Film tjugotvå av femtio

Film 22

Water for Elephants
Genre: Romantiskt drama, 116 minuter, 2011.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 31/40
2). Bosse Lidén 2014: 104/120

Favoritkommentar: ”Jag vet inte om jag valde det där tåget eller om det valde mig.”

Egna ord: För tredje gången av dessa tjugotvå filmtips, handlar det om ett triangeldrama med Reese Witherspoon i en av huvudrollerna. Ändå är filmerna och karaktärerna helt olika. Water for Elephants är en fängslande story som berättas av en äldre man som ”rymt” från hemmet till en cirkus.
”Jag har fem barn. Min son som är 71 år glömde att hälsa på mig idag. Klandrar honom inte…”
Jag gillade när gammelmans berättarrösten blandades med den yngres (Jakob Jankowski) innan den yngre tog över uppgiften. Stundtals effektfullt foto, som ackompanjeras av stämningsfulla och harmoniserande musikstycken, samt fina och gripande djurscener. Tiden är 1931. Börskraschtid i USA. Veterinärstuderande Jakob Jankowski ska precis skriva slutprovet och livets goda dagar ska förhoppningsvis börja leka om några timmar. Då kommer två herrar in i skrivsalen och hans liv rullar in på ett nytt spår. Av en slump hamnar han på Cirkus Benzini Bros. Djurkunskaper har han med sig i bagaget. Det är bara licensen som saknas. Den behövs inte på denna cirkus som har sina egna lagar. Styrd av den schizofrene August som smeker med ena handen och inte skyr några som helst medel med den andra. August gör allt för att dra in pengar. Christoph Waltz gör denna otäcka roll magnifikt. Det märks eftersom jag hatar honom under två timmar. Som tittare inser man direkt att detta kommer inte att bli en vanlig romantisk kärlekshistoria. Intensiteten och farorna lurar hela tiden i bakgrunden. Frågan är bara när, vad och vem?

En i familjen gav filmen en tia. Jag gav den en stark nia när jag såg den första gången. Den var definitivt inte sämre denna andra gång.

Baksidetext: En episk berättelse om förbjuden kärlek, baserad på Sara Gruens kritikerrosade bästsäljare. En veterinärstudent (Robert Pattinson) och en vacker cirkusartist (Reese Witherspoon) träffas och förälskar sig i varandra. Men deras hemliga romans väcker vreden hos hennes farligt labile make (Christoph Waltz).

Framsidestext: En sluten värld. En gränslös kärlek.

Kuriosa: Den största nyckelrollen i filmen spelas egentligen av Tai som gör rollen som Rosie. En elefant som endast förstår polska. 🙂

Dagens fråga: Hur är ditt förhållande till cirkusar?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

18 thoughts on “Film tjugotvå av femtio

  1. Filmen har jag aldrig sett, men det kanske är dags nu. Som barn gick jag ofta på cirkus med mina föräldrar. Det är ofantligt många år sedan senast och idag är jag inte så där väldans förtjust i cirkus. Ser någon föreställning på TV ibland, men det har inte samma dragningskraft på mig längre. Kram

  2. Mitt förhållande till cirkus innebär att jag ogillar dem. I alla fall när det är cirkusar som har djur. Djur ska få vara i sin egen miljö och inte transporteras runt för att roa oss människor. Jag skulle aldrig besöka en cirkus.

    Filmen i fråga har jag valt att inte se eftersom det förekommer att djur blir misshandlade och det klarar jag inte av.

    Så är det bara!

  3. Filmen har jag inte sett, tveksamt om det är något som jag vill se. Jag kan beundra cirkusartister av olika anledningar. Det är mycket träning bakom det som de utför och det är säkerligen slitsamt. Men cirkus har aldrig haft någon dragningskraft på mig…skulle vara Eva Rydberg som clown.

  4. Har sett filmen, men den gjorde inget intryck på mig. Tycker däremot att elefanter är fascinerande djur. Vad vi tycker om cirkus.. ? Du får en lång harang till svar. Säkert att du vill veta?
    Själv tänker jag på, att människor i alla tider har tagit djur i sin tjänst, dvs. djur som det gått att få tama – hund och häst här hos oss tex. Men jag är starkt emot att utnyttja djur på ett sätt som orsakar lidande – som tex. att hålla björnar i fångenskap för att dansa inför publik (med grimma i hål genom nosen, usch!) .. eller att föda upp delfiner för att göra vattenkonster och simma med människor i delfinarier. Spelar ingen roll om det kan roa en kronprinsessa, som den gången hon fick simma med en, för längesen.. Det är olika utslag av djurplågeri. Men att observera djuren för att skaffa sig kunskap om deras villkor är nödvändigt, för att vi ska kunna samsas på klotet.
    När jag var liten gick vi på cirkus, det var spännande och roligt då. Nu är jag kluven.. Men har tagit med barnbarnen för några år sedan. Jag tycker att de som har hand om djuren är duktiga som klarar att få dem att göra olika cirkusnummer, så länge de använder psykologiska metoder och djuren trivs med dem som tränar dem. Det blir nog en viss gemenskap i symbios med djur på cirkus, eftersom skötarna ständigt umgås och lever med dem – men att dressera m hj a elstötar, att slå och piska dem, är plågeri. Vet inte hur mycket det förekommer, hoppas inte! Det borde inte få gå till så. Om man ska jämföra cirkus med zoo, tror jag att djur i bur som lever hela sitt liv på ett Zoo, har ett sämre liv än djur på cirkus. Tycker det är beklämmande att se deras sysslolösa tillvaro, långt ifrån den naturliga miljön. Djur på Zoo, som vistas i trånga burar och aldrig kommer ut därifrån förrän de dör eller måste avlivas, fåglar som flyger innanför nät i trånga burar eller djur som går av och an innanför gallret i en betongbunker – alla är de en trist syn. Vissa djur borde eg. inte få ”uppträda” på cirkus heller. Men jag vet inte vid vilja djur gränsen ska dras. Hästar och hundar går an, tycker jag… om de trivs och mår bra med att ”arbeta” så.
    Det skulle vara intressant att höra hur du ser på det?! Ibland svarar du ju här… 🙂

  5. Jag skriver en hälsning till dig utan att kommentera om någon film.;) Svar på frågan om cirkus, är att det är ett fåtal gånger som jag varit på cirkus, lätt räknade på ena handens fingrar minus två. Däremot väl sett cirkusprogram på TV då barnen var små. Jag är inget för instängda djur, så i nuläget skulle jag aldrig sätta min fot på cirkus. Kram, Gerd ♥

  6. Sorry, filmer är inte min grej, å den här är inte mitt stuk alls. Är egentligen ingen filmälskare med undantag av spänning, deckare och delvis tecknat.

    Å mitt förhållande till cirkusar – oooops. Du lär nog inte bli glad över min kommentar ikväll. Jag ogillar cirkusar skarpt på alla vis. Sorry Bosse!

  7. En totalt okänd filmtitel i min värld. Det kanske inte heller låter so men film jag kommer att sätta högt upp på någon prioriteringslista…

  8. Jag gick ofta på cirkus med mina föräldrar och tyckte det var spännande. Numera går jag inte på cirkus eftersom jag tycker att djurhållningen är fel. Däremot kan jag uppskatta artister som gör fantastiska konster som i Cirque Soleil. Handlingen i filmen tilltalar mig så tack för tipset 🙂 Ha en fin fortsättning på helgen och kram 🙂

Kommentera

