Film tjugo av femtio

The Man in the Moon

The Man in the Moon/ Sommarmåne
Genre: Romantiskt drama, 96 minuter, 1991.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 29/40
2). Bosse Lidén 2014: 105/120

Favoritkommentar och favoritscen: De äldsta systrarna samtalar vid sängdags.
”Minns du när vi var små och mamma sa att vi skulle prata med gubben i månen när vi kände oss förvirrade?”
”Ja. Man skulle prata på tills man var säker på att man hade berättat allt. Så han fick alla bitar, som till ett pussel.”
”Sedan skulle han lägga pusslet medan vi sov.”
”Vi var små då, Maureen. Vi är för gamla för låtsaslekar”, sa fjortonåriga Dani till sin storasyster.

Egna ord: En av huvudrollerna spelas av Reese Witherspoon från ”Sweet Home Alabama” som jag haft med här bland mina filmtips. Vilken filmdebut den då fjortonåriga tjejen gjorde i regissören Robert Mulligans sista film. Mulligan valde ut henne bland tusentals andra förväntansfulla tjejer. Direkt när han såg videon från castingframträdandet bestämde han sig. Det var en chansning som gick hem och belönades med fina filmpriser. Tänk att tuggummi fick Reese att klara av rollen som en pojkflicka eftersom hon privat var en riktig ”tjejflicka”. Jag ger en stor eloge till filmens foto och förmåga att fånga en poetisk och bitterljuv ton genom hela filmen, utan att fastna i en sentimental fälla som hade varit så lätt och kanske frestande att göra. Film när den är som bäst. Den berör mig på många sätt och lämnar mig i ett tillstånd av…

Handlingen: Tiden är sommaren 1957, platsen, Louisiana i USA. Familjen Matthew Trant bor på landsbygden, har tre döttrar och mamman Abigail är höggravid. Pappan drömmer om att äntligen få en son. Han är en fin och hederlig familjeman innerst inne, som är allt för rädd om sina två äldsta döttrar. Likt en militär lägger han sig i allt. Frun är bra på att ta ner honom på marken på ett lugnt och finurligt sätt:
”Om några veckor är allt som vanligt igen”, säger han till Ab.
”Nästa gång du föder barn kan du berätta hur normal du känner dig efteråt”, svarar hon. Den äldsta dottern, mycket söta Maureen, ska åka iväg och börja på College till hösten och har sina funderingar om allt nytt som väntar henne. Pojkflickan Dani är fjorton och hoppar gärna trista sysslor, springer istället iväg och badar naken i en hemlig damm som ligger vid granngården, där ingen bott under hennes livstid. Det är under ett sådant bad som hon pinsamt kommer i kontakt med Court Foster, en 17-årig nyinflyttad kille i granngården. Efter det förändras livet för Dani som är i gränsen mellan barndom och den hemliga framtiden. Förhållandet till storasystern som är mycket fint och nära, får sig en törn av det som några av er läsare säkert har gissat er till. Ett triangeldrama där gränser mellan sex och kompisskap, kärlek och syskonrelationer, barndom och vuxenhet får växa och växla fram och tillbaka och ibland brista ut i dess motsats. Ibland utvecklas känslorna snabbt, ibland ljuvligt långsamt när livet är som bäst. Maureen har i upptakten av filmen något slags förhållande med kladdaren Billy Sanders, som i sin tur har en kladdande pappa med money, som jag inte ger mycket för. Hoppas det inte var ifrån denna film jag fick idén att ge Lena i min roman ”Mina fotsteg i ditt hjärta” det fina efternamnet Sanders. 😉 Filmen flyter på i lugnt landsortstempo där två stora episoder höjer hastigheten avsevärt och skapar dramatik som speciellt Dani skulle velat ha ogjort.

Kuriosa: Pappan i familjen (Sam Waterston) som jag minns väl från Lilly Harper som gick på nittiotalet, var i den populära TV-serien pappa till skådespelaren Jason London som spelar Court Foster i The Man in the Moon.

Dagens fråga: Vilken är din favorit barnskådespelare?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

12 thoughts on “Film tjugo av femtio

  1. Har inte sett den jag heller. Era betyg är hyfsat bra, men inte i topp, så… ska jag se den :-)?

    Spontant säger jag killen i Ensam hemma. Men honom gick det väl inte så bra för sen.

    • 🙂 Mycket sevärd av flera orsaker, säger mannen i huset. Du vet att man kan se de flesta filmer, både nya och gamla, gratis på nätet numera, även med svensk text? Medlemskap är gratis. Ja, just det. Jag ska inte skriva text utan bara tacksamt tacka för att ni kommenterar på mina måndags och torsdagsinlägg. Eftersom du är flitigast på torsdagarna, gjorde jag ett undantag. 🙂 Annars gör jag det bara när det kommer helt nya personer hit till bloggen som jag vill välkomna. Lite fördelar ska man ha om man kommenterat alla mina tjugo filmtips. 🙂
      Kram från ett soligt Ystad. Våren som gått i baklås tycks ha kommit på återbesök.

      Många barnstjärnor har inte klarat av det ”vanliga” livet efteråt. Så många fällor. Som tur är finns det lysande undantag.

  2. Inte riktigt min slags film om jag får säga så. Tittar sällen på film/tv (därav min dåliga allmänbildning;-))

    Favo barnskådespelare måste nog Drew Barrymore i ET och så förståss killarna och tjejen som spelade huvudrollerna i Harry Potter.

Kommentera

