Välkommen tillbaka – Tack för allt

 

CCI201404290001CCI20140507_00010001

Vad trevligt det var när Solveig berättade att Tamara McKinley var tillbaka i gammal stil i boken ”Eldhärjad”. Vi hade båda blivit förtjusta i Tamaras debutbok ”Matildas sista vals”, som kom 2000 och de närmast följande titlarna. Sedan tyckte vi att hon tappade i styrka och jag har hoppat hennes sista böcker.

”Eldhärjad” (2013) fångade mitt intresse direkt i första kapitlet, som inleddes i Brisbane 1946. Tempot skruvades upp i takt med eldens spridning och alla personer som befann sig på olika utsatta ställen. Mycket välskriven bok inom denna genre. Måste erkänna att jag satt ledsen vid köksbordet och Solveig berättade att handlingen inte var på riktigt. Hon vidareutvecklade och nämnde att det var som med Kurt Wallander. Då var det som om något brast. För Kurt är min vän och finns visst på riktigt och då måste xx och yy finnas och då vill jag inte att det ska hända något hemskt med… däremot får gärna otäckingen xxxx råka ut för eldens flammor.

Baksidetext: Tamara McKinley är tillbaka med en ny roman, fylld av dramatik, romantik och överraskande förvecklingar. Vi lära känna romanens rika persongalleri och fängslas av såväl fascinerande livsöden som Australiens storslagna landskap.

Baksidestexten lever upp till orden. Under lässtunden befinner jag mig i Australien och ser den otäcka brunormen framför min näthinna. Får också lära mig att ormar älskar att krypa ner i värmen från en människa som sover utomhus i en sovsäck…

Maeve Binchy har gett mig många trevliga stunder genom åren, som fått mig att längta och drömma om Irland. 20 böcker är översatta till svenska. Nu är det slutskrivet för den irländska författaren. Hon dog d. 30 juli 2012. ”Vinter i drömhuset” är helt klart läsvärd, men inte i klass med böcker som ”Nora O´Donoghues dröm”, ”Huset vid Tara Road” (som filmatiserats), ”Scarlet & Feather” och ”I själ och hjärta”. Jag läste att hon var gift med barnboksförfattaren Gordon Snell som fick sista tillägnandet i ”Vinter i drömhuset”. Vackra ord: ”Till käre, generöse Gordon som gör livet fantastiskt varenda dag.”

20 thoughts on “Välkommen tillbaka – Tack för allt

  1. G´môra!
    Jag har läst många böcker om Irland, det var min dröm att komma dit, jag såg liksom alla hedar framför mig med romantik.
    Jag kom dit. Min man och jag var där samma tidpunkt som Anna Lindh mördades, vilket tog udden av mycket. Men underbart, var ordet om Irland.
    Söndagskram, Gerd♥

    • God morgon! Här är det segt efter att jag varit jurymedlem i spektaklet igår. 🙂
      Då är skillnaden att du kommit till Irland. Irland och Skottland är två ställen som jag vill besöka. Förstår att det blev smolk för er om ni informerades om det hemska som hände på ”hemmaplan”.
      Ordet ”Underbart” säger egentligen allt. Jag tror också att jag skulle upplevt det så. Kram Bosse

  2. JAg är mycket förtjust i båda dessa författare. Har för mig jag läste en ny Tamara bok nyligen, den var jättebra! Har du hoppat över den har du missat nåt! Skrev om den i bloggen om jag inte missminner mig!

  3. Jodå jag gillade Mathildas sista vals väldigt mycket då den kom ut. Men sen blev hennes böcker lite mindre intressanta som du skriver. Kanske man skulle kolla lite på den nya.
    Attan så det regnar här. I går stövlade jag runt ute i trädgården i regnrock och regnhatt. Rätt sent på kvällen tyckte mannen att det var dags att komma in för det var ju lördag. Så kollade vi också på Eurovision. Alltid kul att se finalen. Stor show!
    En inomhusdag får det bli tills regnet upphör.

    Kram
    annika

    • Om du gillade de första som jag gjorde är jag säker på att du skulle gilla Eldhärjad.
      Du är för härlig. En fördel är att vattning behövs inte. 🙂 Blev du inte akut trött på kvällen? Lyckades du hålla dig vaken till omröstningen? Antagligen sov du gott efter allt trädgårdsarbete.
      Vila du idag. Kram Bosse

  4. Tack för boktipsen! Regniga dagar är det bra med lite ”drömma sig bort” böcker. Irland och norra England är mina favoritplatser och underbart är nästan för tamt för att beskriva mina intryck. Gillar ni vackra vyer, hisnande slotts trådgårdar och enormt gästvänliga och trevliga människor är det platsen för er. Glömmer inte heller alla pubkvällar i glada människors sällskap. Musiken är ett glädjeämne i sig!!!

    Helgen har varit spännande med finaler både i dans och musik. Har knappt hämtat mig än;)

    Ha en skön helg och kram 🙂

  5. Så bra att Eldhärjad är läsvärd, gav min mamma den i födelsedagspresent och väntar på att få låna den;) Jag beställde även en pocketversion av Tamara, tre fristående delar men just nu minns jag inte vad det var de hette … orkar inte gå till bokhyllan;) Men jag hoppas att de inte tillhör skaran av inte så läsvärda böcker av henne. Jag har läst en del, men måste nog instämma i att Matildas sista vals än så länge är den bästa:)

    Just nu är det Drömbokhandelns som befinner sig överst i min läshög. Nyss börjat, lite speciell, vi får se åt vilket håll det barkar.

    Tack för boktips, det kan man aldrig få för många!

    Ha en fin söndagskväll!
    Kram
    Suz

    • Smaken är alltid olika. Jag tycker det var en fin present du gav till din mamma och hoppas att ni båda gillar Tamaras senaste bok Eldhärjad. Matildas sista vals tog mig verkligen med storm.

      Det var en titel som jag aldrig hört talas om. Jag har numera som regel att hoppa av om boken inte fångat mig efter femtio sidor. Undra hur många som tänkt så när de börjat på min roman ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. 😉 Ibland är det skönt att inte veta allt i världen. Nu ska jag ut och övningsköra med min ena dotter. Du får hålla dig inomhus den närmaste timmen.
      Kram

    • Det beror på vad ditt stuk är. Annars är det ganska stor spännvidd mellan dessa två författare. Det gemensamma är att de skriver om en miljö som de är hemtama vid. Australien och Irland. Läsaren förflyttas smidigt till platserna.

  6. Jag bara älskar Tamara, och har läste varenda bok hon har gett ut. Maeve har jag läst några stycken av, men inga av dem du räknar upp, men det är ju härligt för då har jag ju mycket läsglädje kvar 😉
    Önskar er en finfin vecka!
    Kramen

Kommentera

