Film tjugoåtta av femtio

0010001

Rain man
Genre: Drama 128 minuter, 1988.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 33/40
2). Bosse Lidén 2014: 102/120

Favoritscen: När Raymond på eget initiativ böjer sitt huvud mot sin brors panna.

Egna ord: Denna film tyckte jag var given att visa upp för våra döttrar, som inte var födda när jag njöt av biofilmen i slutet av åttiotalet. Jag minns hur jag och en kompis gick upp på Galgberget i Halmstad och analyserade filmen som vi nyss sett. Det fanns så många vinklingar att prata om. Själv hade jag träffat på barn och ungdomar som hade diagnosen autism. Vilken prestation Dustin Hoffman gjorde för att göra den svåra rollen rättvisa. Han var briljant som mannen Raymond som har svårt att kommunicera och varken kan uttrycka sig eller förstå sina egna känslor. Rutiner och ritualer är allt som han har till sitt skydd. Jag måste erkänna att jag under en tid brukade härma vissa uttryck från filmen.

Baksidetext: En rolig och rörande berättelse om kärlek mellan bröder. Hjärtlöse Charlie Babbitt förväntar sig ett stort arv efter den kylige faderns död. Men Raymond, en äldre bror som Charlie inte kände till och som sitter inspärrad på ett vårdhem, ärver hela förmögenheten.

Dagens fråga: Vilken är Dustin Hoffmans bästa filmprestation?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

 

16 thoughts on “Film tjugoåtta av femtio

  1. Svar på din fråga är ju tveklöst just den här rollen som Rainman.

    Jag kan tveklöst ge den här filmen betyget, att den är bland de bästa jag har sett.

    Kram/Gilla

  2. Jag kommer väl ihåg Kramer mot Kramer. Den berörde mig mycket då. Har inte sett den senare. Den gillade jag iaf, men lika mycket för Meryl Streeps insats som Dustins.

    Han har gjord så extremt många filmer, kan inte välja någon, gillar många.

  3. Rain Man – en underbar film som har allt! Lärorik, känslosam och underhållande. Mycket bra insatser från både Cruise och Hoffman. Har inte sett så många filmer med Cruise men en favorit är förutom nämnd film Jerry Maguire. När Cruise vrålar; ”Show me the money”, bara älskar den scenen! Tyckte också om ”På heder och samvete”. Han omger sig ju onekligen med kompetenta skådespelare i alla dessa filmer.
    Nu ska jag ut och ”fånga dagen!”
    Kram, Gunilla

  4. Ja tänk dig, den filmen har jag faktiskt sett och den var mycket bra! Tyckte att Tom Cruise och Dustin Hoffmann – två totalt omaka skådespelare – gjorde ett utmärkt jobb där. Å budskapet är det ju inget fel på heller – om man applicerar det i dagens verklighet alltså.
    Kramer vs Kramer är en annan film som jag tycker Dustin Hoffmann är duktig i, dessutom gillar jag Meryl Streep.

    PS. Ska skriva ett inlägg ikväll om vem som jag tycker VM. Inte ett dugg lätt tycker jag. DS

Kommentera

