Stå ut i tjugofyra år till…

Backagårdens café

Kön på Olov Viktors lockade inte. Därför var det ett lätt val att styra vidare på Österlen mot vårt andra favoritställe. Här är morotskakan nyttigare och godare. Alla blommor är också ett extra plus. Gott om plats än så länge. Turisterna har inte hittat till denna oas ännu. Om några veckor är det annorlunda.

krasse

vallmoinre vallmo

”Krasse och underbara vallmo fixar jag lätt. Vad heter de två andra?”
”Malva och jag tror att det andra är borstnejlika.”

malvaborstnejloiks

”Jag måste älska dig mycket mer, än du älskar mig.”
”Vad har du gjort med din ring?”
”Inget. Jag är oskyldig som vanligt.”
”Du måste ha fastnat någonstans.”
”Jag har fastnat för dig.” 😉
förlovningsringar

”Vi skippar strandpromenaden idag. Det får bli skogen i Hagestad naturreservat. Ska vi ta bilen eller springa över Hammars Backar?”
Hammars backar

”Jag hade inte en aning om att gurkbarn och morotsbarn växer i träden. Solveig! Tror du vi gått för långt? Är vi i ett annat land?”
”Det skulle vara du som är i ett fantasiland. Själv är jag på Löderups camping.”
gurkbarn

”Jag trivs i fantasilandet. Vilken stor ring. Kan det vara en förlovningsring för tjockhalsade från Gränna. Tror du att du kommer att stå ut med mig i tjugofyra år till.”
”Jag lovar inget.”
”Det där var inte rätt replik på förlovningsdagen. Ta tillbaka det. Annars slänger jag i dig i det kalla vattnet och det är inte säkert att jag slänger i ringen. Vad snabb du är. Vänta på mig…”
förlovningsring för polkagrisar

 

66 thoughts on “Stå ut i tjugofyra år till…

  1. Börjar med att säga Grattis!! Vilka fina bilder!! Fotografen verkar ha öga för det sköna … på flera sätt! Kärlek som är stark gör underverk – se bara på försöket att forma ett hjärta av ena ringen! Kan ju bli svår att bära om den får hålla på och då kan knappast ens en tjockhalsad från Gränna ha nytta av den! Lycka till ni båda sköna mot nästa bemärkelsedag i kärlekens tecken! Ni ligger lite efter oss så att säga … vi ser guldet glimma i halvsekelsiffror … 2015 …

    • Tack! 🙂 Det är dags att göra ett nytt besök hos guldsmeden. Förra gången berodde det på att ringen krympt. Eller så var det fingret som växt. 😉 Nästa gång får det bli en rödvit ring med gott om plats för hela handen. Då firar vi på olika sätt nästa år. Först en härlig sommar.

  2. Grattis till er.
    Fantastiska vackra ljuvliga bilder. Härligt inlägg……behöver jag säga nåt mer😊.

    Söndagskramen från mig till dig.

  3. Vilken härlig vuppiduttresa i sommarland.. och bilderna sen, de passar lika bra för en tjockhalsad från Jämtland som från Gränna!
    Vad ska du nu hitta på att fira? Väntar med spänning på nästa tårtdag. Den första nyckelpigan har ni väl redan sett. Kanske första doppet? Nu när det snart är högsommar hos er i söder. Grönt va de där å grönt va de här, tur att det änteligen blivit lite balans över ”avlånga landet”! 🙂 Önskar er en trevlig söndag!
    PS… ja, jag undrar också.. vad har du gjort med ringen, Bosse?

    • Det finns alltid något att fira. Idag var det sommarens första ostrukna dag som gick i solens tecken. Vi gjorde Österlen på kvällen, i ett annat ljussken. Fridfullt. Nästan tomt på de slingrande vägarna. Vi fortsätter att utforska denna ljuvliga del av Sverige. En i baksätet hade namnsdag idag. I veckan som kommer är det både Solveig och Bo. Ps. Jag vet inte. Måste ha fastnat i något dumt. Tror inte att det går att räta ut den. Hon (guldsmeden) sa förra gången att det inte gick att göra ringen större fler gånger. Jag måste sluta vattna fingrarna så de slutar att växa. Vill helst inte byta fästmö. 🙂

      • Här stryks heller ingenting, varken dar eller tvätt. Fridfullt är skönt, men idag stördes söndagsfriden av motorsågsbuller hos oss. Lite ved till vintern behövs alltid. Förvånad: kan inte hon (guldsmeden) svetsa till en liten bit, trodde de (guldsmederna) kunde göra allt man vill. Men å andra sidan, vad ska du med förlovningsring till, räcker det inte med giftasringen eller är det samma? Äntligen lite rim å reson hos dig, haha.. fruar å fästemör ska man va rädd om. 🙂 Nästa vecka firar vi också 2 saker. Det får bli tårta igen. Puh!

  4. Stort grattis! Träffades ni för 24 år sedan eller gifte ni er då?
    Många minnen tillsammans och många fler ska det bli! Ni kommer nog att hålla varandra igång … 🙂

    • Det var vår förlovningsdag igår. Ja, vi sprang på varandra samma dag av en slump. Jag frågade efter vägen till…och råkade ha två ringar i fickan… nu hittar jag visst på. Sant var att vi var snabba med nästa steg. Giftermålet skedde till hösten samma år. Ja. Nu blir hon inte av med mig. 😉

  5. Grattis till er. Lycka till med de 24 åren ..Vi har snart varit gifta i 50 år …..Dopp?? Tok!! Nä du det ska jag inte!! Jag läser .Rätt kul att få en blick in i hur killar tänker och pratar!Jag brukar läsa fort ,men nu läser jag sakta för att njuta av varje ord.Du vet precis som när man har stoppat sin favoritkaramell in i munnen,man suger sakta för att njuta av smaken och att den ska vara länge!! Kram! .

    • Tack Yvonne! 🙂 Femtio år är en lång tid.
      Jag som trodde att du gick och laddade upp inför ett dopp i Ringsjön. Finns det någon speciellt bra badstrand där? Jag ser på kartan att det handlar om två sjöar. Vi ser ”det blå” varje gång vi passerar på väg 13, som senast i förra veckan. Då stannade vi till och fikade i Billinge. Förra gången blev det i Höör eftersom det var en måndag och Billinge är stängt denna veckodag.
      Vad trevligt att du läser sakta. Jag gillar metaforen om karamellen. Hoppas du uppskattar hela romanen. Kram

  6. Härliga bilder och ett stort GRATTIS att ni klarat av 24 år.tillsammans… ❤ det är underbart med kärlek och glöm inte att fylla på och göra många roliga saker och njuta tillsammans så blir det kanske 24 år till minst, utan problem.
    Jag hoppas att jag hinner få minst 24 år med Göran… Vi är uppe i 4 efter vår klassåterträff.
    Många fina kort har du också lagt ut på bloggen idag..
    Jag vet inte om du kommer åt min blogg från detta håll då jag har blogg.se. http://inghar.blogg.se/
    Word press kontot har jag bara upp till! ;D skriver inte på den.
    Ha det gott i sommarvärmen

    • Åren bara springer iväg. Det viktigaste är inte antalet år utan vad vi fyller dem med. Jag är glad för er skull. 🙂
      Nu är du tillbaks bland mina favoriter. Förra veckan gick det inte att nå dit. Det där lät tekniskt. Själv har jag bara huvudet för att få plats med näsa, ögon och öron. 😉
      Tack. Denna helgen har värmen letat sig tillbaka. Mer sådant.

  7. Så fina sommarbilder och du är ju riktigt duktig på blommor.
    24 år – härligt – då önskar jag dig minst 24 lika härliga år. Grattis!
    Må så gott och kram!

  8. Grattis till era 24 år oavsett vad det är ni firar! Skickligt gjort med ringen – att forma den till ett hjärta! 🙂 Fina bilder och vårda kärleken!
    Kram, Gunilla

  9. Grattis till er två! Men liiiite konstigt är ju att din ring är aningen böjd. Men åt andra sidan – med mycket fantasi – kan jag ju skönja ett hjärta.
    Härliga bilder på alla blommor.

    • Tack BP! Jag tyckte också det såg ut som ett gott försök till att böja till kärleken. Synd att det inte går att böja tillbaka hjärtat. 🙂
      Det är en härlig tid under året, som jag uppskattar mycket. Novemberdimman över de skånska slätterna känns avlägsen och overklig.

  10. Grattis till er båda. Tänk vad mycket ni har varit med om under dessa 24 år. Tur att man har foton som påminner en ibland om olika händelser man nästan glömt. Vad jag längtar tills mina blommor oxå blommar så där fint. Men den som väntar på nåt…..
    Ha nu en toppen bra början på den nya veckan som väntar oss.
    Kramen.

    • Tack Annika! Ibland känns det ”äckligt” när man tänker på det. Även overkligt att tiden har rusat iväg. Vad härligt att du har det framför dig. Här har syrenerna snart blommat färdigt.
      Önskar dig också en fin ny orörd vecka. Kramen

  11. underbara bilder, längtar ännu mer till Skåne ;-)…vacker text och ett jätte grattis till era 24 år…jag älskar att läsa kring relationer där kärleken är drivkraften…lycka till i framtiden ❤
    kram Åsa

    • Tack Åsa! Här är fint nu, som det säkert är på de flesta platser i vårt vackra land.
      Kärleken är viktig i alla människors liv och bidrar till mycket positivt på alla områden. Sedan kan den se olika ut. Utan den skulle jag tappa många procent. Det gäller att vårda den och inte ta den för given. Vilket fint hjärta du skickade med. Önskar dig en fin start på sommaren.
      Kram Bosse

  12. Ser att jag glömde kommentaren, då jag läste ditt inlägg tidigare! Det var så vackra bilder, att jag blev hänförd, särskilt den första.
    GRATTIS till de 24 åren!
    God fortsättning!
    Kram, Gerd♥

  13. Tänk, jag tänkte att jag ville kika in till dig för jag trodde att här skulle finnas sommar att tanka, och mycket riktigt, här är den (också)!
    Härligt är ordet, liksom det eviga beslutet att resa till Österlen igen:)
    Kram

  14. Stort grattis till er! Och vilka fantastiska år ni hat tillsammans! Så många upplevelser och erfarenheter rikare!
    Underbara bilder som symboliserar så mycket och ger så många tankar.
    Önskar er båda allt gott!
    Kramar!

    • Tack Ditte! På ett vis blir det bara bättre och bättre. Synd att det inte gäller kroppen också. 😉
      Österlen visar sig från sin bästa sida. Det brukar hålla i sig ända in i oktober. Detta var en förlovningsresa. Vi har gjort bröllopsresor, lättklädda den 20 oktober i samma trakter.
      Tack för de snälla avslutningsorden. Kramar tillbaks.

  15. Grattis till 24 kärleksfulla år! Tur att det finns en både trevlig och duktig guldsmed i Ystad! Nu har han ju inte öppet alla dagar, men han fixar det mesta!
    Ert andra favoritställe på Österlen är nummer Ett för en släkting som dyker upp här varje sommar och hon vill inte stanna vid Olof Victors! Snart är hon här igen och då blir det en tur till växthuset!
    kram M.E

    • Tack E! Jag måste fixa den där ringen snart. Din släkting har god smak. Därifrån är det nära till Kåseberga, Sandhammaren, Hagestad naturreservat och många andra ställen. Men det är en lurig utfart där, preics som på Olov Viktors.
      Kram

  16. Stort grattis till er båda i kärlekens tecken och lycka till många kommande år. Härligt inlägg och vackra bilder. Fick sånt sug till Österlen och Backagårdens Café. Glömmer inte deras äppelpaj i första taget. Önskar dig och familjen en fin vecka. Måndagskramen 🙂

    • Tack Christina! 🙂 Vi brukar nästan alltid ha trevligt på våra små turer. Det finns så många vackra vyer och blommor just nu. Jag tog mängder av kort men vågade inte lägga in fler. 😉 Du skulle säkert gjort något mer häftigt av dem.
      Kram

  17. Underbart! Grattis till er! 🙂 Jag tror det blir minst 24 lyckliga år till för er 🙂 Vilka vackra bilder du visar upp! Vi besökte Österlen (nästan hela) i fjol för första gången och vi föll pladask, det var vackert närapå överallt. En dag kanske vi flyttar dit…

    • Tack och välkommen till min blogg! 🙂 Man kan alltid hoppas. Jag blev så nyfiken på er resa så jag hängde på den nio månader senare. Ni hade varit på många av mina favoritplatser. Men jag saknade en stad. ;). Den får ni ta nästa gång. Vi brukade också skoja om att vi någon gång skulle flytta ”dit”. Nu är vi här. Skoj kan bli allvar.

Kommentera

