Film trettioett av femtio

 

 

Så som i Himmelen

Så som i Himmelen
Genre: Drama 127 minuter, 2004.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 28/40
2). Bosse Lidén 2014: 99/120

Favoritkommentarer: ”Den här sången är till dig Gabriella”. ”Nu har vi känt varandra i 145 dagar.”

Egna ord: Många kvinnor dras till ett matprogram med Per Morberg. Själv har jag svårt för den mannen sedan jag såg skådespelaren i filmen 1939. Det är lätt att fastna i ett fack man är bra på. Den här filmen som Kaj Pollak gjort både regi och manus till, berör mig på många sätt. Flera frågor ställs på sin spets. Var går gränsen mellan att vara en god och en ond människa? Begrepp som inskränkthet, kappvändare, sladdrare och civilkurage får nytt syre. Det har flera gånger varit ett intressant ämne i filmer att placera en outsider på en liten ort där alla känner alla, på gott och ont. Just nu tänkte jag på Änglagård. Sedan tycker jag att Pollak gör det lätt för sig. Vägen till att en präst är falsk och full av hemliga snuskiga hål har använts alltför ofta och börjar för mig bli dammig. Mina tankar går till fördomar om mitt eget yrke, som bibliotekarie. Filmen har många bra bitar. Helen Sjöholm som rollen Gabriella, visar på en bredd. Då syftade jag inte på att hon går från en kvinna med dåligt självförtroende till att kunna sjunga solo i en kyrkokör. Lennart Jähkel gör det han är bra på (bullerroll). Micael Nyqvist och Frida Hallgren gör båda trovärdiga karaktärer. Korta bildsekvenser tar oss med till den uppväxt som jag önskade att inget barn fick uppleva. Oftast dominerar mörkret, men ljusglimtarna finns där och skrattmusklerna får vara med på ett hörn några gånger. För mig är det ingen må bra rulle utan en svensk film med klass och en stor klase duktiga karaktärskådespelare i både små och stora roller. Efteråt känner jag mig sorgsen utan att kunna göra något åt det. Tankarna landade på ”Barnens ö” som var mitt första stora ”möte” med Kaj Pollack.

Baksidetext: En internationellt framgångsrik dirigent avbryter drastiskt sin karriär och drar sig ensam tillbaka till sin barndomsby i Norrland. Det dröjer inte länge förrän man ber honom komma och lyssna på den lilla spillran till kyrkokör som varje torsdag övar i församlingshemmet. Han har svårt att säga nej till att bli deras ledare och från det ögonblicket blir inget sig likt i byn. Kören utvecklas och växer, han får vänner och fiender, och han möter kärleken…

Dagens fråga: Vem tycker du gör den bästa skådespelarinsatsen i filmen?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

24 thoughts on “Film trettioett av femtio

  1. Har tyvärr inte sett filmen. Däremot har jag samma åsikt som du om Per Morberg. Fattar inte att hans matprogram kan var så populära. De är så äckliga. Han står alltid och dra fingrarna genom håret och sen tar han och slänger köttet i skärbrädan. Tror han att han är nån slags sexig Fred Flinta eller vad inbillar sig karlen? Egentligen är jag dödligt trött på alla matprogram. Nej, fram för en hederlig gammal deckare! Ha det så skönt i det ljuvliga vädret (21 grader och lite blåsigt…helt perfekt)

  2. Jag har sett filmen flera gånger, för jag gillar den verkligen. Jag vet inte riktigt vem som gör den bästa skådespelarinsatsen. Kanske Frida Hallgren och så Micael Nyqvist förstås. Jag ser med spänning fram mot uppföljaren.
    Kram, Ingrid

  3. Hmmm…Mikael Nyqvist ligger ju mej varmt om hjärtat…om det är för rollen eller något annat, tja det låter jag nog vara osagt…
    Sen hör ju jag till dom har väldigt svårt för Moberg, och inte gör hans matprogram mej mer intresserad!! Däremot kan jag faktiskt, oss emellan, erkänna att vinet är riktigt bra. Men tillbaka till matprogrammen, det är något klumpigt och slafsigt över det hela, tacka veta jag Leila!!
    Ha en skön fortsättning på sommaren, och…än har vi inte kommit iväg söderöver, vi får väl se hur det blir med den saken i år…
    Kram kram

  4. Frida Hallgren, helt klart. Mikael Nyqvist är jag lite trött på. Han spelar mindre bra, tycker jag, lite som att han gör samma person, men i olika tappningar. Eller så såg jag för mycket av honom ett tag. Då försvinner magin.

  5. Filmen lämnar spår, på olika sätt. Den berör verkligen och väcker en hel del tankar och känslor. Per Moberg är ingen favorit hos mig heller. Tycker definitivt inte om hans jargong! Men han är bra på att gestalta grymma, hemska män! Fy vilken blick han kan få till!
    Alla skådespelarna gör bra prestationer i filmen, svårt att välja någon. Men jag tycker nog att Lennart Jähkel gör sin roll väldigt bra.
    Kram, Gunilla

  6. Jag har sett filmen ett par gånger och jag tycker den är sorglig, tänkvärd och har ett innehåll som berör. Musiken är jag också förtjust i.
    Mikael Nyqvist och Frida Hallgren är skickliga skådespelare och Helen Sjöholm gör sin roll bra, är ju inte skådespelare…Däremot har jag svårare för Per Morberg, även om hans skådespelarprestation är helt ok. Förknippar honom för mycket med hans matprogram och de gillar jag inte. Tycker inte alls om alla tillrättalagda matprogram…
    Tycker det är bra med dina filmrecensioner, vilka ofta gör att jag ser filmer ännu en gång eller ser dem en första gång.
    Kramar!

  7. Per Morberg är ingen favorit hos mig. Han slafsar å har sig alltid.
    Filmen nu då……Måste tänka till lite . Har sett den nyligen men glömt lite av handlingen. Jag gillar skarpt Micael Nyqvist. Jag tycker han både har en varm utstrålning och spelar sina roller trovärt. Jag gillar honom.

    Ojojoj….snart helg igen. Men nu….torsdagskramen !😁

  8. En film som jag älskar och sett flera gånger. Jag tycker att det är många bra skådespelare med men om jag ska välja någon så blir det Michael Nyqvist.

    Förstår inte alls de som dras till matprogram med Per Morberg. Jag gillar honom inte alls som kock däremot är han en bra skådespelare.

    Har kollat igenom tidigare filmer du skrivit om och fått flera tips på filmer jag inte sett.

    Önskar dig en fortsatt fin sommar. Kram

  9. Jag är så dålig på att komma ihåg vad skådespelarna heter så här på rak arm. Det var flera år sedan jag såg filmen och jag blev så förtjust i den att jag köpte filmen, som jag lånade ut och inte fick tillbaka …. ;Men jag älskade den där filmen trots att Gabriellas sång fick mig att gråta varje gång jag hörde den. Tyckte om storyn på något vis, minns speciellt det här med vikten av att fika- något man glömmer när man har bråttom.
    Ha det fint!
    Kram Christina

  10. Som jag berättat tidigare så älskar jag Svenska filmer och sett de flesta flertalet gånger och den här är en av dem.
    Och vem som var bäst? Ja….det varierar från dag till dag. Beroende på mitt humör men en sak är klar; jag är en av de få som bara ÄLSKAR Per Morberg!! Hans matprogram, hans skådespeleri, ja, jag kan bara inte låta bli att gilla honom.

    Kram

Kommentera

