Film arton av femtio

CCI20140429_00010001

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö
Genre: Drama/Thriller, 92 minuter, 2005
Betyg:
1). Ej sedd av alla i familjen.
2). Bosse Lidén 2014: 105/120

Favoritkommentar: ”Livet ska vara som för en fjäril en sommardag.”

Egna ord: Håkan Nesser är en av mina favoritförfattare. Jag uppskattar när han skriver ungdomsskildringar. Denna film är baserad på en bok med samma titel där handlingen utspelar sig en sommar i början av 1960-talet. Jag är säker på att det är tack var Håkans medverkan i manusarbetet som magin från boken når fram till filmen.
Det skulle bli en höjdarsommar för fjortonåringarna Erik och Edmund. Istället blev det en höjdarfilm enligt recensent Bosse Lidén. Redan i filmens upptakt börjar det effektfullt. Sedan blir det en återblick från en begravning i nutid, till denna speciella sommar där det mörka lurar runt hörnet. Eriks mamma har cancer. Det börjar närma sig sommarlov. Hans pappa bestämmer tillsammans med en kollega att sönerna ska tillbringa några veckor vid sommarstället Genesaret. Eriks bror Henry (Jonas Karlsson) ska både skriva på en debutroman och se till grabbarna. Tre veckor innan skollovet får de en vikarie i skolan som ändrar om i alla pojkars hemliga rum. Vackra Kim Novak som egentligen heter Ewa (Helena af Sandeberg) gör succé. På hemmaplan är det mer hennes pojkvän som utmärker sig. Han är en känd landslagsspelare i handboll, Berra Albertsson (Anders Berg).
När Erik och hans omaka nya vän Edmund är ute och ror leker de två-ords-leken. Reglerna enkla. Varje yttrande måste innehålla två ord. Inte fler. Inte färre. Varannan replik ska komma från Erik och varannan från Edmund.
”Önskas ro?”
”Ja gärna.”
”En smörgås?”
”Inte än.”

Livet är lugnt och hoppfullt i inledningen av sommarvistelsen. Pojkarna visar sig passa bra ihop efter omständigheterna, trots vissa olikheter. Erik njuter av att slippa se sin deppiga pappa och befrias från att besöka det sorgliga rummet på lasarettet där så mycket blir osagt. Mitt under detta rofyllda dyker deras fröken ”Kim Novak” upp som en ängel, cyklande längs med sjökanten. Ewa är på riktigt. Snart tar filmen en ny vändning. Ni kommer att få höra följande kommentar från en kommissarie. ”Det är alltid via detaljerna vi kommer fram till helheten.”

Jag är stormförtjust i det gåtfulla och i sagostämningen i fotot. Berättarrösten som lotsar oss tittare. Nostalgiskt trivsamt att återse bilmärken, interiörer; TV, fåtöljer, bokhyllor från tidigt 60-tal som jag mest minns från kort. En tillbakadragen humor i bakgrunden mitt i det dystra.
”Det gör ont att vara fjorton år och veta att man upplevt det fullkomliga.”

Filmen har ett helt annat slut än romanens. En speciell sida av min personlighet föredrar bokens variant men jag förstår förändringen.

Fakta för er som inte vet: Kim Novak var egentligen en känd skådespelare som fortfarande lever, född 1933. Känd i ex. Alfred Hitchcocks film ”Studie i brott”. Hon var en klassisk skönhet med en sexig röst. Vida omtalad i skvallerspalterna för sina kärleksaffärer med kändisar. Just nu är det ett drev av påhopp och nätmobbing om hennes skönhetsoperationer i ansiktet.

Dagens fråga: Vilken är din favoritbok av Håkan Nesser? Eller är det så illa att du inte alls tycker om den gamla läraren som författare?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

28 thoughts on “Film arton av femtio

  1. Ser gärna om den filmen, den har allt. Boken bakom och Nessers medverkan i manus blir boken med levande illustrationer där känslor kan avläsas … ! Slutet … ja – nej …. filmens alltså ….
    Nesser flyttade in i min läs-lyssnarhörna sedan första starten. CD-bok, för rösten till det ”skolriktiga frispråket med nessersting” är …. som det ska vara! Favorit frågar du efter. Alla. Sista delen om Barbarotti där hans älskade Marianne dör och han är själv kvar med barnen i villa Pickford. Kom Gunnar, säger Jenny, Mariannes dotter, så sätter vi oss och råsörjer.

  2. Jag gillar de flesta av Nessers böcker så det är svårt att plocka ut en favorit. Däremot gillade jag inte alls Kim Novak. Kanske filmen är bättre?
    Hoppas du hade en trevlig Valborg med dina nära och kära!
    Kram

  3. Jag har både läst boken och sett filmen och tycker om bådadera. Annars har jag inte läst så mycket av Håkan Nesser, men ”Svalan, katten, rosen och döden” är en av dem. Van Veeteren-filmerna har jag sett samtliga (tror jag).
    Ha en fin första maj!
    Kram, Ingrid

  4. Minns att jag hörde Håkan Nesser läsa Kim Novak….på radion. Jag blev intresserad över hans språk och sättet att fånga en läsare/lyssnare. Jag tycker om att läsa mellan raderna, att inte allt serveras eller görs övertydligt utan jag får spåna lite själv. Det var min första upptäckt av Nessers litteratur. Sen dess har jag lyssnat och läst det mesta av honom. En del filmer har det även blivit. Nu är det ett tag sen jag såg Kim Novak men jag tror att jag har den. Är inte så filmintresserad.
    Så min bästa är då Kim Novak badade eftersom det är mitt första minne. Kanske att den för mig kända dialekten då Håkan läser fångar mig….den rösten gillar jag!

    Kram
    annika

  5. Jag har läst boken,men inte sett filmen. Boken tyckte jag var jättebra. Hoppas att filmen kommer på TV, för vi går väldigt sällan på bio. Det är för stökigt och för högt ljud där.

    Kram/Gilla

  6. Jag har läst några av hans tidigare böcker men nu var det rätt länge sen.
    Den senaste boken ”Levande och döda i Winsford” låter lockande.
    Har för mej att du läst den. (eller hittar jag på nu? 🙂 )
    Men jag har ju inte släppt Nesser helt för jag har sett flera av filmerna med kriminalkommisarie Van Veeteren & Ewa Moreno och dom gillar jag.

  7. Jag har läst boken men inte sett filmen. Borde kanske?

    Håkan Nesser gillar jag verkligen också, för det mesta. Allra bäst tycker jag att Berättelse om herr Roos och Människa utan hund är. Den första boken jag läste var Det grovmaskiga nätet från 1993, som jag då blev väldigt förtjust i. Just för att han skildrade hemskheter som kan drabba vem som helst. Det gick att tänka in sig själv i händelserna och det skrämde mig, samtidigt som det fascinerade.

    Tidigare tyckte jag också om hans vana att lägga in svåra ord här och där som jag fick slå upp i uppslagsbok. Men nu tycker jag plötsligt att det känns snobbigt. Eller… inte, jag kan inte bestämma mig.

  8. Givetvis gillar jag Håkan Nesser som författare, tycker även att intervjuer med honom är intressanta att lyssna på. Man kan ana ”läraren i honom”, van vid att kommunicera.. lite si så där ”halvtorr” i tonen, redogör för fakta och överilar sig inte, behagligt lugn och sansad med en viss integritet – ungefär så som jag även uppfattar hans skrivstil. Läst boken, sett filmen, båda med behållning.
    Film kräver antagligen ett annat slags åskådliggörande än boktext.. tror nog jag såg den före läsningen. Tyckte boken var ”bättre”.. ett mysterium, lämnade fler frågetecken. Men så är jag jättedålig på att lösa alltför invecklade gåtor, haha… 🙂
    Lätta snöflingor i soldis här idag, halvkyligt men redan pyttesmå musöron i rönnen!
    Puh! Håller mig inne med en praktförkylning 😦 Hoppas ni har en fin 1:a maj nere i Ystad!

  9. Boken har jag läst, men filmen har jag inte sett än. Jag gillar de flesta av hans böcker men ”En annan hístoria” tycker jag är spännande. Kram och ha en fin 1:a maj

  10. Jaag tycker om att läsa håkan Nesser, men kan inte plocka ut en favoritbok. Tycker om hans språk och sätt att bygga böckerna. Har både läst boken och sett filmem Kim Novak…och uppskattade båda. Läste boken först…
    Hålller med dig om boken slut. Tyckte den passade mig bättre. Men jag förstår varför fimen fick sitt slut…
    Vill också säga att jag är väldigt förtjust i dina filmrecensioner…
    Kram och trevlig 1:a maj.

  11. Jag måste erkänna, har inte läst någon bok av honom, men sett filmen…tja, 3+ av 5 skulle jag nog säga. Jag såg en film igår.. som jag inte direkt tyckte var bra..Återträffen

  12. Jag har varken läst boken eller sett filmen, så det här var verkligen ett superbra tips. Jag tilltalas enormt av hur du målar upp berättelsen …
    Mersmak!!!!
    🙂

  13. Håkan Nesser är en av mina favoritförfattare och han har ett fantastiskt språk vilket jag sade till honom på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Men så är han också lärare i svenska 😉 Själv tycker jag mycket om ”Människa utan hund”.

Kommentera

