Film fjorton av femtio

Message in the bottle

Kärleksbrev / Message in a bottle
Genre: Drama, 126 minuter, 1999
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 31/40
2). Bosse Lidén 2014: 103/120

Favoritkommentar: ”Så det är du som är jackan.”

Egna ord: Ni som följt min blogg kommer ihåg att jag skojade för några veckor sedan om att det låg ett brev till just mig i en flaska på stranden. Det var från denna film mitt skämt kom till.
Det finns en plats på jorden som står på min Bucket List. Cape Cod. Det är på en strand där som journalisten Theresa Osborne (Robin Wright-Penn) joggande hittar en flaskpost nerstucken i sanden. Kärleksbrevet är till en Catherine och är signerat ”G”. Theresa är frånskild efter att mannen har prasslat. Hon känner sig ensam och övergiven. Brevet blir en start på något helt nytt som kommer att förändra hela Theresas liv. Väl tillbaka på tidningsredaktionen Chicago Tribune, blir både kollegorna och Theresas chef involverade i jakten på brevskrivaren. Filmen bygger på en novell av en av mina favoritförfattare, Nicholas Sparks. Fyrbarnspappan som kan få vuxna män att gråta. Kevin Costner spelar den manliga huvudrollen. Den person som glänser allra mest för mig är Garrets pappa, som spelas av den cyniske Paul Newman. En riktigt briljant skådespelarprestation av denna veteran. Jag är även förtjust i Gabriel Yareds stämningsfulla musik som taktfullt följer filmsekvenserna.

Dagens fråga: Måste en film sluta lyckligt för dig?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

16 thoughts on “Film fjorton av femtio

  1. Lyckliga slut gör gott, men knepiga, ibland dåliga attraherar mig, ju äldre jag blir ju mer acceptanse. I min värld så gör jag en fortsättning på det trista, det knepiga med tiden reder sig så det goda får så småningom tillträde. Då gärna med nya inslag, det kostar göra film och många andra faktorer påverkar att filmen blir för kort för att få med allt. NÅ ja inte alltid då. OCH DENNA FILM ska jag se…. tack Bosse för det!

  2. Nej inte alls, mycket hellre ett öppet slut där jag får tänka till, eller diskutera med andra om vad som kan ha hänt sen. Beror också på vilket humör jag är på, ibland är det härligt att se lyckliga slut á la Notting Hill (för i den filmen slutade det väl bra, eller?).

    Paul Newman är förstås en favorit, Kevin Costner icke, för träig.

  3. Vilket härligt omslag! Låter som en feel good- rulle. Får hålla utkik, det mesta kommer ju i tv, turligt nog. Svar på frågan: Nej.
    Ibland är det förstås svårt att acceptera slutet.. men känslor och ev. insikter man får, betyder mer än ett ”lyckligt” slut. Skådespelet är viktigt för trovärdigheten. Dessutom är det roligt att se film i sällskap med någon man känner, så att man kan prata om den. Intressant att dela intryck efteråt.
    Här tinar det som bara den nu, är äntligen bart vid ena husväggen medan drivorna ligger djupfrysta i kalla lägen. Men än körs det skoter ute i markerna runt oss, som bor i fjällgattet – medan det är barmark 10 mil söderöver. Ha en fin dag! 🙂

  4. Nä en berättelse behöver inte alls sluta lyckligt.
    Det är bra att en del filmer gör det men det finns filmer som slutar i en sorg och hopplöshet som ändå känns viktig och trovärdig.
    En otäckt berörande film kan ju till exempel ”lära” hur man folk beter sig i olika situationer och det kan också väcka tankar på hur viktigt det är att man värnar om förståelse och kärlek i sin vardag.

  5. Under över alla under! En film jag sett! Den är bra, men boken är SÅÅÅÅ mycket bättre! En av de bästa böcker jag läst faktiskt 🙂

  6. Har inte sett filmen, men det låter som en film för mig. En bra film är när jag får gråta lite då och då och helst vill jag ju ha ett gott slut.
    Må väl och ha en trevlig helg!

  7. Skrattar gott åt ditt tidigare inlägg hahaha…du ee rolig du.

    Klart jag vill ha ett lyckligt slut så jag slipper fundera. Det är väl inte roligt om slutet blir sorgligt snyft snyft

    Jag är som barnen och vill ha lyckliga slut.
    Annars får jag bara sitta och ule (gråta)
    Ha en kanon torsdag
    Busig torsdagskram.

  8. Länge sedan jag såg den filmen, men jag minns att jag tyckte om den!
    Lyckliga slut? Vad är det egentligen? Såg nyligen Remember Me och, utan att avslöja händelserna, den lämnade mig verkligen undrande om vad som är ett lyckligt slut och inte! Skulle nog vilja rekommendera den, om du inte redan sett den.
    Ett lyckligt slut kan vara när det slutar som du tänkt dig, när det stämmer med dina preferenser om lycka eller det stämmer med en bra avrundning av filmen. Ett lyckligt slut är ju ganska ofta förutsägbart, därför blir det något av en överraskning om det inte slutar på det sätt man förväntar sig. En överraskning som lätt kan bli en besvikelse över filmen, för min del åtminstone. Jag är typen som gärna ser en film för lite ”feelgood”, spänning eller underhållning.
    Remember Me kan jag faktiskt inte riktigt ringa in, men den lämnade ändå en fin känsla efter sig.

    Ha en fin helg!
    Suz

Kommentera

