Bloggtävling fjorton: Tio statyer i Ystad

10001
Ammande mamma – korsningen mellan Erik Dahlbergsgatan och Repslagaregatan.

20002

Pojke med stövel – Norra Promenaden.
30003
Fölet – Gågatan
40004
Elev utanför skolan – Österportskolan.
50005
Kvinna & Man – Österportstorg.
60006
Ernst-Hugo Järegård – Vid tågstationen.
70007
Bäckahästen – Stortorget.
80008
Pas de deux – Ystads teater.
90009
Munk – Sladdergatan.
100010
Längtan – utanför klostret.

 Tabellen vi fyllde i – var för sig Lizette 15 år Jennifer18 år Mamma Pappa Total-poäng
1 Ammande mamma
2 Pojke med stövel
3 Fölet
4 Elev utanför skolan
5 Kvinna & man
6 Ernst-Hugo Järegård
7 Bäckahästen
8 Pas de deux
9 Munk
10 Längtan

 

Detta är tio statyer i Ystad. Vi fördelade betyg mellan 1-10 poäng. Maxpoäng var alltså 40 poäng. Vinnande staty fick 35 poäng. Tvåan fick 34 poäng. Trean 32 poäng. Fyran 27 poäng. Den som kom sist fick 9 poäng totalt av oss fyra familjemedlemmar. Vi lämnade rösterna på ett vikt papper.

Här är två frågor till dig:

1. Vilka TRE statyer tror du kom på pallplats i vår familjetävling?
2. Vilken staty tror du vann när familjen Lidén röstade?
OBS: Jag vill ha korta och tydliga svar. 🙂

Regler: Ni har bara en chans var. Lämna bara EN kommentar så är det lättare både för mig och framför allt de tävlande som kommer efteråt, att se vad som hänt. Den person som jag först ser har svarat rätt på mina två frågor får en Trisslott i sin postlåda. Lycka till. Må bästa kvinna vinna. 😉
Extra information: Klockan är 16.50. Nio timmar har passerat sedan jag la in inlägget. Än så länge har jag inte fått rätt svar på mina två frågor. Nu kommer jag snart att åka iväg några timmar. Hoppas det finns en vinnare när jag går in på bloggen ikväll. Annars kommer jag att lämna ledtrådar som en sista chans, innan jag börjar skrapa själv. 😉
Klockan är 22.00. Jag har gjort en tabell på de inlämnade svaren och kan ge följande ledtrådar till bloggbesökare som INTE lämnat svar ännu.
Två personer har svarat helt rätt på fråga nummer ett.
Två personer har svarat rätt på fråga nummer två.
Imorgon bitti stänger jag tävlingen.

 

Extrafråga: Vilken staty tyckte du var finast.

Detta är min fjortonde bloggtävling. Orsaken är att min blogg fyller två år idag och snart inte behöver någon blöja. 🙂

Min femtonde bloggtävling håller på för fullt bakom kulisserna. Gå in på Bosses tävlingar och kika hur det går för oss 30 personer som tippat vilka sexton länder som går vidare från gruppspelet i Fotbolls-VM i Brasilien. Hur länge ska Solveig hålla undan i täten?
Onsdagen den 2 juli redovisas vem som vann av oss. Önskar dig en solig och fin söndag.

81 thoughts on “Bloggtävling fjorton: Tio statyer i Ystad

  1. På pallplats kom Munken, Pojken med stövel och fölet på Östergatan, vann gjorde Pojken med stövel. Munken Eskil är min favorit nog mest för att han står där han står och man kan slå sig ned en stund på bänken, vila benen och njuta av omgivningen, när man vilat färdigt är en promenad i klosterträdgården ett måste. Söndagskram Åse

  2. Jag TROR att Pojke med stövel, Fölet och Pas de deux kom på pallplats. Vann gjorde förmodligen Pojke med stövel. Jag har gått på känsla … 🙂

    Kram!

  3. Ursäkta … jag glömde ju det som jag först skulle säga … GRATTIS på 2-årsdagen till din fina blogg!! 🙂

  4. Vilka härligt knepiga och kluriga tävlingar du har!
    Jag tror att ni valde följande: 3, 9, 6 och 3:an vann hos er och det är också min favorit
    GRATTIS till två år!!! 🙂 🙂 🙂
    Susie

  5. HÄR EEE JAG! Benen skakar…svetten lackar och jag river mig i mitt hår puhh.
    Men så här tror jag.
    Fråga 1 blir 2, 4, 7.
    Fråga 2 blir..staty 2. Pojke med stövel.
    Så nu har lilla jag röstat men må den bäste vinna. Kul med tävlingen och ett STORT GRATTIS till 2 årsdagen och till en av mina favoritbloggare.

    Söndagskram!

  6. Grattis till 2-årsdagen!!!

    1.
    Pojke med stövel – Norra Promenaden.
    Elev utanför skolan – Österportskolan
    Pas de deux – Ystads teater.

    2.
    Pojke med stövel – Norra Promenaden.

    Extrafråga:
    Alla var fina på sitt vis, men jag blev nog extra förtjust i ”Bäckahästen” och ”Pas de deux”.

  7. 1: Munk, Längtan, Pojken med stöveln.
    2. Vinnaren är Längtan
    X:tra Min vinnare: Längtan
    Fortsätt med samma stil på bloggen, och grattis ännu en gång.

  8. Jag utgår från att finast = högst poäng.

    Svar
    Fråga 1: Pojke med stövel
    Pas de deux
    Munk

    Svaf
    Fråga 2: Pojke med stövel

    Jag gillar bäst: Nr 2 och 10

  9. skriver grattis till 2-årsdagen.
    1. Kvinna och man, Ernst-Hugo Järegård, Pas de deux – Ystads teater.
    2. Kvinna och man.
    3. Kvinna och man.

  10. Glömde ju svara på din fråga över vilken staty jag tyckte var finast.
    Mitt svar blir…….Beckahästen. Den statyn var maffig, tjusig och elegant ståtlig. Allt som jag gillar.

    Kramen från damen.

  11. Grattis på 2-årsdagen!

    På pallplats kom: munk, pojke med stövel och längtan.

    Vann gjorde pojke med stövel.

    Min favorit är munken!

  12. På pallplats:
    Pas de deux, Ernst Hugo Järegård, Längtan.
    Vinnare inom familjen: Pojke med stövel.

    Min vinnare: Pojke med stövel.

    Jag har inte varit i Ystad på evigheter, så jag kommer inte ihåg nån av statyerna.

    Kram/Gilla

  13. Grattis till 2 år med bloggen. En av mina favoritbloggar. Keep up the good work 🙂
    På pallplats; Pojke med stövel, Fölet, Längtan
    Vinnare; Pojke med stövel
    Jag gillar mest Fölet. Kram/Gunilla

  14. 1. På pallplats kom Bäckahästen, pojke med stövel och Fölet.
    2. Vann gjorde Fölet
    Så tror jag, går efter vilka jag gillar mest och skulle vilja ha själv, förstås.
    Tycker själv bäst om Pojke med stövel, antagligen för att han sitter inetsad i hjärnan sen jag var liten och bodde i Ystad. En välkänd staty som jag gillar än.
    Grattis till 2 år med bloggen, Bosse! Det är bra jobbat! Och har varit kul och intressant att följa dina funderingar.. Du har verkligen tåga!

  15. Först och främst: Ett stort grattis till dina två år med bloggen! Rätt svar har förmodligen redan kommit in men vad gör det!
    Fråga 1, Pojke med stövel, fölet och munken
    Fråga 2, Munken

    Munken är ju för söt…
    Kram, Gunilla

  16. Jag säger det direkt Bosse … här kan ej ges nåt kort svar! 😀
    Egentligen har jag synpunkter på SAMTLIGA statyer men efter moget övervägande beslöt jag mej för att bara ta upp de statyer som på ett eller annat sätt ”syntes”.
    Och så här tänker jag om dessa:

    Pojken – smart pojke! Vill man hålla sina stövlar rena och fina får man ta av sig dom och gå barfota.
    Paret – svårt att veta vad de spejar efter … har de tröttnat på varandra eller söker de efter ett ledigt bord där de kan sätta sig och äta lunch.
    Pas de deux – Här är det sprittande liv i statyerna. Blir lite glad av dom!
    Munk – … på Sladdergatan! Nåja, det var i alla fall inte ”Sladdertackegatan” 🙂
    Längtan – En staty som heter ”Längtan” utanför ett kloster … 🙂 Hon är ju helt bedrövad stackarn. Här är viktigt att se åt vilket håll hon sitter. Längtar hon IN till klostret eller därifrån?

    Jag ser fram emot att få veta hur Familjen Lidén röstat
    själv ger jag alla mina poäng till Munken! 😀

    • … som på ett eller annat sätt ”syntes”. Du är en härlig och rolig kvinna. 🙂
      Dina analyser är intressanta. Spretar inåt och utåt. Vad generös du var mot munken. Han ser redan glad ut. Nu kommer han att spricka i stenen av tacksamhet. Det ansvaret får du ta på dig. Jag är väldigt förtjust i flera av gatunamnen i Ystad. Sladdergatan tillhör en av favoriterna. Där hade jag gärna bott. Istället får jag hålla tillgodo med nyttigheter som växer i jorden. 🙂

  17. Grattis på tvåårsdagen! Jag måste ha varit med nästan från start då, känns det som… Antar det är för sent att tävla, så jag hoppar över det 🙂

    • Tack! :). Försent? När någon fixar svaren kommer jag att stänga tävlingen. Än så länge är den vidöppen. Däremot ska vi åka iväg några timmar. Kanske finns äntligen svaren på mina två frågor när jag tittar in på bloggen ikväll. 😉

  18. Först och främst GRATTIS bloggen!
    Pojken med stövel, bäckahästen och munken på pallplats. Vinnare pojken med stöveln, som också är min favorit…

  19. Jag gillar staty pojke med stöveln bäst!! ………………………………Tänk om vi hade kunnat ta vara på all sol!! Tex all sol i Sahara !!Men det går troligtvis inte för då hade det blivit bråk om betalning av enerin , Kram!

    • Tack Gerd! 🙂 Då var domaren hemma igen. Han tackar för din medverkan, men väntar fortfarande på….:)
      Efterord: Tänk om du lyssnat på ditt hjärta istället. När jag kom hem från att ha varit borta några timmar och gick in på bloggen hajade jag till. Du hade lämnat din röst och jag läste fort och trodde att jag äntligen hade en segrare. Undra om du inte fixat min första statytävling där det rätta svaret var Mariestad. Kram Bosse

  20. Var in och grattade och lämnade mina svar i morse men kan inte hitta det nu. Klantarsel är vad jag är. Så här kommer svaren igen om det inte är försent. Grattis kram.
    Fråga ett: 2,3,10
    Fråga två: 2
    Fråga tre: 10.

  21. Fråga 1 Pojke med stövel,Elev utanför skolan och Ernst-Hugo 🙂
    Fråga 2 Pojke med stövel
    Fråga 3 Pojke med stövel

    Nu har du en vinnare 😉

  22. Pallplatser blev det för Pojke Med Stövel, Ammande Mamma och Längtan. Vann gjorde pojke med stövel. Och vann gjorde jag…eller??
    Kram kram

  23. Stort GRATTIS till en förvånansvärt mogen två-åring;-)
    1. Pojke med stövel, Fölet, Pas de deus
    2. Pas de deus

    Min favo: Ernst-Hugo Järegård.

  24. Grattis till tvååringen!

    Nyss hemkommen från södern hinner jag tydligen gissa jag med! 🙂
    2. Pojken med stöveln
    6. Ernst-Hugo
    9. Munken
    Med pojken med stöveln som etta.

    Mina favoriter är stövelgossen och munken. Och Ernst-Hugo-grejen tror jag, den kan nog vara häftig i sin helhet. Och tror som du märker att ni har samma goda smak som jag! 😀 😉

      • Tackar, men vi var i fel ände av ”södern”! 🙂 Tittar jag efter noggrannare så var vi ju snarare i ”västern”.
        Ska bli spännande att se ledtrådarna!

  25. Först och främst stort grattis till två år med bloggen. En absolt favoritblogg spm gen mig många tankar och mycket glädje.
    Hade jag varit ute tidigare hade jag nog klurat bland alla svar. Nu var jag inte det.
    Här är mina. Pallplats! nr 2, 8. 10
    och vinst till nr 10.
    Min favorit just nu är nr 10, Längtan. Men alla var fina!
    Skulle gärna se dem alla på plats. i Ystad.
    Kramar!

Kommentera

