En okänd flyttfågel

DSC008160003

Jag tror att jag går bet på det här. Varför somnade jag på kursen när jag läste till ornitolog? Vilken art ska jag bocka av på listan? Gulsparv tror jag är mindre och ser annorlunda ut på magpartiet. Jag frågade nyss en dam, men hon tittade bara konstigt på mig och sa ”Glad Påsk”. Antagligen rör det sig inte om någon flockfågel för den kom in ensam från Bornholmshållet. Den åkte heller inte med Vingresor. Kanske är den sjuk eller skadad. Sådant här gör mig bekymrad.
”Solveig! Kan du ringa en veterinär och…Va? Har vi bråttom hem?” 😉

56 thoughts on “En okänd flyttfågel

  1. Haha, vilket roligt inlägg, detta behövde jag i min tristess i sjuksängen. Provar att läsa lite bloggar, det jag orkar, har feber, känner mig vingklippt. Garanterat smittfri kram, Gerd♥

  2. Nja…tror nog som du, ingen gulsparv…lite för stor…Liknar mer åt någon hönsfågel…Det är ju så länge sen jag gick i skolan så vissa delar är ju borta redan…Men jag kan kolla med mina kollegor på skärtorsdagen!! Dom brukar ha koll på det mesta…
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

  3. Haha! Jag har fortsatt att mata fåglarna, men det vete katten vad man ska bjuda en sån här pippi på ifall den kommer på besök. Idag är det kallt och regnigt här så en äggtoddy kanske?….men det är kanske för mycket åt kannibalhållet. Kram

  4. Du har ju funnit en helt ny fågelras. Den upptäckten kommer du att bli rik på. Men vänta och se hur den mår efter Påsk för säkerhets skull.

  5. Jodå, den känner jag till. Det är en rolig fågel som gillar att skriva hellre än sjunga. Men ok den sjunger också rätt så vackert, tycks jag minnas.
    Den är av släktet människa och dess namn är Bofink även kallad Spelevinken Bossefinken.
    Ha det gott, vi ses i lillskogen…du får ta med honan!! Kram till er båda.
    Visar ni er får den bästa sidan kanske
    min kamera fångar er på bild.
    Vem vet..konstiga saker händer nuförtiden??!

    • Aha! Det var Spelevinken Bossefinken som låg där och solade på grenen. Det stämmer. Jag hörde några strofer från en Per Gessledänga. Lät riktigt bra.
      Komma med på bild med den proffsiga kameran hade suttit fint. Allt kan hända. Kram

  6. Jag tycker mig se att det är en typisk Lockfågel. 😉
    Den sitter alltid på span vid den här tiden på året, och deras lockrop lockar efter Påskharen.
    När Påskharen äntligen kommer, då trillar han av pinn … 😉

  7. Kom den från Bornholmshållet? Kan det vara Kylling från Bamse og Kylling? (Danskt barnprogram på 80-talet.) Kanske han har bott på ön ett tag och ville ta en liten semester? Märklig plats att pausa på…
    🙂 Håll i hatten! Kram

  8. Det var en märklig fågel! Den måste i alla fall tillhöra hönsfåglarna eftersom den sover uppe i ett träd. Du får kolla med SOF.
    Kram, Ingrid

  9. Oavsett vilken sorts fågel det är, verkar den ha kraschlandat där på grenen. Hoppas det inte var en hanfågel för då fick den nog väldigt ont i – grenen 😉

  10. Hahahahahhhihiiiih vad du är bra!!! Ser du inte att det är en gubbulat?!? en sån där som suttit för länge framför tv:n och druckit för många bärs så han blivit alldeles gul. sista stadiet det där..sorgligt..! bamskekramar till dig <3<3<3

    ~Lycke

    • När jag tar på mig kikarglasögonen ser jag att du har rätt. Just precis så ser alla gubbulater ut. Det låg en Elefantöl-flaska och skräpade i gräset med illaluktande indränkta fjädrar fastklistrade på etiketten. Stackars krake.
      Bamsekramar tillbaka.

  11. Vilken tur du hade som fick syn på denna ovanliga fågel, som inte syns mera än tiden kring påsk. Det är en Påskularis Tuppomatic har jag slagit upp! Kan inte översätta det för dig tyvärr. 🙂

  12. Men Herre gud har du fått Pippi? Men faktum är att jag tror att jag känner igen denna fågel för det är en släkting till Bo-finken. En rolig liten rackare som alla bara älskar.
    Kram på dig.

  13. Har inte sett någon sådan fågel här i mitt ”fågelcafe”.Imorgon ska jag ta fram kikaren och kolla ordentligt! ……………….Sv:Jag har funderat på att ha stenar i väskan Men detta var ett bättre sätt att ”avväpna” killarna på. Och så slipper man att bli trött i armar och kropp på att bära omkring en massa stenar.Kram!

  14. Antingen är det en Påskskrika eller en Gulbröstad Glapptrut. Svårt att säga riktigt säkert för de är ganska lika. Eller så kan det vara en Fullfjädrad Bobo Bussångare! 😆
    Kram kram

  15. Detta hönstupp-personfenomet kommer från södra Norge, utvecklades i västra Värmland, stöptes om i västerbottniska träsk, men där är de redan upptäckta …. så nu finns den neråt landet, Österlen! Mest verksam mot påsk, därav kamuflagefärgen gul…. vad den sysslar med? Letar bra författare! 🙂

    • Tack för denna utförliga rapport Tove. 🙂 ”Kamuflagefärgen gul” Ha ha! Då får den allt leta vidare en bit. Björn Ranelid, Klas Östergren och Ulf Lundell bor på en annan kant av Österlen. När jag åkte förbi i morse såg fågeln ut som om den var på väg att ramla ner från grenen.

Kommentera

