Tjugo år sedan sist

Tio poäng. Vart är vi på väg? 🙂
Egentligen är det fantastiskt. Jag nollade trippmätaren i bilen och kunde ett par timmar senare säga följande till Solveig. ”Tänk att jag bara kört 3.9 km och vi är utomlands.”

Blogg ett

Förra gången var vi två stycken. Denna gången hade familjen Lidén växt till fyra personer.

Blogg två

Ganska likt Österlen och Gotland på många ställen. Tre pärlor.

Blogg tre

Inte varje dag man får ha en strand för sig själv.

Blogg fyra

Vi ville inte lämna bilen med all packning. Det var tid kvar till klockan tre när vi skulle få våra nycklar. Jag bestämde mig för att testa mitt lokalsinne. På första försöket hittade jag huset vi hyrde en vecka i Balka för tjugo år sedan. Den magiska sommaren då Sverige grävde guld i USA.

Blogg fem
Jag tror att Solveig blev impad av min förmåga, men hon visste inte att jag fuskat. När hon inte såg det köpte jag en t-shirt och sedan var det en baggis att hitta till Myrvägen, fast mycket nytt hade byggts runt Balka strand.

Blogg sex

Lene som jobbade i receptionen på Dueodde Badhotell var en pratglad och trevlig danska. Hon gav mig en kram och önskade mig välkommen. Jag gick alltså ensam in på receptionen. 😉 Jennifer och Lizette hann knappt installera sig förrän de tog sig ner till den underbara vita sanden på Dueodde strand.

Blogg sju

Vissa saker var sig lika som för tjugo år sedan, VM-fotboll t.ex. En stor skillnad var att Sverige inte var med i år. 😦 Jag nöjde mig med att se första matchen och sedan umgås med mina tre tjejer. Vissa kvällar var det heller inga matcher.

Blogg åtta

Jag tog nästan femhundra bilder, men det är först nu som jag har tid att umgås med dem en stund. Jag och Solveig har det rätt bra, men när vi sitter stilla framför datorn jobbar vi intensivt med vår kåseribok. Ändå hinner vi med många andra mysiga saker och utnyttjar det fina vädret vi bjuds på. Sådant hinner man om man stiger upp tidigt. Igår blev det en ny cykeltur. Denna gången nådde vi Beddingestrand. Man både ser och kommer till helt andra ställen än när man tar bilen. Där fanns många små vägar ner till havet. Vi valde inte Manetvägen eller Vårtbitarevägen. De lockade inte. 🙂 Istället tog vi ett tredje alternativ och hade stranden helt för oss själva en bra stund.

Idag vädrade vi våra jojo sommarkort igen. Lokföraren beklagade sig för att det var spårproblem en sträcka. Det gjorde inte jag. Istället kändes det som förr när jag åkte tåg. På tavlan noterade jag att vi ”bara” körde i 65 km istället för det dubbla. Plötsligt såg jag nya saker och framför allt hann jag se gamla saker ordentligt. Jag mår bra av att inte stressa genom livet. Jag har inte bråttom någonstans, fast jag ska med tåget. 😉

30 thoughts on “Tjugo år sedan sist

  1. Dueodde är fantastiskt, hela den lilla ön där ute i Östersjön är alldeles ljuvlig hade det inte varit varit för den där gungande färden dit skulle jag kunna tänka mig ett besök ofta. men jag har bitit ihop och åkt med båten många gånger och sen trampat runt ön på cykel. Kram Åse

  2. Det är nästan så du har övertygat mig om att tågresor är något att satsa på. Som barn åkte jag alltid tåg till farmor. Nu blir det bara bilåkning, tyvärr. Kram

  3. Sverige är fantastiskt! (Även Danmark) I söder finner vi det vidöppna landskapet med de böljande rapsfälten och i norr har vi de fantastiska myrarna och midnattssolen som lyser hela natten. (Nu snackar jag på sommaren)
    Jag har nyss upplevt midnattssolen och snart reser jag/vi ner till Skåne.
    Vilken ynnest att få uppleva allt detta.

  4. Nu har jag lärt mig något nytt; Dueodde. Blir morgondagens syssla att ta reda på mer…Har inte hört talas om denna plats innan. Extra roligt, bara för det.
    Beddingestrand har jag besökt och minns att det var jättefint. Men vi hade med oss bilen. Att cykla ger så mycket mer av alla upplevelser och man kommer nära den vackra naturen. Dessutom är det ren friskvård. Och man tänker så bra…
    Jättefina bilder!
    Vad gäller fotbollen så får du bärga dig tills i morgon. Jag håller nog på Argentina….
    Kramar!

    • Dueodde är likt Sandhammaren på Österlen. Samma fina vita sand, höga klitter och egen fyr. Cykeln vinner i flera sammanhang om man inte har bråttom och ska långt. Många fina tankar dyker upp mellan tramptagen.
      Det blev Tyskland som jag trodde. Jag trodde att de skulle vinna med 1-0 inom ordinarie tid.
      Kramar

  5. Jag gissar Bornholm. Dit har jag längtat många gånger, men utifrån Lidköping sett, har det verkat vara en dyr resa. Däremot gick ön Ven eller Hven i uppfyllelse för ett par år sedan, inte fullt så långt bort från mig.
    Stället du skriver om verkar ljuvligt. Tack för tipset. Kram, Gerd ❤

  6. Aha – bor på badehotell – tänker på danska serien som gick i våras!
    Fler har kommit till i familien, precis som du brukar skriver du så gott och bildar därtill!
    🙂

  7. Ni gjorde alltså en ”Walking Memory Lane”-trip som maken skulle säga. Vi älskar sån’t också. Han är lika duktig dom du att hitta tillbaka till ställen.
    Å du, åker du tåg i Sverige med sitt totalt föråldrade tågnät, så ska man ha all tid i världen. Å har man semester har man ju just det – tid!

    Svar: Finalen bjuder inte mig heller på favoriterna direkt, men i tipset på mitt jobb har jag faktiskt just dessa lag med. Däremot hade jag helt fel lag i bronsmatchen.

    • Det är skillnad om man har bråttom eller använder tåget för att komma till jobbet. Hade alla tåg varit i tid skulle det varit drömmen. Miljöpositivt.
      Hur kommer du att klara av att återgå till ett liv utan VM i fotboll? Kan du inte köra Världsspel istället och låta alla länder vara med. 🙂

  8. Dueodde med den fantastiska badstranden!! Vilken skön semesterresa ni gör! Undrar om sanden är lika fin än?
    Sommaren -88 hyrde jag och några tjejer en stuga plus cyklar på Bornholm. Vi tog oss till Dueodde där jag blev fascinerad av sanden vi låg och solade på. Den var ovanligt ren och finkornig.
    Det var så fin sand att jag köpte några snidade askar i souvenirboden där och fyllde med sand. Jag gav bort några men den lilla asken till mig själv, har jag kvar. Jag gillar sådana souvenirer. Läste senare att sanden exporterades från Dueodde förr i tiden, innan det fanns läskpapper. Den ströddes över nypräntad handskrift för att få den att torka.

    • Sanden var fin och påminner väldigt mycket om Sandhammaren. Egentligen gör klitterna och fyren det också. Liksom den långa vägen ner till stranden.
      Bornholm med sitt cykelnät är fantastiskt att semestra i. Jag skulle även kunna tänka mig att bo på den ön.
      Jag gillar också sådana souvenirer. Tack för fakta om sanden.

  9. Det är okända platser du berättar om … Jag har varit på sightseeing i Skåne och åkt från norr till söder men givetvis missat många fina platser ändå. Österlen lockade mest just då. Skåne som skulle vara så platt var absolut inte bara platt. Vi får göra nya strandhugg hoppas jag och se oss omkring. Ystad missade vi … 🙂

    • Bornholm är en mycket trevlig dansk ö som heller inte är platt. Där finns lite av varje. Stup, klippor, fina stränder och skog. Idag hade du inte uppskattat Österlen. Vilket oväder. För mig har det varit perfekt. Jag behöver inte ha dåligt samvete, när jag sitter här i höstmörkret och redigerar kåseritexter. Kram

  10. Vilken härlig resa och vackra bilder. Jag blir så ressugen och Bornholm verkar vara ett fint resmål. Nostalgi är aldrig fel och att se huset ni hyrde måste kännas lite speciellt. Att ta det lite lugnt och inte stressa genom livet låter sunt och passar mig med.

    Ser fram emot kåseriboken så lycka till med redigerandet. Ha en fortsatt fin sommar och kram 🙂

    • Jag har alltid varit förtjust i öar. Bornholm är en pärla i Östersjön. Jag tror att du skulle trivts där.
      Tack Gunilla! Det passade jättebra idag att det ösregnade nästan hela dagen och var mörkt ute. Det blev mycket gjort med boken. Jag tycker om att se hur den växer fram. Den är otroligt personlig. Hoppas du har det bra. Kram 🙂

Kommentera

