Film tjugoett av femtio

The bucklist

The Bucket list/Nu eller aldrig
Genre: drama/komedi, 93 minuter, 2007.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 34/40
2). Bosse Lidén 2014: 103/120

Favoritkommentar: ”Våra liv är som små bäckar, som rinner ut i samma flod… mot den himmel som väntar bakom vattenfallens dis.”

Egna ord: Samtalet som kom från sjukhuset förändrade allt i bilmekanikern Carter Chambers liv. (Morgan Freeman) Ändå är detta en film som hyllar livet och att fånga dagen. Bocka av önskningar från livslistan. Cancer drabbar en av tre och bryr sig inte kom kön, hudfärg eller samhällsklass. Jack Nicholson spelar den cyniske miljonären Edward som är VD för ett sjukhus. På ett möte där det yrkas att patienterna ska få ha ett eget rum slänger han ur sig frasen. ”Jag driver ett sjukhus. Inga spa-anläggningar.” Som man bäddar får man ligga tänker jag när han akut drabbas av röda dödssignaler på den vita servetten och hamnar i ett dubbelrum på sitt sjukhus. Edward får smaka på sin egen medicin, om jag ska vitsa vidare på metaforerna.

Dessa två ärrade filmskådisar gör ett stilrent teamarbete i en film med många bottnar. Karaktärerna är så olika på utsidan, ändå, när man skrapat bort de synliga lagren och når kärnan upptäcks den dolda personligheten. Det innersta blottas. Fasaden slåss sakta mot sidan. Likheterna börjar lysa igenom. I 37 minuter får vi följa deras öden i tvåmannasalen. Sedan flyttas huvudpersonerna huvudstupa ut i världen och the Bucket List-punkterna stryks en efter en på den skrynkliga lappen. Här blandas humor, växande vänskap, äventyr, grabb-bus med avskalat allvar. Frågan är vem som växer mest. Carter, Edward eller filmbetraktaren.

Kuriosa: Carters äldsta son spelas av Morgan Freemans riktiga son Alfonso Freeman.

Dagens fråga: Bjud gärna på en punkt från din personliga Bucket List/Livslista.

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

30 thoughts on “Film tjugoett av femtio

  1. Jamen, bara så ljuvlig om livet och den död vi ändå lever med! Tumme upp för ditt omtal! Favoritkommentaren är en – favorit!
    Min lista:
    Blir det inte det ena så blir det andra, sa gumman med ett skratt och blinkade i ögonlocken där tåren rann, tog sin käpp och tog fatt på stigningen upp mot bergets topp – bara för utsiktens skull.

  2. Den filmen har jag sett otaliga gånger och jag tröttnar aldrig på den. Jag har många saker på min Bucket list som jag ska beta av. När den tunnas ut är det bara att lägga till fler måste-göra-saker, för den får aldrig ta slut. En sak som jag bestämt mig för att göra är att åka runt och fotografera alla hus jag bott i sedan jag föddes. Kabusa ligger först på den listan. Kram

  3. Jag har konstigt nog inte sett filmen. Trots att bägge är två av mina skådespelarfavoriter.

    En punkt på min bucket list måste helt enkelt vara att få sitta ute en ljummen sommardag, njuta av naturens dofter, fågelkvitter och min partner.

  4. På min livslista finns många saker men hög prioritet har resa och uppleva nya miljöer. Sedan hoppas jag på att få umgås med barn och barnbarn men den senare delen kan jag inte påverka 😉

  5. Hej på dig Bosse!
    En så´n tur att du lyckades kommentera till slut – jag trodde faktiskt att du hade glömt bort mig. ;))
    Önskar dig en fin och solig dag och må så gott!
    Kram

  6. Har rätt nyligen sett den filmen. Gillade den. En sak på min lista är att få äga en stor jänkare och glida runt i sommar Sverige. Åtminstone en sommar ………
    Kvällskramen

  7. Jag såg filmen nyligen på planet hem från Alicante i förra veckan. mIn dotter Liv rekommenderade den och vi såg den tillsammans. Och jag tänker se om den! En i mitt tycke underbar film. Min ”bucketlist” varierar lite men jag hoppas att min hälsa inte skall hindra mig från att leva det liv jag vill leva. Och även det livet varierar…Men att tänka tanken och helst också genomföra; ”ingenting är omöjligt och allt är möjligt”. Ingen annan än jag sätter begränsningarna, utom de ekonomiska förstås…
    Men listan skall skrivas mer konkret.
    Solskenskramar från Stockholm

  8. Filmer och matte är mina sämsta ämnen och har alltid varit – så tyvärr vet jag inte ens vad tu talar om. Sorry…

  9. En njutbar film med budskap, bra skådespelare. Men någon lista att pricka av har jag inte. Det händer fantastiska saker ändå, har redan fått allt jag kunde önska. Jag tar dagen som den kommer och låter mig överraskas. Livet är en sällsam gåva.

  10. Hej Bosse! Märkligt, men jag tror inte att jag har sett den här filmen! Och som någon annan skrev – skådespelarna tillhör mina favoriter! Så jag får allt ta och hyra den snarast.
    Lista – jag försöker väl att leva som jag lär! Att njuta här och nu, drömma lite framåt, se i backspegeln ibland. Det brukar vara hjälpsamt och glädjerikt!
    Kram, Gunilla

  11. Full rulle här, ingen tid för film. Är nästan på väg igen, ska till litet barnbarn i morgon, som snart går, vad tiden går!
    Kram ha de bra 😉 😀 Gerd

  12. Tack för filmtipset! Tycker om filmer med budskap så den kommer jag att se. Säkert kul med livslista men jag har ingen sån. Jag gör lite vad som faller mig in. Ofta blir det en hel del roliga saker. Mitt barnbarn Amanda har en sommarlista med 20 saker hon ska göra. Ha en fin fortsättning på helgen och kramen.

  13. Åhhh min favoritfilm!!! Eller…ja, en av dom i alla fall….en sån där film man kan se hur många gånger som helst! Kram på dig…

Kommentera

