Film tjugosex av femtio

En dag i livet

En dag i livet/An unfinished life
Genre: Drama 103 minuter, 2005.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 31/40
2). Bosse Lidén 2014: 101/120

Favoritkommentar: ”Ungar blir inte bra av en slump.”

Egna ord: Lasse Hallström regisserade denna amerikansk-tyska dramafilm, med temat försoning. Jag gillar det gripande familjedramat, som mestadels flyter på i ett makligt tempo. Starka skådespelarprestationer av Morgan Freeman och Robert Redford. Till skillnad från övriga i filmsoffan har jag svårare för Jennifer Lopez som dock gör sin bästa filmroll av de jag sett henne göra. Den elvaåriga dottern spelas av en duktig och trovärdig barnskådis. Den karga naturen och musiken av Deborah Lurie är samspelt och en njutning. En elak sida av min personlighet skulle vilja bjuda grizzlybjörnen på en tvåbent frukost. Slutord: Inte Hallströms bästa film – men mycket sevärd.

Baksidetext: Efter en tragisk trafikolycka som kostade hennes man livet, försöker den unga Jean få ordning på sitt liv igen. Hennes svärfar Einar som klandrar Jean för sonens död, försummar familjegården och ensamheten präglar hans liv. Men en dag tvingas han åter möta Jean. Hon dyker plötsligt upp på gården, på flykt undan sin våldsamma pojkvän. Med sig har hon en liten flicka som hon påstår är Einars barnbarn.

Kuriosa: Filmen är inspelad på olika platser i Kanada.

Dagens fråga: Vilken Lasse Hallström film tycker du är bäst?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

 

 

10 thoughts on “Film tjugosex av femtio

  1. Chocolat, utan tvekan. Det är en film att antingen gilla eller ogilla, jag gör det första. Juliette Binoche är en favoritskådespelare och Johnny Depp likaså.

    Filmen du recenserar har jag varken sett eller hört talas om. Har också svårt för Jennifer Lopez.

    Ha en förtjusande torsdag! Jag hoppas på åska. 🙂 Kram

  2. Bästa film tror jag var Ciderhusreglerna. Kan bero på att jag hade läst boken innan och tyckte (och tycker) att det var en av de bästa böcker jag någonsin läst. Gillade förstås också Mitt liv som hund.

    Med hälsningar från ett lagom varmt och soligt Collioure i sydvästra Frankrike och Ethel

  3. Ciderhusreglerna som bok var underbar, därför vill jag inte se filmen! Chokolat tyckte jag var sisådär, men den här filmen skulle jag helt klart kunna tänka mig – men hur 17 kunde dom välja Jennifer Lopez som huvudperson!? :-O

Kommentera

