Halmstad 1974; utdrag från ”Mina fotsteg i ditt hjärta”

Tisdag

Jag såg henne på avstånd när jag kom ut från Norre Port. Lena såg tunn och skör ut, där hon stod och väntade på trottoaren. Jag saktade på stegen, ville ta vara på varje sekund av livet. Njöt av denna vackra hägring. Detta var för bra för att hända i verkligheten. Hon såg ut som en läcker filmstjärna i sin ljusa långa kappa.
”Så du hann från pianolektionen.”
Min egen röst verkade komma ifrån en främmande person.
”Mm.”
Lena såg rakt in i mina ögon under en bråkdels sekund.
”Kommer du att klara av att sitta bredvid mig? Eller ska vi sitta på olika ställen i salongen?”
(från sidan 129)

Tisdag 2

Vid stadens enda rondell låg den gamla tennishallen utslängd som en grå rondellhund. Det var en speciell doft i hallen. Svår att beskriva, men given i min hemliga doftbok. Utifrån såg byggnaden trist ut med sina omålade eternitplattor. Inuti var den en pärla. Högt i tak och med en nästan kunglig atmosfär.
Jag förstod att jag var sen. Utanför hallen var det fullt med cyklar parkerade i cykelstället och runt omkring. Jag parkerade slarvigt bakom en tandemcykel. Det svartnade för ögonen när jag såg den blå minicykeln. En säkring gick någonstans. Den vanliga världen tystnade och mörkret kom vrålande in från kanterna.
(från sidorna 157 och 161)

Flott erbjudande:
SolBo Förlag firar ettårsjubileumet med ett flott erbjudande. De som köper ”Mina fotsteg i ditt hjärta” från bloggen får frakten gratis (45 kr). Givetvis signerar jag om ni vill. Därmed kostar ett ex. bara 150 kr under denna vecka. Tryck på Köp boken under min Gotlandsheader och läs vidare på instruktionerna. Erbjudande gäller fram till och med den 2 juni. OBS! Glöm inte att skriva namn och adress i ett mejl till solbo07@telia.com

34 thoughts on “Halmstad 1974; utdrag från ”Mina fotsteg i ditt hjärta”

    • Vilken bra start tänker jag, när jag läser den positiva första kommentaren, i ett blåsigt Ystad. 😀
      Eftersom du köpt ”Mina fotsteg i ditt hjärta” vet jag på vilken ort du bor. I fredags var jag ganska nära när vi var på hemlig resa i ditt vackra landskap. I en rondell läste jag namnet och tänkte just då på dig.

  1. Det är extra roligt att läsa en bok där man antingen med en gång känner igen platserna eller också att det finns möjlighet att besöka dem. Då tänker man direkt på att…jaha, här hände just det. Det blir en dubbel upplevelse av boken. Kram

    • Jag brukar också tänka så. Det ger läsupplevelsen en extra dimension att känna igen sig eller bli sugen på att åka till platserna som nämns. Därför trivs jag ex. förträffligt i att numera bo i Kurt Wallandermiljön. I min roman bytte jag ut skolnamnet Östergårdsskolan mot Blekeskolan, mest av ett estetiskt skäl. Det blev för långt i tidningsartikeln från Hallandsposten. Namnet Östergårdsskolan var med ända in i slutgenomgången av manuset.
      Kram.

  2. Här har det varit ”fullt hus” och massor med aktiviteter, så någon tid att läsa har det inte blivit. Jag somnar som en stock så fort jag lägger huvudet mot kudden – vilket är väldigt ovanligt. Och så vaknar jag otroligt tidigt (i morse halv sex) och är upp och agerar frukostservitris, sen är jag chaufför och guide hela dagen. Dessutom lagar jag MASSOR av mat, däremot tar min gubbe hand om disk och hund – som tur är!
    Men idag åker dom här första sommargästerna hem (dom får bara stanna max 3-4 nätter varje gång dom kommer – sen blir både färsk fisk och gäster skämda! *fniss*), så nu återgår livet till det normala igen och då ska jag läsa ut boken. Äntligen!
    KRAM
    Susie

    • Undra hur många gånger jag läst ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. (En genomläsning går på ungefär en timme.) Jag läste förra veckan inför denna speciella vecka då boken firar ett år. När boken slutar är tidpunkten ungefär 2006. Det är nästan så jag är nyfiken på vad som hänt Sebastian Rosander de senaste åtta åren. 😉 Först väntar andra äventyr runt hörnet. Då behöver jag bloggpaus och facebookbreak.

  3. Roligt att se dina bilder från Halmstad, borde väl tänka på din bok – men jag tänker mer på Ystad när du skriver om Norre Port. Så kan det bli när man är disträ och glömmer bort varför man klickade in här! Hoppas du inte misstycker.. från Halmstad till Ystad är det inte långt i min tankevärld. Norreportskolan, som den heter nu, var min skola när jag bodde i Ystad. Den har funnits länge. Norra skolan hette den när jag gick där, det var folkskola med klasser från 3:an och uppåt, antagligen t.o.m. 7:an. På den tiden fanns ”Högre Folkskolan” t.o.m. Det var någon sorts fortsättningsskola efter sjunde klass.
    Och när du skriver om tennishallen, tänker jag på gamla Sporthallen, som också hade rundvälvt tak, om jag minns rätt. Där hade vi gymnastikuppvisningar när jag var med i YGF, med måttbeställd helvit gympadräkt i tyg, blixtlås i ryggen och resår i midjan och benen. Och så det fina klubbmärket på bröstet. På den tiden fanns inte stretch, inte var den sydd i trikå heller – konstigt.. För jag minns en svart i trikå.
    I din bok beskriver du den långa ljusa kappan. Vissa kläder glömmer man aldrig, hur tiden än har sprungit ifrån en… Du får ursäkta min inkonsekventa å irrande kommentar här. Vet inte vad det är med mig idag? Jag är kanske för upprymd..

    • Jag läste att du ska på teater. Det är säkert därför du är upprymd. 🙂 För skojs skull blandade jag och lät skolan, Östergårdsskolan, byta namn till Blekeskolan som finns här i Ystad. Det var en ändring som skedde i slutet av manusarbetet i syfte för att det skulle bli mer estetiskt i en tidningsnotis från Hallandsposten.
      Tack för information om ”gamla” Ystad.

      • Nä, du får inte glömma estetiken. Även om du måste ta fram den med vänstern. Och utan lite skoj blir det trist. Man borde t.ex gå på teater oftare, det är nog 20 år sedan jag var på det. 😦 Låter inte klokt ju.. jag som gillar teater. Måste kolla var Blekeskolan ligger. Är nog inte = gamla Ystad. På Blekegatan, kanske?

  4. Bilder från Halmstad gillas! Sonen i huset bodde där ett antal år och var då yrkesofficer, men jobbar nu hemmavid med ett civilt jobb!
    Det är härligt med böcker och vi har upptäckt att vi kan ladda ner från biblioteken och har på så sätt med oss böcker när vi är ute och reser. Det väger så lite jämfört med ”riktiga” böcker” Ha det gott!

    • Halmstad är en trevlig sommarstad vid havet. Jag har ett stort behov att bo nära vatten.
      Jag är en bibliotekarie av ”gamla stammen”. För mig ska det prassla och vara en riktig bok. Det räcker med alla timmar jag lägger ner på att skriva manus, blogginlägg och annat framför en trist laptop. Tacka vet jag att hålla en bok i händerna och kunna bläddra fram och tillbaka. Känna doften av en ny bok. Njuta av ett lyckat omslag. Därför drog jag med jämna mellanrum ut mitt manus och gick och läste högt eller slog mig ner på ett mysigt ställe. Först då når jag ända fram när tankarna får friskt syre och upplevelsen blir berikad och känns levande. Annars blir det statiskt. Givetvis har jag tränat upp mig och når 93 % av min kapacitet. Det skulle bli för dyrt om jag drog ut allt och ta för mycket tid. Men vill jag ha glädje och nå mina hundra så…
      Kram

  5. Vi är ofta i Halland men det blir mest i Falkenberg där jag har rötter. Halmstad är också fint. Dottern har jobbat som livräddare på Tylösand nån sommar för längesen och då var vi där några gånger.

  6. Gick in på Köp boken .
    Skickade 150:- till Clearingnummer 9300, kontonr 625 058 787-7
    Skrev ditt namn Bosse Lindèn
    undertecknat med Skåningen
    Jag har skickat mitt namn och adress till dej

    • Bra. Då väntar jag på att Telia är snälla och skickar mejlet till inboxen. Vem är Bosse Lindén? 😉 . Vi tänkte att du kanske hade köpt via Adlibris eller på något annat sätt. Önskar dig en fin tisdagskväll. Kram Bosse Lidén. 🙂

  7. Det jag känner igen mig på är ju doften på tennishallen – eller ja inte just en tennishall, men en idrottshall där jag tränade fotboll under vintern. Japp, sporthallar avger en viss lukt, liksom omklädningsrum. Å om jag ska vara ärlig så känner jag den än idag… å saknar den ibland.

  8. Jag tror inte folk fattar vilket jobb det ligger bakom att skriva en bok och sedan kommer detta med att hitta läsare och köpare. Jag har så många böcker på G just nu men du är absolut i åtanke!

  9. Nu är det sommar och då ska jag ge mej tid att läsa. Det kan nästan tänkas att det blir din bok. 😉

    Sv. 1519 inlägg (varav 110 fredagsfräckisar!) har jag lyckats krafsa ihop under dessa fem år. Och fler blir det, efter ”bloggsemestern”. Jag kommer tillbaka. En gång bloggare, alltid bloggare!

    Ha en finfin sommar så ses vi när min bloggsemester är över!

    Kram

    • Du hade koll på läget. Det har jag också när det gäller min blogg. Förstår att du kan vara värd en sommarpaus. Kul att läsa att du kommer tillbaka. Visst är det som ett gift. Samtidigt anser jag personligen att det inte går att kombinera med att skriva på ett manus. Då blir jag splittrad. Därför räknar jag också med att ta pauser.
      Låter trevligt att läsa att det kan tänkas… tror att den skulle intressera dig av ett speciellt skäl. Sommarkram tillbaka.

Kommentera

