Jakten är över

DSC_0610

Hurdan är du? Jag är en sådan som alltid är ute i god till ett möte. Väntar hellre än låter någon annan vänta på mig. Under tiden kan jag njuta av olika saker. Varva ner.

DSC_0612

Se hur andra jobbar flitigt. Blir aldrig humlor utbrända? De byter arbetsplats ofta och lyder aldrig tyngdlagen.

DSC_0613DSC_0609

I nästa vecka har vi bott i Ystad i tre år. När vi letade bostad bodde vi under oktober-februari flera gånger centralt på samma hotell. Där jobbade en trevlig kvinna som lovordade staden och framför allt Norra Promenaden. Hon talade sig varm om hur fantastiskt vackra Tulpanträdblommorna var. Vi har många gånger uppskattande promenerat i parken under alla fyra årstiderna. I början letade vi efter blommorna. Antog att de redan blommat på våren. Nästa vår såg vi dem inte och kom fram till tulpanblommor troligen var ett annat namn för magnolia som det fanns gott om i Norra Promenaden och som var lite tulpanaktiga, med eller utan fantasi.
Festligt när vi förra veckan snubblade över denna skylt och såg knopparna. Nu ska vi hålla utkik efter när de slår ut. Hur kan vi ha missat det tidigare?

DSC_0653DSC_0656

DSC_0651DSC_0658DSC_0659

Ofattbart att rosorna redan blommar längs väggarna på de häftiga gatuhusen. Om några veckor kommer det att vara ännu vackrare runt vårt gamla kloster i klosterträdgårdarna. Vad duktiga de är som sköter ytorna. 🙂 Det är en balsam för själen att strosa omkring där, tidigt på morgonen eller sent på sommarkvällarna.
DSC_0670

Ska det vara en jordgubbe? Våra premiärgubbar i lördags fick en trea i betyg. Lite för sura för min smak. De vi köpte i söndags var perfekta och fick maxpoängen fem. Mums! På torsdag kommer det inte att handla om bär utan om grönsaker. Kan ni gissa vilken som är mitt Filmtips tjugofyra? Grönsaken är grön. Filmen kom 1991. Det är inte filmen som är stekt. 😉 Blev det för lätt? En film helt i min smak.

53 thoughts on “Jakten är över

  1. Vackert Bosse vackert, Norran är underbar alla årstider, där flanerar och filosoferar jag gärna tidiga morgnar det gäller bara att hålla hårt i snöret för de fybenta som befinner sig i andra änden kan mycket väl få för sig att bada. Har du koll på hur den ringlar sig genom stan å fåran. Ha nu en go kväll, själv ska jag njuta lite framför burken och året är 1994. Gröna tomater kan vara riktigt goda…… Kram så här på tisdagskvällen.

    • En vacker dag kommer vi i att råkas där. En ledtråd. Jag har bara två ben. Men om Solveig är med blir det fyra utan svans. 🙂 ibland är det ont om vatten där. Nu blev jag nyfiken. Nej. Jag vet inte hur den ringlar sig genom stan.
      Sommaren 1994 var magisk och den glömmer jag inte i första taget.
      Så du har testat gröna tomater. Jag får otäcka kväljningar när jag tänker på köttet…;)
      Kram så här på onsdagsmorgonen.

  2. Vilka bilder!! Jag är helt förlorad i det vackra!! Själv har jag en fantastisk buske med pioner här utanför och tycker den är bedårande!! Men ni får verkligen njuta av en blomsterprakt som heter duga! Oj vad jag längtar efter jordgubbar! Hoppas vi hinner få äta av våra egna där uppe norr. Nu är det nära … och så är vi förkylda … vi har ingen tajming alls!!

    Ha det riktigt bra i er vackra idyll! Kramar!

    • Pioner är så vackra. Vår har inte börjat blomma ännu. Vi brukar verkligen skämma bort oss med färska bär på sommaren. Gott och nyttigt.
      Det är alltid svårare att bli av med sommarförkylningar. Hoppas ni hinner bli av bacilluskerna innan resan och att de röda gubbarna väntar på er. Kör försiktigt.
      Här är det full aktivitet varje dag. Många saker som händer i de tre skolorna. Själv lever jag ett eget liv i ett mer behagligt tempo. Söderkramar

  3. Underbara Ystad… om jag måste flytta in till sta´n… ja då vill jag bo i där! Får väl övertala barn och barnbarn att flytta dit också, för annars funkar det ju inte.
    Härliga bilder – rosorna är fantastiska – kan tänka mig hur Rosariet blir när det är högsäsong – ett underbart rosendoftande Paradis!
    Stekta gröna tomater…har nog aldrig smakat, men det är säkert gott :. Filmen har jag sett och den är även i min smak 🙂
    Kram

    • Det var så vi tänkte när vi besökte staden för andra gången 1997. Här ska vi bo någon gång. Sedan blev mitt skämt allvar. I nästa vecka har vi bott här i tre år. Jag hade bara tre personer att bearbeta. Det blir tuffare för dig. 🙂
      Jag har nog heller inte smakat det. En mycket sevärd film. Kram

  4. Det är en film som jag med gillar. Jag har aldrig smakat stekta gröna tomater, men grön tomatmarmelad smakar himmelskt gott. Min faster bodde på Lilla Tobaksgatan och hade rosor utanför sitt hus. Det var nån gång på 50-talet hon bodde där. Kram

    • Vi verkar tycka om samma filmer, du och jag. Den marmeladsorten har jag aldrig testat. Synd att du inte fick det huset i present av din faster. :)Tobaksgatan ”fortsätter” på två sidor om Jennygatan. Inser att hon bodde på den östra sidan. I det kvarteret ligger många fina gatuhus.
      Kram

  5. Underbara foton du bjuder på! Kan man någonsin bli mätt på att njuta av blommor? klosterträdgården har vi promenerat i – älskar sådana platser – det ger ett lugn.
    Filmen måste vara ”stekta gröna tomater”, har sett den…men minns inte vad den handlade om.
    Kram, Gunilla

    • Klosterträdgården är en pärla i vår gemytliga lilla stad. Det där lugnet går nästan att ta på. Jag uppskattar det med hela mitt hjärta.
      Din gissning gick hem. Om du bloggvandrar hit imorgon minns du säkert handlingen igen.
      Kram Bosse

  6. Morrhår och ärtor! Det var den första filmtiteln jag kom på… men kom på att den var nog aktuell runt mitten av 80-talet. Och det var inte något ”stekt” i den filmen! 😉

    Så vackert ni har det med alla blomster. Här har precis syrenerna och liljekonvaljerna gått i blom.

    Kram

    • Gösta Ekman var bra i den filmen. Maggan Krok den speciella mamman. Scenen när han rastar sin hund är lysande. Vet inte om han stekte hunden på slutet. 😉

      Ni har allt fint framför er. En fördel. Vår stora syrenbuske ser smutsig brun ut och bara pyttelite vitt kvar.
      Kram

  7. Hej Bosse,
    Ja Ystad är bäst så här års, men alldeles för liten i min smak. Stockholm är staden i mitt hjärta. Jag tycker om dess puls och så försvinner man i mängden. Bodde i Solna i över tre år. Alla har vi våra älsklingsplatser – det är bara så – Var försiktig med din kropp. Vi hörs snart igen.
    Kram

    • Tycker du den är för liten. Jämfört med Stockholm är den såklart lite mindre på vissa ställen. 🙂 Jag förstår hur du menar. Tänkte själv så i flera år, i min ungdom. Var övertygad om att jag skulle bo i Göteborg, som jag nästan redan bodde i ändå. Känslan tonades ner och försvann i takt med att jag stadgade mig och fick barn. Plötsligt var jag tacksam och uppskattade mer närhet och det lilla. Började bli mer och mer förtjust i pittoreska småstäder som där vi bott i Hjo, gamla stan i Falkenberg, Ystad. Det är därför jag älskar Visby. Men staden som ligger etta i Sverige börjar på U. Där är det gott om björkar. Hade inte kärleken med stort K dykt upp hade jag troligtvis bott kvar i Västerbotten. Så kan det gå om man skickar iväg brev lite hur som helst i Sverige.
      Tack! Jag säger detsamma.
      Det dök upp ett vitt kuvert från Malmö igår. 😉
      Kram Bosse

  8. Ser att du håller på att bli en blomsterbloggare med inslag av sura och söta jordgubbar – jag föredrar de sura om du undrar;-)

    • Akta så det inte smittas. Äter du för många kan du bli som gubbarna. 😉
      Man måste variera sig BP. Har du inte sett mina senaste passningar? Där jag gått från boll-lekar i Brasilien till sjungande dotter, tuffa sjukdomar, tjocka kriminalböcker, trånga provrum och väldoftande rosor. Imorgon blir det välsmakande filmtips åt det groteska. 😉 Den som bara är intresserad av fotboll och läget i vår tävling väljer sidan Bosses tävlingar och hoppar inläggen. Det kommer att bli fler blomsterinlägg, men framför allt mer gratisreklam om Österlen i sommar. Tyvärr kan det bli glest med inlägg om Kvart över åtta hos Bosse i köket, Bosse tycker till om senaste drogen på Nattklubbarnas hala golv och Bosses röst från Alaska. Ett av hundra stopp runt jorden. 😀 Fast man kan aldrig vara säker. Jag har överraskat förr. Kanske inte just Bosse. Men jag har några andra dammiga artistnamn att plocka upp längs med vägen. 😉
      Bra att du inte är ett sockertroll. Antagligen kommer du att bli över hundra år och spela rollen i uppföljaren till Hundraåringen som tog sig ut genom ett fönster några dagar innan den stora dagen. Titel. Hundraåringen som lirade i Bajen. 🙂
      Ps. Vet du om att jag också var en BP innan jag gick och gifte mig?

  9. Vilken blomsterprakt du bjuder på. Så fantastiska foton!!!! Spännande med Tulpanträdblommor så håll koll på när de slår ut. Hoppas du fångar det på bild 🙂 Stekta gröna tomater filmen gillar jag mycket och de är säkert goda också. Jag vill som du vara i god tid till möten och sånt. Tisdagskramen 🙂

    • Tack! Jag hoppas Solveig tänker på det när hon cyklar förbi där två gånger om dagen. Fast hon har tagit bilen de sista dagarna. Vi får inte missa det. Genast gjorde jag en kråka i min bordskalender.
      Vi verkar ha både lika filmsmak och musiksmak. Dessutom är vi först till möten.
      Onsdagskramen 🙂

  10. Den filmen har jag faktiskt sett, en gång i tiden!
    Vilka underbara blombilder!
    Jag är alltid i tid. God tid. Långt före alla andra.
    Kram, Gerd♥

  11. Filmen, Stekta gröna tomater, har jag sett flera gånger. Den är jättebra!!
    Vilka enormt vackra bilder från din stad. Man kan nästan tro att du varit i Visby och tagit dem.
    Kram, Ingrid

    • En till med god filmsmak. 😉 Jag har också sett den flera gånger.
      Visby och Ystad har en del likt i centrum. Fast Ystad är mer kuperat utanför centrumkärnan. Två av Sveriges vackraste städer om jag får skriva det själv.
      Kram Bosse, som inte läst ute idag.

  12. Boltrar mig i blomsterbilderna, tulpanträd – ja, de ska finnas de med, stekte gröna tomater har ju några illamående inslag, men vacker som en dag för att den är så . grymt… menar grymt i verkligheten … Kommer alltid i god tid och sitter in mig i väntan på 🙂

  13. Fina foton du har lagt upp! Och filmen du frågar efter var/är vackert filmad, bra skådespelare och nostalgi i kläder etc. Såg den med kolleger på skolan, vi firade något och fick visning inkl. efterföljande restaurangbesök med buss till och taxi från stan, gratis. Det glömmer man inte, händer 1gg/milj. i skolans värld. Jag fick dessutom äran att arrangera kvällen och välja förlustelse. Jag valde just den filmen. Håller med om att slutet var i tuffaste laget, malet kött kan innehålla vad som helst från katter till råttor.. Men detta var något nytt och helt otippat på ett matställe med dold agenda, minst sagt. Örk! 😦 Därtill minns jag att receptet på syltade gröna tomater gjorde lycka i businessen.
    Det är gott med gröna tomater som ingred. till mat.
    Det kan ha varit att skolan gick över i kommunal regi (-91 ?) och att pengar fanns över att sätta sprätt på. En minnesvärd kväll i alla fall. Inte ofta jag åker taxi.

    • Tack! 🙂 Förstår att du minns filmen av många goda skäl. Flott av din arbetsgivare. En härlig film som är kryddad av många olika ingredienser. Jag hade nog föredragit kattkött. 😉 Har aldrig testat gröna tomater.
      Jag brukar ställa upp med vit-taxi åt mina tre kvinnor. Kan bli en lång tur snart om de inte slutar tjafsa… Du får ta en ny taxitur snart. Be chauffören att stänga av taxametern. Nu ska jag ta kort på Lizette som ska på Lärarmiddagen snart. Solveig håller på och fixar till hennes hår. Gissar på att hon är som potatisblomman. Ingen av dem verkar vilja hamna på bloggen eller på Facebook. 🙂

      • Så klart de inte vill! Trevligt med Lärarmiddag, hoppas jag.
        Läste just din analys här nedanför om kvinnor.. den är slående rolig: ”Kvinnor är olydiga och nog släkt med humlorna”.. Haha, akta dig, du slog nog huvet på spiken där! Humlor är arbetsamma, fredliga (tror jag), lena och tjocka i kroppen men inte tjockskalliga mer än nödvändigt. 🙂

      • Och så har vi myggorna, små men ett pinoris, glöm inte dem, Bosse! Har tältat i mygghel–tet. De runt Vittangi är värst, där var de stora och surrade precis som små helikoptrar runt huvudet på en.

    • Tack Yvonne!
      Humlan är en olydig insekt och lyssnare. Gör som den vill. Jag gillar humlor. Djurens Pippi Långstrump. Din replik låter som Solveigs. Ni måste dricka vatten när det är tropisk sommar. Kvinnor är olydiga. Ni måste vara släkt med humlorna. 😉
      Kram

  14. Samma här……jag är alltid också ute i god tid till ett möte:
    Vill inte behöva låta någon vänta på mig och dessutom gillar jag inte att stressa
    Helt ljuvliga foton med Rhodendron du har här…och rosorna är så vackra…
    detta är en så ljuvlig tid på året
    kram

    • Då ingår vi i samma klubb. Vi som väntar. Jag vill också hinna landa. Gillar inte att stressa.
      Tänk om det gick att stanna tiden några veckor. Jag tycker inte om att juni rinner iväg. Det händer så mycket kring skolorna. Många aktiviteter. Plötsligt är det midsommar och en mörk röst inom mig säger att nu har det vänt. Nätterna, d.v.s. mörkret börjar karva på ljuset. Usch! Nu lät jag som en dysterkvist. Inte tänka så förrän i slutet av augusti. Hoppas det är bra med dig.
      Kram

  15. Jag är alltid i tid till ett möte och förväntar mig att andra ska vara det också. Tycker det är väldigt nonchalant att låta någon annan vänta. Visst kan en akutsituation uppstå men det hör till ovanligheterna. Jag kommer i tid 🙂

    Kram

  16. Tjena!
    Nu är jag här och kikar in hos dej.
    Kul att du kika in till mej.
    Är också ute i god tid.Finns så många andra som stressar 🙂
    Så fina foton alltid fint med blommor.
    Jordgubbar gillas av mej.

    Gissar på filmen: Paprika

    Visst är utsikten fin från balkongen,
    Kul att se en till som gillar kramar.
    Ha en bra kväller
    Kramisar

    • Hej och välkommen till min blogg! 🙂 En till som är tidig. Finns det ingen av mina bloggbesökare som är de där som vi väntar på? 😉
      Jordgubbar och färska bär över huvud taget äter vi mycket under sommaren. Det är en vacker tid i naturen just nu. Härliga dofter.
      Du får se imorgon om din filmgissning gick hem. 😉
      Vi har också en fin grön utsikt från vår balkong. Det enda jag saknar är havet och att kunna se solnedgångar. Var sak har sin tid. En gång kunde vi det.
      Kramar kan man aldrig få för få av, sa en boaorm till mig. Eller den väste mest. 😉
      Bamsekram till dig.

  17. Här doftar det sommar. Den kommer i tid som den ska och det gör jag med. Hellre för tidig än för sen. Då kan man stå och sniffa in alla härliga sommardofter.

    • Vilket klokt val. Hoppas ni får fint väder och har god tid på er. Det är inte långt mellan smultronställena på Österlen. Finns många pärlor. En del välkända. Andra upptäcker man själv om man väljer att ta av från de ”stora” stråken. Vi håller fortfarande på att hitta nya ställen. I nästa vecka har vi bott här i tre år. Önskar er en fin tripp. Kram Bosse

  18. Ystad är en så vacker och mysig stad, förstår att ni hittat rätt. Det här med tider…..jag är en tidsoptimist, tar alltid god tid på mig och är oftast ute i god tid 🙂 Ha det gott. Kram Anette

  19. Så vackra bilder av vackra blommor. Du har verkligen fångar det där ”lilla extra. ”. Just att stanna upp och se sig omkring, se detaljer och vad som möjligen kan finnas i närheten är en gåva. Och att inte ha bråttom. Numer har jag sällan bråttom och det ger mig en helt annan syn på mycket.
    Förstår att Ystad är en väldigt vacker stad och jag vill nog gärna titta närmare på den. Var väldigt många år sedan jag var där.
    Vad gäller filmtipset har jag en aning. Någor stekt som ofta är rött och oftast inte steks…
    Kramar!
    Och du, i kväll börjar VM i fotboll. Spännande!
    Kram!

    • Tack Ditte! 🙂 Det blir ett helt annat liv och perspektiv om man inte rusar genom livet. Ystad och hela Österlen är vackert från april-oktober.
      Filmtipset la jag in exakt klockan 00.00. Jag skulle ändå hämta hem en dotter 00.45, som var på lärarmiddag och dans på ett hemligt ställe. ”Stekta gröna tomater” är titeln. En mycket sevärd film från 1991.
      En totalförlamad man ska tydligen sparka igång fotbolls-VM. Allt går med rätt teknik. Allt annat än hemmaseger skulle vara en knall. Jag har lämnat in vanligt VM-tips idag. Vi tippade var sin kupong. Brukar vi göra vart fjärde år. Trevligt upplägg med tanke på att kupongen ”lever” några dagar.
      Kram

Kommentera

