Jag längtar hela tiden ut

Visst är det vackert med fina blommor inomhus men just nu längtar jag hela tiden ut i naturen.

DSC_0867 DSC008780001

Så här tomt är det bara i Ystad tidigt på morgonen. Vid Påsk vaknade staden upp och folkmängden växte dubbelt och bilarna fyrdubbelt kändes det som när vi skulle ut på Malmövägen och hade en tid att passa.

DSC008870001DSC008960010 DSC008970011DSC008900004

”Solveig! Vänta på mig! Kan vi inte köpa ett gatuhus här nere i centrum så slipper vi alla backarna? Titta här! Om jag får ner alla burkarna med tre bollar. Tror du att vi kan vinna… gå inte så fort. Varför kan vi inte fika utomhus idag? Jag lovar att inte spilla, kan inte hjälpa att jag är så stark eller om det är kolsyran som är för stark.”

DSC008980012

DSC009020016

Är det någon bloggläsare som provat dessa kuddar? Om de är bra kunde jag tänka mig att prova madrassen också.

DSC009000014

Ska vi gå eller åka bil till Glimmingehus? Bäst att ta bilen. Jennifer behöver övningsköra.

DSC009040018Söndagett DSC009080022

Rapsfälten var lite för gröna för min smak. Jag väntar till nästa helg med att fotografera. Då hoppas jag att de är som finast. Eftersom Lizette varit bagerska på hemmaplan valde vi ”Lizzys café”.

DSC009030017

”Lizette! Är alla till mig? Vad ska ni äta?” 😉 Jag är ingen surgubbe trots att jag i sex månader ätit surdegsbröd på alla hemmamackor. Mitt blodsocker har blivit jämnare. Det finns många olika sorter att välja på. Vad tycker du läsare om surdegsbröd?

DSC008800003

På torsdag blir det ett filmtips som är baserat på en Håkan Nesserbok. På fredag ska jag berätta om ett möte jag gärna varit utan. Däremot blev jag förtjust i detta inlägg som jag hittade på en bloggpromenad igår.
http://gunwah.bloggo.nu/Mina-fotsteg-i-ditt-hjarta/

 

 

 

49 thoughts on “Jag längtar hela tiden ut

  1. Ah, jag var på Glimmingehus för många herrans år sen!
    Jag längtar också ut, sådär riktigt, en rejäl vandring i naturen. Har varit sjuk för länge och nu jagar jag lusten, för jag är frisk.
    Kram, Gerd

  2. Den där kudden har jag aldrig testat, men det finns mycket i hälsobutikerna som är bra, så det är kanske inte omöjligt att den hjälper. Helt klart längtar man ut nu och vill bara vara inomhus i allra yttersta nödfall. Surdegsbröd älskar jag och som tur är har min butik ett stort utbud att välja mellan. Ha en fin Valborgsmässoafton. Kram

    • Tyvärr finns det mycket som man kan klara sig utan också och allt är så dyrt. Tänk om man kunde odla de där sakerna själv i trädgården. 😉 Ljuset som gjort att dagen förlängs bidrar till positiva tankar och uppslag. Det är viktigt att det finns olika sorter att välja på. Annars tröttnar man.
      Tack. Hoppas att du fortsatt med hundlösa morgonpromenader. Kram

  3. Jag längtar också ut! Vi ska till husvagnen i morgon, om det blir som tänkt. Maken som bestämmer.
    Jag skulle också vilja prova de där, allra helst madrassen!
    Surdegsbröd, tja, bröd som bröd, tycker jag…

    • Vad kul att ni redan är på G. 🙂 Det är bra om ni utgår från hans grundform. ”Vakta” honom lite så han inte börjar flytta på hus. 😉
      Jag är också sugen. Först vill jag veta att de funkar. Därför kan det vara en god idé att starta med kudden, så nacken kan få sig en skön behandling.
      Jag tycker det skiljer ”brödmil” mellan ett gott bröd och ett intetsägande där tuggorna blir större och större….

  4. Gott surdegsbröd finns det i ett bageri i din fina stad, på öster. Kreativa ungdomar som satsar.
    Glimmingehus har även vi besökt.
    Ser fram mot Nesserfilmen. Ännu har vi inte sett Piccadilly Circus….
    Vi är inte så flitiga biobesökare.

    Ha en trivsam Valborg

    Kram
    annika

    • Det unga paret är verkligen kreativa. Vi tänkte besöka deras kafferosteri de också startat upp mitt på vischan. Jag har en kusinman som är ”bagarelärare” och som är väldigt förtjust i deras sortiment.
      Där gissade du på fel Nesserfilm. 😉
      När vi hamnade på landet slutade mitt biobesökande. Jag blev väldigt överraskad av, att jag som sett tusentals filmer, plötsligt satt i soffan som jag tidigare sagt ALDRIG kan jämföras med film på en stor duk. Det finns mycket som jag fått äta upp genom åren. 😉
      Tack Annika! Önskar dig detsamma. Kram Bosse

  5. Jag blir så glad när jag läser dina inlägg och de får mig att fundera lite extra, vilket är bra och behövligt. Glimmingehus, glimmar till, jag har faktiskt varit i trakterna för så där en 20 år sedan. men jag tror det ser likadant ut. Och blommorna, så vackra. Längtar till att få se rapsfälten. Vad gäller surdegsbröd så köper vi det ibland , men annars bakar maken ett annat grovt bröd som är väldigt gott. Men surdeg är en god tanke och här på Söder finns dessutom ”Surdegshotell” där man lämnar in en bit surdeg för ompyssling om man skall på semester. Kanske kan det vara en affärsidé även för Ystad? Jodå, jag är allvarlig.
    Är väldigt förtjust i dina bilder.
    Kramar!

    • Tänk att de började bygga det redan i slutet av 1400-talet. Stod klart 1505. i år är det rekordtidigt när det gäller rapsfälten. Den är av god kvalitet denna säsong och det kommer att bli en fin skörd. Snart måste jag ta reda på hur ofta man måste byta odlingsställe. Förra året var det gult vid Glimmingehus. Nu är där grönt och något annat på fälten. Förra året skrev jag i ett blogginlägg att jag blev lurad när jag siktat in mig på att ta fina bilder med systemkamera och möttes av ett grönt hav istället för ett gult på ett vackert ställe som jag besökt året tidigare.
      Solveig bakade alltid nyttigt grovt bröd tidigare. Nu har det blåst nya vindar och vi har vid besök hos ”experter” fått reda på att det är endast surdegsbröd som fungerar när det gäller att hålla blodsocker på en jämn nivå. Borde gälla ”friska” människor också. Det är mycket med det jordiska som Gerda Antti skrev.
      Surdegshotell lät som något jag skulle kunnat hittat på. Vad nyfiken jag blev. 🙂
      Tack Ditte. Dina bilder på din blogg är betydligt finare än mina. Kram

  6. Var till Glimmingehus förra sommaren – då vi också var till Ystad – vackert, men vi fick aldrig in. Vi hade ju som vanligt hunden med oss, Men förra året var vi också till Borgholms ruin och där fick man faktiskt ta med hunden in, trevligt!
    Om surdegsbröd tycker jag både bra och illa. -Det måste vara rätt gräddat så det inte smakar surdeg, men å andra sidan äter jag nästan inget bröd alls nu för tiden. Det blir kanske en macka varannan vecka…..så jag ska nog inte uttala mig egentligen!

    • Igår såg jag en söt hund som satt i värmen i en liten bil medan ägarna var inne och handlade. Ett fönster var nere en bit. Som tidigare hundägare vet jag att det hela tiden uppstår en massa val när man är ute och reser med hund. Min första erfarenhet av surdegsbröd var inte nådigt. Äckligt tyckte jag. Sedan har jag haft paus några år. På de sista åren har det hänt mycket på området. Finns numera många olika sorter att välja mellan. Fortfarande finns det de jag bara väljer en gång, men många är helt okej. Nä! Varför uttalar du dig Susie? 😉 26 mackor på ett år. 🙂 Enligt många experter är det tummen ner för bröd så du är verkligen sunt inne i det moderna.

  7. Så vackert i sin tomhet! Ja, visst är det härligt ute när våren knoppas och det är varmt. Här hotar de med snö i natt. Det vill vi inte ha!!!!
    Om surdegsbröd tycker jag!

    • På sommaren brukar jag och Solveig vakna tidigt. Då händer det att vi cyklar eller går nere i centrum innan allt vaknar upp. Ljuvligt. Andra gånger tar vi cyklarna på bilen och cyklar längs med havet och har med oss fikakorg. Jag längtar till den tiden. Hoppas ni slapp snö. Aprilväder är bara som det är.
      Då tycker vi numera samma.

  8. Visst längtar man ut nu när himlen är blå och solen lyser så fint. Ett litet gathus skulle passa mig bra. Centralt, minimal trädgård men ändå en liten täppa att sitta och fika i. Med en god bok i mina händer och hundarna vid mina fötter…

    Trevlig Valborg!

  9. Lika mysigt som vanligt att titta in hos dig. Vackra bilder och härliga inlägg. Ser fram emot rapsfältet. Jag har inte prövat magnetmadrasser men kommer ihåg när min väninna efter mycket tjat fick mig att följa med på ett säljparty. Försäljningen var tydligen efter pyramidmodellen och värden var högt uppe i pyramiden. Jag kan säga att det blev inget köp och jag har aldrig känt mig så besvärad någonsin. Dessutom ville de värva oss och berättade hur rika vi skulle bli. Vi skrattade hysteriskt när vi äntligen kom därifrån. Jag tror att det kan finnas en del positiva hälsoeffekter med magneter och det finns mycket forskning också på nätet. Mitt tips googla och kolla price runner eftersom det finns många bluffare därute. Hälsokostaffärer är nog seriösa men det kan vara onödigt dyrt. Kanske du kan prova med en kudde till att börja med?

    Surdegsbröd är gott och nyttigt:)

    Ha en riktigt fin Valborg till dig och din familj. Kram

    • Tack Gunilla! 🙂 Tänk att du kunde varit stenrik. 😉 Jag är riktigt anti mot pyramidlekar. Måste ha varit pinsamt för dig, men roligt i efterhand för er.
      Tack för tipsen. Om jag provar kommer det att bli en kudde i första hand.
      Tummen upp för surdegsbröd. 🙂
      Jag önskar dig också en trevlig Valborg. Kram

  10. Bilden med glaset, kakan och och ” spillet” .. har du sett ögonen och ansiktsformen .. Surdeg i all ära, inte alla bröd i köpet är det fast det står så, tyvärr vet jag inte vilka, självbaket är nog bäst… Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö … nånting…Trevlig Valborg till dig och familjen … önskar dig också god balans i sockret ..

    • Vi har i alla år trott mest på hembakat med en massa nyttigheter. De senaste årens rön och kontakter vi haft med sjukvården säger och pekar på att det är endast surdegsbröd som är bra för diabetiker. Efter sex månader kan jag instämma.
      Du får se imorgon om du simmade rätt. 🙂
      Tack. Önskar dig också en fin Valborg. Kram

  11. Gå till Glimmingehus, är du galen …. fast det beror ju på vart man startar ifrån 🙂 Morgontimmarna innan lilla stan vaknar är de allra bästa då njuter jag som mest, tassa omkring i våra gränder, landa på en bänk i småbåts hamnen och sedan nöjd sjunka ned i en stol hemma på vår lilla innergård med kaffe och YA. Sen är jag redo att ta tag i dagen. Ska du se de mest ljuvliga rapsfälten blomma med havet i bakgrunden åk E65 ta vänster vi Ahlbäcks färg tror det står Balkåkra på skylten. Jisses så vackert. Valborgskram åse

    • Jag startade från parkeringen, en bit från vallgraven. 🙂
      Det är en ljuvlig tid på dygnet i vår stad. Hoppas det är sol imorgon också. Då ska jag testa ditt ställe. Jag vill gärna ha blått hav i bakgrunden. Blir så effektfullt mot det gula. Visst var det rött rapsfält som fanns på några ställen förra året?
      Vi har startat en familjetradition. Vi äter alltid på Jaktpaviljongen när de öppnar första maj. Första gången vi åt där var när vi bodde i Ystad en vecka på Regementsgatan sommaren 2007. Oj! Vad tiden går. Inte kunde vi ana att vi fyra år senare skulle bo här.
      Tack. Här får du en tillbaka.

      • Jakten är lite speciellt det hör liksom till att göra ett eller två eller tre…… besök där. sen måste en fika avnjutas hos hallå hallå lite då och då. 🙂

      • Det brukar det bli för oss också. Jag förstår vad du menar med ”hallå hallå”. (har läst i YA om mannen) Vår första lunch 2007 åt vi på Fritidsbaren. Minns att vi inte fick samma mat som det stod på tavlan, men vi sa inget. Hyschade bara diskret på ”småtjejerna”. Fast paret var mycket trevliga och glassen var god. Jag blir alltid nerröstad när jag säger att vi ska göra ett återbesök. Jaktis vinner omröstningen i familjebilen och jag kör vidare en bit. En fika på FB ska vi nog få till denna säsong. Det blir ju en och annan cykel eller promenad längs med stråket.

  12. Hej!
    Håller med dig – jag längtar hela tiden ut! Det är så vackert så det gör ont!
    Ystad – en pärla! Vi har bott många gånger på camping med vårt hus på hjul. Här finns allt det som jag älskar; gammal stadskärna med underbara kullerstensgator och träbebyggelse, vackra kyrkor, mysiga torg och parker. Och havet med strandpromenaden så klart och så mycket mer!
    Du har givit ut en bok förstår jag – grattis! Vad roligt! En dröm som jag också har…
    Önskar dig och din familj en solig och trevlig Valborg!
    Varma hälsningar; Gunilla

    • Välkommen till min blogg Gunilla! 🙂
      Precis så tyckte vi också om staden Ystad. Första gången som vi var här var 1990. Redan 1997 sa vi att vi skulle flytta till Ystad någon gång i framtiden. När vi blev pensionärer skulle det kunna passa. Plötsligt kom jag med en galen idé som övriga familjemedlemmar hängde på. I juni har vi bott här i 3 år. Tiden går fort när man trivs. Hela Österlen är magiskt vackert.
      Tack! Hoppas du förverkligar din bokdröm någon gång. Själv har det gett mig mersmak.
      Jag önskar dig detsamma.
      Kram Bosse

  13. Det blir en mikrokommentar från mig i dag. Jättefina bilder. Trevlig läsning! Och ha en skön valborg med de dina! Kramen från mig!
    Den var kort va?….*ler*

  14. Men ojdå….Nu fick jag en liten stund över att gå på bloggpromenad. Måste du ha så vimsigt inlägg just nu då;)) Jag tänker bara svara på en fråga….Eller nej det gör jag inte alls för det är så många andra som redan gjort det:)
    Ha en underbar Valborg och 1 Maj helg hela familjen Bosse!

    • Vilket sammanträffande. Jag var just och åt soppa på din blogg för några sekunder sedan. 🙂 Jag har väl aldrig vimsiga inlägg? Okej då. ibland. I måndags var jag allvarlig. Imorgon ska jag vara det. Definitivt på fredag fast jag tror att en del kommer att skratta ändå.
      Tack. Jag önskar dig detsamma.

  15. Vilka fina bilder från Ystad och Glimmingehus! Å rapsfält ska vara gula. även om de luktar illa.
    Surdegsbröd är gott. Det är nog det enda brödet jag äter faktiskt – förutom Rustik-baguetterna hos ICA då;-)
    Ha en trevlig Valborg!

    • Tack BP! Det är verkligen en speciell doft på rapsen. Jag brukar njuta med ögonen, hålla andan och hoppas att jag faller mjukt. 🙂
      Med några undantag har vi mest ätit goda surdegsbröd. Rustik-baguetterna är smaskiga.
      Tack! Jag hoppas du också hade en trevlig Valborg.

  16. Nog är lilla Ystad en pärla, men nu har vi flyttat ut till huset på landet och de senaste dagarna har det inte blivit många timmar inomhus, bortsett från när jag sover förstås. Helt fantastisk tid i naturen nu och enda felet är att tiden går för fort!
    När jag bor inne i Ystad kommer doften från surdegsbageriet in genom mitt fönster, så det blir att springa ner och köpa färskt sådant till frukost varje dag! Det är ju bara så gott!
    Försökt att baka själv ett par gånger och fått surdegsstart från bagaren, men resultatet har inte blivit riktigt lyckat!
    Önskar dig en härlig maj månad!
    kram M.E

    • Jag håller med dig. Tänk om det gick att få tiden att gå lite mer långsamt den här tiden på året. Jag har så många favoritställen jag vill återse och är sugen på att hitta nya.
      Då gissar jag på att du bor nära Regementsgatan. Det var på den gatan vi bodde i en vecka, första gången vi bodde över natt i Ystad.
      Tack! Hoppas du också kan njuta för fullt av vårens sista månad.
      Kram

  17. Äkta surdegsbröd gillar jag… men inte det fabriksbakade – de smakar lika allesammans…
    Glimmingehus var vi till när barnen var små – några år sedan alltså (den yngste har fyllt 36 ::))
    Härliga bilder från din lilla stad – härligt att gå omkring med kameran innan den vaknar och fylls med folk… hm… har visst blivit lite folkskygg…
    Kan meddela att mitt ex. av din bok är på Sverigeturné hos några bokälskande vänner – har varit på en gård utanför Enköping och är nu hos en gammal dam i Västerås 🙂
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    • Tänk att du har så stora barn. Då måste du ha fyllt 50 år Anki. 😉 Jag minns också första gången vi var på Glimmingehus med våra tjejer. De blev så glada att se att deras teckningar fanns med på väggen i utställningshallen. I slutet av vårterminen hade det varit en tävling som skolor deltagit i.
      Visst är det underbart att vara uppe tidigt. Du är ju likadan har jag förstått efter att ha sett dina morgontidiga bilder i din blogg. Det är då man upplever dofter, ett speciellt ljus, rofylldheten och magin om man har tur.
      Tänk att ”Mina fotsteg i ditt hjärta” är ute på Sverigeturné. Ett stort steg från när jag satt där i min ensamhet och drömde mig bort till sjuttiotalet.
      Tack! Hoppas allt är bra med dig och Bobilen. (och gubben såklart)

  18. Hej!
    Surdegsbröd är det enda bröd jag äter. Hemma hos mig är det dessutom hembakat eftersom min sambo har surdegsbak som sitt stora intresse.
    Hälsningar Kerstin

Kommentera

