En tur på spår till tvillingstaden

Att åka till Simrishamn var extra kul den här gången, för att se var vår yngsta dotter ska gå i skola om några veckor. Låsen var på plats på skåpen. Vilken färg får Lizette?

Ett

 

DSC_14570004

Varmt på tåget. Varmt överallt. Fullt med folk. Var ska vi fika?

Två

Inte i denna oas. Inget ledigt bord. Vi strosar vidare. Att sitta inne och fika blir jag schack och matt av. 😉

Tre

”Solveig! Får jag också sitta under bordet i svalkan?”

Fyra

”Nähä. Kom ut nu Lizette. Jag lovar att stänga av kameran.”

Fem

 

Vilken nostalgi jag såg på en utomhusloppis. Ett sådant kul spel hade vi när jag var liten.

Sex

I påsen väljer jag den gröna bilen. I skala 1:1 tar jag mycket hellre den röda.

DSC_14680011

Gatuhusen med olika sorters rosor och kullerstenarna påminner mycket om Ystad.

SjuÅtta

Hade jag inte lagt in pågatåget som signalerar om hemresa, skulle många av er inte kunna skilja de två städerna åt.

Nio

Borta bra men hemma bäst. Nu har vi precis tagit våra cyklar som snällt stod kvar på tågcentralen. Det är jättefint i Simrishamn men Ystad klarar sig i konkurrensen.

Tio

Elva

Tolv

Extra: Lizette ska hålla på med teater, musik och sång under sin gymnasieutbildning. Tre saker som hon älskar. Skolan ligger nära tågstationen. Själva håller vi på med bokmanuset. Arbetet flyter på, men en eller annan regndag skulle suttit fint. Inte ofta jag längtar efter regn i juli. Är jag sjuk eller? 😉

 

 

 

 

 

38 thoughts on “En tur på spår till tvillingstaden

  1. Nä, längta efter regn är helt ok just nu. det gör den gamla bonnungen inne i mej också. Får se till att skicka efter din första bok förresten. Kanske kan göra det före promenaden! För mig är Simrishamn och Ystad ganska så lika…. men Simrishamn en mera hamnstad än Ystad. Sannolikt för att centrum i S ligger nära vatten…. Ha det gott i väntan på regn!

    • Turisten upplever säkert det som att Simrishamn är mer hamnstad, men skenet bedrar. Jag hoppas att de kan hitta ekonomiska förutsättningar för att ta upp turen till Bornholm igen från Simrishamn. Det skulle betytt mycket för cityverksamheten. På sommaren är S och Y lika, men resten av året är det stor skillnad. Ystad blir lagom ”befolkad” men dör inte ut helt.
      Vi har haft ett givande morgonpass där vi jobbat i skuggan. Tänk vad man kan förbättra en text. Ibland bara med små medel. Jag hoppas att ”Mina fotsteg i ditt hjärta” dyker upp i din låda på måndag. Önskar dig en trevlig läsning.

  2. Ser även likheter med Visby. Samma hustyp med massor av klätterrosor och stockros. Vilken otroligt knallblå himmel!

    Vi kanske lider av värmeslag, de flesta av oss. Försöker komma igång med nytt manus (med utgångspunkt från ett gammalt). Går inte, har ingen energi. Har flyttat datorn till köket, solen kommer inte hit förrän till kvällen. En aning mindre varmt. Fönstret står på vid gavel. Hör ett grannpar som sitter nere på gården. De röker. Då och då klämmer de i med typisk rökhosta, bägge två. Hur kul är det?

  3. Ja, Simrishamn är fint, särskilt om sommaren.
    Den skolan var jag inne i och tittade på utställning av elevarbeten i påskas, i samband med Österlenrundan. Var det inte ett sädesmagasin från början? Fick ett intryck av en öppen och tillåtande atmosfär med mycket input utifrån, regelbundna besök och gästföreläsningar av konstnärer och musiker med yrkeserfarenhet, som vet vad de ”pratar om”. En skola jag gärna skulle ha velat gå på själv.
    Det blir spännande att få läsa din nya bok, när ni finishat den klart!
    Hälsningar från ”sommarhemvändaren”.

    • En typisk sommarstad som kan bli riktigt öde under andra tider på året.
      Jag tror att du tänker på en annan skola. Den här skolan är alldeles ny och detta är första kullen. De ska hålla till i samma hus som det fina biblioteket. Mitt emot stationen. Hoppas det inte blir för många barnsjukdomar. De går i reklamen ut med att de samarbetar med några av Sveriges främsta artister och proffs inom musik, dans och teater. De garanterar individuella sånglektioner under hela utbildningen. Det är bara att hoppas det inte blir en vargavinter och att tågen är inställda alltför ofta.
      Otroligt hur texter förbättras när man slipar på dem. Tänk om jag slipar bort fel delar… 🙂 Fortfarande är det många viktiga beslut som ska fattas. Vi behöver regn och friskt syre för att få fart på vissa saker.

  4. Nej, Bosse längta inte efter regn…det kommer ändå! Fast ngt fel på dig tror jag inte på. Om du slokar lite så kan jag säga att det gör växtligheten också nu! 🙂
    Tycker mycket om både Simrishamn och Ystad. En cykeltur som vi gillar mycket är ifrån Simrishamn till Baskemölla…ytterligare en lite pärla!
    Kram, Gunilla

    • Förstår att du gillar den sträckan. Man följer havet och det finns en bra cykelväg. Vi har också funderat på att cykla där någon gång. Ett annat projekt är från Kivik till Vitemölla. En kortare sträcka. Där finns många fina gamla ”fiskeorter”.
      Lite regn och friskare luft behövs för att tänka bättre. I morse när det var mulet fick vi mycket gjort med manuset under några intensiva timmar.
      Man kan tvätta kläder och man kan tvätta manus. 🙂
      Kram på dig.

  5. Regnet kommer när det kommer och jag tror att det blir mycket av den varan då.

    Jag har aldrig varit i Simrishamn, men jag ser ju att det ser lika trevligt ut där som i Ystad. Eller varför inte i Viken utanför Helsingborg. Jag gillar dom där låga husen med sina blommor utanför Speciellt om det är rosor eller stockrosor.

    Couronne hade vi också när jag var ung. Då hade man rätt kul kommer jag ihåg.

    Kram/Gilla.

  6. Lantlig idyll både i Simrisham och Ystad. Vackra småstäder båda två, å Malmö ligger ju inte allt för långt bort heller;-)
    Du är sjuk! Snart blir detcförst regn, sedan snö och is;-)

  7. Tack för en tur till Simrishamn. Har nog bara åkt igenom….Vackra bilder och skön sommarkänsla. Men jag håller med, jag vill ha regn. Och det nu! Värmen här gör att jag inte kan gå ut på dagarna (varmt=svett=ont i mina sår i ansiktet) och då blir jag missmodig och rastlös.
    Varmt inne också eftersom lägenheten har s/sv läge. Men det finns de som har det värre och sämre på alla sätt.
    Och att komma hem till Ystad efter en dag till Simishamn känns säkert bra. Men nu vet ni var Lizette skall tillbringa sina nästkommande skolår. Skönt i sig.
    PS. Jag hoppas Lizette får välja sig ett skåp med lås hon gillar….
    Härliga bilder och dessa stockrosor tycker jag extra mycket om.
    Varma kramar från +32 i skuggan i Stockholm.

    • Vi är säkert många som längtar efter regn. Låter extra tufft för dig. Hoppas det blir några regndagar och solfritt ett par dagar. Sedan behöver det inte vara samma högtryck igen. Varför får aldrig jag bestämma? 🙂 Det är synd om alla gamlingar som är nedsatta tidigare och beroende av andra.
      Stockrosor är vackert utanför gatuhusen. Det skulle vara trevligt att få komma in ett hus. Helst vill jag ha det skapligt modernt inomhus.
      Lova att kämpa på med ditt. Kram Bosse

  8. Klart man ser skillnad Ystad är Ystad och Simrishamn är Simrishamn, två vackra städer på sydkusten, den ena besöker jag gärna och den andra väljer jag att bo i just för att jag tycker att den är lite bättre än den andra. Nu ska jag packa i morgon bär det hemåt, hoppas du inte flyttat omkring för mycket, jag vill inte gärna gå vilse……. Kram Åse

    • Kan du vara tydligare. Exakt vilken ena stad väljer du att bo i? Är det inte så att du är gift med en bo och kan flytta runt honom? Ska vi inte vara rättvisa och byta ut ordet lite mot mycket? Vi fortsätter och nämner inga namn. 😉
      Vilket fint ställe ni verkar ha varit på. Du slipper frysa när ni landat på marken och dörrarna öppnas. Jag tror att allt är på plats igen.
      Kram Bosse

  9. Hej Bosse !! Vilka underbart vackra bilder .. Ja Simrishamn o Ystad dit kör man om vill mysa o titta runt . Det är så fint .. Sitter i skugganhar det bra när vinden blåser på mig .. Vill gärna ha lagom väder .. Av min man har jag fått veta att massor av människor åker tåget . Han har en dyrbar last när han kör .. En fortsatt skön sommar !! Kram ingbritt ☀️☀️☀️😎😎

    • Tack! Det är inte alls dumt i skuggan. Jag söker mig dit mer och mer. Helst när jag jobbar med manuset. Nätterna börjar bli en aning tuffa. Det hjälper bara en stund när jag är uppe och vädrar. Vågar inte ha öppet ständigt. Tänk om man kunde få välja väder. Då hade jag kört sol tre dagar, regn en, molnigt men behagligt varmt de andra tre. 🙂
      Det är ett ansvarsfullt jobb. Min pappa var också lokförare.
      Tack detsamma. Kram

  10. Simrishamn är verkligen en trevlig och fin stad den med men jag tycker att Ystad ligger lite bättre till. Förmodar att dottern ska börja gymnasiet där.

    Ha en härlig lördag!

    • Visst ligger Ystad bättre till och har mer att bjuda på när det gäller det mesta, men Simrishamn är en trevlig sommarstad att besöka.
      Lizette ska börja på Performing arts och läsa ett estetiskt program med inriktningen musik, dans och teater. Det är även ett Högskoleförberedande program så inte dörrar stängs. 🙂

  11. Tack Bosse för besöket hos mig och fina kommentarer. Här fanns det mycket härliga inlägg och fina bilder. Gillar ditt sätt att berätta med glimten i ögat. Alla behöver vi dra på smilbanden då och då, en ren livsnödvändighet skulle jag säga.

    Jag är redan Skånefantast och du bjuder på mycket intressant. Platser som är lockande och nya för mig och en del som jag besökt och förälskat mig i.

    Jag gillade din bok mycket och ser fram emot nästa. Ha en fortsatt fin sommar. Kram

    • Tack och välkommen till min blogg Eva. 🙂 Då behöver jag inte locka dig ner till Skåne. Vi ska ta en tripp ut på Österlen om en stund. Där lär vi inte bli ensamma.

      Jag blir glad för varje läsare som gillar ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Hoppas att du kommer att gilla nästa bok också. Njut du vidare av sommaren på Bästkusten.
      Kram

  12. Du, det är helt OK att längta efter regn just nu! 🙂
    Trodde det var regn som var på gång alldeles nyss när jag gick ut på altanen för att svalka mig lite, men det var en massa nattflygfän som slog mot taket. Men det var så skönt att jag tog bort skyddsöverdraget på poolen och tog mig ett dopp – helt underbart! Och något extra ska man väl unna sig när det är ens födelsedag…..
    KRAM
    Susie

  13. Ni har också drabbats av värmeböljan ser jag. Man ska visst inte klaga på värmen men…
    jag hade inte kunnat skilja städerna åt det är ett som är säkert. Mycket vackra och mysiga städer båda två.
    Jag tror att lizette får ett ljusblått lås 🙂 hoppas att hon får en fin skoltid i denna nya skola.

Kommentera

