Film tjugonio av femtio

 

Niceville

Niceville/The help
Genre: Drama 140 minuter, 2011.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 34/40
2). Bosse Lidén 2014: 102/120

Favoritscen: När en viss kvinna bjuds på en paj.

Egna ord: Precis som The Butler är detta en viktig film att visa upp för världen. Niceville är baserad på en succéroman av Kathryn Stockett och utspelar sig på 1960-talet i Mississippi, den delstat som låg längst ner på USA:s lista när det gällde att acceptera svarta människor. Emma Stone gör rollen som dottern Skeeter Phelan som återvänder hem efter universitetsstudier. Skeeter får ett trist jobb på en tidning men har andra planer. I smyg börjar hon intervjua sin väninnas hembiträde Aibilieen (Viola Davis). Snart har skrivandet utvecklats till ett förbjudet romanprojekt med fler svarta kvinnor som vill säga sanningen om hur de behandlats av de vita. Detta gör att det hemliga sällskapet lever farligt och efter ett tag är rädda för att bli upptäckta av Ku Klux Klan. En härlig film fylld av mod, humor, vänskap och flera allvarliga saker som man som vithyad skäms över. Själv gjorde jag en tänkvärd resa fylld av skratt och med tårfyllda ögon på vissa ställen i filmen. The Help som den hette i USA hade fyra nomineringar till Oscarsgalan 2012. Råd från Bosse: Har ni inte sett filmen. Se den. Har ni sett den och gillade den. Se om den med glädje. 🙂

Baksidetext: Niceville är en tidlös och övertygande berättelse om vänskap över gränser och förmågan att skapa förändring.

Dagens fråga: Vilken svart skådespelerska tycker du har gjort den bästa filmrollen du någonsin sett?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

 

22 thoughts on “Film tjugonio av femtio

  1. Jag har inte sett filmen men väl läst boken som var väldigt bra.

    Har lite svårt för att välja en skådespelare utifrån hudfärg men spontant tänket jag på serien ”Rötter” som gick när jag var liten. Jag minns att personerna som spelade Kunta Kinte gjorde bra rollprestationer men vad de hette minns jag inte.

  2. Har sett filmen, men vill se om den. Tänkvärd och rörande. Har svårt att bestämma en färgad skådespelare, finns så många som gjort många bra roller. Men Whoppi Goldberg i Purpurfärgen och Denzel Whashington i Nyckeln till Frihet är ett par stycken jag genast minns.
    Vill också gärna säga att jag tycker mycket om dina filmtips……
    Kramar i sommarkvällen

  3. En underbar film som gav mycket! Tycker om filmer som beskriver människors kamp och livsöden. Och den här filmen behandlar ju ett stycke amerikansk historia.
    Å, det finns så många bra skådespelare, men kan ju inte namnen på dem. Men som redan nämnts gör Denzel Whasington bra filmer och Morgan Freeman är ju en klar favorit.
    Kram, Gunilla

  4. Har inte sett den här filmen, men den verkar helt klart vara något för oss! 🙂 Min gubbe och jag klurade lite på din fråga, men till slut bestämde vi oss för Whoppi Goldberg i Purpurfärgen.
    KRAM
    Susie

  5. Undrar varför jag har missat den här filmen. Måste se!

    Halle Barry i Monsters Ball. Vilken film! En av de bästa jag sett. Fast Billy Bob Thornton var ju även han förstklassig här.

  6. Tack för filmtipset, och det låter som en film som jag gillar. Visst skäms man som vit och hur vita behandlade svarta. Det är skönt tiderna har blivet bättre .
    Ska kolla upp denna film . Låter som den inhåller det mesta som jag gillar .

    Fredagskramar från mig.

  7. Jag har boken och har sett filmen. Men som vanligt gillar jag boken bättre. Man får inte fram tankarna på samma sätt i en film. Den var bra ändå.

    Konstigt! De flesta har lagt sin röst på manliga svarta skådespelare, men det var ju en kvinnlig man skulle berätta om. Det är många jag kan nämna Oprah, Whitney Houston, Halle Berry med flera.

    Kram/Gilla

Kommentera

