Rapsen blommar tidigt i år

”… På Skånes kullar har gräs blivit smekt, sen urminnes tider har vindarna lekt…”
ett före A

Den milda hösten och vintern, samt en tidig vår, är de bidragande orsakerna till att rapsen blommar ovanligt tidigt 2014.

AB

Raps är en oljeväxt med karakteristiskt gula blommor, besläktad med växter som kål, kålrot och rybs, som är Finlands viktigaste oljegröda.

C

Raps är inte lika känslig för en natt med minusgrader som ex. fruktträd som blommar.

D

Rapsbaggen är den vanligaste skadeinsekten. Experterna rekommenderar 5-6 års uppehåll för att begränsa angreppen. I år ser rapsen kraftig och bra ut och vinterskador tycks saknas, enligt en artikel i YA.

E

Oljan som pressas ur rapsväxtens små svarta fröer kan användas dels som matolja dels som bränsle. Mjölet som är en restprodukt av pressningen används i djurfoder. Enligt ett EU-direktiv ska all diesel blandas med fem procent olja från ex. raps.

F

De skånska bönderna står för den största rapsodlingen i Sverige, 50 000 av de 80 500 hektar med raps som såddes i höstas växer i Skåne.
Visst är det en vacker rastplats just nu?

G

 

72 thoughts on “Rapsen blommar tidigt i år

  1. Jag tycker rapsfälten i Skåne är helt ljuvliga!
    Hörde på radion att vi har tre årstider i Sverige nu. Sommar i Skåne, vår där jag bor och väl vinter upp i norr!
    Kram, Gerd

  2. God morgon….ja jag bor ju oxå i skåneland och här är så vackert nu brukar köra ut med mannen och bara njuta av naturen denna årstiden helt ljuvligt & tack för info om rapsfälten det visste jag inte innan 🙂 ha en skön dag kram på dig

    • Tack detsamma. Helt vindstilla när jag gick ut en sväng. Hoppas vädret består några timmar till. Visst är det en ljuvlig tid i Skåne just nu när andra delar av vårt land har kyla och vinter. Förstår att ni tar vara på dessa tillfällen. Trafiken har ökat även på småvägarna. Vi är många som vill njuta.
      Ha en bra helg. Kram Bosse

  3. Visst bor vi vackert, varje dag vid denna årstiden försöker jag hitta en ny väg på min resa till lilla hotellet. nya vyer. Än har jag kommit i tid även och jag hängt på målsnöret och varit tacksam över att jag har gps i bilen. Spännande är det men snart får jag nog börja om från början. 🙂 lördagskram

  4. Köpte rapsolja från odlare i samband med äppelmarknaden i Kivik förrförra hösten. Snacka om kvalité på vara . Skulle förstås köpt flera flaskor. Får försöka få till ett nytt besök i september. Passar bra att samtidigt umgås med dotter mwd sambo, i deras fritidshus i Önneköp. Tack för fina bilder och tillika guidning i rapsvärlden.

    • September på Österlen kan bjuda på många fina dagar. Lagom många bilar på vägarna. Vi bruka också försöka kombinera våra resor med besök. De säljer fina saker på musteriet i Kivik.
      Varsågod. Glad att du uppskattade text och bild.

  5. Ja visst är det underbart med dessa rapsfält. Ibland då man åker förbi ett maskrosfält är faktiskt det också precis lika vackert 🙂 Jag använder nästan uteslutande av rapsolja i matlagningen. Det är också spännande med vårt avlånga land. Man kan se vad som väntar oss som bor på andra sidan Dalälven! Kramar

  6. Böljande vackert. Jag gillar de mjuka rullningarna för det ser så vänligt ut. Allt det mjuka gula som möter himmel och hav….. I år missar vi rapsblommningen men ett annat år så…..
    Här har vi mer som vår nu. Ibland tröja på och nästa stund är det varmt och tröjan åker av. Så skyms solen bakom molnen en stund och då fryser man. I år är set mycket gräva i trädgården men det är kul. Ska på spaden igen nu.
    Kram
    annika

    • Det kommer nya skånska vårar Annika. Det har blivit samma väder här. Isande kallt i skuggan och när solen går i moln. Underbart när solen kommer fram igen. Jag ser på bilderna i din blogg att ni jobbar på och är duktiga. Kram

  7. Du visar ju berusande förtjusande bilder idag. Så vackra så man smäller av . Kan inte hjälpa det men jag älskar gröna ängar där man inte ser nåt slut. Där gräset försvinner någonstans men man ser inte vart. Vindarna smeker ditt hår och du är bara ett med naturen och stunden. Bara nuet finns.
    Så tänker jag då jag ser dina vackra bilder.
    Önskar dig en skön lördag nu, och i let’s Dance vet vi ju hur det gick. Synd tycker jag.

    Lördagskram från….🐒 mig. 😊

    • Där har du fel. Varenda rapsolja är spiknykter. Jag har nämligen bett Rapspolisen att kontrollera. 🙂
      Vad mysigt romantiskt du är. Vad glad jag blir över att mina bilder får igång din konstärliga ådra.
      Ska bli spännande att se vem som vinner nästa fredag.
      Söndagskram Bosse

  8. Rapsen blommar här på Gotland också nu. Fälten inte bara lyser härligt gula, det doftar ljuvligt när man passerar dem.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

  9. Jag har också tagit vackra bilder på underbara rapsfält i år och även tidigare år. Jag blir rentav lyrisk för den härliga färgen. Fälten lyser ju som en sol. Synd att jag inte kan ladda upp nån bild här, så du kan få se.

    Kram/Gilla

  10. Härlig årstid nu… och sköna bilder på rapsfälten. Njuter av varje dag – även om det är isande kallt på nätterna.
    Ha det gott!
    Kram

  11. Ja, det finns raps här uppe också, men jag vet inte om den blommar än…mest ser man ju när man åker på vägarna. Och en vansinnigt vacker plats att rasta på!

  12. Det är så underbart vackert med dessa gula Rapsfält….verkligen fina bilder
    och ja, det är nog tidigt i år som med mycket annat
    Intressant information om Raps
    kram

  13. Fantastiskt vackert med den intensivt gula färgen! Dotterns före detta sambo hade familjegården intill ett rapsfält och jag vet inte hur många gånger som jag förevigat det gula och böljande fältet!

    Trevlig kväll!

  14. De där gula fälten är helt underbara. Synd att ”fult” rimmar på ”gult”, för de orden stämmer ju inte alls ihop. Gult är en härlig färg. Ljus, glad och positiv. En färg man blir varm av … 🙂
    Jag hade gärna suttit på den där rastplatsen och filosoferat, ihop med ögonfröjd av det slaget.

    • Om det är lika fint väder de närmaste dagarna ska jag åka iväg med kaffekorgen dit. Tar bara fem minuter. Om några få veckor är det ett annat läge från den platsen. Det är inte så ofta jag tar just den vägen. Vägen till stora staden, nummer tre i landet.

  15. Ja, det är vackert. Var ju på gång redan i påskas. Kommer ev ner en gång till nu under våren, vore kul att hinna ta lite bilder av fälten i full blom.

  16. Helt underbara bilder på böljande rapsfält och intressant information om rapsoljan som är guld i köket 🙂 Det är ganska stora skillnader hur långt våren kommit i norr och söder. Såg en video från Boden där det snöar för fullt. Ha en fin söndag och kramen 🙂

  17. Det var den här årstiden vi besökte Skåne och åkte hem till Uppland med ett köpekontrakt på
    ett hus i fickan! Galet impulsivt, men varje år när rapsfälten blommar så minns jag känslan jag fick när jag sa ”här vill jag leva”!
    Önskar dig en härlig söndag i solen!
    Kram M.E

    • Häftigt av er tycker jag. Det är ofta underbart att vara impulsiv när det gäller vissa saker. Vi kom fram till samma känsla när vi var här första gången 1990 på vår förlovningsresa. Här vill vi bo.
      Tack! Hoppas du haft en fin helg. Kram

  18. Gud så läckert!
    Vi har kommit på att nästa år ska VI åka ner till Skåne på våren. Och Afrodite kommer hit upp till sommaren. Så nästa år ska jag se dessa fina rapsfält live 🙂
    Och Afrodite kommer att slippa att se snö 😉
    Kram!

  19. Vilken oroligt vacker rastplats! Där skulle man vilja sitta och bara sniffa på rapsdoften som är gudomlig!!
    KRAM
    Susie

  20. Så vackert! Helt underbara bilder som gör mig glad. Det lyser verkligen upp! Och mycket nytt fick jag också lära mig om raps. Dessa vackra fält som liksom slukas upp av horisonten, ändlösa.
    Visst är Sverige/Skåne fantastiskt!
    Tack för att du delar med dig!
    Kramar!
    (Såg att det fanns en annan ditte som också kommenterat, lite spännande med två exemplar av oss)

    • Det är en härlig tid när rapsen blommar. Först skrev jag raspen. 😉
      Det var tack vare ”en annan Ditte” som jag hamnade hos dig av misstag när jag tryckte på en kommentar du lämnat på en blogg. Fast det visade sig att ”du” var inget misstag alls. 🙂
      Önskar dig en fin vecka. Kram Bosse

  21. Klargula rapsfält är en fröjd för ögat var de än växer – men i Skåne får de ju större utrymme än på andra håll och är därför kanske vackrast där;) Vackrast är ändå fina dottern dår vid ratsplatsen.
    Varm kram!

Kommentera

