Återbesök i barndomens stad

Ett

Norre Katts park anlades i mitten av 1800-talet i Halmstad, då under namnet Tivoli.
En oas mitt i staden. Rhododendron, azalea och magnolia växer här. I det gula huset som heter Rotundan finns ett sommarcafé. Många nybakade studenter har firats i denna park i alla sorters väder. Själv har jag spelat boule, skuttat omkring i Friskis & Svettis eller bara njutit av en glass på en bänk.

Två
”Hallå! Du där borta. Har du tid en stund?”

Tre
”Det räcker med en av er. Jag letar efter ett SPA här i parken.
Kan du visa mig fågelvägen?”

Fyra
”Ursäkta! Jag trodde det var mer privatliv. Vad mager du är om… Heter du Nina Ferlin? Släkt med Nisse? Jag får gå smutsig till matchen.
Fem
Hur många hundratals gånger har jag gått in genom dessa grindar. En del opartiska säger att Örjans Vall är Sveriges vackraste fotbollsarena. Jag har inte varit överallt så jag vet inte sanningen.
SexSju
Denna indelning var ny för mig. Nu blev jag osäker. Vad är jag? När jag var liten grabb höll jag på Halmstad Bollklubb. När jag for iväg till Göteborg varje vecka gled mina sympatier mer över till Änglarna. Det var också om denna klubb jag gjorde mitt specialarbete på Gymnasiet. Med andra ord skulle jag gå höger…

Åtta Nio

Roddklubben finns kvar. När jag bodde i staden fanns varken stängsel eller taggtråd. Trist utveckling.

Tio

Det måste vara vackert att ge sig ut med en båt på Nissan i lugnt vatten…

Elva

Oj! Kan de bli så arga om fel lag vinner i fotbollsmatchen. Kanske bäst för mig att åka hem till lilla Ystad.

Tolv

Vad är det som lyser? Ser ut precis som… vad har hänt med ägaren till västen? Matchvärden. Hänger han eller ligger han risigt till? Vad dum jag är. Nu blev jag rädd i onödan. Helt korkad om jag ska erkänna. Befinner man sig på VÄSTkusten är det inte det minsta konstigt att.. 🙂

Seriöst: Allt våld på fotbollsmatcher gör mig nedstämd. Tänk på föräldrar som tar med sig sina småbarn till matcherna för att ha det trevligt. Inte ska man behöva riskera att råka illa ut bara för att man har ”fel” tröja eller halsduk på sig. Tankarna går tillbaks till när jag gick på Sannarpsskolan, gymnasiet. Hur tufft jag tyckte det var på måndagsmorgonen att ha på mig min blåvita IFK Göteborg tröja i skolan. Helst om de tvålat till Bollklubben. Stadens stolthet. (Ni som såg eller deltog i min tramsiga tröjtävling i höstas här på bloggen vet hur tröjan ser ut på en gubbe). Inte en enda gång funderade jag på att det fanns en risk med att välja tröjan. Istället möttes jag av grattis från okända skolkamrater. Flera hejade eller bytte några fraser med mig. Under mitt specialarbetes fortskridande åkte jag oftast ensam upp med tåget för att kunna skriva och intervjua. Jag mötte  tusentals fans från bortalaget. Aldrig var jag rädd. Så borde det vara även 2014.

 

38 thoughts on “Återbesök i barndomens stad

  1. Vår yngsta dotter började spela fotboll när hon var sex år gammal. Vid ett tillfälle var det match och man mötte ett annat lag med sexåringar. Bredvid mig stod en pappa som genom hela matchen skrek ”På den djäveln!” Så vad sänder en del vuxna för signaler till sina barn… Illa.

    Nåja, trevlig kväll och tack för trevliga bilder!

    • Jag har varit fotbollstränare för unga grabbar. På den tiden tyckte jag att några pappor var värre än alla andra vuxna jag såg i publiken på ”riktiga” fotbollsmatcher på elitnivå. Det är skrämmande. Precis som du skriver. ”Vad sänder det ut för signaler till…” Jag blir skotträdd när jag tänker på det. Jag hade själv lust att ge skrikhalsarna en boll och be dem kicka tio gånger. Min tanke var att de inte fixade det och fick skämmas. Vet inte om det hjälpt. Då hade det varit fel på bollen. 😉 Men jag plockade faktiskt med glädje ner den allra värsta en gång. Då var jag bara sexton år. Jag hade planerat det i förväg. Han var inte pappa till någon i mitt lag.

  2. Ingen av dessa platser har jag besökt! Otroligt, men sant! Fotbollsvåldet är skrämmande, men genom mina år som lagledare inom ungdomsfotbollen har jag sett en hel del av det Znogge skriver om!

    • Jag hade inte plats för det i mitt inlägg men det är ack så sant. Jag minns det från egna fotbollsår och när jag var tränare för smågrabbar. ”Fäll den lille snabbe jä… lockiga illern” hörde jag ex. en gång en pappa skrika från sidan i en bortamatch. Sådant taggade bara igång mig inombords. Ledare inom ungdomsfotbollen hade på min tid behövt gå kurser som inte hade med fotboll att göra. Vett & etikett. Moralkurser. Antimobbing. m.m. Det är i de åren allt grundläggs. För i grunden är det många positiva saker med att syssla med en idrott. Både individuellt och i grupp. Jag vet att det gjorts åtgärder som ”Spel utan hets” osv.

  3. Vackra foton!

    Studerade i Halmstad för tio år sen, under två år. Gillade stan. Var vid ett tillfälle på Örjans Vall och tränade intervallträning. Jag var den som skulle arrangera och genomföra ett träningspass för mina kurskollegor. Ett led i utbildningen alltså. Det var kul! Alla var fullständigt slut efteråt och då tyckte jag att jag hade lyckats :-).

    • Tack Ethel!

      När man bor där blir man lätt hemmablind. Det är nu som jag ser de bra och mindre bra sakerna med staden.
      Det var ett bra bevis och kvitto på att du lyckats med din uppgift. Jag har inte spelat så många matcher på arenan. Men det hände att vi spelade vår match mot HBK som en förmatch till en A-match. Stimulerande när det hela tiden strömmade till publik. Lite mer blandade känslor när jag i vuxenålder spelade tennis på området ”under några år” och alla gick förbi vår plan. Tur att det inte var match så ofta just den veckodagen. Halmia heter det andra laget som hade Örjans Vall som hemmaarena.

      Bodde du i Hst eller pendlade du med tåg? Jag gissar på det sistnämnda.

      • Första tiden åkte jag tåg. En kurskollega som var från Lindome frågade mig efter några veckor om vi skulle turas om att köra bil istället. Då gjorde jag det. Fast jag tyckte det jätteskönt att åka tåg, sitta och tänka för mig själv eller läsa under resan. Nu kände jag mig med ens tvungen att konversera både långa vägen till Halmstad och sen hem. Sån är jag :-), måste jag erkänna. Ska tilläggas att hen var väldigt, väldigt pratglad.

  4. Jag känner inte till Halmstad så väl, trots några besök då och då.

    Men när Znogge beskrev hur en pappa bar sig åt vid en match med barn, så tänker jag onekligen på matchen på Olympiai Helsingborg för nån vecka sen, när en man blev nedslagen och dog efteråt. Vart är mänskligheten på vägen? Det är ju många som har sina barn med på matcherna också och vad ska de små liven tro när det kan gå till på slika sätt? De tar ju efter förstås och nästa generation blir ännu värre.

    • Tyvärr har Znogge rätt. Jag har upplevt det själv flera gånger. Tragiskt med det som hände i Helsingborg, men inte det minsta oväntat. Jag tycker mer det är konstigt att det inte har hänt fler gånger. Framtiden känns mörk, men jag hoppas att rätt åtgärder ska ge snabba resultat. Fotbollen bär en mycket liten skuld i det hela. I så fall hade det varit mycket lättare att hantera. England borde vara föregångsland när det gäller att hantera ”fotbollsvåldet”.

  5. va fina bilder du visar ,när jag var barn så var vi i Halmstad flera gånger mina föräldrar hade gamla bekanta där, jag minns att jag smög utanför Per Gessles mammas hus 🙂 fotboll har aldrig varit min grej jag kollar om det är stora mästerskap då tycker jag det är kul:)

    • Tack Soffie. 🙂 Vi kanske har träffats där utan att vi vet om det. Fast jag smög inte utanför Pers mammas hus. 😉 Jag kunde istället ha fixat en autograf till dig. I vårt hushåll är det bara jag som tittar på fotboll. Jag har med åren blivit som du. Det ska vara stora grejer för att jag ska följa med. Annat lockar istället på min uppmärksamhet.

  6. På måndag kommer Hbk till Borås Arena. Har inte bestämt om vi ska åka in till stan och se den live eller ej. Hbks supportrar är sannolikt lika bra fotbollsgillarmänniskor som guliganerna. Helsingborgs supportrar vsr väldigt lugna, då vi träffade på dem på skärtorsdagen. Hoppas verkligen att den otäcka händelsen i Helsingborg påverkar supportrarna att bete sig som fotbollsälskare och inget annat. Kul att se bilder från sommarstaden i
    nummer ett.

    • Jag har bott ett stenkast från fotbollsarenan i Borås när jag pluggade där. Då gick den under annat namn. Eyravallen??? Med åldern glömmer jag bort namn. Jag tror inte de är sådär jätteintresserade av fotboll eller idrott de som ägnar sig åt våld. De utnyttjar mest systemet och möjligheterna för att få utlopp för sina mindre trevliga sysslor. Jag håller på Bollklubben i den matchen men gillar Anders Svensson.
      Jag tog många bilder på sommarstaden. Tyvärr var det mer gråaktigt när vi var där. Hoppas du får många trevliga dagar på ÖS i sommar.

  7. Jag som inte är intresserad av idrott över huvud taget, jag har förmodligen ännu svårare att förstå våldet som uppstår. Det är faktiskt helt obegripligt … 😦

    Norre Katts park ser trevligt ut. Där skulle jag definitivt kunna tänka mig en glass i stilla tankar på en bänk … 🙂

    • Men nu får du väl skärpa dig Lollo. Inte intresserad av idrott över huvud taget. Du låter som en kopia av någon som jag lovat att älska i hela livet. 😉 Fortfarande fattar jag inte vad som hände mig. Jag som var en idrottsidiot. 🙂

      Parken är jättefin och ligger bra till i centrum. Alla städer behöver dessa gröna oaser där alla generationer kan samsas om utrymmet liksom infödingar och gäster.

      • Jag tror att jag struntar i det Bosse … skärpa mig alltså … 😉 Då måste jag först hitta något som är värt den mödan, och det är nog svårt att hitta … 😛

        Har varit i Halmstad 1,5 ggr i mitt liv. Tyvärr missat denna genuint fina park … Kanske kan vara en anledning att åka dit igen … 😀

      • Finns det inte sporter med mycket färg och konstnärstakter inbakade i spännande och kluriga moment? 😉

        Satte du bara dit ett ben vid kommungränsen? Eller var daten så tråkig och hade en hemsk dialekt? Du flydde i panik till nordligare trakter. Han har säkert flyttat. Ta du en tur till Norre Katts park en sommardag. Förklädd för att vara på den säkra sidan. 😉

  8. Jag har spelat fotboll sedan jag tog mina första steg. Pappa, som var landslagsspelare tränade upp sin dotter, som han helst hade hoppats på skulle bli en pojke, Japp, det gjorde han. Han var ”Zlatan”, jag var målvakt. Blev en riktig duktig sådan om jag får säga det själv.
    Sedan gjorde jag misstaget att hålla på Hammarby – å jag bor ju inte på söder direkt. Snacka om att jag numera är ensam på mitt jobb att håla på Bajen…
    Hursomhelst – fotbollsvåld är hemsk oavsett var och mot vem den äger rum.

    • Du har samma initialer som jag var född till. Tillika en känd bensinmack en gång i tiden. Måste erkänna att du fått mig riktigt nyfiken. Kläm fram det nu. 🙂 Vem var din pappa? Ett tag kunde jag alla landslagsspelares namn, även nästan alla allsvenska lags A-uppställningar. Den tiden är inte nu. 😉 Givetvis är jag även nyfiken på dig. När Martha värvades till Umeå blev jag mer intresserad av damfotboll än herrfotboll. Vilka matcher det var.
      Det var väl inget misstag? Bajen tycker jag är det skönaste laget i Stockholm. Det hände att vi åkte upp och såg deras hemmamatcher bara för att känna på stämningen. Kenta och Billy. Vilka söderkisar. Kanske långt före din tid. Tom Turesson. En rätt känd målvakt som försvann iväg till Tyskland. 😉 Nu spricker jag av nyfikenhet. Men en lunch på bakongen i solen lockar. Zlatan skriver du. Center i Stockholm. Det finns några att välja på. 🙂

  9. Tack för fotopromenaden i Halmstad. De finns ett jätteroligt äventyrsbad där som jag och mina barn varit och lekt. Annars så blir det bara att jag åker förbi när jag ska till Boris i den lilla butiken. Men förhoppningsvis så kommer det att bli mera Halmstad framöver. Ev har jag vänner som ska flytta dit.
    Fy farao för detta våldet som bara blir värre och värre. Mycket tråkigt!

    Kram

    • Mina barn älskade att åka till äventyrsbadet. Tyvärr fanns det inte under min barndom.
      Vad är det för liten spännande butik? Då får du kanske nya chanser att lära känna västkuststaden.
      Usch för våld och mobbing i alla dess former. 😦

  10. Känner inte till Halmstad mer än att man åker förbi när man åker till Ullared hahahaha.
    Är inte alls intresserad av fotboll mer än när mitt 5-åriga barnbarn spelar. Tycker att folk/apor är helt sjuka som kan bete sig hemskt. Nu är det ju mest lek för mitt barnbarn men om han fortsätter spela så blir jag nog inte alls förvånad om någon förälder skulle skrika och gala dumma saker för det har man ju hört skrämmande historier om.

    • Där gör du fel. Du ska åka förbi Ullared och stanna till i Halmstad. 🙂
      Tyvärr finns de föräldrarna lite överallt. Hemska förebilder till alla goa fotbollstjejer & fotbollskillar. Tur att de flesta inte är sådana. Ska ditt barnbarn bli fotbollsproffs?

  11. Att det har gått så långt att det ska behöva kallas in extra poliser för att det är fotbollsmatch är fullkomligt vansinnigt och så fruktansvärt! Våra tjejer har spelat fotboll från det de var i sexårs- åldern fram till studentåldern och visst har vi träffat på många olika mer eller mindre otroligt korkade kommentarer från föräldrar, men för det mesta var det alldeles fantastiskt roligt och vi har haft så mycket trevligt tack vare deras idrottande. Det är bara att beklaga de som inte förstår vad fotbollen egentligen går ut på.

    • Flera hundra poliser kallas in på högriskmatcher. Samtidigt är det svårt att få tag på polis om det händer något bus annars. Då är de underbemannade och har inte tid att rycka ut. Något är hemskt mycket fel.
      Sammanhållningen, lagkänslan som ska finnas där både i publiken och i laget är solskenshistorien. Förstår att ni har många trevliga minnen från de åren. Synd att alltför många tjejer slutar med fotboll i studentåren.

  12. Så härliga bilder du bjuder på 🙂

    Ja den där lilla pusselbiten som gör livet så toppen- Klart ni skall testa spa, se du bor i Ystad, det är där vi varit på spa, på Ystad saltsjöbad, så åk dit det är jätte fint där 🙂

    • Tack Johanna och välkommen till min blogg! 🙂
      Vi har faktiskt lekt med tanken att ta in på just det hotellet någon gång när de har erbjudanden. Innan vi flyttade hit till Ystad bodde vi flera gånger på hotell i centrum. Tyvärr blev det aldrig just det hotellet.

  13. Haha ja den bilen skulle verkligen haft en stöd rosa bandet kampanjen dekal på sin bil 🙂
    Ja, så kan det gå när två tävlingsinriktade systrar möts och puschar varandra över gränserna 🙂

    • Jag har själv varit en riktig tävlingskille i olika sammanhang. Häftigt att vara två systrar som triggar varandra. ”Någon” som kom upp ur havet såg en aning frusen ut. Jag gillar ännu mindre att luta mig framåt från höga höjder. Vilken mes jag är. Alltså får det bli en tur med rosa bilen med Rosa Pantern-musiken i spelaren. 😉

  14. Var i Halmstad för några år sedan och fick en guidad tur av vår vän Stefan som numera bor där. Men den fotbollsarenan besökte vi inte. Jag blir oxå så jäkla förbannad då jag läser om hur man bråkar och slåss bara för att man hejar på olika lag. Är de verkligen intresserad av fotbollen eller är det bara för att få en anledning till att bråka som man går på dessa matcher. Grrr….
    Nä nu ska jag ta ett djupt andetag och tänka på att vi har en kort vecka till framför oss… och vips så känns det bättre,
    Ha nu en skön kväll och en bra början på den nya veckan. Kramen på dig Bosse.

    • Stefan sparar säkert det bästa till nästa gång. 🙂 Det finns många vackra trakter bara några mil från staden. i rätt väder går det att njuta av smultronställen både i skogen och nära kusten. Vi bodde under några år nära en väg som hade en skylt där det stod. ”Hallands vackraste väg”. Där gillade jag att cykla.
      De är mest där för att mucka gräl tror jag.
      Tack! Veckan har börjat med strålande väder. Tyvärr ska det inte hålla i sig till Valborg. Hoppas du får en fin kort vecka. Kram

  15. Fina bilder från Halmstad! Får mig att tänka på att jag borde resa runt lite till olika städer och verkligen ta mig tid att titta mig omkring. För jag har varit i Halmstad flera gånger, men inte har jag sett det du visar.
    Skattanfall vid fel tillfälle är verkigen jobbigt…

    • Tack! Det finns betydligt finare ställen att visa upp men jag ville gå i Fotspåren till min roman. Ja, tänk med fina städer vi har i vårt land om man plockar ut russinet i kakan. Galgberget är ett av mina favoritställen i Halmstad. Helst när bokarna slår ut.
      Det var ett mycket pinsamt biobesök när det hände. Nu flera år efteråt är det bara roligt. 🙂

Kommentera

