Film tjugosju av femtio

.Lucky one

The Lucky one.
Genre: Drama 96 minuter, 2005.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 33/40
2). Bosse Lidén 2014: 101/120

Favoritkommentar: ”Men för att finna ljuset måste man ibland gå genom mörkret.”

Egna ord: Filmen startar upp med kriget i Irak. Intressant att se hur ungdomsskådisen Zac Efron utvecklats. Jag uppskattade honom i filmen 17 again. Här spelar han en märkt marinsergerant som kommit hem efter sin tredje tjänstgöring. Hans rollfigur, Logan Thibault, har svårt att anpassa sig till en vardag, i sitt boende hos sin syster. Det räcker med att sönerna i huset spelar ett TV-spel med krigsljud så överreagerar han direkt. Därför bestämmer han sig för att tillsammans med sin schäfer Zeus gå en lång vandring från Colorados civilisation till Hamden i Louisiana. Förutom den billiga terapin har han ett annat dolt mål. Han vill ha svaret på vem hans räddande ängel är. Tack vare ett foto på en söt okänd kvinna lever han fortfarande, till skillnad från några soldatvänner som strök med under en raid. Just som Logan böjde sig ner för att se efter vad som låg på marken small det till. På baksidan av fotot stod det ”Keep Safe”. Ganska snabbt får Zac information om vem den blonda kvinnan är. Det blir svårare för honom att hitta fram med orden till varför han befinner sig i trakten, när han som främling knallar in på ett djurpensionat och träffar på Beth Green (Taylor Schilling). Hon bär på sin sorg och sina bekymmer. Inte konstigt alls att det blir för sent att säga något om man är en man som inte längre tror på orden. Dessutom händer en del andra hemska incidenter i omgivningen, när ”The Bad Cop” (den elaka polisen) dyker upp titt som tätt. En gripande välspelad dramafilm med både en dos kärlek och växande spänning. Jag tycker att den amerikanska filmen klarar av att hålla sig på rätt sida om den sliskiga gränsen.
Jag har länge varit svag för Nicholas Sparks romaner och filmer. Våra döttrar gav alltid avdrag på sina jurypoäng när näsduken blev för blöt eller när någon film slutade sorgligt.
Ps. Jag har INTE skrivet att just DENNA film slutar olyckligt. Men osvuret är alltid bäst. 😉 Ds.

Dagens fråga: Ser du mer eller mindre film under sommaren?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

20 thoughts on “Film tjugosju av femtio

  1. Det var väldigt tårdrypande…även om jag som vanligt inte sett filmen…Om jag ska sen en film, så ska det nog vara av den här kalibern, och för säkerhets skull brukar jag utrusta mej med handduk istället för näsduk…Och nej, eftersom jag nästan aldrig ser på film, så inte blir det mer på sommaren. Skulle du däremot fråga han som jag delar tidningen med…ja men han ser väl allt! En del filmer tror jag han har sett mint tre gånger, för det är ofta det blir Zzzzz efter ett tag, och sen är det bara att börja om.
    Fortfarande har inte sommaren riktigt kommit igång här, och nu börjar jag bli riktigt orolig, ska jobba nästa vecka också, sen…Jag kräver inte så mycket, uppehåll och helst över +20, det behöver däremot inte vara spösol hela tiden.
    Ha det så gott!!
    Kram kram

  2. Denna har jag sett. Tung på ett sätt, men ändå med en bra touch av drama. Inte riktigt min melodi, men klart sevärd. Här har sommaren fått hicka, det regnar var dag, mer eller mindre, oftast mindre iofs, men värmen har gått vilse.
    Önskar dig en finfin dag!
    Kramen

  3. Den filmen har jag inte ens hört talas om. Men din beskrivning visar på att den nog är både spännande och bra.

    Vi följer filmer på TVn och har en del på DVD. Men det blir mest inspelade avsnitt av vissa serier , som vi gillar.

    Kram/Gilla

  4. Tycker att det verkar så trevligt detta, och ser er framför mig, hemma i Lidénska TV-soffan. Blir lite avundsjuk … 😉

    Svar på frågan: Det blir nog ”mindre”, men det hänger på om vi är hemma och om vädret är dåligt …

  5. Godmorgon! Jag ser inte mer filmer än de som går på TV Hinner inte!!! ………Regnbågen är uppsatt som ett förbundstecken av Gud Att han lovar att det inte ska bli en vattenflod som på Noas tid. Kram!

  6. Hallå på dig …kul att du tittade in 🙂 ja den filmen har jag inte sett kanske får jag göra det …jag ser mkt mindre film på sommaren 🙂 hoppas allt är bra med dig & jag hoppas du får en skön helg kram på dig 🙂

  7. Har inte sett filmen men kommer ihåg den till senare. Jag ser inte mycket tv på sommaren mest blir det några bra serier. Jag tittar inte på så många filmer nu men kommer det nån favorit eller nån ny som ser intressant ut så blir det filmtajm. Kram 🙂

  8. Jag har inte sett filmen men helt allmänt så ser jag färre filmer under sommaren. Borde på något vis vara tvärtom…

    I kväll blir det i alla fall fotboll!

  9. Har antecknat filmen. Inte sett den ännu, men den verkar helt klart sevärd och en av de typer av filmer jag vill se.
    Sommartid ser jag inte så mycket film annat än om jag är sjuk. Men jag lägger den här på lagret.
    Tycker om dina filmtips och är tacksam för att du delar med dig.
    Önskar dig en fin helg.
    Nu blir det fotboll. Tyvärr förlorade ju Frankrike…
    Och nu en öppen fråga Brasilien mot Columbia.
    Kramar!

Kommentera

