Drömmer mig tillbaks en vecka

Vad råkallt det var idag när vi gick en vårpromenad på Norra Promenaden och in bland de gamla gatuhusen i vår stad. Våra tankar gick tillbaka en vecka till när vi förra söndagen njöt av vår familjepromenad på Sandhammarens vidsträckta strand. Sommartidens första ostrukna dag.
DSC007870002DSC007930007

DSC007900004

Jag blev glad när jag såg att denna okända medmänniska tog sig ända ner till stranden och gick en lång promenad i solskenet vid vattenbrynet. Hon parkerade sin bil bredvid vår och jag tänkte att det kommer inte att bli lätt för henne, bara med att gå i den djupa sanden ner till havet. Hon fixade det och fick sin belöning. 🙂

DSC008010015

Det var ingen stor mussla som Solveig hittade.

DSC007950009

En sväng upp till fyren blev det också. Sedan blev tre i familjen sugna på att klättra. 😉

DSC008030016DSC008040017DSC008070019

Även denna söndag övningskörde Jennifer. Sedan hände något magiskt. Av sig självt styrde bilen även denna gång till ett av våra favoritfik.

DSC008090020DSC008100021DSC008110022

De säljer även växter. Jag gillade namnet. Ormöga. Stackars liten. Fick du inte följa med in för din husse & matte? Kom så ska du få åka Volvo istället. Sedan ska du få något gott att äta. 😉

DSC008120023DSC008130024DSC008140025

 

 

 

36 thoughts on “Drömmer mig tillbaks en vecka

  1. även om dimman legat tjock över den skånska slätten idag så är det härligt, lite trolskt, mystiskt jo jag gillar det.Kram

  2. Vilken fin beskrivning av en härlig vårdag. Av detta förstår jag att dagens dimma över Skåne inte lockade till uteaktiviteter 😉
    Kram

  3. Dimman låg tät även här i nordvästra Skåne i morse, men trots det så var det en skön morgonpromenad som Santos drog ut mig på. Vad konstigt….när jag kopplar in autopiloten i min bil så kör den också alltid till ett fik….men jag klagar inte. Kram

    • Där är en fördel med att ha hand om hund. Då kommer man inte undan. Ingen risk att bli försoffad. Har man bara väl kommit ut och klätt sig rätt brukar man vakna till liv och även uppskatta… visst är det högst märkligt att det blir så… samma här… varken jag eller min mage klagar.
      Kram

  4. Sandhammaren??? Eller är det bara så att fyren är lik den som finns där. Åkte en liten tur där för några somrar sedan… även då blåste det. Men miljön är ju bara helt underbar. Får återkomma och leta geocacher, för det lär det sannolikt finnas på en sådan plats. Ormöga har vi mycket av i rabatterna i trädgården. Den förökar sig mycket och gärna. Den är jättefin när den blommar i massor. på försommaren.. men resten av sommaren är den lite trist….Allt har ju sin tid…

    • Det var säkert där du var. Du får ta en tur hit och leta geocacher. Det är det som är problemet med vissa blommor och växter. De kan vara jättefina en kort tid och sedan är det bara något skräpigt och ”fult” att titta på. Jag gillade den blå färgen på Ormöga. Jag är svag för färgen blå.

  5. Tänk att ha en så vacker strand i närheten att promenera på!! Där blev jag riktigt grön i ansiktet…Och vilken krutgumma (förlåt mej söta kära du, damen…)som tar sig fram trots viss möda. Hon fick säkert belöning för det också, skön luft i lungorna och något att minnas tillbaka till vid kvällskaffet.
    Det verkar med bilar som med hundar, de känner sin ägares innersta önskan…
    Ha en skön söndagskväll!!
    Kram kram

    • Det får du inte bli Rigmor. Mycket bättre att det skiftar åt brunt. För håll i dig. Vi har över tjugo olika stränder inom en timmes resa. Okej. Det är samma hav på flera av dem – men olika namn på stränderna. Någon gång ska jag ha en tävling där man får rösta fram Skånes vackraste strand. Jag tror att min kandidat är rätt okänd för allmänheten.

      Jag är lite knepig men jag blir rörd och glad över en sådan sak. Jag fantiserade om att hon bytt en höftled. Längtade till havet. ingen som kunde köra henne. Därför bestämde hon sig för att ta dagens krafter denna soliga söndag i april. Sedan tog hon med sig stunden till kvällens ensamhet.
      Du har rätt i det där. Bilar och hundar är sluga. 😉
      Kram

  6. Vilka underbara bilder du bjuder på idag 😉 Förstår att ni också har haft dimmigt idag. Här har det legat som en våt päls som krympt världen.
    Ormöga är en superfin liten blomma dess blå färg är så härlig.
    Önskar dig en fortsatt mysig söndag!
    Kramar

  7. Visst är det magiskt med stora vatten! Och en strandpromenad innan det blir för varmt och stranden blir belagd med soldyrkande människor är definitivt manna för själen.

  8. Jag blir galen av Österlenlängtan och längtan till Sandhammaren och Backagården när jag läser din blogg Bosse. En dag kanske vi står där och knackar på om du ska hålla på och frestas så här!

    • Fast nästa gång får det bli någon annanstans på Österlen. Igår frös utflykten inne. Vi fick nöja oss med Norra Promenaden som inte är så illa, men lite mer kläder hade inte skadat. Jag är glad för att du får hemlängtan när du besöker min blogg. 🙂 En stor kram till dig och en lika stor till Dennis.

  9. Du får mig att längta till havet…saknaden är stor. Är uppvuxen vid havet och älven kan liksom inte kompensera det, dofterna är inte desamma… Nåja, man får vara nöjd ändå 🙂
    Måndagskram!

    • Jag brukar också alltid känna suget om jag bor för länge inåt landet. Vi har flyttat runt rätt mycket. Jag önskade alltid att jag kunde flytta med mig havet. Så nu har vi det bra. Du bor i alla fall ganska nära min favoritstad i Sverige.
      Tack. Kram tillbaka.

  10. Vilka underbara bilder. Det känns som om man lämnar Sverige en aning, med sådan stränder och sanddyner!
    Fiket verkar jättetrevligt. Förstår att det är en favorit. Jag tycker att de där krukorna också ger lite utlandskänsla … 🙂
    Kram

    • Sandhammaren har blivit utsedd till Sverige populäraste strand två gånger av Turistrådet (?) under de här få åren vi bott här, men där är riktigt lurigt att bada. Starka strömmar kan dyka upp. Det är inte för intet som Björn Ranelid skriver om en drunkningsolycka där i sista boken.
      Det är ett fint fik där man kan sitta på flera olika ställen. Bäst på sommaren när man även kan sitta ute. Så är det väl i hela vårt avlånga land. 🙂
      Kram

  11. Herregud vilka läckra sommarbilder 🙂 hoppas att ni har lika fint vårväder som oss i GBG.

    Ny post ute…heta designermöbler till REA-pris:)

    Jag önskar en härlig helg

    LOVE Maria at inredningsvis – inredning it’s, Swedish for decor 🙂

Kommentera

