Sommerfuglepark

 

Vi tyckte alla fyra att det var spännande och intressant att besöka Bornholms Sommer- fuglepark. Det enda vi retade oss på var att det var omöjligt att med kameran fånga de blå vackra fjärilarna i luften och få till en bild med skärpa. När de väl satte sig ner och fällde ihop vingarna, var de tyvärr fult bruna. Vilken tur att en hamnade på vårt kylskåp som magnet. 🙂 Det hände att fjärilar landade på våra axlar en stund. Har ni sett någon fjäril med ögon förr? Som ni ser fanns det andra djur också.

Flug ett

 

Flugtvå

Flugtre

Flugfyra

Flugfem

Flugsex

Flugsju

Flugåtta

Flugnio

DSC_1508

Tänk vilka färgglada träd det finns på Bornholm.

Konstigttvå

 

Vi mötte flera bilar som hade ont.

Konstigtett

Stort grattis till tjejerna med gröna ögon som får sina namn på vandringsbucklan 2014. Detta var vårt tionde mästerskap. Nästa år ska jag och Lizette ta tillbaka bucklan.

Grattis

Denna passade bra till Solveig.

Grattistvå

Flugsvampen var söt och fick följa med hem. Den vajar med huvudet när det blåser eller när jag vattnar.

Grattistre

 

Nu måste jag styra mina steg till manuset igen och kåseriet ”Den falska fransmannen”. Som ni säkert märkt har jag svårt att hinna med Bloggvandringar och Facebook numera. Detta kommer att pågå några veckor tills vi skickat iväg manuset. När vi tar paus från datorn gör vi det rejält. Stänger av och ger oss ut i solen. Hoppar på cyklarna, vädrar jojo sommarkorten eller rattar iväg med bilen några timmar.

Avslutningtvå

 

 

 

46 thoughts on “Sommerfuglepark

  1. Vackra fjärilar. Jag väntar med spänning på er nya bok……Vem vet jag kanske börjar blogga igen när du börjar bloggvandra;))
    Kram på er i sommarvärmen!

    • Jag var tvungen och kika efter om du fastnat i soppan i april. 🙂 Det är svårt att få tiden att räcka till allt. Det känns som jag bor framför datorn flera timmar om dagen. Ändå är vi duktiga på att göra pauser. Om det blivit ösregnsdagar skulle vi få mer gjort. Jag tycker om att betrakta hur en text växer när man ”tvättar” den. Vår gröna pärm blir bättre och bättre. Som vanligt föredrar vi att se texterna på papper när vi lusläser.
      Jag längtar ibland efter att börja bloggvandra igen. Jag är nyfiken på hur ”alla” har det. Hoppas ni njuter och framför allt är friska. Hoppas du hade en trevlig tid i Skivarp och i omgivningarna. Kram Bosse

  2. Sommarfåglar är ett vackert namn på fjärilar. Och de är sannerligen inte lättfångade varken på bild eller annat. Men du lyckades bra.
    Fortsatt trevlig sommar! Kram, Gerd ❤

  3. Så roligt att få se de vackra fjärilarna. De är lika svåra att fånga på bild, som en yster vovve eller ett livligt litet barn. Jag har försökt många gånger.

    Det har ju blivit en grej, att sticka eller virka in saker och ting. Är det så med det färggranna trädet? Stickat eller virkat?

    Kram/Gilla

    • Det krävs både tålamod och tur. Här hade vi ett otal att välja mellan och området var inte skrämmande stort.
      Jag skulle tro det. En dam pryder de grå elskåpen i vår stad. Jag var aldrig så nära att jag såg det. Eftersom jag satt bilen lite dumt fick det gå undan med fotograferandet. Kram Bosse

  4. Så vackra! Häromdagen såg jag en lysande orange fjäril på landet. Ny för mig. Ser mest citronfjärilar, annars.

    Låter spännande med ert bokmanus. Vi går även vi, som du vet, i väntans tider här.

    • Jag blir glad av fjärilar till skillnad på getingarna som tycks vara tillbaka för tredje gången hos oss.

      Det är både spännande, jobbigt och overkligt. Samtidigt känner vi igen många moment från förra året, som fortfarande är aktuella. Hoppas det går bra för er. Det är en tuff bransch.

  5. Vilka toppen bilder på fjärilarna och inte minst den söta sköldpaddan.
    Trodde ni hade ett eget förlag, vem skickar ni manuset till då???

    • Tack! Jag ville ha en sköldpadda en gång i tiden. Tuffa djur.
      Till oss själva. Skojar bara. 🙂 Första steget är som med ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Vi anlitar Annika Bengtsson på Grim Förlag, som sätter inlagan och omslaget. Det har hon gjort många gånger förr. Redigeringen sköter vi först själva och sedan tar ett proffs över. Samma team som förra gången. Målet är att de ”tekniska” misstagen ska bli så få som möjligt. Denna gång har vi mer kött på benen, men fällorna finns där ständigt. Just nu är det en hel del tankar på omslagsbilden. Under tiden går vi ännu en gång igenom allt skrivet. Varvar mellan att se helheten till att krypa nära de små detaljerna. Bäst går det när vi jobbar i pappersform. Det är också där man är vid sista stationen, provboken. Sista chansen att fixa till fel. Jag längtar dit. Det kittlar precis som förra året.

  6. Hejsan Bosse . Fullt upp nu…
    Kan du inte klona dig så man får se dig lite överallt å så?.
    Skämt åsido . Klart man inte hinner allt.
    En fin ny vecka önskar jag dig. Lycka till med ditt skrivande som du är så duktig på.
    Kram från ”Rhodos” ( jättevarma sverige)

    • Tror du världen hade klarat av fler av mig? 🙂 Jag har en klar fördel just denna sommar. Är det fint väder utnyttjar jag det varje dag. Är det sämre väder kommer jag inte att klaga. Då blir det mer jobbat med kåseriboken.
      Tack för de snälla orden. 🙂 Njut du av din ledighet. Visst har tiden gått fort? Tisdagskram Bosse Bus

  7. Väldigt vackra bilder! Och särskilt bra att hinna med att fånga dessa fina fjärilar. En av mina favoritblommor fick också komma med på bild, passionsblomman. Letar fortfarande efter en att ha på terrassen i Spanien. Och jag ger mig inte…
    Jag tycker det är så spännande med din nya kåseribok och ser fram emot när den är klar. Förstår att det är väldigt mycket jobb, men säkert också mycket glädje.
    Skönt att höra att du och Solveig njuter av den vackra sommaren.
    Men en sak; den där skylten om juni, juli och uugusti för lärare. Visst är den bra gammal? För nu är det mest bara juli som är helt ledig. Eller är det annat i Skåneland?
    Kramar och tack för för den trevliga resan till Bornholm.

    • Det är en vacker blomma, full av passion. Bra att du inte ger dig Ditte. Inte på några plan. 🙂

      Det är stor glädje eftersom vi upplevt mycket tillsammans och kan skratta åt vissa saker när vi minns. Det är svårt att förklara hur otroligt många moment det är med manusarbetet. (alla har såklart sina egna metoder). Just nu finns fortfarande möjlighet att byta aktivitet om vi tröttnar på något. Ett moment som jag ”på ett vis” slipper är att trådarna, ska stämma till hundra procent som i en vanlig roman. I ”Mina fotsteg i ditt hjärta” gällde det att tid, rum, karaktärer och mycket annat stämde genom hela boken. Här får vi en ny chans vid varje kåseri/betraktelse. Ändå inte. Det gäller att hitta en harmoni som känns trevlig. Sättet att läsa en sådan här typ av bok är olika från person till person. En del slår bara upp en sida. Andra läser på innehållssidan och väljer något intressant, medan andra läser från pärm till pärm.

      Vem är Solveig? Skojar. Jag är för tillfället gräsänkling. Mina tre damer är ute på shoppingtur till IKEA och Emporia. Då vill de inte ha mig med. 😉 Men imorgon bitti blir det en ny familjeutflykt. Då rattar vi mot Skanör, Falsterbo och Smygehuk.

      De har verkligen minskat ner loven. Jag minns de långa då jag själv jobbade på skola. Nu är starten bara några få dagar innan midsommarafton och höstterminen börjar den 11 augusti för min fru.
      Kul att du uppskattar Bornholmsbilderna. Nu lovar jag att inte lägga in fler från den resan. 🙂 Kram

  8. Så vackra de är! Tänk vilken färgprakt naturen bjuder oss på 😉 Nyfiken på resultatet av vad du håller på med nu.
    Önskar dig en fortsatt finfin dag!
    Kramen

    • Tack! Oj vad många timmar det tar att få ordning på allt. Då har jag ändå inte tagit hänsyn till när jag skrev texterna första gången. På slutet går det att peta i precis allt. Fast där är vi inte ännu. 🙂 Hoppas du och din familj har det bra. Kram

  9. Håller med dig Bosse – inte så lätt att hinna kika in på varandras bloggar. Men nu är jag här och njuter av de fina bilderna på fjärilarna! Lycka till med kåseriboken! Spännande!
    Kram, Gunilla

  10. När det är så här underbart sommarväder vill man helst vara ute så mycket som möjligt.
    Tack! Manusarbetet tar otroligt mycket tid. Det som är bra är att jag kan sitta under markisen utomhus och redigera på datorn efter att först ha läst allt på vanligt papper. Både jag och Solveig föredrar att läsa från papper. Det blir en helt annan blick för ”spelet”. Hoppas du hunnit med en tidig tur ut innan frukosten idag med. Kram

  11. Trevligt med besök i fjärilshuset och fina bilder blev det! Sköldpaddor är trevliga djur… äldste sonen har fem stycken… finns faktiskt med i mitt senaste blogginlägg 🙂
    Och du… den där flugsvampen… vill också ha!
    Ha det gott i värmen!
    Kram

    • Tack! Fem stycken. Just nu har jag glömt hur gamla Skalmansdjuren kan bli. Jag får kika in på ditt inlägg om en stund.
      Flugsvampen är tuff. Fanns i olika storlekar. Detta var den största varianten.
      Vi har just kommit hem från en stund vid en inlands sjö. Hemma är det som i en bastu.
      Kram

      • Sonens tävling på Gotland är på motorcykel… oftast i mörker, kyla, regn och lera… knäppt!
        Sköldpaddor lär kunna bli lika gamla som vi… eller t.o.m. äldre…
        Kram

  12. Vackra sommarbilder och ett fint reseinlägg. Fjärilar är inte lätta men du lyckades bra 🙂 Ha en fortsatt mysig sommar med spännande utflykter. Sommarkramar

    • Jag höll på att missa dig. Tyckte det var konstigt att det var ett udda tal i molnet.
      Tack! Dagarna bara rinner iväg skulle man kunna säga. Vi har fått mycket trevligt gjort så jag är tacksam. Är bara trött på getingar och sängvärmen på nätterna. Hoppas du har det gött. Kram Bosse

  13. Vilka fina bilder! Blir glad av dom.
    Att ta paus från datorn är rätt skönt.
    Ha tid att ägna sig åt att skriva, läsa eller olika sommaraktiviteter.
    Har själv en oplanerad paus. Inte ett endaste ord skrivet.
    Inte så många ord lästa heller.

    Det gäller att njuta och ta vara på sina Okreativa stunder också! 😀

    • Tack! Men jag har njutit av allt datorarbete med manuset som jag ägnat mig åt på balkongen, när markisen varit fullt utvevad och getingarna ägnat sig åt att terra grannar istället för oskyldiga mig. Fast då har jag inget internet utan jobbar på i Word. I denna värmen vill man gärna hinna med andra saker också. Därför har jag uppskattat våra cykelturer, tågresor och små utflykter. Helst på tider då inte alla andra är ute på vägarna.
      Hur många okreativa stunder får man ha? 🙂

  14. Vilka vackra fjärilar! Dom är som lite magiska med sina stora vingar i glada färger och otroliga mönster. Flugsvampen var enormt söt, en sån skulle nog kunna få bo i min rabatt. Tack för härliga bilder och texter!

Kommentera

