Album nummer ett i min LP-samling

DSC_09790001 DSC_09870003

Den hemmagjorda grimasen gjorde henne bara ännu sötare. De intensivt blå ögonen gled över mig, från mina Adidas till min hettande panna. Jag fick ta båda händerna till hjälp för att låsa upp. På något vis fick jag in böcker, block och papper i samma skåp. Mitt skåp. De fumliga fingrarna klarade av att samarbeta så papperna kom på plats i pärmen. När jag sneglade neråt såg jag hur ABBA tejpades fast på insidan av skåpsdörren. Lena liknade faktiskt Agneta Fältskog, tänkte jag.
”Abba var min första LP. Häftigt när de vann med Waterloo i Brighton”, kom det från min mun.
”Ja det var spännande i våras. Vilken låt tycker du bäst om från plattan?”
Lena satt på huk och såg upp på mig. Själv höll jag på att drunkna. Med viljestyrka hasplade jag ur mig:
”King Kong Song. Du då?”
”Båda sidorna är underbara. Just nu är ”Honey, Honey” min favorit. Gillar killar Abba? Jag trodde det var Nazareth, Status Quo och Deep Purple. Hårt och rått. Det finns hopp för dig Sebastian. Inte helt kört”, retades Lena.  

Texten är från sidan trettionio i ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Ser ni siffrorna längst upp på mina gamla LP-fodral? Det är i den ordningen som min samling växte. Den med blick för spelet kan notera att jag som författare använt mig av en sanning från mitt eget liv. Waterloo-skivan har nummer ett. Däremot fick Sebastian välja en annan favoritlåt från albumet. Jag har kvar starka minnen från när jag och min pappa var inne på Expert på Brogatan i Halmstad. Jag skulle få en stereo i konfirmationspresent. Min pappa prutade till sig ett högtalarstativ och Abbaskivan och jag skämdes av ”ordduellen” mellan de två bestämda, vuxna männen. Mitt första minne av pruttaktik. Jag har aldrig blivit bra på det. Bättre men inte bra. Inte som min pappa som vann både i affären och vid andra tillfällen. Däremot är jag tuffare och bättre utomlands, ju längre jag kommer från Sverige. Jag har haft kompisar som varit proffs på det. Hur är du på att pruta?

Kommer ni ihåg vilken som var er första LP, eller är ni för unga för den stenåldersfrågan?

Ps. Denna bloggtext är skriven med vänster hand. Så är det några fel, skyll inte på min högerhand. 😉 Ds.

 

71 thoughts on “Album nummer ett i min LP-samling

  1. Inte alls för ung :-). Min första LP var med Mamas & Papas som lustigt nog hette The Papas and the Mamas. Från… 1968!

    Jag hittade inga fel 🙂 och jag är urusel på att pruta, både utomlands och här hemma.

  2. Minnen, minnen… Görans första skiva var Dr Hook, med little bit more en toppenskiva tycker även jag… Min första var ELO, Electric Light Orchestra ”A New World Record” från 1976. Jag hade dock ett första kassettband med ABBA ”Arrival” som spelades mycket ihop med Ted Gärdestads kassettband.

    • Vi tycks ha samma smak. Jag har båda de skivorna. Just den titellåten med mannen med lapp för ögat (sångaren) låg jag ofta och lyssnade på i mitt pojkrum och drömde om hemliga flickäventyr. ELO var en av mina tidiga favoritgrupper. Minns en suverän konsert med dem i ”ishallen” i Göteborg.

  3. Tänker på Galenskapslåten om konfirmationspresenten, då jag läser din text. Fast det var ju en synth, det. Tror att jag köpte min första stereo för lönen jag fick då jag gjorde praktiktermin på lärarhögskolan. Otroligt, som lärarpraktikant fick man en lön motsvarande de timmar som man hade egna lektioner i klassen. En handledare hade han om två lärarstudenter. Gick ut från lärarhögskolan i Jönköping julen 75. Vår grupp var de sista som fick betald praktik.
    Jag var ju ”tuff” tjej och vänstertjej, och kunde inte tänka mig att gilla Abba.
    HoolaBandoola och Nationalteatern gick mest på min lilla skivspelare/senare stereo. Och även ( skäms jag fortfarande för) Flamingokvintetten.
    Idag föredrar jag Abba, långt före det gamla dansbandet.
    Pruta kan jag INTE. Skämdes för min mamma, hon försökte ofta. Klarar inte att pruta någonstans….
    Min första LP var faktiskt Privilige …. vilket visade sig vara en soundtrack-Lp… med PAul Jones. Gillade Privilige alldeles förskräckligt mycket. Tror att jag var 15-16 år då… något av de sista åren på 60-talet.
    Kul att du väcker gamla minnen till livs!

    • Den låten kommer jag väl ihåg. ”…Pappa jag vill ha en synth, när jag konf…”
      Synd att de inte fortsatte med den praktikförmånen, för i så fall hade min fru också fått, när hon gick på samma skola som du gjorde.
      Jag gillade också HBB som min storebror spelade från sitt rum och framför allt Nationalteatern under sent sjuttiotal. Jag kunde deras texter och sjöng med. Kul att se Ulf Dageby i ”Så mycket bättre”.
      Du var inte ensam tjej och kvinna om att gilla Tjuren från Bronx”.

  4. Vilka minnen du väcker – härliga musikaliska minnen! Jag är inte säker, men jag tror att det var Shirley Bassey – ”Something in the way”. Spelade den dag och natt och sjöng som en världsstjärna! Abbas skivor har jag nog alla av och har dem kvar!
    Jag är inget vidare på att pruta, men ibland överraskar jag mig själv med att försöka och har faktiskt lyckats!
    Det gick nog bra med vänsterhanden…
    På återseende!
    Gunilla

    • Bra att jag lyckades med mitt skrivmål. 🙂 Shirley Bassey var stor.
      Jag har också blivit glad när jag lyckats med en prutning någon gång.
      Idag går det att lyfta upp högerhanden till tangentbordet igen. Det är jag tacksam för. Kortisonet behövde antagligen blandas i kroppen först.
      Du är så välkommen tillbaka.
      Kram Bosse

  5. Ja, jag är nog från stenåldern…och tror min första skiva var Woodstock, tre LP i ett fodral från Woodstock festivalen. Det var så spännande med dessa hippies, och det var ju det närmaste jag fick och vågade komma, sen att mer än hälften av låtarna var helt obegripliga…det är en helt annat sak!! Ett antal LPskivor med Abba finns också i samlingen, och betydligt mer spelade än trippelalbumet…
    Pruta är jag urusel på, åtminstone här hemma i Sverige…
    Kram kram

    • Hej Rigmor Flinta! Hur är läget? Det var nog tur att du inte släpptes iväg till den festivalen. Om du har kvar trippelskivan och de inte är för repiga kanske du kunde göra ett klipp.
      Då är vi i samma o-prutbåt, du och jag.
      Kram, kram, kram

  6. Jag tror både spelare och ledare kommer vara extra taggade inför fredag. Dock samma domare som hemma i söndags, hoppas de sköter sig bättre denna gången, de kanske vill rätta till sina misstag från sist…. 😛

    • Ola Lindgren känner jag sedan förr. Då hade han mer hår på huvudet. Vi brukade träffas en stund varje vardagsmorgon genom våra jobb.
      Mitt tips är att Kristianstad vänder på steken och fixar en femte avgörande match. Spännande är det.

  7. Det blev många singlar innan den första LP:n kom i min ägo men då blev det desto bättre: Sgt Pepper…. Jisses! Vilken höjdare 🙂
    Pruta, det kan du glömma, vare sig jag är i eller utanför landet….Jag är kass på det!
    Ha en fin kväll 🙂 Kram!

  8. Beatles förstås: Abbey road – eller Sgt Pepper…. Minns inte vilken som var först av mina LP:s.
    Innan dess var det EP: Sunny Girl med Hep Stars. Oj vilken nostalgi….
    Det var den som snurrade på skivspelaren när vi i tjejgänget lärde oss dansa.
    Svenne och 2014 års upplaga av Hep Stars lyssnade jag på i mars här i Boden.
    Vilken höjdare! Svenne har kvar sin fantastiska röst ännu!

    Det där med att pruta är en konst. Inget jag ägnar mig åt. Utomlands (läst Thailand) skickar jag fram min man när jag bestämt mig för något inköp. Han är en fena på prutningskonsten. Skojar till det och brukar för det mesta få ett pris som både vi och säljaren är nöjd med.

    • För mig var det givet i valet mellan De rullande stenarna eller Liverpoolgänget. The Beatles. Två av deras klassiker.
      Jag gillar fortfarande Sunny Girl. Svenne har kvar rösten. Fantastiskt.
      Perfekt att ha en närstående som kan ta den biten. Tyvärr har jag inte det. Med humor kommer man långt.

  9. Konstigt nog prutar jag ytterst sällan utomlands. För i de länder vi åker till är det ofta så löjligt mycket billigare än här hemma att jag skäms helt enkelt.
    Men här hemma prutar jag hej vilt – ibland – ja, jag vet att det är motsägelsefullt;-)

    PS. Mitt ”dagens” är nå’t för dig tror jag. Nej, jag fiskar inte besök, men du har ju ett förlag så du kanske kan dra nytta av inlägget under 2014. DS.

    • Kul att läsa om någon som kan och dessutom på hemmaplan.

      Du menar på din blogg? Jag har inte hämtat mig sedan sist jag var på besök där. Jag har inte vågat kissa sedan dess, aptiten är helt borta och mardrömmarna avlöser mig. Jag går i tankarna på att odla skägg och byta kön så fort som möjligt. Rädda det som räddas kan. Har du någon klänning att låna mig? 🙂
      Tror du att vårt omslag skulle ta en plats i det gänget nästa gång? SolBo Förlag är säkert inte fint nog.

  10. Oj vilken svår fråga… Just den ABBA-skivan finns även i min ”LP-samling” men jag tro inte den var min första. Frågan är om inte Sweets ”Wig Wam Bam” var en av mina första stora skivor, men säker är jag inte…

  11. Det var tider det! Jag var Zappa och David Bowie-fan, gick på alla konserter…. 🙂
    Hittade faktiskt en gammal skivspelare i sonens förråd som jag släpade hem… vill lyssna (och så ska jag inte slänga den lilla tv:n i hörnet, ska se alla (?) gamla VHS-filmerna….)

    • jo, det var en singel av Beatles… Och så hade jag Philips BÄRBARA kasettbandspelare, kostade en förmögenhet på 1960-talet, spelade Beatles Help högt… jag var så där 13 år, jobbade i pappas elaffär, tjänade lite pengar och fick personalrabatt… Och jag lånade ut mina värdefulla Beatles-singlar till en granne, fick inte tillbaka 😦

      • Jag blir både arg och ledsen när jag läser om din granne. 😦
        Det är av sådana skäl jag aldrig har gillat att låna ut skivor, böcker och annat till kompisar. Alltför ofta har prylarna haft svårt för att hitta hem. Jag hatar att kräva tillbaks mitt eget, men samtidigt glömmer jag aldrig.

    • Två tunga namn. 🙂
      Vilket trevligt fynd. Jag har funderat på att köpa en variant på Kjell & Co för att kunna lyssna på skivorna. Är rädd för att ljudet är för dåligt. Vad bra att du inte gjorde som vi gjorde i höstas. Då slängde jag massor av VHS-filmer. Sparade bara några som jag ska föra över på moderna sätt.

  12. Min första skiva!!!!Det var såååå länge sen ,så det har förbleknat!Undrar om det går att plocka fram ur minnet? ………………..Jag la mycket pussel förr.Det gör jag föresten även nu,men det är att pussla ihop vardagen så att det ska fungera bra! Kram!

    • Det var väl inte så många år sedan Yvonne? Börja med kantbitarna. Ser du inget ansikte av en snygg artist som sjöng häftigt? Jag tror att du kommer på det en natt och skriker till. Skriv det då här på bloggen. Lycka till. Kram från Bosse Pussel.

  13. God morgon Bosse! ett härligt inlägg och tankarna går tillbaka i tiden, ja min första vet jag inte men i samlingen tillhörde ABBA, Patric Hernandez, elo, Tina Charles, och en massa andra men ABBA var störst 🙂 ja du lagom med folk i går på gekås toppen att shoppa …hoppas du har det bra och i morgon kommer sommaren 🙂 önskar dig en ljuvlig dag kram på dig

    • ”Born to be alive”. ”Love to love”. Du hade bra diskosmak Eva. 🙂
      Gjorde du några fynd i Ullared till trippen söder ut?
      Nu har du lovat. Jag längtar till imorgon. Är trött på att leta upp varma kläder och ändå frysa. Fick jag följa med i resväskan? Jag kan bo på balkongen, har vanan inne.
      Kram

  14. Min första LP var en skiva med Simon and Garfunkel. Det var den med låten ”Bridge over troubled water” som jag tyckte var vansinnigt bra. Självklart finns den kvar i hyllan tillsammans med mycket annat gott och blandat. Även din ABBA-skiva finns där.

    Vår yngsta dotter arbetade i Egypten drygt ett halvår och jag hälsade på henne där. I början var jag usel på att pruta men när jag åkte hem lyckades jag till och med pruta rejält på flygplatsen vilket säger en del 😉

    Kram

    • En av mina favoriter som låter lika bra 2014. Jag har gjort musikinlägg om duon här på bloggen. Fast jag i blogginlägget har sorgliga minnen av just den låten jag länkade till. En riktig LP klassiker.

      Bra att du även gjorde en så kallad inre resa. 🙂 Hoppas att det hållit i sig. Kram

  15. När jag var ung och fortfarande bodde hemma, så var det inte råd med ens en grammofon. Jag fick låna en av min dåvarande kille, när han flyttade till Stockholm. Jag fick låna några skivor också. Men den jag spelade mest var Charlie Normans tolkning med hans Anitras Dans av Grieg, som blev Anitras Dance Boogie i hans tappning.. Den blev ju förbjuden att spela på radion, men jag lärde mej en hel del om Grieg på samma gång.

    Jag spelade själv fiol och enbart klassisk musik. Var till och med medlem i Arbogas Orkesterförening, som andra violinist.

    Därför blev det verkligen en stor upplevelse att få se och höra Charlie på Helsingborgs Konserthus, när han spelade tillsammans med Robert Wells.

    Jag gillar verkligen Abba och deras låtar och lyssnar gärna på dem.

    Kram/Gilla

    • Tänk att den blev förbjuden att spelas på radion.
      Impad. Vad hände med violinisten sedan?
      Charlie och Robban blev visst nära vänner på flera sätt. Måste ha varit en stor upplevelse att se dem tillsammans. Jag har sett inslag på TV.
      Det fantastiska med ABBAS musik än så länge är att den är tidlös. Håller nu som då.
      Kram

  16. Jag glömde ju besvara din kommentar. Gå gärna till Hjärtat. De har gott kaffe och goda bakverk.

    Ja, Stinsen finns kvar, men det har nog en ny ägare. Det fanns inte en kotte mer än vi, när vi var där. Förr var det alltid fullspäckat, när folk skulle tura på lördagarna.

    Doktorn hoppas också på att lagningen ska hålla tills jag ska tillbaka.

    Jag var nog inte tillräckligt snabbkopplad så jag kunde fråga vart de skulle ta vägen.

    Kram/Gilla

    • Ha ha! Jag såg både Grease och en Boney M skiva igår när jag grävde efter ABBA-skivor. Jag tog även bilder på Greaseskivan. Jag har kåserat på bloggen om att jag var kär i Olivia Newton-Young. 🙂 Var du avundsjuk på din kompis? Jag har mycket starka minnen av när jag hörde Boney M för första gången. Det handlar om söta tjejer, tävling på hög nivå, musik på lika hög nivå i en bergsprängare, svett och två segrar för min del i längd och 2 x 40 m inomhus på DM. 🙂

  17. Nej hur mycket jag än funderar så kommer jag inte ihåg min första LP. Däremot då jag fick min första grammofon i födelsedagspresent följde en EP med. Det var ”Cacka” Israelssons, Med En sliten grimma och Då går jag ner i min källare! Oj vad jag sjöng med. Men hans basröst var lite väl häftig även för en ALT som mig!

  18. Så mysigt med LP-skivorna med ABBA….vilken nostalgi…
    tror jag har ett par hemma också
    Kommer inte ihåg vilken som var min första LP, men jag har en hög hemma med LP och EP skivor + en massa kasettband
    Kram

  19. Vi syskon fick en skivspelare tillsammans en jul och då hade vår mamma köpt två LP skivor som vi fick med samtidigt, det var Tom Jones och Elvis julalbum. De var nog hennes favoriter för vi hade nog en liten annan smak. Tror att en av de första jag köpte var nog en Beach Boys skiva. Nu fick jag nåt att grubbla på. Måste nog göra en störtdykning bland alla Lp skivor som vi har kvar. Det är L. som har mest då han bara älskar gammal hårdrock. Då det gäller att pruta så är jag en fena på det då vi är ute och reser men här hemma har jag nog inte ens försökt.
    Ha nu en mysig kväll. Kramen

    • Din mamma var smart där. 🙂 Beach Boys var coola. Härlig musik. Gör du din störtdykning utan vatten. Vilket band var L största favoriter undrar jag.
      Du får börja träna i Sverige med. Blir allt vanligare.
      Tack. Önskar dig också en mysig onsdagskväll. Kram

  20. Stenåldersfrågan, skrattade gått åt detta. En till stenåldersmänniska som inte riktigt minns sin första skiva :). Minnet sviker.

  21. när jag var 11 år fick jag Gyllene Tiders första lp ,å jag minns det som det var igår fast det är nog minst 100 pr sen 😉 abba hade jag på kasettband, tänk vad bra det var med lpskivorna istället för banden man kunde bara lyfta på armen på spelaren och välja låt istället för att hålla på att spola hela tiden 🙂
    svar: ja det är samma upplägg som förra gången 25 stolpar kan jag nog avverka rätt så snabbt men det beror på hur stort området är som de släpps i:) det kommer att släppas 25 nya stolpar i slutet på varje månad fram tills september så jag kommer ha att göra ett tag till!

    • Fint minne med den klassiska gruppen från min barndomsstad. Fördelen var uppskattad. Bäst var det när man gillade alla låtarna eller åtminstone stod ut med sidans alla låtar så man slapp resa på sig.
      Jag som gillar kombinationerna lek, tävling, motion, frisk luft hade gillat stolpletandet.

  22. Vilket härligt inlägg. Minnena strömmar över mig … 😀
    Om jag hade haft en stereo eller skivspelare när det begav sig så hade ABBA-skivorna kommit först. Men jag fick inte möjlighet att skaffa mig någon skivspelare eller stereo förrän jag köpte en stapel begagnat av en arbetskamrat när jag fick mitt första jobb 1981. Det fanns inte pengar till det.
    Min första skiva var med ELO (Electric Light Orchestra). Det var den mest aktuella i min önskelista just då, men ABBA-album kom också in i min magra samling med tiden.
    Idag har jag alla deras skivor på CD 🙂

    När jag var 12-13 år (1974-75) fick jag min första möjlighet att spela egna kassetter i en liten kassettbandspelare. Den var bara lite större än själva kassettfacket. När jag fyllde 15 år fick jag en splitter ny kassettradio. Jag hade sedan tidigare en ABBA-kassett, men fick ihop med radion även en Elvis-kassett och en med svensktopps-låtar (stora lycka)… 😉 Nyheter spelade jag in själv från radion på egna kassetter, framför allt från ”Rakt över disk” med Clabbe …
    Härliga tider … 😀

    • Tack det samma för ett fylligt och intressant svar. Mitt mål var bland annat att sätta igång era minnen. 🙂 Vilken ELO skiva var det? För mig i den åldern var ELO mycket större än ABBA från 1976 och framåt 1980. Det var något nytt att blanda stråkinstrument med rock & pop. Den första låten jag hörde med dem var ”Evil woman”. Jag spelade in den på min kassettbandspelare, från Poporama med Kaj Kindvall. Det som är gemensamt för ABBA och ELO när det gäller min smak, är att jag fortfarande kan njuta av deras låtar 2014. Tyvärr gäller det inte alla gamla musikminnen. 😉
      Jag var också förtjust i svensktoppslåtar när jag var liten grabb. Lyssnade på alla program som på den tiden gick på både lördagar och söndagar. Men det var innan jag blev med inspelningsmöjligheter. Alla andra internationella låtar fick jag från grannrummet. Min storebrors. 🙂
      Det var något nytt när snabbtalande Clabbe började på radio. Kul. 🙂 Du är lika gammal som Lena Sanders och Sebastian Rosander är i ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Jag utgick från/blev låst med, Abbas seger med Waterloo och räknade ut hur gamla mina romanpersoner skulle vara det året om de skulle börja i sjuan till hösten.
      Ps. Tog fram The Very Best Of The Electriclight Orchestra och insåg hur många favoritlåtar de gett mig. Fast de har med 24 st saknar jag flera andra från mina album. Kanongrupp. Såg dem live i Göteborg.

      • Om jag minns rätt så var det Xanadu-skivan som blev min första … skiva alltså, för jag tror att jag bara har den av ELO (minnet sviker nu?)
        Efter den så spred jag ut det (hade ju inte en enda skiva innan den), och det blev då lite Culture Club, Eurythmics, Olivia Newton John, Donna Summer, Stevie Wonder, Prince … och naturligtvis Michael Jacksson, och ABBA … mm.
        80-talets dansvänliga discomusik var stor för mig. Jag fullkomligt älskade det!!!

        Det som jag idag är väldigt glad över är att många av dagens ungdomar också gillar 70-80-talsmusiken. Det är en stor tröst när något ligger en så varmt om hjärtat, för är det något man då vill är det att kunna dela känslan man har … 🙂

  23. Jag köpte också Xanadu-skivan. För mig var diskotiden 1977-1984. Sedan bytte jag musikstil. Fast jag har alltid gillat lite av varje. Visst är det roligt att man kan dela musik med ungdomarna, även att dela med sig av och få in nytt i öronen. 🙂

  24. Mina första skivor var Beatles. De spelades om och om igen på resegrammofonen. Jag är med i en mycket aktiv grupp som lägger upp musik från 50, 60, 70-talet och det är aha upplevelser hela tiden. Det gjordes mycket bra musik som står sig än idag. Som The Animals ”House of the rising sun” , Ben E Kings ”Stand by me” och många fler. Abba också förståss 🙂 Ha en fin torsdag. Kram

    • Håller med dig i allt i detta inlägg. De titlarna är två utmärkta exempel på låtar som aldrig tappat sitt lyster. Dessutom lyckades du träffa exakt rätt när du valde ur skattkistan. Undra hur många gånger de fått mitt hår på armarna att resa nyfiket på sig. Men det ska vara i rätt version. En del covers kan grusa ner mina favoriter till okända versioner.
      Tack. Jag vill att din också ska bli en kanontorsdag. Kram

  25. Min allra första LP var ”CCS” som bl a innehåller ”Whole lotta love”
    Jag valde den inte själv utan min far gjorde nån konstig deal i nån konstig affär.
    Det tog ett par år innan jag tog skivan till mig.
    Idag tillhör den absolut en av de bästa jag har i min ägo (cd numera)

  26. Ping: Världen & Vardagstankar: 27 av 30 | Bosse Lidén

Kommentera

