Tankar bakom ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, del elva

Förverkliga din bokdröm

Hösten 2012 hade vi tröttnat på förlaget som fått tre manus av oss (efter t-samtal). ”En andra chans”, ”Mina fotsteg i ditt hjärta” och bilderboken som jag och Solveig gjort ihop, ”Svante trasslar till det”. Trots påtryckningar och över ett halvårs väntetid fick vi inget besked. Vi är i efterhand övertygade om att de inte läste något av våra manus. Vi hade bara skickat pappersvarianter på de två förstnämnda, men bilderboken som var en dummy ville vi gärna ha tillbaks. Därför hade vi skickat med ett frankerat brev med vår postadress på. Det tog tid innan Svante kom hem igen. Svante skulle kunnat bli en populär figur i Sverige. Tyvärr har vi inte råd att ge ut den och alla andra Svanteböcker jag gärna ägnat mig åt. Priset för färgbilder är på en annan nivå.

På slutet av hösten 2012 köpte jag boken ”Förverkliga din bokdröm”. En fackbok som fick mig att tänka om och satte stenarna i rullning. Denna bok har jag skrivet om som månadens boktips. https://bosseliden.wordpress.com/2013/01/21/manadens-boktips-forverkliga-din-bokdrom/

Under jullovet 2012 tog jag ett allvarligt samtal med Solveig. Vi bestämde oss för att bilda bokförlaget SolBo Förlag. Sedan följde jag Joannas och Kristinas bok och prickade av allt, allteftersom vårt arbete fortgick under våren 2013. En del av deras tips hade jag redan anammat tidigare. Mitt manus fanns där. Nu återstod bara den sista tvättningen. Korrekturläsningen. Trodde jag. 🙂

Det är många beslut som ska tas som inte har med själva skrivandet att göra. Vissa var självklara av olika privata skäl. Andra fick vi fundera på. Tålamod var också något jag fick träna rejält på. Väntan på svar från myndigheter, tryckerier och alla andra personer som vi plötsligt blev beroende av. Lärorikt, nyttigt och intressant på flera sätt. Vi lärde oss mycket. Det fanns fällor att hamna i. Främst inom teknikens väggar. Jag har inte plats här för att redogöra för dem. Valet av Scandinavian Book, i Danmark var inte svårt att ta. Inget att ångra. Liksom att trycka i Danskt band med invikta stabila flikar som därmed gav stadga åt boken. Utmärkta för författarporträtt och annat som jag ville ha med som trevlig information. Vi valde ett bekvämt format som ligger bra i handen.

I efterhand känns det mysigt att vi gjorde omslaget ihop i familjen. Solveig, Jennifer och jag.
Jag är tacksam att Annika Bengtsson på Grim Förlag hade tid att sätta inlagan och omslaget. http://annikabengtsson.wordpress.com/kontakt/

Jag kan varmt rekommendera Annika om ni behöver leja bort den biten. Däremot får ni inte låna min vän Kerstins gratishjälp. Hon är orsak till många bra saker med min första roman. Dessutom var hon ett stöd redan från allra första början och hennes insatser var guld värda inför den stora tryckningen.

42 thoughts on “Tankar bakom ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, del elva

  1. Intressant att få följa hur din bok kom till och hur ni tog steget att starta ge ut den själva!
    Min bokdröm vilar just och ser ut att få göra det ett tag till.
    Läser flitigt din blogg, men gör det oftast i mobilen och jag har svårt att kommentera i den.
    Önskar dig en riktigt fin vecka med mycket sol!
    Kram M.E

  2. Vilken spännande resa ni gjort, från tanke, till handling till färdig produktion. Så synd att ”Svante trasslar till det ” bara fick bli en dummy men en dag kanske….. Ha en fin fin måndag. Idag går det nog att torka tvätten 😉 Kram Åse

  3. Tänker så, med mitt (snart färdiga) manus, att funkar det inte med förlag, kommer jag att göra som du. Mycket jobb, förstår jag, men också roligt och lärorikt! Och bra att ha kontakter som gått igenom proceduren före mig och som jag kan fråga :-).

    Fick en association till din bok när jag hörde titeln på Klara Zimmergrens nyss publicerade bok. Samma känsla i kroppen. Den heter Längtan bor i mina steg. Kanske vi ska läsa?

    Hoppas du får en fin vecka. Kram från Ethel

  4. Det är nog tur och riktigt skönt att man aldrig haft några drömmar om att ge ut en bok, jag som har noll i tålamod och alltid vill att saker och ting helst ska hända nu, genast, omedelbart!
    Men har man en stark dröm eller önskan så får man inte ge sig – och det får väl vi som läst din bok vara mycket tacksamma för!
    KRAM
    Susie

  5. ”Trägen vinner”, heter det visst. Bah! 😦 Så enkelt är det nog inte.
    Att då tänka sig att ni är halvvägs uppe i ”trappan” med eget förlag och – det svåra men allra bästa – den första boken utgiven. Så otroligt bra!
    Tror många som funderar på en egen bok, kan bli stimulerade av din blogg, Bosse. Det gäller att inte ge upp. För alla med sådana planer blir det uppenbart: det lönar sig att kämpa. Förtjänar en applåd. Klappeliklapp! 🙂
    Hoppas Solveig får bra väder och en trevlig utflykt med klassen till veckan.. när det bär iväg! Och önskar dig en ”nice” måndag. Utan att trassla till det, haha 😉 Är ju lite misstänksam mot den där Svante.. säkert att han inte smyger omkring i krokarna?

  6. Härligt att du delat med dig av din långa resa med boken. Får se om jag sätter tänderna
    i min någon gång 😉 Den fylls på lite då och då så vem vet. Men jag är glad att ni gjorde
    resan så jag kunde få läsa din bok!!!
    Önskar dig en härlig vecka!
    Majkram

  7. Jag är så otroligt imponerad av dig! Läser, förundras, hejar! Och din familj och andra människor som sluter upp bakom dig…sådana skatter får bara dem som skänker detsamma tillbaka.
    Varm kram

  8. Spännande läsning! Vilket modigt steg att ta och ge ut själv. Jag är i processen just nu att ge ut en bok tillsammans med några kamrater. Hade inte innan förstått hur oändligt mycket arbete som återstår när en själv tycker att allt är klart. Liza

  9. Jag läser med intresse och fascination hur boken kom till. Vilken resa! Och jag kommer att vänta på boken om Svante. Hoppas den kommer. ( Har en väninna vars somn heter Svante….)
    Och jag hoppas på ännu en roman..
    Kram!

  10. Det är faktiskt riktigt intressant att läsa det här inlägget. På mitt jobb har vi ju ”en viss” erfarenhet av författare. Vissa böcker tar två år att ta fram, andra går på några månader. Nu är det ju fackböcker iofs, men det är ju samma procedur för en skönlitterär bok.
    Åsså har vi ju redaktörer som tar sig an alla manus vi får in. Det är nog inte många som förstår hur många olika moment som ingår i framställningen av en bok. Men du har ju lärt dig ”den hårda vägen”.

  11. Det verkar jobbigt att vara författare. Inte nog att en bok ska komma på pränt, sen allt strul innan den blir tryckt. Men nu är väl det värsta över?
    Min mor skrev något som skulle bli en bok. Jag minns hennes min när det stora bruna kuvertet kom i retur.
    Lycka till säger jag.
    Kram Viola.

  12. Ja, vi är många som har författardrömmar, så även jag! Roligt är det att läsa att någon lyckas – från tanke till färdig bok! Dina tips och råd är värdefulla och tack för att du delar dem med oss!
    Ni kan verkligen känna er stolta!
    Kram, Gunilla

  13. Det måste kännas väldigt bra att få förverkliga sin dröm! Se boken i tyck och hålla den i sin hand. Vem vet när det gäller Svante? Kanske en dag…

  14. Har förstått långt tidigare att det inte är ”bara” att skriva…och nu inser jag att det är mer än så…Vilket jobb, och vilket tålamod det kräver (där skulle jag stupa som en soldat i fält…) och sen under resans gång aldrig tappa modet och ge upp…All heder och eloge till er!!
    Sen tycker jag det är roligt, om man nu kan uttrycka sig så i detta sammanhang, när folk förverkligar sina drömmar, att man ror saker i land. Det är ju alltid så att man aldrig kan nå till alla, men just dom som man vänder sig till måste man liksom fånga i farten. En konst bara det…
    Just nu håller jag på att lära mej ett annat konststycke…att sakta ned, låta dagen komma och gå utan att fylla den med en massa ”måsten”…Ibland går det förträffligt, ibland mindre bra…
    Ha en skön tisdag!!
    Kram kram

Kommentera

