Jag lever i en fotbollsfri zon

Skrivet 2006.

Tolv år har passerat revy. Ändå minns jag det som om det var igår. När jag tänker tillbaks på sommaren 1994 blir jag nostalgisk till sinnet. Jag och Solveig hyrde en stuga på Myrvägen på ön Bornholm. De sexbenta insekterna levde upp till gatunamnet även inomhus. På dagarna upptäckte vi den gemytliga danska ön, både med bil och med cyklar på de asfalterade cykelstråk, som en gång i tiden utgjort järnvägsnät på ön. Under hela vistelsen levde jag ett dubbelliv. Inte hemligt för min fru. Solveig tolererade det, så länge som det inte gick ut över vårt gemensamma dagliv. På nätterna satt jag fastklistrad framför dumburken med ljudet lågt på, mer och mer exalterad ju längre in i turneringen Sverige tog sig. Jag syftar naturligtvis på när mina och Tommy Svenssons fotbollsgrabbar grävde ”brons” i USA. Det blev en vana att ladda upp några timmar före matchstart. Läsa in mig på statistik och dagsform. Viktigast var att ta på sig t-shirten med fototrycket av Jonas Thern på bröstet. Dessa ensamstunder var guld värda. Fast det var fjärran från ungkarlstiden. Då när vi träffades hela den brokiga skaran. Vi slogs med ord, gafflade med domaren och prasslade med chipspåsarna. Vi visste mest och bäst. Våra känsloliv var som den gamla hederliga berg-och-dal-banan på Liseberg.

Återigen känner jag att temperaturen håller på att höjas minst en halv grad varje dag som fotbolls-VM börjar närma sig. Så finns det små stunder när tempen snabbt sjunker ner mot nollstrecket och det börjar dofta frost i luften. Som när Solveig dammar av sin klassiker från 1994.
”Är det Ravioli som vaktar kassen som vanligt?”
Jag hinner inte peta i frågans alla felaktigheter innan lillasyster Lizette inflikar.
”Vad fuskigt. En del spelare har bara en siffra på ryggen. Jag skulle ha haft hela mitt telefonnummer ifall jag sprang vilse på plan.”
”Varför är inga tjejer med och spelar?”
Storasyster Jennifer är redan för kvotering i alla sammanhang. Pratar de om det redan i förskolan? Det märks så tydligt att de redan gått i mammas maffiaskola. Skolan som inte stavas f-o-t-b-o-l-l-s-s-k-o-l-a.
Idag hade jag tur och hittade en uppmjukningsmatch i en reklamkanal. En träningsmatch med dussintals reklamavbrott inbakade. Under en sådan uppsökte jag toaletten, men råkade stanna där för länge. Missade målet. Så är det alltid. Snart måste jag skaffa en kateter. Kan man köpa dem på Tradera?
”Det blir säkert ett mål till pappa”, tröstade Lizette och gav mig en kram så att glasögonen hamnade på sniskan.
”Ja. Mellanmål”, skojade storasyster.
”Ge dem var sin boll.”
Den vuxna kvinnorösten kom från köket.
Lizette hade rätt. Det blev ett mål till under de nittio minuterna. Jag hade tagit en klunk hett örtte och glasögonen immade effektfullt igen sikten just då. Jag fick nöja mig med reprisen. Det blev mål då med. Tur att det inte var en norsk repris. Solveig gled upp i soffan likt en katt och strök mig över nacken.
”Vilka spelar de mot?”
Jag hann aldrig svara innan följfrågan kom.
”Vilka är Sverige?”
En snabb titt på de luriga gröna ögonen och jag mötte med en egen fråga.
”Vill du ha hjälp på traven?”
”Visst. Annars har jag trots allt femtio procents chans.”
”De blå är Kamerun. Blir det lättare nu?”
”Den svartklädda mannen viftar med ett gult kort. Det måste vara flugor eller värmen som knäckt stackaren. Varför har han inget grönt kort? Lägg inte energi på att svara. Jag vet. Tio procent av män är färgblinda. Kan inte skilja på grönt och rött. That´s life. Det är väldigt mycket feltänk i att ha på sig svarta kläder i den värmen. Har han ingen fru?”
”Jag vet inte hans CV.”
”Sådant är mycket mer intressant. Ska vi kramas mer?”
Jag svettas och inser att det inte kommer att bli några lugna ensamstunder framför TV:n sena kvällar och nätter. Den här gången är de tre mot mig. Det känns övermäktigt. Men bollen är trots allt rund.;)

Åtta år senare är det snart dags igen. Vill ni vara med och tävla på min blogg i en ”enkel” tävling scrollar ni ner en bit till tisdagens inlägg. Önskar er en trevlig nationaldag och glad Pingst. Hoppas på fint utflyktsväder. Min Frozen Shoulder behöver värmas upp. 😉

40 thoughts on “Jag lever i en fotbollsfri zon

  1. Förlåt mig Bosse … försökte läsa allt så noga som jag vill och som jag tycker att din mycket trevliga blogg förtjänar, men jag tror att jag är allergisk mot ”sport”?
    Något hände efter första stycket med den fina starten om Bornholm och vistelsen där. Andra styckets första mening innehöll ordet ”fotbolls-VM”, sedan hände något och jag tappade fullständigt koncentrationen ett tag. Försökte allt jag kunde att hitta tråden sporadiskt i texten nedan, rädd för utslag och klåda.
    Tog mig i alla fall igenom texten till slut … hehe … tur att du berättar om en sund familj som ställer självklara frågor i sin vilja att dela något med dig … 😉

    Jag offrade mig och rörde vid ”orden” genom att skriva dem i kommentaren, så jag får nog räkna med nässelutslag på fingertopparna … allra minst … hehe … Tänker låta bli att läsa ditt inlägg högt. Man vet aldrig vad som händer då … 😀

    Önskar dig och familjen en fin nationaldag med påföljande helg … 🙂

    • Antagligen fick du myrkrypningar. Snällt att du offrade dig. Jag lever i en ”fotbollsOtokig” hemmiljö så jag har lång erfarenhet. 🙂 Hoppas du slipper söka hjälp för det. Du får inte skicka några vårdcentralkostnader till mig. Det är klart att du ska läsa det högt. Eller baklänges. 😉
      Tack! Jag önskar dig det samma. Vågar inte berätta vad jag ska göra nu. Det gäller att jag håller min tunga rätt i mun. Annars kommer jag att få påhopp från bloggläsare om jag skriver av fel. 😉

  2. Alltså Bosse 1994 var inte 12 år utan hela 20 år sedan!!! Men tiden går kanske fortare för dig än för mig…
    Åsså en sak till… min man är totalt ointresserad av fotboll, troligen lika ointresserad som din fru. Men han skulle nog aldrig använda ordet ”tolerera” i sammanhanget.

    PS. Nej, jag är inte feminist, om du undrar;-) Å det är exakt 20 år sedan som både du och jag kommer att sitta klistrade framför tvn – med fyrkantiga ögon som följd – å återuppleva 1994. Men matcherna som börjar klockan 03:00 kommer jag nog att skippa, då jag jobbar. Dom hoppas jag att kolla via svtplay på jobbet;-) DS.

    • Jag trodde att grönt var en av dina favoritfärger. 😉 Du glömde att läsa första meningen. Min blogg är heller ingen dagbok. Helst inte när jag kåserar. I början skrev jag ingen färgad inledningsrad. Det hände att jag i bloggkommentarer grattades till nyfödda barn, att de tyckte det var synd om mig som drabbats av diabetes, att de trodde att jag befann mig i ett annat land. 🙂 Det kanske inte är ”Tomten som är far till alla barnen”? 😉 Ännu en gång har du sått en idé. I sin egen blogg kan man alltid försvara sig. I andra sammanhang kan man tyvärr inte det. Du fick mig att tänka på en trist historia, som jag råkade ramla över för ett tag sedan på en bloggpromenad.
      Vilket ord skulle han använda? Rumsrent? 🙂
      Den här gången ska jag bara välja godbitar bland de ”tidiga” matcherna. Det beror såklart på vad vi ska göra på dagarna. Men snygga mål vill jag se i efterhand.

  3. Jag är helt ointresserad av sport men tycker ändå om ditt inlägg från 2006. Humor är alltid uppfriskande. Hoppas ni får fint väder för utflykter och ha en fin nationaldag och Pingst hela familjen. Kram 🙂

    • Det märks att du är vaken. Har du gröna ögon Gunilla? 😉 Humor är oftast avväpnande. Allt blir roligare om det är fint väder och hälsan är vän med en.
      Tack! Jag hoppas jag får läsa och se fina bilder på din blogg om något trevligt du varit med om under helgen. Kram

      • Jag har faktiskt gröna ögon melerade visserligen men ändå 😉 Här är vädret allt annat än fint men humöret är på topp 🙂 Kram

  4. Jag kan ju starta med att jag tycker om din tideräkning, för det skulle kännas betydligt bättre om det var 12 och inte 20 år sedan det hände 😉
    I vår familj har vi samtliga suttit klistrade framför tv:n när det varit olika sportevangemang och då inte minst större fotbollsturneringar. Om det beror på järntvätt eller ej vet jag inte, men båda våra tjejer har alltid varit väldigt intresserade och vi har tillbringat många timmar tillsammans framför tv:n och skrikit ikapp när bollar har jagats, såväl de som sparkas som de som kastas. Och nu ser vi fram emot fotbolls-VM…

    • Jag hade rätt tideräkning. Första meningen i grönt ingick i texten. 🙂 Annars är det läbbigt hur tiden upplevs gå fortare och fortare ju äldre man blir. Det är bara att acceptera läget och vara glad så länge man får vara med.
      Jag hade säkert trivts i er fotbollsfamilj. 🙂 Men jag måste småle åt vad duktig jag blivit på att acceptera saker eller hitta alternativ i livet. Jag var nog mycket mer insnöad förr när det gällde vissa saker. Vad är det för TV-fotbollstider som gäller i Singapore? Eller är ni i Sverige då?

      • Missade den gröna texten – f’låt! Jag åker till Sverige den 15/6, så det blir svenska hålltider för min del.

      • Då blir det midsommar i Värmland. Hoppas ni bestämt någon trevlig resa ihop, tjejgänget. Ni byter kanske ut Stockholm mot Köpenhamn. Kan rekommenderas. Det viktigaste är såklart sällskapet. Kram

  5. Sommaren 1994 – en härlig fotbollssommar! Vi var i Bovallsstrand med vår husvagn och solen sken varje dag och efter bronsmatchen, sken den ännu mer! 🙂 Hemma i Göteborg var kvällarna magiska – alldeles ljumna med mycket folk i rörelse. Det året var det också ett fantastiskt fyrverkeri nere vid operan som grädde på moset! Det var även året då badtemperaturen i havet steg till oanade höjder – Medelhavstemperatur!
    Jag följer med glädje nostalgitrippen på TV just nu – alla soliga minnen kommer tillbaka!
    Härligt, roligt inlägg av dig Bosse!
    Glad nationaldag och Pingst önskar jag dig, familjen och alla dina härliga läsare! 🙂
    Kram Gunilla

    • Jag håller med dig. Tyvärr kom värmen när vi satt på färjan tillbaka till Sverige från Bornholm. Det var på midsommardagen som sommarvärmen 1994 startade och stannade kvar så många magiska veckor.
      Jag tittade precis efter var Bovallstrand ligger. Vilket läge i Bohuslän. 🙂 Det fyrverkeriet hade jag velat uppleva på plats. Det är i sådana lägen badkrukan Bosse Lidén vill bada varje dag.
      Glad för att du gillade mitt gamla minne. 🙂
      Tack. Vädret är just nu toppen. Hoppas det är lika fint hos dig. Kram Bosse

  6. Hahaha! Jag måste säga att kvinnorna i din närhet är väldigt smarta och deras frågor och funderingar förstår jag till fullo. Men visst blev väl årets VM inställt? Ha en trevlig Pingst.

  7. Alltså gör du som tv – du kör repriser på sommaren. Osport eller Mycketsport, spelar ingen roll, fotbollen är rund vilket du korrekt påstår, och Bosse – det är roligt det här inlägget!!! – och aktuellt! Vad är ställningen, vem spelar de mot, vem är vårt lag, var är bollen…. Rulla in en boll och låt den rulla … 🙂

    • Jag tyckte kåseriet passade in i samband med tipstävlingen jag dragit igång. Fortfarande saknas en halvnorsk röst. 😉 Det är drygt två dagar kvar, så man vet aldrig… 🙂
      Om jag vill bli på gott humör så är ett bra alternativ att sätta på Gösta Linderholms klassiker. Diggar den. ”Det är en märklig tid vi lever i, man åker jojo mellan skratt och gråt…” 🙂 Önskar dig fina helgdagar. Kram Bosse

  8. :-D! Ja sommaren -94 kommer jag ihåg av många anledningar.

    Kom att tänka på det som jag hört Pia Sundhage berätta flera gånger i TV. När hon spelade i landslaget och var med på första sidan i någon morgontidning. Visade sin mamma tidningen, som frågade:
    – Landslaget? Är du med i Landslaget? Vad för sort lag är det?

    Sött, tycker jag.

    • Tack! Mycket sött. Ett bra sätt att komma ner på jorden. Mina föräldrar var aldrig och tittade på mig när jag tävlade i något sammanhang. Men de frågade hur det hade gått när jag kom hem. Jag hörde aldrig att de skröt över en son som sprang fortast, hoppade längst i Halland. Inte ens mina vanliga kompisar diskuterade jag sådant med. Avslappnande och skönt, tyckte jag. Det fanns så mycket annat spännande som drog.

  9. Jag blir deprimerad varje gång det är fotbolls-VM, speciellt detta år när Sverige inte ens är med och Brasilien känns som ett skitland när man läser om hur de behandlar sitt folk. Tyvärr brukar det vara ökentorka på TV under denna månad. Det gäller bara att härda ut. För din del önskar jag förstås att du får det du vill ha , vet inte vilka tider matcherna kommer att gå på…? Trevlig helg.

    • Det finns mycket annat man kan göra än att titta på TV på somrarna. Vi brukar skära ner på det under juni-augusti. Börjar det ösregna kan man sticka in en sevärd film eller spela ett hederligt familjespel. Jag tycker inte det borde vara något problem om det inte är så att hushållet bara har en möjlighet att se på TV och det bor en fotbollsfantast som äger möjligheten. Så många dörrar och alternativ det finns i vår moderna tid. Nästan för många tycker jag själv. Matcherna går bara i någon enstaka kanal. Det lär finnas en drös andra program att se på om man vill det. Sommaren har förstås alltid varit repriserna tid. Eftersom Sverige inte är med är det inte lika roligt. Därför försöker jag peppa upp stämningen på andra sätt. Man behöver ex. inte se en minut fotboll för att deltaga i min lek. 🙂
      Tack! Jag önskar dig detsamma.

  10. Det är tur att fotbolls-VM visas på sommaren, då har man ju annat att roa sig med och behöver inte oroa sig att det bara är skräp på TV. Men det går faktiskt att göra vissa trädgårdsjobb även under dom här ljusa kvällarna och blir det bara lite varmare så är det skönt att slippa TV.
    Fast vi har ju en del annat att glo på; Formula One och Nascar på lördagar/söndagar, så då får man vila sig lite från trädgården i alla fall.
    KRAM
    Susie

  11. Hej Bobo! Även jag har en fanatiker här hemma… här om dagen låg ett paket från Tradera i vår brevlåda till Göran, Jo då gissa vad det var… Nostalgi på hög nivå för min kära sambo… Matchhäftet Cupvinnarcupen 95/96 HBK-Parma AC.
    Hans innertemperatur i kroppen ligger nog nära feberkramper när matcherna väl drar i gång. Här VM tippas det för fullt och Göran har lämnat ut och räknar med att få in ca 50 talet tips som jag är med och rättar då matcherna väl drar igång. Även jag har suttit och klurat på de olika matcherna och vem som tar hem hela rasket. Jag kan säga som så VI har samma vinnare SPANIEN. Jag hade tyckt att det hade varit roligare om Sverige hade varit med… är därför måttligt road att Göran kommer välja tv´n framför mig… eller? hi hi vi får se kanske jag ser någon match man vet aldrig.
    Varma kramar till dig

    • Med din charm borde du kunna vinna minst tre matcher så att Göran väljer tid med dig istället. 🙂
      Vilken Traderavinst.
      Jag har faktiskt ingen aning denna gång. Jag har aldrig varit så oförberedd och ointresserad innan ett världsmästerskap. Därför tycker jag det är kul att tippa först för då går det att lura mig själv. Brukar ni inte tippa VM-tips? Det gör vi alltid inom familjen. Extra kul i och med att det varar några dagar och vi kan hoppas och retas lite med varandra. Jag kommer nog inte att se några sena matcher i början. Vill inte förstöra dagarna. Det beror förstås på ex. vädret. Blir det skitväder ökar chansen till fler matcher. Allt hade varit så mkt roligare om Sverige varit med, eller Danmark. Jag brukar även hålla på Irland och Skottland. Inte för deras skönspel utan för deras lagkänsla och förmåga att göra allt för sitt lag och land. Hoppas att besöket gav något positiv respons med Görans rygg. Kramar till er.

  12. Oh,, det var så festligt 94, jag älskar den stämningen som var då, det var varmt och roligt och alla var glada även i Gbg. Och en av spelarna om det inte var tre bodde och bor där jag bodde då ch det var superfestligt!
    Agneta kram

  13. När vi grävde guld glömmer man ju aldrig. Det är ju kulturminnesmärkt 😉 Lite så där fruset är det i år då Sverige inte är med och krigar. Låter som om du är en ensam ö i er familj om detta intresse 😉
    Ha en fortsatt fin nationaldag!
    Kramen

    • Den låten får jag pytteskinn av fortfarande. 🙂 När Lizette var yngre brukade hon se på skidor, skidskytte och tennis med mig. Du vet väl att ensam är stark. 😉 Allt hade varit både roligare och mer spännande om Sverige varit med.
      Tack. Hoppas allt är väl med er och att kämpen inte har någon feber längre.
      Kramen

  14. T.o.m. jag minns den där VM- sommaren! Och jag som inte ens är intresserad av fotboll satt som klistrad framför tv:n… och åkte till jobbet utvakad och trött… ja, se det var en sommar det 🙂
    Önskar dig och familjen en fin helg!
    Kram

  15. Goförmiddag!Sport är inte min grej. Men jag kämpade mej igenom ditt inlägg Klappar mej själv på axeln………….Svar: Farligt att vara för glupsk 🙂

    • Då har du trots allt varit en aning sportig tidigt på morgonen. Hoppas du inte blev för svettig och var tvungen att ta en Alvedon efteråt. 😉 Förresten var det mest lättsamt skämt om personer i min närhet, som inte heller tycker sport är så viktigt. 🙂
      Lagom är bäst.

  16. Underbart kåseri! Är väldigt förtjust i dina….Var det månne i denna fotbollsmatch där Kamerun var med som Arne Hägerfors yttrade den kända kommentaren ”det ser mörkt ut på Kameruns avytarbänk”. ( Han syftade alltså INTE på att lagets spelare var mörka i hyn, snarare att det inte gick så bra för laget.)) Men jag minns att det blev mycket skriverier om det hela.
    Och nu på torsdag blir det fotboll! Klart vi tittar!
    Kram!

    • Den Hägerforsrepliken är en klassiker. 🙂 Han var alltid rapp i kommentarerna. Synd att han blev uppköpt till ”okända” reklamkanaler. Vill man hitta fel kan man tillverka dem överallt. Tänk om alla till en början höll reda på sig själva. 🙂
      Två dagar kvar. Vad synd att Sverige inte är med. Kram

Kommentera

