Tankar bakom ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, del sju

Diaketikerbild

Mitt tredje stora manus, skrev jag snabbt under några månader. Efter att jag jobbat som kolumnist på tidskriften Diabetes under en tid ville jag ta skrivandet längre inom ämnet, som jag utan fri vilja blivit expert på. Titeln kom till mig när jag läste på en flygbiljett att de stavat fel och skrivet att jag var diaketiker och skulle få speciell kost. ”I huvudet på en diaketiker” blev titeln på självbiografin. Boken bestod av två huvuddelar. Den första beskrev mycket personligt mitt liv från ytterst aktiv till mitt nya liv som kroniker. Andra delen innehöll olika ämnen; arbete, sjukdomsperioder, resor, forskning o.s.v. Jag skickade in manuset till ett lämpligt förlag som jag har glömt namnet på. Kort därefter blev förlaget uppköpt av det större Förlagshuset Gothia AB. En person ringde till mig några gånger på mitt jobb. Förlaget var intresserat och ville ge ut boken och undrade om jag kunde vänta på besked. Skälet var att ämnet var smalt. De behövde hjälp med finanseringen. Därför fick jag vänta i över ett år innan Svenska Diabetesförbundet gav dem ett negativt besked. Det hade jag också räknat ut efter att ha läst ett reportage i Diabetes om en äldre göteborgare som levt ett äventyrligt liv trots sin jobbiga diabetes och nu gett ut en bok. Han var blind och hade ”tusen” andra fel på kroppen, men säkert även tusen spännande saker att berätta om sina resor. Återigen hade jag dragit kortaste stråt. Detta är ingen efterkonstruktion. Det är det NEJ som jag i efterhand varit mest glad för. Visst håller första biten av manuset och borde vara intressant för alla som drabbas av sjukdomen diabetes ett. Men jag hade bara haft sjukdomen i några år. Tänk om jag 2015 skulle skriva en ny bok och berätta om mina tjugofem år som diabetiker. Då skulle jag ha väldigt mycket att skriva om. Jag har med mina flyttningar fått en intressant inblick och skulle kunna jämföra landsting. Hur mycket ironi skulle jag krydda med? Hur många stenar skulle jag våga lyfta på? Vill jag bli känd eller ökänd? Dörren är än så länge stängd, men jag bär på historier som både skulle infektera, skrämma och roa. Dessutom är jag övertygad om att pressen skulle vara sugna på viss fakta och ge mig gratisskjuts på ett helt annat sätt än med ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Än så länge ligger jag lågt av personliga skäl.

Under denna ”väntetid” producerade jag under kvällarna lättlästa böcker på löpande band till en grabb som behövde komma igång med läsandet. Rita kunde jag inte, men fixa åtta sidor text i varje bok var en rolig utmaning. Han gillade mina böcker och därför fortsatte jag glatt min gratissyssla. Ni som följt mig vet ju vad som hände en av böckerna. Någon expert tyckte också att en bok var extra bra. 😦 Vem vet. Jag följer inte den boknischen längre. Jag är kanske pappa till många andra böcker. Om jag får barnbarn så kan det sluta med att en morfar sitter vid sängkanten och läser med arg röst på fel ställen. Den tiden, den glädjen. Nytt talesätt från Ystad. 😉

Ni som läst detta tidigare kan vila era ögon nu. 🙂 

Är du intresserad av att köpa ett signerat exemplar av vuxenromanen ”Mina fotsteg i ditt hjärta” från vårt förlag så tryck på Köp boken under min Header på bloggen. Vill du låna den från ditt bibliotek? Lämna ett inköpsförslag på bibliotekets hemsida om du har lånekort på bibblan. Då kostar det dig antagligen tio kronor när du hämtar boken. Har du läst romanen och gillar den får du väldigt gärna göra samma sak för min skull och för låntagarna i din hemmiljö. Jag vet att det finns de som gjort det av mina bloggläsare. Tusen tack till er för hjälpen. 😀

40 thoughts on “Tankar bakom ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, del sju

  1. Att bli författare är inte så svårt, det är vi alla bloggskrivare… eller hur!? Däremot att få en bok utgiven och läst av en massa människor kräver desto mer – det steget har du tagit! Ditt namn är inte välkänt än för den stora massan, men om du fortsätter med den kvalitet du gjorde i din debutroman så hoppas o tror jag att många fler upptäcker dig. Jag har tänkt köpa ett par böcker från dig när det närmar sig hemgång för mig, böcker som jag tänkt ge bort! Det är en bok som jag faktiskt vågar ge bort även om jag inte vet så mycket om vilken genre av böcker mottagaren gillar. Litet på vinst och förlust, men jag tror din bok går hem!

  2. Intressant att läsa om dina tankar!
    Så du är förkyld, läste det någonstans, jag tror att väldigt många råkat ut för långdragen seg förkylning eller influensa. Jag har haft mitt i tre veckor nu.
    Önskar dig en fin Annandag, kram Gerd♥

  3. Vad tråkigt att du fick diabetes så tidigt. Tycker verkligen att du skall skriva en bok om din diabeter som du haft så länge. Det behövs en sån bok för det är många som drabbas långt ner i åldrarna av den typen.

    Du gör det så bra som skriver böcker för man förstår vilken tid och kraft det tar för man måste leva med det hela tiden tills boken är klar. Önskar jag kunde läsa dina böcker men det kanske funkar när jag flyttar och får en stor fin balkong att njuta på.

    Härligt skrivet inlägg som vanligt. Tack för din fina och omtänksamma kommentar. Krya på dig och ta det lugnt.

    Kram
    Malin

  4. Du skriver på ett mycket fängslande sätt där humor växlar med både spänning och allvar om vartannat. Du har en stor rikedom inom dig, tack för att du delar med dig av den till oss andra.
    Kram! ♥ (Tråkigt att snuvan snuvade dig på Påskfirandet) 😉

  5. Nu är jag långt inne i din bok. Varje gång vi år ute och åker så stoppar jag ner den i handväskan, sen hoppas jag att Rolle ska göra/titta på något och jag får vänta i bilen! Och vänta länge!! *fniss* Jag är mycket förtjust i den nämligen!!!
    KRAM
    Susie

  6. Jag tror så här Bosse … att även om nån skriver av den idé man har så är det så klart ett fel av den som gör det MEN den kommer aldrig kunna skriva just de unika ord som du gjorde i DIN berättelse.
    Varje person har som en egen ton/röst/fingeravtryck/penseldrag … även i bokstäver.
    Man kan känna igen något skapat som ”det där låter/ser ut, som en ‘namnet'”.

    Jag fick en text genomläst och ”korrigerad” till ordentligt skriftspråk.
    (de som läst mina bokstäver vet att jag skriver ”pratigt”)
    Även om det fortfarande är min berättelse är det inte längre min ton.
    Vissa av de nyinsatta orden ingår inte ens i mitt ordstall. 🙂

    Det som är vårt unika skrivsätt utvecklas ju mer vi skriver.
    Så det är inte alls omöjligt att nåt av dina tidigare idéer
    ser dagens ljus i en NY tid på en skärm väldigt nära ditt skrivbord. 🙂

    ”Åh den nya tiden Åh så mycket glädje.”
    (snart uppfunnet ordspråk från Ystad) 😀

  7. usch att du är förkyld, det kanske är allegi med många som normalt inte är allergiska har blivit det iår då våren är så tidig.
    det är verkligen intressant att läsa om din bok och den där om diabetes skulle då jag gillat, min gubbe har med haft sin diabetes sen han var 16år nu är han 47,
    en dum sjukdom!
    jag är så dålig just nu med min blogg att skriva inlägg och kommentera på andras bloggar det har varit så vackert väder så jag har prioriterat att vara ute;) din recension är färdig och kommer att publiceras under veckan 🙂 kramen ¨krya på dej nu

  8. Om du behöver en co-editor så kan jag rekommendera maken. Han är diabetiker typ 1 sedan han diagnostiserades för drygt 30 år sedan. Har levt med honom och hans sprutor hela tiden. Inget hat hindrat honom att göra det han/vi ville. Kruxet är bara att det börjar skärva till nu. Precis vad doktorn sa till honom då när han var ung: – Du kommer ha ett tämligen normalt liv i 20-30 år. Sedan, ja då får du se… Japp, han der…

    PS Hoppas ni har haft en toppen semester:-) DS.

  9. Det behövs böcker om kroniska sjukdomar! Och som sagt nu du det blir vanligare och vanligare med just diabetes och att den kryper ner i åldrarna också. Lever själv med en annan kronisk sjukdom. Och det går även om det kan vara jobbigt och besvärligt ibland. Men man får anpassa sig och inte fokusera på allt man INTE kan göra längre utan satsa på det man KAN! Kramar

  10. Klart att du ska skriva en bok om diabetes. Det är nog många som behöver stöd i denna dumma sjukdom.
    Din bok ska jag (som jag sagt tidigare) läsa till sommaren 🙂
    Kram!

  11. Har läst din bok och kommer med en liten recension om ett par veckor, på min blogg. Jag blev förtjust i boken och ännu mer nu när jag vet mer om hur den blev till. Ditt språk tilltalar mig verkligen och blandningen mellan de humoristiska och allvaret.
    Tror absolut att en bok om diabetes skulle fylla en funktion, särskilt om den skrevs av dig. dEt är ju en livslång sjukdom när man får den och blir en ständig följeslagare.
    Hoppas nu att din förkylning försvann i samband med påsken och att du är piggare igen.
    Kramar och tankar från Spanien.

  12. Jag tror att idag skulle de nappa på din bok om diabetes om du skrev om allt du varit med om i sjukdomens spår och då det gått många år sen sist. Jag skrev just i min blogg om att jag skulle vilja bli en sagotant som gick runt på dagisar och läste ur mina egna sagor (handskrivna i ett kollegieblock). För mina barnbarn är lite less på att höra dem och är dessutom lite förstora.
    Hoppas att du är piggelin och på alerten igen.
    Kramen

  13. Tack och lov, så har jag inte diabetes eller nån annan allvarlig sjukdom! Jag kommer ihåg att jag som barn hade en grannflicka som fick diabetes. Det hördes genom väggarna i hyreshuset, när hon fick sina sprutor. Detta var på 40-talet och jag har ju förstått att det är enklare idag att ta sina doser mot diabetesen. Men det har nog inte varit så lätt för en flicka i 5-6årsåldern att få sprutor då.

    Svar 1: Jag älskar Meryl Streep och har aldrig sett en dålig rollprestation av henne. Filmen Julie och Juliette har jag nog inte sett förstås.

    Svar 2: Tack för berömmet av mina bilder. Kul att du gillade dem. ( Det heter På Råå härstädes)

    Kram/Gilla

  14. Nån här uppe skrev att en bok om diabetes, skriven av dig, med ditt språk, skulle funka…och det tror jag, du har ett språk i ditt skrivande som gör att allt blir lätt att förstå…och det gör det naturligtvis ännu lättare när den inte är i ”fakta-form”…All lycka till! Kram på’re…

  15. Att läsa ”bakom kulisserna processen” om Mina Fotsteg i Hjärta gillar jag. Du skriver så gott, beskrivande, humor och amorpilar. Nu har jag läst klart boken också, det tog sin tid som du vet, men behållningen blev som jag tänkte från början efter att ha läst din blogg, föll mjukt och intressant för skriva kan du på ett ”bossisk sätt” och nyfiken på boken med sköna utseendet och tilltalande kärlekstitel växte till inköp! – behållning blev bra! En bok om erfarenheter på bas av diabetes och vad som sker här och där och för dig själv vore bra! Kram o Tack Bosse för mina fots….boken! Med glädje!

  16. Dina rader fängslar mej…

    Jag tror att en bok om att leva med diabetes inte lockar många men…..de som lever med den sjukdomen lever ett mycket rikare liv. Det är livet och händelserna som är det intressanta.

    Många tror säkert att det handlar om strikt livsföring, korrekta måltider, blodsockerkoll, motion och ett allmänt tråkigt lev men jag tror, eller rättare sagt VET att de som drabbats av denna sjukdom lever ett mycket rikare liv med mer utmaningar!
    Mina ungar har rest runt världen mycket mer än sina jämnåriga kamrater som inte har diabetes.
    Jag tror att de vill utmana sig själva, se hur deras kroppar fungerar och känna ett övertag över diabetesen. Och vilka äventyr de varit med om!

    Oj, jag är visst redan inne på första kapitlet i min kommande bok! 😉 😉
    Jäklar vilken lång kommentar detta blev men jag tror du fattar varför. 🙂

    Kram

  17. Ååh, du skulle kunna skriva vilken slags bok som helst och få den mycket bra! Säkert skulle en bok om diabetes uppskattas mycket, och du skulle få den till något med guldrand runt, det är jag säker på! Hoppas du kryar dig snart! hoppas slippa förkylningseländet så nu går jag ut och krattar mig stark : )

    kramar mot sommaren, Lycke

Kommentera

