Nattlig dramatik

 

Elizabeth George, en ond liten handling

Vilken dramatik det kan bli när det är spännande på flera sätt. Elizabeth George har skrivit drygt tjugo böcker där Thomas Lynley och Barbara Havers kämpar på med brottsligheten i Storbritannien. Den här gången leder spåren till vackra Toscana i Italien. Aldrig tidigare har Elizabeth George bjudit på så mycket dold humor och ironi. Jag sitter på balkongen och blir brun. Läser och fikar samtidigt. Jag varierar plats och följer solens framfart. Än så länge är det inte tillräckligt skönt i skuggan. Flyttar mig till altanen, till gräsmattan och avslutningsvis till ljugarbänken på framsidan framåt kvällskanten. Det är när mörkret kommer som spänningen ökar. Tror ni att jag blir nervös av att läsa kriminalböcker när mörkret lagt sig? Fel. Det är då det är som bäst. Däremot finns det en osynlig gräns. Hur länge orkar min vänstra arm och hand bära hela lyftansvaret? Min kropp kör med kvotering. Högerarmen anser att den gjort allt slit under alla år. Den har tagit semester på obestämd tid och stelnat till i en engelsk term på två ord, Frozen Shoulder. Om jag inte insett och accepterat beslutet sänder den inte vykort eller SMS, utan en hemsk smärta i 30-40 sekunder. Gärna flera gånger om dagen. Eftersom höger hand vägrar att förflytta sig upp till boken är det ofarligt med lässysslan. Kom på en intressant sak. Kan det bero på genre? Om jag letat upp en bok om högertrafik eller högerpolitik? Så busenkelt är det inte. Hur ska det gå? Kommer de att hitta den kidnappade flickan? Spänningen är olidlig. Jag har inte tid med att ta hänsyn till att klockan är mycket och att mina ögon är grusiga. Hjälp! Tänk om jag somnar och får 781 sidor tegelsten rakt i nyllet. Kommer Kurt Wallander att få ett klurigt mord att utreda i Ystad? Eftersom det är en lånebok från bibblan finns det åtskilliga fingeravtryck att kolla upp. Bara Kurre inte avskriver det som ett självmord. Om det blir bloggpaus så vet ni hur illa det gått. 😉

Ps. Det är trevligare att läsa böcker än att sova. Frozen Shoulder är speciell. Smärtan är värst i viloläge eller under sömn. Sant är att den har käkat mycket av min nattsömn de sista månaderna. Blir jag inte väckt, så blir Solveig det. Hon säger att jag ligger och gnyr i sömnen, eller leker jag privatdeckare och löser svåra fall? Osvuret är bäst. Ds.

23 thoughts on “Nattlig dramatik

    • Jag delar ditt intresse. Snart måste jag börja föra anteckningar om mina drömmar. Det gäller att skriva ner dem direkt när man vaknar på natten. På morgonen är de ofta pust borta.
      Hoppas axeln fixar minigolf. Jag tänkte ”klå” Jennifer idag. Om det inte börjar regna eller åska efter lunch. Hoppas du sett underverket. Den lilla flickan. Vad ska hon heta?

  1. Tycker synd om dig som måste dras med denna värk och inte kan sova. Men förstår att då du kommer in i de mest spännande kapitlen i boken så kanske du för en stund glömmer eländet. Tycker lite synd om Solveig oxå. Enda nackdelen med bra böcker är att man inte kan sluta läsa dem och att tiden bara rusar iväg. Du får stå och sova som hästarna gör och ställa boken på ett nothäfte. Nu ska jag läsa lite bakåt hos dig då jag varit borta från blogg världen några dar.
    Kram och ha en så bra dag du bara kan.

  2. Du verkar ha hittat en bok som inte lämnar dig vare sig dag eller natt! Synd att du ska ha så besvärligt med din axel. Hoppas på att den ska sluta värka! Ha en fin dag men du kanske får gäspa lite extra … Kram!

  3. Jag gillar verkligen Elizabeth George böckerna, men önskade att hon kapade några hundra sidor. Snart börjar hon närma sig tusen sidor. Jag står ut med dagarna och anpassar mig efter det nya livet, men nätterna är tuffa. Jag läste på FB att du har envisa bacillusker. Det är svårare att bli av med dem under sommaren när det är varmt. Kram

  4. Morgonens nöjesuplevelse har jag nu fått när du nu prentat ner dina bokstäver som funnit varann så glatt. 🙂 tack för det! Den där frusna axeln den är långvarig?

    • Tack för att du läser och kommenterar! 🙂 Jag är sedan några veckor inne i en riktig skrivperiod. Det är texter som inte hamnar på bloggen.
      Ingen vet det exakta svaret på frågan. Men om man vet vad som utlöste den brukar det ta 1 år. Annars tar det 2 år. Eftersom jag ramlade i trappan så hoppas jag på det förstnämnda. Det handlar om tre faser. Jag längtar till fas två då smärtan försvinner och endast stelheten finns kvar. Sedan ska det växa ut en ny ledkapsel, när den gamla har skrumpnat. Fiffigt. 🙂 Bara att hoppas att det inte blir samma sak i vänster axel nästa år. Man kan aldrig få tillbaka problemen i samma axel fler gånger. Det är en positiv vetskap. Grannarna kommer säkert att undra i sommar, när jag läser en bok och dricker något kall dryck medan Solveig kämpar på med ogräs o trädgårdsarbete. Fast jag klarar gräsklippning. 🙂

  5. Jag har installerat en app i min mobil som mäter min sömn, så när jag nu sover ensam och ingen kan putta på mig eller säga, vad du har snarkat, så talar appen om det! Sök på ”Sleep” eller nåt.
    Så synd om dig med din åkomma! Då gäller det att hitta förströelse.
    Jag har sovit som en stock, om än kanske inte så många timmar. Soliga kramar, Gerd♥

    • Vilket sammanträffande. Jennifer berättade att hon hade på sin leksak i natt av samma skäl. Hon snarkade INTE, kom hon fram till.
      Den var KUL. Ska jag söka på Sleep och lägga in en app på min mobiltelefon. Det kommer inte att bli lätt. 😉 Mer om det in i ett blogginlägg någon gång. 🙂
      Kram

  6. Tänk om det vore så väl att man löste mordgåtor och världsliga problem nattetid när man gnyr…!! Dessvärre känner jag igen tillståndet, även om jag inte lider av samma sak som du, utan värk lite här och var i kroppen. Värst är det i benen just nu…man kan tro att jag sprungit mil på dagen, men så är inte fallet. Ändå dunkar det som tusan i dom.
    Å boken…ja men det vet du ju redan vid det här laget…så det lämnar vi åt framtiden. Däremot kan jag kommentera lite mer om Gotland…jo då, fortsättningen kommer, den är under ”knådande” just nu. Förstår precis vad du menar med ett år utanför civilisationen, man kan tro att jag är en ogästvänlig jävel, men så är det inte. Bara när jag får bestämma själv så tycker jag om folk…Å du…det blir lite raukar i nästa inlägg!!
    Ha en skön fortsättning på dagen!!
    Kram kram

    • Det är bara att inse att vi börjar bli gamla, vi gamla postnissar. 🙂 Trist med din värk i benen. Hoppas du kan få bukt med det.
      Jag blev jättesugen på att åka dit när jag såg dina bilder. Vi har inte varit där på två år. Du fick mig att längta dit igen. Då ser jag fram emot raukar.
      Kram kram kram

  7. Jag har en oläst Elisabeth George liggande, som jag ska ta med på semestern, En lögn att lita på. Har inte läst något av henne på ett antal år, tröttnade ett tag.

    Så jobbigt med din frusna axel. Kan ju inte låta bli att skratta åt din självironi. Verkar riktigt besvärligt med smärtan. Håller tummarna för att det ska gå över snart.

    För en vecka sedan lämnade jag över manus till två testläsare, som har sommaren på sig att granska. Det är nästan för mycket spänning över detta. Hur ska jag orka vänta… :-).

    • Jag har läst att det är en del som tröttnat på hennes tegelstenar och tagit paus. De är mastiga men jag har aldrig tröttnat. Däremot är det inte samma magi när det kommer en ny titel som förr. ”Till minnet av Edward” var den första bok jag läste av henne. Oj vad jag tyckte den var bra.

      Det är både bra och dåligt att jag glömmer bort det på dagarna. Under den sista tiden har hjärnan börjat registrera rörelser som inte går att göra eller göra för fort. Sommaren kommer att bli bättre när inte så mycket kläder som ska på och av. Det är bara att gilla läget.

      Jag vet hur det är att vänta. Ändå är det så mycket lättare att råda andra. 🙂 Därför säger jag att det är nyttigt för dig att skiljas från texten under en längre tid. Helst på sommaren när det finns så mycket annat trevligt att göra. Nu skrattar jag när jag inser hur falsk jag är. 🙂 Själv vill jag ägna sommaren åt djupdykningar i texter. Men det har sina randiga och rutiga skäl. Inget som jag själv har styrt. Klarar du av att vänta eller kommer du att ”kräva”/luska reda på delrapporter? Tänk om de tycker helt olika. Ska du ta vägen till de stora elefanterna sedan? Visst är det en spännande värld vi ”leker” i? Blir du rastlös får du sticka ut och springa en runda. 🙂 Må så gott.

      • Jag vet att jag inte kommer att kräva delrapporter, men det beror bara på att jag är feg. Samtidigt känns det som att någon av de (eller bägge :-)) borde låta mig ana någonting… eller… kanske det är bättre att de har pokerfejs? Äsch, jag vet inte. Om de tycker helt olika, tror jag att jag anlitar en tredje testläsare. Sen skickar jag till förlag. Till stora elefanter plus några mindre först. Tror jag…

        Önskar dig en skön sommar! För mig blir det snart två veckors bilsemester. På midsommarafton bär det iväg till Hamburg/Bryssel/Sydvästra Frankrike (Colliour). Då ska jag LÄSA, inte skriva :-).

      • Jag är också feg i de lägena. Bra att du inte lägger allt i samma korg och gör om mina första misstag. Skicka både på nätet och med posten är mitt förslag. Det där med Frankrike lät lockande. Inte att kuska på stora vägar. Trevlig läsning. Kram Bosse

  8. Tack för bra boktips! Har läst en del av Elizabeth George innan, men inte den här boken. Skall anteckna titlen.
    Så trist med din smärta i axeln och att då hålla en tung bok kan inte vara tillrådligt. Men är man en läsande person så är man. Har också förstått att ljudböcker elle platta inte är din ”grej”.
    Jag har ett litet tips ang axeln. min man hade liknande symtom när vi bodde i Peking och han var på dels kinesisk akupunktur (är inte densamma som svensk) och på något som heter koppning. Koppningen innebär att man sätter varma glaskoppar över det onda området och sedan gör små hål i skinnet så blodet droppar ut. Han fick förklaringe att det i axeln var som en trafikstockning och blodet rann trögt. efter koppningen (en gång) och några gångers akupunktur var axeln åter i användbart skick. Dock ej som ny.
    Styrkekramar från mig.

    • Man måste ha tålamod om man ska läsa en Georgebok eller hoppa vissa stycken som en del gör som inte orkar med alla smådetaljer i den brittiska bebyggelsen. Jag hoppar inte. Försöker istället se platserna framför mig. Hon är så skicklig på att skriva och fångar mig direkt om jag är i form. En roman av henne är absolut inte bara en bok om brott.
      Kinesisk akupunktur och massage tror jag mycket på. Annars diskuterade vi ämnet akupunktur i veckan, jag och sjukgymnasten. Det finns inga riktiga belägg i forskningsrapporterna om att det verkligen gör nytta när det gäller FS. Likadant med TNS. Behandlar inte på djupet. Därför tackade jag nej till tjugofem behandlingar. Följer jag bara mitt träningsprogram ska jag fixa det. Längtar till jag passerat fas ett, smärta. Fas två är stelhet. Hoppas bara att jag slipper få det i vänster också. Tack för styrkekramarna. 🙂

  9. Klart det är oooooliiidligt spännande att läsa kriminalböcker när mörkret lagt sig. Då får man ju den rätta feeeeeelingen ju.
    Förstår ju att det ligger en hel del lyftansvar på vänsterarmen.
    Men det kan ju vara bra om högerarmen är fri……….Jag tänkte närmare om du skulle leva så in i dina böcker att människorna blev levande. Tänk Bosse…….tänk om nån dum banditer kommer? Då kan du bara DELA UT EN HÖGER bara sådär. Fiffigt va😉 hehe.
    Lösa mysterier är kul. Tyvärr så händer det inte några värst spännande saker hos mig. Jo…… Det var några okända som gick bakom vårt hus på legda (ängen) så då funderade jag ju lite, men min gubbe skrattade mest åt mig.

    Tisdagskram från en skrivsjuk TantGlad.

    • Jag har alltid gillat spänning i tillvaron om jag kan kontrollera den.
      Du tänkte så. Tyvärr skriker jag högt varje gång som jag glömmer av mig. Sist var det en dum geting som flög in från balkongen. Samtidigt som jag skrek av smärta så missade jag även målet. Jag måste lära mig att slå banditerna med vänstern. 🙂
      Hur många ben hade de okända? Inte tre va? 🙂
      Det är både bra och ofarligt att vara skrivsjuk. Kram Bosse

Kommentera

