The Big Four

 

Först hade jag tänkt leta efter The Big Five, men insåg att det skulle bli problem att hitta leopard, lejon, elefant, noshörning och framför allt en afrikansk buffel. 😉 Därför tänkte jag ”runt” och bestämde mig istället för att satsa på Bornholms Big Four. Först ut var Österlars rundkyrka där jag och Solveig varit förut. Det är den äldsta, byggd runt 1150.

Kyrka ett      Kyrk två

Det är spännande att kunna gå upp i det runda tornet och kika ut. Förutom för gudstjänst byggdes dessa tornliknande kyrkobyggnader i försvarssyfte. Smart sätt att kunna kontrollera nejderna åt alla håll och kanter.

Kyrk tre

Andra stoppet blev Sankt Ols Kirke i Olsker. Med sina 26 meter, den högsta av rundkyrkorna och även den elegantaste.

Kyrka fyra

Kyrka fem

Kyrka sex

Av Danmarks sju bevarade rundkyrkor finns hela fyra stycken på Bornholm.
I Sverige finns det åtta bevarade medeltida rundkyrkor. En av dem ligger i Valleberga, nära Ystad. Efter vår resa har jag blivit sugen på att gå in i den.

Nylars kyrka är från 1160 och den bäst bevarade.

Kyrka åtta

 

Jag är svag för vissa danska ord, ex, Min lille skatt (min älskling)

Kyrka sju

Den fjärde rundkyrkan är Ny Kirke. Det är den minsta och yngsta av de bornholmska rundkyrkorna, byggd i början av 1200-talet.

kyrka nio

Den geografiska placeringen av kyrkorna skapar ett mönster som känns igen från tempelriddarkyrkorna i Frankrike, så det är möjligt att tempelriddarna haft med ett finger i uppförandet av rundkyrkorna.

Avslutningskuriosa: Både i England och i Ungern finns det fyra medeltida rundkyrkor.

 

 

 

 

 

49 thoughts on “The Big Four

  1. Bornholm är en underbar ö att semestra på sommartid 🙂 Var där första gången när jag var fyra år så det har blivit några besök…

  2. Å fina, mysiga Bornholm! Så fint där och det är något speciellt med rundkyrkorna! Det får allt bli en cykeltur där. Vi var där på busstur för några år sedan.
    Kram, Gunilla

  3. Mysigt med alla dessa gamla byggnader och kyrkor. Maken och jag trivs som fisken i vattnet när vi åker runt på semestern och kan besöka dessa, och riktigt ta in känslan om hur det var ”förr” att leva och bo. Danska är ju mitt modersmål och visst är det fint…Stenen med ordet Bedste betyder mor eller farföräldar…bedstemor, bedstefar på danska och bedste är en förkortning…
    Min lille dreng eller pige är också fint tycker jag, ha nu en fortsatt trevlig semester så jobbar maken och jag i 3 veckor till sen är det vår tur! 🙂

      • Samma här…jag menar med danska serier och filmer. Undras om du såg Badehotellet som gick på SVT för ett tag sedan. Väldigt rolig och med en massa intriger som var kanske lite lama men maken och jag följde den ändå. Det kommer förresten en uppföljning…
        Kram från en som längtar till semestern

      • Det klart jag gjorde. 🙂 Jag ser med behållning de flesta danska serier och tycker att de nästan alltid överglänser ex. svenska. Samtidigt som jag följde Badhotellet såg jag Arvingarna som var döpt i en annan mall. Jag läste att de planerat att spela in över 40 avsnitt av Badhotellet. När vi gick ner till stranden i Dueodde tänkte vi på Badhotellet som vi såg i våras.
        Kuriosa: Vi har DVD med de två säsongerna och de 18 avsnitten av Lykke. 😀

  4. Det har varit halvsol ända fram till 19.00 tiden då det började regna.Det har varit ett par dagar då det har varit svitt mellan kläderna.Lycka till med skrivandet.. Kram!

    • Det blev en regnig helg till slut och jag fick mycket gjort på balkongen tills de dumma getingarna var tillbaks igen. Idag ska Anticimex komma och spruta igen.
      Tack! Jag älskar att vara inne i skrivvärlden. Den här gången kommer jag att bli riktigt personlig. Kram

  5. Bornholm har jag besökt ett par gånger och i yngre och piggare dagar hade vi bl.a en cykelsemester där. Vet att det blev en del stopp vid kyrkor, men har glömt vilka. Så det var en bra repetition du tillhandahöll. Tack för den. Bra info och härliga bilder.
    Kramar!

  6. Jag älskar ju såna gamla kyrkor. De tilltalar mitt estetiska sinne. Vitt är vackert. Men jag har aldrig varit på Bornholm. Borde väl försöka komma dit.

    Kram/Gilla

  7. Har aldrig varit på Bornholm – och nu så ligger det väl kanske lite långt bort. Det får räcka med Skåne i år igen…..fast vi klämmer in ett par dagar i Blekinge också!
    KRAM
    Susie

  8. Toppen att läsa detta inför vår resa på fredag. Undrar så om det ingår i turen att åtminstone få åka förbi någon av dessa kyrkor?
    Kram

      • Berättar när vi vet. Hoppas bara att vi fattar vart vi ska imorgon bitti. Har försökt sondera inne i Ystad under eftermiddagen, men instruktionerna för var vi ska hämtas var lite förvirrande. Ligger i natt på Kulturstallet Bed & Breakfast.

  9. Vad du kan! Är mäkta impad måste jag säga. Rundkyrkorna är minst sagt annorlunda och väldigt vackra. Dessutom är de vita allihopa, sällsynt bara det… tror jag;-)

    Så du ser finalen i Danmark ikväll. Ska bli spännande att se om Tyskland infriar förväntningarna. På pappret är de ju det bättre laget, men Argentina spelar ju nästan på hemmaplan.

  10. Jag har aldrig varit på Bornholm som verkar ha så många vackra kyrkbyggnader. Det var trevligt att få se och läsa det du berättar. Ha fortsatt trevlig sommar med nya upptäckter! Kram till er!

  11. Bornholm, dit får man ju åka någon gång. Har inte varit där sedan jag var på skolresa i sjätte klass. Minns att det sägs bo ett Kröllebölle troll i skogarna, har ni sett det? eller var det bara sådant men berättade för oss barn kanske?
    Ha det gott!
    Christina

  12. Bornholm… ååhh… dit skulle jag gärna åka någon gång! Många fina kyrkor – bara det gör ju att man blir väldigt sugen på att se ön 🙂
    Kram

  13. ´Jag älskar kyrkor. Dom är så vackra.
    Min favorit kyrka är Själevads kyrka. Där är jag döpt och där konfirmerade jag mig. Vi gifte också oss där. Och där vill jag ligga då min tid är inne….eller ute 😉
    Nu har jag läst ut din bok. Vilken sträck läsare den blev. Bra jobbat!
    Kram!

  14. Så fina de är dessa rundkyrkor. Häftigt att de är så gamla. Visst önskar man att det gick att spola tillbaks tiden för en liten stund för att få en glimt hur det såg ut där just då. Har lite svårt för Danskan, kanske för att jag inte begriper ett jota men håller med om att en del ord låter riktigt fint.
    Nu fortsätter vi att njuta av den så otrolgit fina somnar som vi fått. En sommar kram.

  15. Oj…så tokigt det blev. Det ska ju stå ”otroligt fina sommar” och inget annat. Ska nog inte ge mig på Danskan förrän jag kan stava på Svenska.

  16. Så fina bilder på kyrkor. Jag brukar besöka kyrkor om tillfälle ges, när vi är ute och reser på semestern.
    Så trevligt att du gillade Hey Jude – den är fin!
    Må så gott tills vi hörs nästa gång!

  17. Ping: Jag såg inget runt | Bosse Lidén

  18. Ping: Sex mil hemifrån; etapp tre | Bosse Lidén

Kommentera

