Klosterträdgårdarna

 

pioträdgården0002Pionträdgården är den sist anlagda trädgården runt klostret som har anor från 1200-talet.

rosa pion0004

skylt0006
Jag uppskattar skyltarna som är nerstuckna lite överallt. Vissa av de 23 olika sorters pionerna doftar gott, medan andra inte doftar alls.
vit pion0008

pioner0001
Pionerna är lättskötta, men känsliga för ösregn och deras prakt är kortvarig. Jag och Solveig har därför passat på att njuta extra av denna oas bakom Klosterdammen den sista veckan.

riddarsporre0003

rosknopp framför klostret0005

Vi passade även på att besöka rosengården som har blommat tidigt i år. Därför var det mesta just nu överblommat. Men om några veckor är det jättefint där igen. Övriga anlagda trädgårdar är apelgården, kålgården och örtagården.
Franciskanerna, som grundade Klostret, var tiggarmunkar. Klostret var ett centrum med många besökare. Odlingarna skulle ge föda och mediciner till både dessa och invånarna. Trädgårdarna skulle även skänka andligt välbefinnande. Tänk att de fortfarande gör det. Jag älskar lugnet som sveper in hos mig och öppnar inre dörrar till ljus och kraft. En balsam för själen.

50 thoughts on “Klosterträdgårdarna

  1. Där satt den, texten tillsammans med bilderna. Borde länkas till, ”visit Ystad med omnejd”. Du gör ett gott arbete för turismen i din region. 😀

  2. Oh, jag bara älskar blommor, särskilt rosor och så älskar jag kloster! Kanske beror på att jag varit nunna en gång i tiden 😉 sägs det, inte vet jag.
    Toppenfina bilder, Bosse, kanon 😀
    Solskenskramar från Li´chöping! Gerd ❤

  3. Klosterträdgården är ett andningshål där man kan vandra runt i sina egna tankar. Ett mycket vackert och rofyllt ställe. Nu har jag inte gått där på två år så nu borde det vara dags. Jag får sniffa på mina egna pioner och rosor till dess.

    Kram
    annika

  4. Jag har en pionbuske som blommade för första gången ifjol…….Idag ska vi ha jordgubbar till eftyerrätt Och solen är här .. Så vi njuter nu gubben och jag! Kram!

  5. Underbart inlägg och vackra bilder. Jag känner nästan doften och lugnet . Balsam för själen 🙂 Kram

    • Kan jag väl. Först simmar du över från Gotland och skakar ur vattnet i öronen. Lämnar ankan i småbåtshamnen… 😉 Skojar bara. Det ligger centralt i stadsdelen Gamla Staden. Bara en liten bit från Stortorget och Maria kyrkan. Man kan vika av både från torget eller början på gågatan. Bra skyltat med texten Klostret.
      Kram

  6. Jag var faktiskt jätteorolig att Rubbis bestämt sig för att flytta till varmare nejder, men det är väl inte förrän till hösten sånt händer!? 🙂
    Potatisen är inte testad ännu, det blir inte förrän till kvällen. Igår blev det sparrissallad till middag och det gick bra det med. Men ikväll ”hade” vi tänkt grilla, men jag har övergivit den tanken. Det är alldeles för kyligt….. 😦
    Sen kan jag berätta att Rolle kände sig väl lite skyldig, så han gick ut i trädgården så fort regnet hade slutat och kantskar dom sista 3-4 metrarna. (Nu kan jag alltså inte säga att jag kantskurit ALLT själv!) Men vi har hela infarten – som egentligen inte är vår tomt utan ett servitut – kvar, men jag har sagt att det skiter vi i! 😦 😦
    Just nu är han dock och hämtar ett lass med singel som ska läggas på EFTER det vi ogrässprutat hela planen samt infarten. Man orkar nämligen inte handrensa allt, det blir alldeles för jobbigt!
    KRAM
    Susie

    • När jag läste rubriken och första meningen tänkte jag på kidnappning och höga lösensummor. 🙂
      Kylan börjar bli lite tradig.
      Smart drag av Rolle. Nu kan han hävda med bestämdhet att han har minsann jobbat med kanten han också. 🙂
      Smart drag att lägga på singel.
      Kram

  7. Jag älskar rosor och även pioner, för de blommar på liknande sätt. Men det är inte ofta man ser pioner så mycket. Vi får nog se till att åka till Ystad och kika på klostret, för det ligger väl där kan jag tänka mej. Vackra, härliga bilder du har visat.

    Kram/Gilla

    • Klostret och trädgårdarna ligger bredvid varandra. Inte alls långt från Stortorget. Helt klart värt ett besök i rätt väder.
      Tack för att du uppskattar mina bilder. Att uppleva det på plats är ännu vackrare. Helst att sticka ner näsan och dra in ett djupt andetag.
      Kram Bosse

  8. Åh, nu har du fått mig att längta till Ystad! Älskar klosterträdgården bland annat, jag promenerar alltid där då vi besöker Ystad. Pioner, ja vad kan man säga – en skönhet bland blommor. Att vistas vid kloster, kyrkor och dess omgivningar ger även mig ett inre lugn. Fina bilder Bosse!
    Må gott!
    Gunilla

    • Jag gör allt för att locka hit besökare till vår vackra lilla småstad. 🙂 Klostret och trädgårdarna som de anlagt utanför är smultronställen, som du känner till. Det är så skönt att stänga av allt. Stress, mörka tankar, bekymmer, grubbel, modern teknik m.m. I kloster och kyrkor finns ett andningshål som jag alltid uppskattat. Även i min vilda ungdom. 🙂 Få gratistid för att vila öronen. Tillåta sig att varva ner. För mig tar det inte många sekunder att nå ner till en behaglig nivå där jag blir tillfredsställd till mods.
      Kram Bosse

  9. Oj, så många fina blommor !….helt ljuvliga…
    kan tänka mig det var ljuvligt att promenera runt där, och att som du skrev, det kändes som balsam för själen
    Kram

    • Runt Klostret är en av oaserna i centrala Ystad. Det finns många andra. Det är en vacker och mysig stad som vi hunnit bo i tre år. Om du inte varit här tycker jag att du ska ge det en chans någon gång. Helst av allt vill jag ha mer värme och lite mer stabilitet i vädret. Hoppas du har det bra hos dig och att du hade en fin födelsedag. Kram

  10. Fotot med rosen och klostret i bakgrunden är som det vackraste vykort. Det är ganska många år sen jag var där nu. Ditt inlägg väckte min längtan dit igen. Kram

  11. Vackra bilder och stämningsfull text. Jag junde riktigt känna doften från alla blommorna genom fotona. Och när jag ser all blomtrakt får jag ett lugn i själen.
    Och som du skriver ”lugnet som sveper in och öppnar inre dörrar till ljus och kraft. En balsam för själen”. Jag skulle också vilja besöka denna klosterträdgård.
    Kramar!

    • Rosenträdgårdar är underbara. Hoppas du har flera som doftar ljuvligt. Min favorit är Ingrid Bergman som fick en egen plats i min roman ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, trots att den inte fanns i verkligheten vid den här tidpunkten. Som författare kan man göra om saker ibland. 😉 Roskramar från Bosse

  12. Fantastiska bilder. Pioner trivs inte om man flyttar på dem.
    Rosor och alla luktpuffar man får av all denna blomsterprakt. Sedan dess ögongodis av att se på alla blommor är ju bara för härligt.
    Jag är nog den där lilla Ferdinand som sitter under eken och luktar på alla blommorna. Det är så berusande underbart. .
    Tack för fina bilder.
    Tisdagskram från ”ferdinnan”

    • Tack TantGlad! Pioner verkar vara ömtåliga för allt möjligt. I år var det första gången som vår egen pion blommade.
      Vad händer om du sätter dig på ett litet djur med en gadd? Blir det TantSur då? 🙂
      Onsdagkram från Matadoren Bosse

  13. Håller med någon tidigare här bland kommentarerna…där satt den!! Hade jag nu inte så många mil till denna oas skulle jag sätta mej i bilen NU. Precis vad man behöver mellan varven, och de där munkarna är inte så dumma, även utan socker….De vet vad en människosjäl kan behöva, även i nutid.
    Jo då, jag kommer ihåg Danny Kaye. Vill också minnas att jag till slut tröttnade på hans humor, eller också kom jag in i fel ålder…vad beträffar blomman med samma namn så ser det inte ut mycket för världen heller…
    Kan inte direkt tycka att vi haft något väder än att skryta med, det är lite segt efter söndagens hagelskur.
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    • Vi får komma på ett nytt ordspråk. Efter hagelskur kommer tropisk värme i flera veckor. 🙂
      Nu flera år efteråt kommer jag mest ihåg hur Danny såg ut. Jag var inte så gammal. Tror till och med att det var på svartvitt TV tiden.
      Vi har haft ganska bra väder de sista två dagarna. kram kram kram

  14. Vackra bilder, hör också till dem som älskar blommor av alla de slag.
    Och tänk så många platser på jorden man får bekanta sig med via bloggarna, man hinner ju aldrig se allt det vackra på ort och ställe, hur man än vill.
    Önskar dig en fin onsdag!

  15. Kan riktigt se hur Bosse går där med ett leende på läpparna och luktar på alla blommorna. Men jag förstår precis vad du menar då du säger att du får ett visst lugn då du går där. Tänk vad fantastiskt att vi får uppleva allt detta med alla våra sinnen.
    Njut nu även av kvällen.
    Kramen.

    • Det blir en så läcker kontrast när man viker av från kommersen på gågatan. Precis som om man förflyttade sig flera hundra år tillbaka i tiden. Jag gillar att kliva mellan ytterligheter. Ibland vill jag ha puls. Det får jag i fotbollen. 🙂
      Jag är gräsänkling och ingen vet hur kvällen slutar. 😉
      Kramen.

  16. Där har jag varit och den är helt underbar den där rosenträdgården.
    Hoppas att du och Solveig har det gott 🙂
    Själv håller jag fortfarande på att komma ikapp vardagen eter en hektisk termin.
    Kram Christina

  17. Svar: Tack för blommorna, njuter medan jag kan. Jag är en av få som vågar vägra Facebook. Men tack för kommentaren:-)

Kommentera

