Vem är den skyldige?

Gissa På Stället. Heter det så när man läser ut förkortningen GPS på ren svenska? 😉 ”Det är lika bra att erkänna. Vi har ingen TV”, sa Lars Ekborg i en klassisk monolog.
Vår Volvo är inte utrustad med en GPS. Istället kör vi med en hederlig ”Vår vägkarta” som kompletteras med centrumkartor och andra dragspelskartor. Här är bildbeviset. Visst är den tjusig. Jag får i alla fall lust att sätta mig i den röda sportbilen och sakta glida iväg på den svängiga landsvägen.

DSC_18760007

Jag tycker om att bläddra i kartböcker. Fantisera. Drömma. Dra upp riktlinjer för kommande resor. Nostalgiskt tänka på resor jag gjort tidigare i livet. Ibland när jag inte vill följa med Solveig in i damaffärer kan jag sitta kvar i bilen och göra det sistnämnda. Dagdrömma. Låta resor och tiden flytta mig både fram och tillbaka. Då har jag aldrig tråkigt. Däremot tycker jag inte om när folk gör hundöron i böcker. Leker amatörkorrekturläsare. Ändrar fel med kulspetspennor och skriver dit med sin personliga handstil. Lämnar ketchupspår, fettfläckar och… jag vill helst inte prata om det. Ni får gissa och använda er egen fantasi. Barn som ritar med färgpennor gör mig också GALE… ”Vem har kladdat i MIN kartbok? Är det någon av er bloggläsare? Sooolveig!!!!

DSC_18730004

Skojar bara. Det är jag som lekt. Det rör sig om en gammal kartbok som jag använder enbart för att ”leka” med. Mitt mål är att allt ska vara färggrant på Österlen inom några år. Egentligen finns det redan många fler vägar färglagda. Bilden har blivit över. Jag skulle lagt in den på bloggen förra våren. Då hade vi bara bott här två somrar. Faktum är att jag aldrig tröttnar. Österlen är för mig en magisk plats med smultronställen runt nästan varje krök. Då glömmer jag lätt som en plätt dimmiga skånska novemberdagar. Från mars-oktober har jag inget behov av att lämna min hemstad. Det känns nästan som om jag ständigt befinner mig på en semesterplats. Mot Sandhammaren för en strandpromenad. 🙂
Atlasbilden

 

 

46 thoughts on “Vem är den skyldige?

  1. Skåne är fantastiskt och Österlen dess pärla, tycker jag som halvskåning. Vi har en GPS som för det mesta leder oss rätt, men ibland helt åt skogen – bokstavligt talat. Jag sitter alltid med en kartbok i knäet, när vi lämnar stadsgränsen. Inte för att kolla om tanten i GPS leder oss rätt utan bara för att jag tycker det är så otroligt roligt!
    Ha en fin vårpromenad och trevlig fortsättning på helgen.
    Kram,
    Gigi

  2. Jag minns. Minns Sandhammaren, minns Borrbystrand, minns….. Jo, det är vackert på Österlen, när vädret är fint, tyvärr hade vi lite regnstänk och grå himmel just då.
    Men kartbok hade vi alltid. Nu, när jag är själv är jag kompis med Waze, en kul tant som pratar med mig och visar vägen lättvindigt i min mobil.
    Kram, från en dunderförkyld Gerd♥

  3. Skåne är härlig. Men jag föredrar ju Nordvästskåne,eftersom vi bor här.

    Vi har heller inte nån GPS, utan föredrar en kartbok, eller vägbeskrivning från Hitta.se. Jag skriver ut och berättar hur ”Gubben” ska köra. Men det har blivit fel nån gång ändå. Så det är faktiskt bäst att besöka stället tidigare och sen känna igen sig.

    Kram/Gilla

  4. Alltid trevligt att drömma sig bort med en kartbok. Jag är nog den i familjen som alltid kollar de olika alternativen på vår nästa kommande resa någonstans. Har förresten gjort detsamma med en stadskarta från Paris, där jag färglagt de gator som jag har promenerat på. Har varit där 5 gånger och alltid haft samma karta med mig. Men det är redan över 20 år sen jag senast besökte den staden.

  5. Österlen är helt klart vackraste platsen i Sverige 🙂 Allt det där äcklet i böcker gör mig också vansinnig! Man är rädd om böcker, vare sig det är egna eller lånade! Så det så!

  6. Då barnen var små och vi alltid semestrade i Sverige med ett tält i skuffen så var jag kartläsare. Jag ritade oxå med en röd penna på kartan alla vägar vi åkte. På så sätt var det ingen risk att vi åkte samma väg två gånger. Så många fina platser vi såg då vi tog de små avfartsvägarna istället. Nu måste jag ta och leta igen den kartan igen. För jag har sparat den nånstans…….Visst är Skåne och Österlen fint men jag älskar mitt Högakusten nog mest ändå.
    Kramen på dig Bosse.

  7. Lästa förra inlägget och kan konstatera att du fick i alla fall inte en kokosnöt i huvudet som jag fick förra året vid den här tiden. Det var inte heller kul. Alltså, jag tycker synd om dig som fick fruset i huvudet, det kan inte ha varit det minsta roligt. Tur det gick som det gick.

    Och icke, man får icke sätta fettfläckar på böcker. Om dom har böjda pärmar och lite hundöron gör mig inget, men fettfläckar och kladd kan göra mig GAL…..som du skriver! Eller ringar från glas. Grrrr……

    Vi har heller ingen GPS, men vi hade det och den damen var väldigt envis, gjorde man inte som hon sa, upprepade hon sig i ett kör…..make a U-turn, make a U-turn. make a U-turn…..hon var något tjatig. Och distraherande. Så ingen mer tant i bilen av det slaget.

    Agneta kram

    • Jag hade tur. Ingen hade placerat en kokosnöt i skåpet. Stackars dig. Fick du några men? Annars doftar det gott. 😉
      Fläckar i böcker som inte är mina egna är lite läbbiga. Snart kommer någon smarting att skriva att jag ska satsa på E-böcker istället.
      Envisa och tjatiga damer har jag fått nog av. 😦 De skulle jag slängt ur bilen.
      Bosse kram

  8. Jag har råkat ut för en GPS-dam som var om möjligt virrigare än vad jag är. När jag varit i Malmö föreslog hon Öresundsbron för att jag skulle komma hem. I och för sig hade det gått bra med färjan från Helsingör till Helsingborg. Men det hade blivit en liten omväg. Jag brukar också hålla koll på olika platser jag har varit på. Har en lång lista på ställen jag fortfarande inte besökt men som jag ska göra …en slags Bucket list….men jag har jättelång tid på mig så jag känner ingen stress. Ha det gott.

    • Ursäkta! Jag ser det framför mig och sitter här och skrattar åt din kommentar. 🙂 Om du bara hade tid så var det en trevlig omväg.
      Jag har också en Bucket list för ställen. Du kommer att bli minst 120 år Gunnel så ta det piano. Kram

  9. Jag ÄLSKAR kartor och gör som dig, alltså reser i fantasin på dom och jag älskar att planera resor eller utflykter!
    Nån GPS har vi inte. Rolle brukar skoja om att han behöver ingen i bilen han har sin med jämt – alltså mig! Och jag har faktiskt ett otroligt lokalsinne, ärvt av min pappa, så har jag bara varit på ett ställe en gång tidigare så hittar jag dit. Oavsett om det är på Österlen, mitt i skogen eller i New York. Fast första gången är det ju väldans bra att ha en vettig karta….. 🙂
    TREVLIG HELG
    Susie

    • Visst är det halva nöjet att fantisera och planera resor. Aha! Är det, det som GPS står för. GaranteratPricksäkertSusie. Jag har också haft ett bra lokalsinne men har börjat tvivla lite på mig själv på sista tiden. Än så länge hittar jag hem. 😉
      Vilken tur att Rolle har dig. Kram

  10. Nu kommer ett erkännande men skvallra inte: Jag har en GPS….som ligger i bagageutrymmet och är inte använd på flera år!!!! Där ligger också en vägkarta, väl använd, precis som din…så skönt att jag inte känner mig ensam om detta :-))
    Ha en fin kväll, kram!

  11. Hejsan bosse!
    Du beskriver i din blogg allt så härligt att man vill bara läsa mer…och mer här inne. Tyvärr räcker inte tiden till. Men jag älskar dina beskrivningar om allt som du tänker på. Känner oftast igen mig åxo, så det är ju ett pluss för läsaren.
    Ha en jättefin helg nu, och TACK för att just DU bosse förgyller bloggvärlden med så mycket. Din blogg inehåller ALLT! Nog med beröm nu *ler*
    Lördagskram från tjejen som visste för mycket….hihihihi

    • Jag ringer din chef och fixar så du får ledigt en vecka TantGlad så kan du få hoppa in i min blogg och busa. Blir det bra? 🙂
      Tusen tack för de snälla orden. Kram. Va? Nog med beröm? Kommer det inte mera? Du vet att den som mycket har vill ha mer? Nåväl. Vad är en bal på slottet.
      Hoppas du har en mysig söndagskväll. Kram

  12. åh vad härligt med en gammal hederlig kartbok, den har verkligen sin charm som inte en GPS har. Din beskrivning av Österlen får mig att längta till Skåne ännu mer och jag inser att jag kommer att trivas där i sommar 🙂
    kram Åsa

  13. Jag använder både GPS och bilkarta, men på litet olika sätt.

    GPS är guld värd när jag kör i främmande städer, kommer alltid snabbt fram till rätt adress. Så var det minsann inte innan GPS:ens tid!

    På din fråga om vem som ritat i din kartbok så tror jag mig veta rätta svaret!

  14. Jag gillar också kartböcker, väldigt mycket och har kvar några gamla. Mne landsgränserna har ju ändrats radikalt så det får jag bortse från. När jag kommer till en ny plats vill jag ha en ordentlig karta, i papper, ingen översiktskarta, och använder den sedan flitigt. Och maken är ännu mer kartanvändare. Minns särskilt när vi i Peking tog oss fram med hjälp av en karta och allt stod på mandarin. Men fram kom vi…
    GPS; gör på sitt sätt…har vi ingen. Men i min telefon har jag visst en….
    Tack för dina fina beskrivningar, jag ler i mjugg och njuter.
    Kram!

    • Gamla kartböcker är som historieböcker med tanke på de ändrade gränserna och allt annat som hunnit byta namn.
      Papperskartor är härliga. Helst för mig som har problem med att vika ihop den rätt. 🙂 Tänk vilka minnen ni har från de åren i Kina. Spännande att läsa på din blogg att du har tillgång till din gamla lärare i Stockholm och att du därmed kan hålla igång språket som är tvunget för att inte tappa saker snabbt.
      Kram

  15. En gammal hederlig kartbok kan vara bra att ha ibland. På kartan ser man små vägar och byar som man missar när man bara kör efter GPS!
    Vi har verkligen fått erfara både för och nackdelar med GPS den gångna veckan!
    När det var som mest trafik i Valencia och vi inte hade en aning om åt vilket håll vi
    skulle, så tappade den kontakten och det tog en stund innan vi hittade några skyltar
    att följa!
    Hoppas du hade en riktigt skön strandpromenad!
    Kram M.E

  16. Du har så rätt. Österlen är underbart med nya smultronställen runt varje krök. Gillar också att det är så nära mellan varje plats. Vi har heller ingen GPS men klarar oss bra ändå. Ha en fin söndag. Kram

    • Att slippa åka långt är som du skriver en stor fördel. Tänk att både du och jag överlevt trots saknad av GPS. 🙂
      Tack. Hoppas du haft det trevligt. Den där slottsturen hade jag gärna följt med på. Även den andra. Vilka roliga saker du gör. Kram

  17. Åh jag bara MÅSTE till Österlen snart! Jag drömde om min lillebror inatt som bor där. Sandhammaren, en gudomligt vacker plats! Jag tror att jag kan förstå att du inte längtar därifrån under sommarhalvåret, Bosse. Det känns som att vandra i paradiset att vara i Österlens vackra natur.

    Jag länkar till din blogg idag, till ditt blogginlägg om att leta efter något blått. 🙂 Kika in och läs om du har lust. 🙂

    Ha en skön dag!

    Kram

  18. Tittar bara in för att sända en solig hälsning så att du ser att jag inte glömt bort dig 🙂 Jag gillar kartor medan sambon till och med har gps när han far till stugan… För tänk om dom ändrat vägsträckningen….ha-ha

    • Har du ingen GPS Znogge. Hur klarar du av din vardag då? Ramlar den inte ihop som ett korthus? 🙂 Jag tycker också det är onödigt för vårt liv och det räcker med en bra näsa så man kan lukta sig till matställen och smultronställen. Du får fundera på det till Fars dag till hösten. Byta ut slipsen mot en ny teknikleksak.

Kommentera

