Här högg ni i sten

TÄVLINGSSTATISTIK:
1. Hundra inlägg: I vilken stad finns denna staty? Ingen klarade Mariestad.
2. Sex månader med blogg: Gömda ordspråk. Vinnare: Kerstin Nilsson.
3. 10 000 visningar: Bild på en Cuttlebug. Vinnare: Ulrika Gasser.
4. Julblogglov: Kerstin Johansson, Kerstin Nilsson, Lena Larsson, Signhild Hortberg, Anette Åkesson.
5. 20 000 visningar/Sportlov. Tio sovande bilder på Jennifer: Ezter Nilsson.
6. 25 000 visningar/Påsklov. Tio kaffekoppar: Anne med E.
7. 30 000 visningar. Hjo Kyrka: Kerstin Nilsson.
8. Ett år som bloggare. Vilket inlägg hade flest visningar. Susan Adelbrant.
9. 50 000 visningar: Tio t-shirt: :
Petronella Hjertqvist
11. 70 000 visningar: OS/Sportlov. Tio sovande Jennifer. Vinnare: MiaTankar
12. 500 inlägg. Vinnare: Lisbeth ”Lippe” Forsberg.

13. Vem tog vad? Vinnare: Lars-Gunnar Blom.
14. Bloggen två år. Statyer i Ystad. Vinnare: Ingen klarade de två uppgifterna.
15. Fotbolls-VM i Brasilien. Vinnare: ?

Fjorton tävlingar. Två gånger har det hänt att jag inte fått rätt svar. Båda gångerna har det handlat om statyer. Genast blir jag frestad av att ge er en tredje chans…
Facit: Pas de deux fick 35 poäng trots att den inte fick någon tia av oss.
Pojke med stövel fick 34 poäng. (Jennifer och Lizette satte sina tior på pojken i Norra Promenaden. Solveig satte sin tia på Fölet.)
Den gulliga munken kom trea på 32 poäng.
Statistik ifrån igår: Åse började starkt. Fixade två av tre. Det gjorde Susan, Tove, Ingela och Signhild också, som röstade direkt efter Åse. Tove hade dessutom rätt på fråga nummer två. Efter det var det bara BP som gissade rätt på fråga två. Hade Gerd gått efter sin egen smak hade hon vunnit tävlingen. Hon hade rätt på fråga ett. Valde ”stövelpojken” på fråga två. Skrev på extrafrågan (nummer tre) att hon själv tyckte bäst om Pas de deux. Miatankar som lämnade in som nummer tio av tjugoåtta var den första som hade rätt på fråga nummer ett. Sedan gjorde hon som hela 16 av er gjorde. La sin röst på. ”Pojken med stövel”.  Hade jag höjt min sexa till en sjua skulle den vunnit. Till sist. Tack till alla ni som tog er tid att delta i Bloggens födelsedagstävling. Själv tycker jag om sju av statyerna och tittar gärna till en stund, när jag passerar dem. Här har ni min tiopoängare. Vill jag se min niopoängare, har jag inte långt att promenera tills jag når Sladdergatan och den glada munken.
100010

 

 

22 thoughts on “Här högg ni i sten

  1. Synd. Denna hade jag på papperet som förslag, men tog bort den.
    Men kul att gissa! 😉 en har inte roligare än en gör sej 😉 soliga kramar från Li´chöping 😀 /Gerd

  2. God morgon bosse!
    Du får gärna ha fler av dessa tävlingar *ler* Men då jädrans så ska jag……….
    Tack för bilder på fina statyer och ha en fin dag nu!
    Måndagskramen!

  3. Nu måste jag protestera… Jag hade rätt på fråga 1 – om du nu inte ville ha dem i rätt ordning… Det framgick inte av reglerna… ;-(

    ”dålig förlorare”

    • Här är två frågor till dig:

      1. Vilka TRE statyer tror du kom på pallplats i vår familjetävling?
      2. Vilken staty tror du vann när familjen Lidén röstade?

      Så stod det i gårdagens tävling. Jag tyckte jag var tydlig och rak i min rödfärgade framtoning. I dagens redovisande inlägg nämnde jag till och med ditt alias och att du hade alla rätt på fråga nummer ett. Ingenstans har jag nämnt något om att ni ska rangordna trion som ni gissade kom på pallplats. I dagens inlägg (som du kommenterar i) skriver jag också om att du hade FEL på andra frågan. Den ingick också i tävlingen. Du svarade ”Pojke med stövel”. Jag ska kopiera ditt lämnade svar här under så alla kan läsa som är intresserade. Mestadels är det trevligt att fixa tävlingar, men det är mycket jobb. Det händer att jag skriver små fel i tabeller som jag sedan rättar till. Ibland har jag fått hjälp via ”bakdörren” av bloggvänner/Facebookvänner.
      Vänliga hälsningar från tävlingsledaren/domaren som ALDRIG är en dålig förlorare i spel eller tävlingar. 🙂 Däremot fanns det ingen bättre tändvätska under min tävlingskarriär än när jag mötte skrävlare, fuskare, ”bortsnackare” mm. Inombords älskade jag dessa kickar som kunde få mig att flytta på berg. Från min mun kom det inga svordomar. Istället byggde jag upp en strategi… 😉

      miatankar skrev den 22 juni, 2014 kl. 09:49: Redigera

      Jag utgår från att finast = högst poäng.

      Svar
      Fråga 1: Pojke med stövel
      Pas de deux
      Munk

      Svaf
      Fråga 2: Pojke med stövel

      Jag gillar bäst: Nr 2 och 10

  4. Hej Bosse!
    Jag har sagt upp min prenumeration på din blogg över sommaren – annrs blir min brevlåda så full, de perioder vi inte är hemma. Jag kommer också att ta sommaruppehåll på min egen blogg.
    Önskar dig och de dina en riktigt skön sommar!
    Kram 🙂

  5. Trevligt med en tävling även om jag inte placerade mig så bra. Men ”huvudsaken är inte att vinna , utan att kämpa väl”; sa Dan Waern på sin tid. Men helst vill jag vinna. Grattis till den som gjore det! Och vackra skulpturer fick vi se.
    Stenkramar!

    • Då har du inga klagomål på att jag inte skrev på spanska. 😉
      Dan var en stor medeldistansare på sin tid. Gunder Hägg en annan.
      Jag hade det i åtanke. Är man inte intresserad av att tävla kan man istället beskåda tio statyer i min hemstad. Du och jag hade samma smak med favoriten. Jag gav tio poäng till Längtan. Hela området runt Klostret, klosterträdgårdarna, är så vackert på sommaren. Jag ska lägga in ett blogginlägg om det nästa gång.
      Extra tack för stenkramen. 😉

  6. Tack för ännu en spännande tävling. Så roligt att få se vilka familjen hade som 10 poängare. Ha en fin vecka och kram 🙂

    • Varsågod! Jag tycker att flera av dem är fina, var och en på sitt sätt. De pryder sin plats i parker och på torg. Sedan finns det säkert de som har ont av det. Kanske har det kostat kommunen för många slantar. Då går genast mina tankar till Fallskärmar. 😉
      Kan inte du vara snäll och fixa varmare väder och mer solsäkert? Jag fryser och mina strumpor har åkt på igen.
      Önskar dig också en fin vecka. Kram Bosse

  7. Nu blev det genast betydligt mera komplicerad, men kul att jag hade åtminstone rätt på tvåan. Ska nog hålla mig till fotboll;-)

    • Det finns spelare som står som statyer. 😉 Hoppas inga matcher är uppgjorda i slutomgången. Om fem minuter ska jag bänka mig i soffan. Ska du se? Matcherna borde ha spelats samtidigt. Jag kommer aldrig att glömma VM-matchen vid midsommar 1982. Så arg har jag aldrig varit framför dumburken. Ha det gött.

    • Ha ha! 🙂 Det var därför jag la till tjejernas ålder som hjälp för de bloggtittare som inte känner till våra döttrar, så de skulle få samma chans som ni som varit med ett tag och som vet ungefär. Jag gissade på att Jennifer och Lizzan skulle ge sina tior till ”Pojken med stöveln”. På tal om konstig smak. Tjejerna tycker att jag har taskig glass-smak. Jag tycker att de har det. Äta brödsmulor i glassen. 😉
      Kan du vara snäll och trolla fram lite stabilt väder till mig? Okej. Tur att det finns fotboll. Mot soffan och andra halvlek. Mums! Våra hallon har mognat över natten. Jättegoda. 🙂

    • Du som brukar vara rekordsnabb. Det kommer säkert fler statybilder. Tacksamma föremål att ta kort på. Säger man till att de ska dansa, le, hålla i en stövel, sitta på en stol, så lyder de alltid. 😉
      Tack! Hoppas du får en bra vecka. Kramen

Kommentera

