Så långt söderut som möjligt

Vi tog paus från manusarbetet en hel dag och gjorde en familjeutflykt. Första stopp blev en tidig frukost vid Hörte hamn. Det är så vackert att följa den slingrande vägen längs med havet. Vilken ynnest det är att få bo så nära till alla dessa smultronställen. Borde inte vara en självklarhet trots att jag heter Bo. 🙂

Ett

Vi valde inte bordet i båten.

Två

Otroligt klart, varmt badvatten och en fin strand som kändes exotisk och orörd när man kommer i rätt tid. Innan man känner sig som en sardin i en sardinask.

Tre

Fyra

Tillbaks till affären där vi förra sommaren köpte ett utomhushus till trädgården.

Fem

Behöver vi anlita en mäklare eller… Vilket hus tror du att vi köpte? Det blev snyggt på en hylla på toaletten.

Sex

Falsterbo är ett ställe som jag är svag för. Det går lika bra med Skanör, men den här gången höll vi oss enbart i tvillingstaden.

Sju

Åtta

Detta ställe läste jag om i en bok som vi har i handskfacket i bilen.

Nio

Varför sa någon familjemedlem till mig att jag skulle läsa på…

Tio

Vad spännande. Här ska kontrolleras noga. Stor eller liten?

Elva

Nu ska vi se om min lilla nätta rumpa passar i det lilla… jajamänsan.

Tolv

Är det dags för en ny statytävling på bloggen? Eller har vi hamnat på en nudiststrand?

Tretton

Vet ni vad detta är för plats? Hit åker vi alltid några gånger om året. Inte heller denna gång fanns ett inomhusvattenfall som vi spetsat in oss på. Varför köpte vi inte det förra sommaren?

Fjorton

Längre söder ut kommer man inte i Sverige. Nice fönster.

Femton

Vad bra att ha en dotter som kan ratta bilen hem, så jag kan låta mina ögon vila hur länge som helst på vad som helst.

 

 

 

 

54 thoughts on “Så långt söderut som möjligt

  1. Det vet jag mycket väl! Famntaget av Axel Ebbe, Smygehuk. Dit åker vi en gång varje sommar. Minst…

    Falsterbo är inte fel alls 🙂

  2. Härliga sommarbilder, väg 9 är fantastiskt vacker jag njuter varje dag när jag kör till arbetet. Hörtebrygga har vi ännu inte besökt men det kommer, först ska vi göra ett besök på en liten ö, undrar om jag kommer att träffa Vickan. Kram Åse

  3. Det är underbart här på sydkusten .. Det är en stor förmån att bo ett stenkast från havet .. Vi brukar säga ”så bra vi har det .. ”Famntaget i smyge hon har stått i Trelleborg för längesen ..
    .. Det finns många fina smultronställe i vårt fina avlånga land .. ☀️☀️☀️☀️ 😰😰😎😎

  4. Många år sedan vi var i Falsterbo… får bli nästa gång vi åker söderut… finns ju väldigt mycket mer att se än det lilla vi hann med…
    Härliga bilder… ser helt underbart ut!
    Kram

    • Det är bara att rulla iväg igen. Vänta till den värsta ruschen lagt sig. September brukar vara en bra månad för mycket. Fast vissa saker är stängda.
      Vi hade en trevlig familjeutflykt. Det blir inte så ofta längre som vi är med alla fyra.
      Kram

  5. Manusarbete låter ljuvligt, vill man verkligen pausa från sådant;)
    Tror att ni köpte det ljusblå huset som står nästan i mitten på nedersta hyllan?
    Och den vackra statyn finns i Smygehamn. Konstnär Axel Ebbe. Famntaget tror jag att den heter.
    Känner väl igen den eftersom att min dotter och jag åker dit ner flera gånger varje sommar 🙂

    Ha det gott och må väl! Christina

  6. Alltså tack vare dina bilder blir jag riktigt sugen att ge Skåne en semesterchans. Så vackert det är… synd bara att man inte förstår vad de säger;-)

  7. Det är mysigt längs hela sydkusten. När vi är där omkring besöker vi gärna Falsterbo, Skanör och Smygehuk. Höllviken tycker jag också mycket om, vilket väl också ligger där om jag minns rätt?
    Inspirerande bilder och jag tror att ni gillar blått, så kanske det vita huset med blått tak. Fast de randiga sticker ut! Visst är det skönt när det blir ombytta roller. Barnen kör och föräldrarna sitter bredvid! 🙂
    Kram, Gunilla

  8. Jag bodde i Stockholm i min barndom och pappa jobbade inom krogbranschen. På somrarna stängde krogarna under 1940-talet. Så pappa fick jobba på Falsterbohus då. Mamma, jag och min nyfödda lillasyster åkte ner till Falsterbo i en vecka och jag glömmer aldrig hur smått och mysigt det var. Så kommer jag ihåg badhytterna nere vid sandstranden. Härligt!

    Numera är ju Falsterbohus bostadsrätter. Så besviken jag blev, när vi var i Falsterbo för nåt år sen och jag ville återse var min pappa hade jobbat.

    Han jobbade där innan jag föddes också och jag har rena kärleksbrev från honom till mamma. De är båda döda sen många år. Att han verkligen älskade henne, det kan jag skriva under på.

    Kram/Gilla

    • Jag var nere och fotade badhytterna som påminde om där vi bott tidigare, i Skummeslöv och i Falkenbergstrakten. Hytterna i Falsterbo låg nära golfbanan.
      ibland blir man besviken när man ska återse platser och hus. Jag känner igen det.
      Vad mysigt att du har deras kärleksbrev. Sann kärlek är guld värd.
      Kram Bosse

  9. Längst söderut ligger Smygehuk, så jag antar statyn finns där.
    Väldigt vackra bilder frpn ett sommarvackert Skåne. Och nästa sommar skall jag planera in en rundresa där. Antecknar nu flitigt alla dina tips i min resebok. (Har den sorterad landskap för landskap…)
    Tack för guidningen!
    Kramar!

  10. Härlig utflykt! Somriga underbara bilder 😉 önskar jag kunde vrida tillbaka klockan och vara där igen som för 3 år sen, för då var jag inte ensam heller.
    Kram, Gerd ❤

  11. Underbart! Fantastiska bilder!
    Ska se om jag kan få till ett inlägg om vår resa neråt söder, och även våra turer ut på sjön …
    Kram

      • Jag är intresserad och supernyfiken och har till om med gjort en anteckning i ett block. 🙂 Lollo och Bornholm står det. Men jag vill se och njuta i lugn och ro. Om en stund ska jag ut och fotograferas inför ett författarporträtt. Jag ser fram emot nästa vecka när allt är ivägskickat; texter, bilder, döttrar på läger. Solveig ska börja planera sin hösttermin. Då får det gärna smattra mot fönstret när jag ger mig ut på promenad på Blogglandia. Kanske får jag se någon Ystadbild också. Kram

  12. Det får nog bli en tur söderut nästa sommar inser jag nu då jag ser dina bilder. Om man bara hade lite mer semester, sååå mycket som det finns att se i vårt vackra kand. Men nu ska jag njuta av det jag har runt knuten de sista dagarna innan det är dags för badet igen.
    Kram från en med träsmak i baken;)

  13. Ja, otroligt vackert! Jag haaar varit där, men det var i ett annat århundrade och ganska långt bak på det, dags för en ny utflykt, men jag får inte mannen med mig. Det är ju liksom trevligt om man nu har en man. Men han säger att han är klar med Skåne, han gick på Alnarp en massa år för en massa år sen och sen for han genom Skåne när han skulle till flottan i Karlskrona. Jag kan bara inte förstå varför man inte kan vilja åka tillbaka för det???? Underbara bilder!
    Agneta kram

  14. Så många underbara bilder! Jag förstår att ni känner er lyckligt lottade som bor så nära allt detta vackra. Jag tror att ni köpte huset uppe till höger, med stjärnan. Mycket söta hus förresten! Allt gott! Kram!

  15. wow!!! Så vackra bilder du bjuder på och jag får massor av fina tips till nästa Skåne resa. Himmelrike att hitta en orörd strand med klart varmt vatten om än bara under en kortare stund. Häftig stjärtbänk som gjord för dig men var är Solveig? 😉 Vackert fönster och söta hus också.

    Lycka till med manusarbetet och fortsatt sköna avbrott ute i sommarens smultronställen. Kram

    • Mina tre tjejer är så ”trista” nu för tiden. De vill inte vara med på bilder i blogg och FB-världen när jag leker med kameran. Om sanningen ska fram vill inte jag det heller innerst inne. Fast ibland får jag offra mig. 😉

      Tack! Just nu är vi inne i en riktigt spännande fas. Ett avbrott är att besöka ett landskap söder om ditt. Kram.

  16. Vilka härliga sommarbilder! Den tillfälligt tomma stranden såg underbar ut. Kan nästan känna sanden mellan tårna 😉

    Gulliga små hus och ett vackert fönster bjuder du också på som en bonus.

    Lycka till med bokarbetet och ha en fin helg. Kram

Kommentera

