Den hemliga resan

 

Bild ett0003

Klockradion väckte oss 04.44 i fredags, men resan kom jag på redan i februari. I smyg har jag samlat in information om vart min moster skulle ta vägen när hon ”flydde” från sin 80-årsdag.

Bild två0010

 

Vår uppgift var att hitta denna bil någonstans i Östergötland. Helst efter klockan elva, men före klockan tolv.

Bild treBild fem

bild sex0007

Tur att jag hade koll på rätt ”macktid” och inte tog för många genvägar. Det var även viktigt att kunna ”stava” rätt såg jag när vi snabbt passerade denna ort mot vårt mål.
Bild fyra0006

 

De senaste dagarna har jag läst på om den berömda kvinnan Ellen Key och hennes stora hus Strand med den underbara utsikten över Vättern. Det var här jag visste att min moster Maj befann sig under en visning. När sällskapet kom ut började vi sjunga. Det tog några sekunder innan Majsan insåg att det var vi och att skönsjungandet var för henne. Orsaken var att en i hennes sällskap fyller år samma dag och bor i närheten, så min gudmor trodde först att det var bekanta till Marianne. Jennifer och Lizette hade på sig mörka solglasögon som försvårade sikten.

 

Nu ska jag lämna det privata firandet vi hade under några mysiga timmar. Måste bara få visa presenten jag hade med mig. En egen MAJBIL och med samma siffror som hon var van vid. Eller var det slumpen? 😉
Bild åtta0011

DSC_0296

 

Vilket underbart högsommarväder vi bjöds på. Vi hade beställt hotellrum i Gränna. En liten pittoresk stad som jag känner till väl efter alla mina besök, alltsedan jag var en liten grabb. Det är inte lätt att välja bland utbudet. Jag ringde både min tandläkare och min diabetessköterska om råd. Hörde inte riktigt vad de muttrade om.DSC_02770072

DSC_02740070

 

Till slut fick jag fråga en expert. 🙂

Bild elva0002

 

IRL. Så lyder den internationella förkortningen. Signhild blev den första av alla mina bloggvänner som jag träffade på riktigt. Egentligen var det rätt person med tanke på att hon varit med mig nästan sedan starten för snart två år sedan. Först var vi vänner på 1av3.se. Jag såg att det var bara en kvarts resväg från Gränna till Ölmstad dit Signhild och hennes man flyttade från Piteå förra året. I Signhilds famn ser ni charmtrollet Nathalie som var en av orsakerna till den långa flytten. Tack Signhild och Erik för en mycket trevlig stund i ert fina hem. 🙂 Vilken tur att ni var hemma.

Bild sexton0008

 

När vi satt där i det ljumma kvällsklimatet och njöt av solnedgången kom gamla mysiga minnen tillbaks till när vi såg detta många gånger i Ängalag från uteplats, balkong och flera av rummen.
Bild tretton0009

 

Det var två intensiva dagar med härligt sällskap, många kramar och ett högsommarväder som hette duga. Tyvärr gick mitt humör i moln när jag skulle föra över 258 bilder till datorn igår kväll, när vi kom hem. Datorn slocknade… kraschade. 😦
Så detta ínlägg har jag kämpat med i många timmar på Solveigs arbetsdator.

48 thoughts on “Den hemliga resan

  1. Vilken härlig resa, att överraska gillar jag, kul att du fick träffa en av dina bloggvänner IRL,Gränna är en fin liten stad fast när jag var där vräkte regnet ned så jag såg den mest genom suddiga glasögon. härliga bilder från er tur. Njut av söndagssolen ! Kram Åse

  2. Vilka härliga dagar ni haft 🙂 Bloggvän också som grädde på moset! Men kraschad dator :/ det vet jag vad det vill säga! Om sådant tycker vi inte!

  3. Det låter verkligen som om ni ordnat en riktigt trevlig resa. Jag har haft förmånen att få träffa många bloggvänner, det blir ju lätt så när man bor på en semesterö, och alla mötena har varit väldigt positiva.
    Trist med din dator. Hoppas att den går att rädda på något sätt.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

  4. Ååå vilka härliga dagar ni verkar ha haft. Hoppas verkligen moster uppskattade överraskningen då hon hade försökt fly från uppvaktning 🙂 Ja Gränna är en mysig stad som kan erbjuda mer än polkagrisar. Att åka över till Visingsö tex och åka remmalag det är härligt. Jaha det kanske var något i luften då det gäller datorer.. min gjorde överslag också.. Kramar

    • Hon har en stor vänkrets och tyckte det var skönt att komma från allt ”jobb”. Det är klart att hon blev både glad och rörd av vår ankomst. Vi känner varandra riktigt bra, ändå hade jag inga problem med att smyga. 😉
      Visingsö i rätt väder är alltid lika trevligt. Helst om man har eget fordon med sig.
      Datorer är lömska. Min är bara att slänga på tippen. Hoppas din klarade sig.
      Kramar

  5. Intressant läsning med intressanta bilder som vanligt. 😀 När jag bytt ut min gamla bil mot en nyare och när tiden är den rätta, så skall jag söka mig till dina trakter för att irl se de platser du beskriver.

  6. Vilken kul överraskning!
    Tänker då både på din moster och Skrivmoster
    men även för mej/ oss som läste.
    VA? Har Bosse med familj åkt till Skrivmoster?

    Fina bilder.
    Jag hoppas du får ordning på den övertrötta datorn.

    • Det är bäst att du passar dig Lena. Öppna inte för vem som helst. Det kan vara en galning med en kamera och en läbbig bloggblick. Ingen går säker. Vem ska bli nummer två?
      Tack! Varje gång jag går förbi datorn trycker jag på knappen. Jag har gett upp dess liv. Minns förra gången och känner igen ljudet som jag hört några gånger de sista veckorna. Blir dyrare att lämna in än att köpa ny. Först ska jag börja med en Trisslott. 😉

      • Det är så här Bosse …
        ordspråket ”mitt hem är min borg” är inte bara ett ordspråk
        i min tillvaro.
        Jag öppnar ALDRIG dörren om det inte är ett avtalat besök.
        Jag svarar ALDRIG i telefonen om jag inte har lust.
        Och värst av allt …
        Jag saknar helt medkänsla för den som önskar nå mej. 😀
        Jag uppfyller därmed de 3 E:na (kunde stått L-E:na)
        Empatilös Egoistisk Eremit.
        .. så varé mé dé… 😀

      • Jag siktar in mig på balkongen. Med hjälp av staven ska det inte bli några problem. Jag riktigt ser framför mig när du öppnar balkongdörren och har tänkt dig en stund med DN och en kopp kaffe. Det finns risk att du bränns av kaffet när du ser vem som sitter på balkongstolen och väser fram. ”Bloggkompis nummer två.” Eller så väntar jag två år. Om det dröjde nästan två år till första är det ingen brådska. Men du är en av mina första nätkompisar så du går inte säker där i Arvidsjaa eller var du bor. 😉

  7. Överraskningar är helt i min smak och särskilt när de är av denna sorten! Men vet du vad?!? VI kom inte oss för att plocka fram kameran … jag var väl helt konfys och så överrumplad att jag inte kunde tänka klart. HOPPAS att du har bilder så småningom som jag kan få av dig via datorn? !

    Ni hade tur med vädret och det blev en härlig ”moster-resa” tycker jag. TACK från ena ”mostern!”

    • Jag borde ha döpt resan till ”Mosterresan”. Det var först i förra veckan som jag fick den viktiga ledtråden Ellen Key och vi kunde behålla hotellrummet i Gränna. När jag köpt och lärt mig en ny dator ska jag pytsa över några bilder till dig. Jag tog inte så många. Berodde såklart på att sällskapet var så trevliga att jag glömde bort det. 🙂 Kram

  8. Grönskan kan väl knappast vara friskare än just nu, så det måste ha varit en utmärkt bra dag att jaga gudmammor och andra mostrar på. Sådana dagar behövs! 🙂 Och vilja fina bilder av töserna i familjen och de andra kvinnsen, som du hade nöjet attt omge dig med. Små som stora charmtroll.
    En riktig uppiggartur att vara ute på i sommarsol. Bosse Bus avslöjar hemligheter, sjunger en trudelutt, överraskar genom att dyka upp och nästan skrämma slag på folk, gjuter olja på vågorna med orchide’er, haha… och som grädde på moset: väljer och vrakar bland det myckna tandgodiset i polkagrisaffären.. förödande men ack, ack så lockande!
    De gamla fotona och pappersbonaderna var lika festliga när jag var där inne senast. Det blev ett rejält lager av de vit- och rödrandiga. Hållbart godis det där!
    Hoppas dina egna bilder går att återskapa i den kraschade datorn. Hälsa de skönsjungande amasonerna!

    • Vilken tur vi hade. Samma resa i kyla och där vindrutetorkarna är på högläge är ingen höjdare.
      Du kör med standardsmaken. Jag köpte två påsar. En med blandat och en med violsmak. Hur många år klarar de sig? Brukar aldrig smaka gammalt som mycket annat sött gör efter ett tag. Jag tar ju bara en bit i rätt läge så påsarna kommer att vara länge och påminna mig om glada minnen. Bilderna hann aldrig dit och bilder är bara en kort stund på datorn medan jag fixar till skärpa på Picture project. Sedan hamnar de i mappar på mitt Verbatim. Datorn kommer att hamna i Hedskoga. Jag ska hälsa dem. Tror en dyker upp tidigt idag.

      • Gav bort det mesta. Glömde bort dem men åt de sista med viss bävan.Tror de håller sig goda i minst ett år, sen dunstar väl pepparmintet?
        Verbatim låter som nåt bra.. Det finns många program, jag har bl.a. PixlrExpress. (Så du sparar inte/överför till iCloud? Det är kanske bara för iPad?) Hedskoga, inte där hört om.. för reparation eller dumpning?

  9. Vilken trevlig överraskning för moster! Gränna med omnejd är fint – det är vackert överallt i Sommarsverige! Usch för datorhaveri! Trevligt med bloggvänner och att träffas i verkligheten!
    Kram,Gunilla

    • Det är en ljuvlig tid vi lever i. Jag älskar den och försöker njuta och ta vara på varje ögonblick. Som nu. Jag sitter vid datorn en stund. Sedan tar jag paus och går ut och gör något helt annat. Denna gång blir det en kaffepaus på balkongen. Därefter en sväng där jag får både titta, dofta och en ”släng” av motion. Hela tiden försöker jag undvika att tänka på bekymmer. Att jag skriker aj när jag rör min högerarm i fel vinklar är en annan story.
      Kram Bosse

  10. Vilken häftig resa med uppdrag att överraska moster Maj och det lyckades ni göra med besked. Fin bild på Solveig och döttrarna med vackra blommor. Jag och min syster gjorde en härlig resa till Ellen Keys Strand. Hade läst boken ”Ett hem för själen” av Ingela Bendt och sen måste jag bara se detta i verkligheten. Hennes vision om vardagsskönhet förverkligade hon i detta hus med mycket nytänkande inredning. I boken står den vackra strofen; ”Där livets hav oss gett en strand”. Så roligt att ni spontant hälsade på Signhild. Alltid roligt att möta bloggvänner IRL. Fin bild av henne och barnbarnet och alla vackra naturbilder också 🙂 Ha en skön söndagskväll och hoppas datorproblemet löser sig. Kram

    • Jag blev själv sugen på att komma in i huset efter att ha läst på om denna speciella kvinna. Omgivningen är underbar med sluttningen mot Vättern. Helst i det väder som var i fredags. Ellen Key måste ha levt i en dröm de fjorton år hon fick leva och dö där. Vacker strof. 🙂 Det var tur att Signhild var hemma. Det kändes även som ”hemma” att träffa henne IRL. Fast det var jag stensäker på att det skulle kännas. En fin kvinna som känns lite som en storasyster efter våra kontakter på nätet. Undra vem som kommer att bli nummer två. 😉
      Datorn och jag ska skiljas som vänner. Den somnade in snabbt, precis som jag önskar att göra när den sekunden kommer.
      Jag önskar dig en fin vecka. Kram Bosse

  11. Vilka härliga dagar ni har haft! Förr ordnade jag bloggträffar .Och det var så mysigt att träffa dom IRL.Vi åt spelade bowling m.m ………Tråkigt med datorn! Hoppas att det löser sig.. Kram!

    • Vi hade verkligen tur med vädret och allt annat. En trevlig familjeutflykt med en bra mix av aktiviteter som gav mersmak. Bowling gillar jag. Tyvärr kan jag inte ens ta död på en fluga med min höger just nu. Rulla klot med vänstern. Det hade blivit många besök i rännan. 😉 Jag börjar bli van vid att datorerna håller i tre-fyra år. Annat var det med vår första Mac. Synd att de är så dyra. Vi måste ha varit rika på den tiden. 🙂 Kram

  12. Moster Maja måste ha blivit ordentligt överraskad. Så härligt med överraskningar. Sen är det ju roligt att planera dessa och att vara föremålet för dem.
    Gränna är mysigt och där är vi ibland. Att träffa bloggvänner är också kul, särskilt då det stämmer med den bild man har av dem.
    Man blir så less på datorer! Hoppas att den kan repa sig så du kan få tag i dina bilder och dokument. Jag har nyss köpt en ny men den gnisslade i tangenterna så jag lämnade in den….29 april och ännu har jag inte sett röken av den. Nu hade jag inte hunnit spara så mycket och det som var la jag på ett USB. Får kolla upp det i morgon men nu tycker jag att den borde vara tillbaka.
    Ha en fin vecka…en kortvecka på jobbet! Ja det gör ingenting för just nu tar jobbet mycket energi.

    Kram
    annika

    • Majsan blev både rörd och glad. Hon står oss nära på alla sätt och vis. Det var spännande att planera allt i smyg.
      Gränna har jag också alltid varit förtjust i. Precis som Hjo som vi bodde i är det en mysig liten sommarstad.
      Låter trist. Mitt råd är att inte spara något alls på datorn utan på ett stort externminne. USB brukar inte rymma så många bilder. Stöt på dem igen. Det är snart gått en månad. 😦
      Önskar dig en fin kortvecka. Kram Bosse

  13. Så tråkigt att denna härliga resa skulle avslutas med en kraschad dator. Men det är trots allt världsliga saker!

    Trevlig kväll!

    • Du har så rätt. Det viktigaste var att vi kom hem lyckligt och väl. Vi var så nöjda. Extra trevligt när tjejerna är med oss gamlingar. Jag har tre datorer som jag kan ”låna” på hemmaplan. Gillar bara inte att alla mina favoritsidor kommer att vara borta. Eller så är det bra. Automatisk rensning bland bloggarna. De som aldrig kommenterar på min blogg får inte fler besök av mig. Hm! Det är de kanske tacksamma för. 😉
      Tack! Önskar dig en fin vecka.

  14. Vilken resa! Det är ju toppen att träffa bloggvänner också! Det har hänt mig under alla mina bloggår också.
    Jo, jag har varit i Gränna och Hjo, må du tro, och Visingsö, en sån ö!
    Min Pusselbit och jag for omkring både hitan och ditan, ömsom med husvagn och ömsom med bara bilen.
    Nu blir det inte så. Men jag har varit i Örebro, kan du tro!
    Man behöver ju inte 258 bilder, men några är alltid kul att ha i minne, hoppas du fixar det. Jag brukar vara kvick med att skicka bilderna till Dropbox, då är de säkrade, inbillar jag mig.
    Kram från hemmaplan, Gerd♥

    • Du är en mer ärrad bloggare än vad jag är, men jag är på väg mot två år.
      Fina städer alla tre. Visingsö är en trevlig sommarö. Jag har till och med hunnit bo där. Tänk vad många trevliga minnen du har av din pusselbit.
      Mina bilder är aldrig i fara. Kvar i kameran. Är bara en liten stund i datorn innan de förpassas till ett lämpligt ställe på externminnet. Datorn litar jag aldrig på.
      Kram från ett soligt Ystad.

  15. Vilken toppen överraskning till din moster – annorlunda och riktigt roligt!
    Ja resten av bilderna visar ju att du/ni kunnat njuta av samma underbara väder som vi. Måtte dwet bara hålla i sig säger jag bara… tills i mitten på oktober helst, tack:-)

  16. Åh, vad fint att åka så långt för att överaska en moster. Hon blev säkert överlycklig. Det är så uppfriskande med sådana där små familjeutflykter, de ger kraft på något vis.
    Trist med datorkraschen bara men det ordnar sig säkert på ett eller annat sätt 🙂
    Ha det fint! Kram Christina

    • Jag pratade med henne för en stund sedan. Hon var så tacksam för att vi åkt så långt för hennes skull. Klart att hon var värd. 🙂 Vi suger i oss av stunderna som vi får ihop med våra döttrar, som har så mycket annat som drar. Tiden springer allt för fort. Nyss satt jag fast dem i bilstolen. Nu sitter en redan vid ratten.
      Jag ska åka och titta på datorer innan de stänger. Svårt att välja i djungeln. Gissar på att du vill ha en röd. Jag vill ha en blå men de är sällsynta. 😉
      Kram Bosse

  17. Vad roligt att få följa med på er överraskningsresa. Förstår att moster blev helt överrumplad av ert upptåg. Just att överraska och glädja någon nära och kär vän/släkting ger så mycket för båda parter. Helt klart minnesvärt!
    Dessutom blev det en mysig helg för er alla tillsammans.
    Dock smolk i bägaren att din dator inte var samarbetsvillig vad gällde många nya bilder…
    Kramar och tack för resan.

    • Där tog vi henne verkligen på ”trappan”. Hon blev så glad och tacksam. Sedan min mamma dog har hon blivit ännu mer viktig. Dock ser jag numera henne mer som en kär storasyster.
      Jag ha hört datorn sucka några gånger sista veckorna. Signaler som påminner om förr när det var dags.
      Kram tillbaka.

    • Den var fylld med glädje, värme, kramar, skämt, upplevelser, god mat och trevligt sällskap. De hade tur att få träffa mig. Eller var det? De fick stå ut med mig. Så var det nog. 🙂 Det var endast lite kyligt i lördags när vi åkte förbi Halmstad. Var det du som lagt ut isbitar på E6:an? Jag frös när vi gick in och ut från Rasta på åsen. Kram

  18. Vilket fint ställe moster Maj hade rymt till! Jag har också Bendts bok om Ellen Keys Strand, och tycker så om att bläddra i den. Skulle jag skaffa mig stiiil på inredning en dag, skulle det nog bli något åt det hållet…

    Träffa två mostrar IRL samma helg låter väldigt trevligt! Inte konstigt att solen ville skina då! 🙂

  19. Sååå … ni har varit i mitt kära Östergötland. Låter som en härlig tripp, och en lyckad ”hemlig” resa … 🙂
    Gränna har man ju varit i några gånger, och åkt över till det vackra Visingsö. Mysiga ställen.

    Attans datorer, att de inte ska gå att lita på! Nu fick du mig att genast säkerhetskopiera mina senaste objekt …

    • Vi var och ”skrapade” lite i ytterkanten av landskapet. Det var en trevliga dagar och suveränt utflyktsväder. Både Gränna och Visingsö ligger mig varmt om hjärtat.

      Igår blev jag skrämd om informationen om externdiskar. Kan gå sönder lika lätt som en dator. Man ska visst ha tre stycken som man handskas med på olika sätt. Det sista ska ligga i ett bankfack. På datorn har jag inget av värde. Inga bilder. Tyvärr är jag lat med att kopiera från ettan till tvåan. Skärpning, Bosse Lidén.

  20. Vilken spännande utflykt det blev denna gången! Och vilken fin överraskning för moster 🙂
    Härliga bilder och med dina ord som pricken över i.
    Ha det gott!
    Kram Johanna

  21. Överraskningsuppvaktningar är alltid trevligt! Trevligt också att träffa bloggvänner AFK.
    Både Gränna och Visingsö är värda både ett och flera besök.

    Kram

Kommentera

