar bättring, att det går fortare än normalmallen. Kram från Ethel

    • En gör så gott en kan. 🙂 Jag ska se det som en intern tävling. Ska bli spännande att se om jag kan kasta ut Frozie innan 2014 är slut. Tror du hon betalar för sig? Icke. Jag tror att hon är från en by i Skottland. 😉
      Kram tillbaka

  10. 1 000 tack för titt-in hos mig!
    Kunde inte låta bli att skratta (liiite iaf) åt din axel. Join the gang säger jag bara. Å jag har t o om enlösning för dig: Gå till närmaste husläkaren å be honom sätta in en riktig kul kortisonspruta. Jag lovar att det gör susen. Det har jag gjort = jag har ”stor erfarenhet” av söndertrasade axlar…

    • Varsågod! Du har mina fulla tillåtelse att skratta. 🙂 Jag har i andra sammanhang fått cortisonsprutor på olika ställen i kroppen. Alla gångerna har det snabbt hjälpt. Sedan blåste det andra vindar inom yrkeskåren och vissa blev restriktiva. Då har det inte ens hjälpt att tjata. Jag har bara haft en kontakt med en sjukgymnast denna gång. Fortsätter nattvärken i flera veckor till kommer jag att be om en spruta. Berätta BP! Hur ser en kul kortisonspruta ut? Rita och färglägg. 🙂 I vilket/vilka lag har du vaktat stolparna? Jag har älskat damfotboll sedan Martha flyttade till Umeå. Då var det roligare att se på än herrfotboll. Hoppas du är bra i axlarna nu och välkommen tillbaka till min blogg. 🙂

    • Jag tänker inte så mycket på det på dagarna. Bara när jag gör någon olämplig rörelse. Värre med nätterna. Precis som Björn Skifs sjöng. ”Det blir alltid värre framåt natten. Ligger vaken. Tänker på min Axel….” 😉
      Ps. Björn tappade ju texten i Europafinalen.

  11. Aj, aj, AJJJ! Du har frusen skuldra och jag har hälsporre! Vilket ”radarpar” vi är! Och du kallar henne för ”Frozie”??? Det får mig att skratta ännu mer! 😆
    ~♥~ Trevlig-helgkram-trots-Frozie-önskar-Rozie ~♥~

    • Ett oslagbart team. Jag ringde David Helenius för en stund sedan. Han sa att det var okej. Rozie & Frozie får ett wildcard till kvällens dansande. Vi kommer att sitta säkra varje vecka. Som vi kommer att sporra varandra. Fryza ut Tony. Den där röda skon är vår. Du får ha den hos dig. Jag slår bara sönder saker med axeln.
      Kram kompis.

  12. Google är bra så man kan själv ställa sin diagnos. Det är ju lögn att få tag i en doktor inom överskådlig framtid. Dessutom kan man fråga om allt, och Google är aldrig stressad utan bara spottar ur sig det ena svaret efter det andra. Risken är tyvärr att man får med sig så många diagnoser så man känner sig sjukare än nånsin. Då är humorn en jättebra medicin. Den har du gott om har jag märkt. Ha det så bra du kan. Kram

    • Jag tänkte att jag skulle börja räkna upp trevliga smålänningar om problemen fortskrider. Vilket häftigt ord. Inte smålänningar. Jag menade fortskriiiider. Låter som en kommentar från Anders G när han hördes under hästtävlingar. Jag är osäker på efternamnet. Gernhart? Fyyyra feeel. 🙂
      Helgkram till dig Susan.
      Ps. Jag ser att du är med i ”Skriv ett blogginlägg i kvartalet. 😉

  13. Det där med överskåp… varken den långe maken eller den kvarvarande långe sonen kan lägga tillbaka saker, så lilla jag får klättra på stolar. Jag har lärt mej tant-hasa på farliga underlag, äger spikskor, håller mej i räcken – och sett till (?) att en av sönerna blev sjukgymnast. Och min personliga tränare 🙂

    • Vilket team du samlat ihop. Ta det bara försiktigt på stolpyramiden. Inte säkert att du alltid kan nå din personlige tränare på en nanosekund. 🙂 Jag måste skriva att du har tänkt på nästan allting. Imponerande. Helst det där med spikskorna. Det har jag också ett par. Vågar inte ta fram dem. Är rädd för att jag får en spik i foten.
      Önskar dig en fin helg.

  14. Min gubbe var 45 när han fick diagnos frysen axel. Han fick göra alla de övningar som du skrev om + cortisonsprutor! Inget hjälpte! Han fick kamma sig med vänstran och klä på sig i speciell ordning! Och jag fick hjälpa till att ta på honom..Så småningom så släppte det! SÅ…..Hav tröst!! Svar:Jag tyckte att jag fick det bästa av att byta! Kram!

    • Undra om de satte sprutorna rätt. Kanske i fel axel. Lite fel så hjälper de inte. Nu kom jag på en sak som hänt mig. Får ta det i ett annat blogginlägg. 🙂 Tur att det släppte till slut för din gubbe. Jag har också lärt mig att göra saker med vänstern för att slippa akutvärken.
      Jag skulle hellre tagit din sons uppgift.
      Kram

  15. Du har min sympati… Varför inte ligga blickstilla och lyssna på musik eller en bok? Det skulle Frozie tycka om. Tror inte hon gillar när du kommer och svänger med fulla flaskor heller. Då måste hon ju ducka. 😦
    En trevlig sjukgymnast som ger ”otrevliga” råd. Vilket dilemma.. Sol och värme skulle kanske tina upp Frozie lite.. Och en lott, det skulle hon absolut gilla.. tänk att få vända sedlar i stället för bokblad. 🙂 Plus att lyfta en stor bit Budapestbakelse med sked till munnen i stället för att rita vingar i luften. Det skulle jag valt, man har väl självbevarelsedrift.

    • Tack för att jag har din sympati och vilka fina råd du kommer med. Helst det sista. Jag ska omedelbart hämta en stor sked och sticka en runda till Ungern i helgen och köpa hem nybakade sötsaker.
      Frozie skriker varje gång som jag ligger stilla. Då kräver hon min fulla uppmärksamhet. Är som ett litet barn. Sjukgymnasten gav bara trevliga råd. Det var jag som googlade när jag kom hem. Vända sedlar istället för bokblad. Låter trevligt. Jag hinner sticka och köpa en lott innan de börjar dansa. 😉

      • Säkert att du inte missuppfattat mr. Google? Full flaska låter misstänkt 😉 Det finns ett speciellt kafé i Budapest som har gott kaffe och säkert 1000 himmelskt goda bakelser att välja mellan. Det ligger vid ”torget” 😉 Om du inte bara skryter utan verkligen ska ta ett snabbflyg.. välj den största du ser med massor av choklad och grädde! PS. Ett litet tips till: Man kan skicka bakelser i ett gammalt mjölkpaket, det gör inget om det blir lite omstuvat… en bakelse är ju alltid en bakelse, höger/ eller \vänstervänd 🙂 Gissa en (1) som aldrig skulle tacka nej till en smakbit. 🙂 Smaskig helg!

  16. hoppas att jag slipper möta Frozie,för då är jag illa ute Har bara en arm som fungerar. vad hjälper då att jag har personliga assistenter – De kan ju inte skriva åt mig på samma sätt som jag gör.- Du vet att jag måste skriva för att må bra. det är mitt gift. fy vad jag tycker synd om dig på nätterna.. du måste få hjälp med sömnen, men du tar det hela från den ljusa sidan. Nu väntar en underbar helg efter en gräsligt jobbig vecka – Skönt – i kväll ska vi dansa. Hoppas Patrik åker ut.

    Må väl i Ystad
    kram Ewacarin

    • Det hoppas jag verkligen att du slipper Ewacarin! Den armen är guld för dig och oss läsare av din blogg. Nej. Det skulle inte funka att dra in dina assistenter i skrivandet. Ju fler kockar desto… 🙂
      Vi har det gemensamt du och jag. Skrivandet är en ventil till ljuset.
      Håller med dig. Idag är det dags för Patrik att packa trunken om vi får bestämma. För en gångs skull håller jag med Tony. 🙂
      Hoppas du får en mysig helg.
      Kram Bosse

    • Det finns många trista diagnoser. De som går över med tiden är att föredra. Vi ska försöka göra det bästa av vår vänskap, jag och Frozie.
      Välkommen till min blogg. 🙂 Jag minns med nostalgi och glädje vårt första år i Hjo.

  17. huga! vad tråkigt… hoppas bagerskan hade bakat något gott som kunde kompensera lite… jag vet hur ont det kan göra med olika smärtor i kroppen… men jag tror att vi kan komma långt med positiva energier i form av gott humör och tillit till att kroppen läker och att man får lära sig massor under tiden. Den positiva ådran är god att bära hela livet i genom… krya på dig och hoppas helgen är snäll mot dig! kram

    • Det är mer synd om dig Ingela som fick ett mossfärgat kort och hela 54 stycken handkapp på en gång förra helgen. Där kan man snacka om käftsmällar. 🙂
      Positiva energier är helt utan biverkningar. Eller. Några av mina sura skämt har fått folk att hålla för öronen. 😉
      Tack för dina ord. Svinga nu klubban rätt och sänk din handikappsamling. Ett råd dock. Sänk inte så mycket redan i sommar att du kommer lägre än Görans. Sådant kan ta på familjefriden. 🙂

  18. Låter jobbigt och besvärligt detta frusen skuldra
    och hoppar det blir bättre snart…och det låter ju bra som du läst om, att det går över, men att det tar sin lilla tid
    kram

  19. Det där med att googla är ju både bra och farligt 😉
    I bästa fall lär man sig massor, i värsta fall har man en dödlig sjukdom.
    Hoppas din skuldra blir bra snart!
    Kram och ha en skön helg!

    • Du är såklart en expert på området som har grävandet som en yrkesskicklighet. Själv tycker jag ofta det är svårt att källsortera. Bästa sättet är ibland att minnas det som var bra och försöka tänka bort det dystra som man ändå inte kan göra något åt.
      Tack Carita! Önskar dig en härlig helg i vårens tecken. Kram

  20. Hujedamej, för nattvärk och frusna kroppsdelar…Hoppas att du återhämtar dig snabbt.
    Tror att redan är bra på det där med positivt tänkade, men här kommer några värmande ord.
    Solsken, fågelkvitter, vårblommor och sång.

    Ha nu en skön helg tillsammans med familjen! Och krya på dig.
    Kram Christina

    • Du vet Christina! Jag är bara ute och fiskar efter lite omtanke från mina bloggvänner. 😉
      Allt är annars mycket lättare när man fryser om fötter och huvud i sängen. Då gör det inte så mycket om man sätter toppaluvan på vänster fot och en strumpa över huvudet för det finns ändå ingen att råna. 🙂 Nu har visst skämtet axlat iväg åt fel håll.
      Vad gullig du är. 😀 De där fyra värmande orden ska jag upprepa som ett mantra i natt när värken slår till. ”Solsken, fågelkvitter, vårblommor och sång.” Jag är övertygad om att det kommer att lindra mer än en blek, okulturell Alvedon.
      Tack och sen fredagskvällskram från Bosse

  21. När jag läser ditt inlägg och alla kommentarer så börjar jag fatta att jag är en ovanligt pigg och frisk 68-åring! 🙂
    OK, jag är stel som 17 när jag åkt bil ett tag och går ur den, men det går över efter några steg. Har också ont i en axel på nätterna, speciellt när jag kört åkgräsklipparen!? Mycket underligt för jag gillar att klippa gräs! Men om gubben min kör den några veckor så är jag bra igen.
    Utom en gång när jag bara fick mer och mer ont. En morgon visade det sig att jag hade några små röda utslag vid nyckelbenet och då förstod jag. Det var det som danskarna kallar ”helveteseld”, alltså bältros! Men med rätt medicineringen så gick det över på nån vecka som tur var. 🙂 🙂

    Nu har jag kommit förbi dit Rolle hunnit i boken, är i mitten ungefär – och den är jättebra!
    KRAM & TREVLIG HELG
    Susie

    • Att du inte skäms Susie! 🙂 Gå omkring och vara så ovanligt pigg och frisk. Skojar bara. Glöm bara inte bort att vara tacksam för det varje dag. Jag hoppas att du fortsätter i den stilen i massor av år till. Din pool kommer att vara rena friskhetsdrogen när allt är på plats. Bältros är ingen trevlig sjukdom. Danskarna har ett bra namn för den. Tur att det finns botemedel mot den.

      Då leder du lästävlingen. Vi får se vem som går i mål först. Hoppas att du tycker att ”Mina fotsteg i ditt hjärta” håller ända in i kaklet.
      Kram tillbaka.

  22. men jisses ramlade du nerför trappan stackare å himla tur du inte bröt dej eller slog ihjäl dej! men ajaj va ont det måste göra nu hoppas jag verkligen din plan hjälper så smärtan går bort.hade aldrig hört det där med frozen jag hoppas nu det tinar upp, varma kramar till dej min härliga bloggvän:)

    • Du skulle se trappan Soffie. Det är bara flis kvar. Vi får hänga oss i lianer och svinga oss upp och ner. 🙂 Jag hoppas också att likstelheten ger med sig. Tror du det kan vara en bra idé att sätta in armen o axeln i ugnen? Jag behöver ju inte ha på så mycket värme i början. Det räcker kanske att sätta på kroppsvärmen. Den normala. Ofebriga. Där uppfann jag ett nytt ord.
      Tack för de uppmuntrande orden. Jag känner mig genast bättre i… den friska axeln. Har jag berättat för dig att min morfar hette Axel? Det tyckte han var urkul att heta med tanke på att han var urmakare… bäst att jag och Frozie går och vilar ett tag. Jag känner mig lätt övertramsig. Kramisar.

  23. Aj då! Det var ju inte bra… Ett tips; prova MSM för att påskynda läkningen. Det är organiskt svavel (kosttillskott) som är en av kroppens viktigaste byggstenar, ffa vad gäller leder och ligament. De flesta som använder detta blir hjälpta. Kan vara värt att prova – det är inget som gör tillståndet sämre i alla fall. Vill du prova och inte får tag på det så kan jag ombesörja leverans till Ystad :). Hör i så fall av dig.
    Krya på dig och ha en fin helg!

    • Tack för tipset Lotta! Jag ska först kolla upp ett tips med ett betydligt ”hemskare” namn. Det gäller att det går ihop med övrig medicinering. Så det inte skär sig i såsen. 🙂
      Tack. Vi ska börja helgen med en utflykt till Hedeskoga återvinningscentral. Hoppas du får en härlig helg.

  24. Inte alls bra! Men du får se det som ett ”tillfälligt tillstånd”; de orden sa min dotter till mig när hon som 19 åing drabbades av cancer i ett knä. Hennes totala övertygelse och kämparanda visade sig vara ett just tillfälligt tillstånd som varade i fem år. Men idag är hon frisk. Så det var tillfälligt! Det här med att Googla är jag inte mycket för när det gäller sjukdomar, det är sällan det står något positivt. Och jag tror att den positiva tanken är viktig. Den kommer att segra.
    Hoppas innerligt att du får hjälp mot smärtan och att du trots allt kan vara vid gott mod. Och sjukgymnastiken kommer att ge effekt.
    Många tankar till dig!
    Kramar!

    • Ibland är det en fördel att vara en snabbläsare. Så jag hann suga in att hon blev frisk. Det har bevisats många gånger. Den som verkligen tror på en sak, kämpar och försöker vara positiv har ett mycket bättre utgångsläge och prognos för ett tillfrisknande. Jag blir glad av att läsa att din dotter klarade fightern med denna lömska sjukdom som tagit så många av mina närmaste. Fem år är en lång kamp. Det känns alltid extra ”orättvist” när barn, ungdomar och småbarnsföräldrrar drabbas. Sådant ska inte få hända tänker en ”naiv” sida av mig.
      Google är ibland för lättillgängligt. Först och främst gäller det att ha rätt diagnos och sedan ”sila”. Med ålderns rätt är jag inte lika lättköpt som förr, då jag mer bockade och tog emot. På sista tiden har jag i privatlivet undrat var läkare kommer in i bilden. Den erfarenhet som jag skaffat mig sista åren är laddad med minor. 😦
      Jag är vid gott mod. Titta här Ditte. :D. Man kan inte annat än bli lycklig när man får åka på utflykt till en återvinningscentral tidigt på en vårlördag. 😉
      Önskar dig en fin helg. Kram Bosse
      Ps. Jag fick skriftlig information från sjukgymnasten, men det var hon som hänvisade mig att googla också.

  25. Till synes är en kommentar helt överflödig, men jag antar att du skulle sakna just min, så visst kram på dig och jag stöttar din inställning att gnälla ur säg,bli arg, lessen och så acceptera och bli vän med eländet, du har om jag förstått det hela rätt prövat mkt med en kropp som gör som den vill, nästan. 🙂 kram

    • Det finns inga överflödiga kommentarer Tove. Jag är glad för alla. Så tack för din kram. 🙂 Med humor, kämpatag och en förstående omgivning är mycket vunnet. Sedan är det tillåtet att tycka synd om sig själv då och då. Bara man inte stannar för länge i detta destruktiva tillstånd. Givetvis beror det på vad det handlar om. Vissa saker går inte att hitta någon humor i. Bamsekram tillbaka.

Kommentera

