Från oro till strandfrid

Vänta lite. Vad är det som har hänt? Ska våra småflickor ut och leka med bilen i den stora världen… helt själva?

Bild ett

 

Hönspappan följer Jungfruresan med en skakig kamera och ser direkt ett MEGASTORT problem redan på vår egen gata. En kvinna med en barnvagn. Tur hon inte vet att det är första gången…

Bild två

Pust. Det tycks gå bra. Denna gången… Bäst att göra något annat. Försvinna in i manusets trygga värld.

Bild tre

Vad stora flugsvamparna är i år. 😉

Fyra

Vi har spelat minigolf på en trevlig bana vid Löderups Strandbad förr. Av en slump hittade vi en konkurrent en liten bit bort, i en skön tallskog som gav skugga ibland. Min nostalgiska sida gick till Japans minigolfbana i Halmstad som påminner om Tallskogens minigolfbana.

Fem.

Detta var det tuffaste av de arton hålen. När bollen kom igenom första hindret lät det i klockan.

Sex

Samma år som vi flyttade till Ystad började den nya fräscha, snabba katamaranen att trafikera sträckan Ystad-Bornholm. Enligt mitt sätt att se på det, är det rena undret att inte någon dog i svallvågorna som uppstod ca 25 minuter efter det att katamaranen passerat. På denna strand har de lagt ut stenar och gett de små barnen en förhoppningsvis säker badplats. Bestämmelserna har ändrats och rutten går längre ut i havet numera. På bilden ser ni Kåsebergas strandhöjder.

Sju

Märkligt att himlen är mer blå åt andra hållet. Mindre folk på stranden. Beror det på att  det är vackrare eller farligare? Jag ser ingen strandraggare som kan vara orsaken.

Åtta

Fortfarande känner vi oss som turister som blivit kvar på vackra Österlen och i Ystad, trots att det är fjärde sommaren som vi bor här. Det är så skönt att vara anonym. Jag gör också allt för att det ska förbli så. På stranden är jag som vilken grå person som helst. Ingen vet att där sitter en man i sina bästa år som snart ska ge ut sin andra bok. 😉

DSC_15330002

 

 

 

 

 

 

 

 

28 thoughts on “Från oro till strandfrid

  1. Tur då att du kan ta till lite kamouflage när det behövs att vara anonym:) Fina bilder du tagit!
    Jag älskar österlen på sommaren men vintertid kan det vara rena kaoset när det kommer för mycket av det där vita nersinglande från himlen. Många är de gånger då jag med familj blivit totalt insnöade där nere…Men somrarna är gudomliga! 🙂 🙂 Ha en trevlig helg!

    • Tack! Man tager vad man haver. Den hade kommit med av misstag i kameraväskan. Min fru hade använt mustaschen när hon klätt ut sig inför sin skolklass. Sedan kunde jag inte låta bli… 🙂
      Jag minns kaoset när vi var på väg hit flera gånger för att hitta bostad. Det är inte lätt att hålla rent på vägarna på Österlen när snön yr omkring. Själva försöker vi alltid låta bilen bo i garaget så mycket som möjligt från nov-mars. Den ”braiga” tiden kan fortsätta ända till sista dagarna i oktober. Än så länge njuter vi.
      Tack! Detsamma. 🙂

  2. Härligt att se tjejerna ge sig ut på egen hand! Föräldrarnas oro lämnade dom hemma! Du ska veta att det kallas frihet, att ge sig av. Du är väl helt inne i ditt manus antar jag även om ni verkar ha haft lite badstrandshäng också! Så läste jag att det heter numera … man ”hänger” … 🙂

    Skönt att vara anonym och bara smälta in. Men passa dej du … när bok nr två kommer så kanske du inte längre är så anonym! Vi blir kvar här längre än beräknat p.g.a. en släktings bortgång. Börjar så smått längta hem …! Fast vi har det bra och värmen kommer tillbaka.

    Må gott och lycka till i arbetet med boken!

    • Det har blivit väldigt mycket frihet på sista tiden. När blir det som vanligt igen? 🙂
      Tänk vilka nya ord vi lär oss. Bäst att hänga med.

      Där fick jag svaret. Du längtar hem. Då är hem något på Ö.
      Tack ska du ha. Hälsa till E. Kram

  3. Är det tack vare den där regnskuren som svamparna har blivit så stora. Lycka till med ditt skrivande och snart räcker det nog inte med en mustasch för att du ska få vara anonym. Men är det manuset du har i knät? Det påminner lite om Aftonbladets korsordsbilaga…..Fortsätt att njut av sommaren och jag lovar att den där oron för tjejernas blir inte mindre med åren. Jo kanske lite….Kramen

    • Jag tror det. Nästa gång vi åker dit kan jag säkert klättra upp på dem till trädtopparna och plocka ner golfbollar som hamnat lite fel. 😉
      Helt ute och reste var du inte. Hemmets Veckotidnings härliga korsordsbilaga, som vi alltid ägnar tio veckor åt under sommarlovet.
      Annika! Det var INTE snällt att skrämmas så. 🙂 Kram

  4. Så värst grå är du inte Bosse, snarare blå! Beträffande oro för sina barn så får jag väl citera en av mina söner som vid ett lämpligt tillfälle sa till mig; ”Det ingår i en mammas jobb att vara lite orolig!” 🙂 Sant eller hur? Uppmaningen gäller nog även för pappor!
    Spännande med boken…
    Kram, Gunilla

    • Blå är min favoritfärg. Det var bra sagt av din son. Jag svarar sant på din fråga. Vi pappor är också med på ett hörn.
      Idag var det en speciell dag med manuset. Vi har gått skilda vägar ett tag. Det känns redan ovant liksom det känns i hela kroppen att den sista sommarmånaden har börjat. Underbart väder idag i Ystad. Varmt och skönt. Klarare luft att andas i. Hoppas du haft det bra.
      Kram Bosse

  5. Blå mustasch? Snyggt ihop med övriga färger på fotot :-).

    Minigolf i Löderup! Där var jag också och spelade. Måste ha varit… tja… cirka femtio år sen! Blir melankolisk.

  6. Tack för ännu ett underhållande inlägg med härliga bilder! Minigolf! Det var längesedan, undrar om vi har någon schysst bana i krokarna… Vem vann? Stranden ser härlig ut och det ser ut att finnas plats för fler. När jag tänkt mig en dag på stranden denna sommar har det varit så fullt på alla badplatser att man fått vända om, om man inte kan tänka sig att ligga en bit upp i skogen med alla kottar då. Ha en härlig dag! Kram!

    • Det måste du kolla upp. Jag lyckades hålla undan hela vägen. 🙂
      Om man ska ha bilen med måste man vara i god tid eller ta ett skönt kvällsbad. Mitt på dagen ser jag bilar parkerade hur knasigt som helst. Nu ska du inte vara taskig mot alla kottar. Gratis kroppsmassage.
      Kram

  7. Tag för en god morgon i sällskap med ditt inlägg. Nåja, god förmiddag, jag är lite senfärdig.
    Både bangolf, strand, bad och författare; du ligger i du. Men skönt att du hinner vaar inkognito på den fina stranden. Kan behövas lite anonymitet kan jag förstå….
    Kramar!

  8. Övningskörningen lär nog gå bra, åtminstone för dottern. Hon sitter ju i en Volvo;-)
    Härliga bilder från stranden, som dessutom är folktom. Här behövs nog ingen paxning av platser närmast vattnet – skönt!

    • Övningsskylten har åkt av och ska inte på än på något år när det är lillasysters tur. Nu har Jennifer en lapp och kan dra iväg själv. Ingen som bestämmer vänster och höger. En både härlig och farlig tid väntar.
      Vi har haft tur och lyckats hitta nästan folktomma stränder på våra tidiga turer och sena kvällsbesök. Det uppskattas mycket.

  9. Dessa härliga Skånska stränder…. såna har vi inte här uppe. Men jag belägrade en av stränderna i måndags. Jag tror att det var i/på Mossbystrand.
    Hade jag gått förbi dej hade jag inte alls känt igen dej med denna förklädnad. 😉

    Det gick ju an när övningsskylten satt bak på bilen. DÅ hade man ju lit koll iaf.

    Du kan inte ana vilken bok jag har på lut just nu? Bara jag får lite egentid så ska jag dyka ner i den. Bokomslaget är en strand, någonstans i Sverige, lite vågor och ett hjärta ritat i sanden…..

    Kram

    • Ni har mycket annat fint istället däruppe. Vet du om att Umeå är min favoritstad i Sverige? Den ligger ju en bra bit norr om din bostad.
      Ni fick verkligen kanonväder på er Skånetripp. Tänk vad duktig Afrodite är med väderleksbeställningar. 🙂

      Nu har vi paus med övningskörandet en tid innan det är dags igen för lillasyster.

      Jag gissar på den där boken där författaren fuskar och inte hade möjlighet att åka till Halland och ta en bild vid stranden i Steninge. 😉 Den långa dumma vintern 2013 ställde till det. Hoppas att du kommer att trivas med Sebastian Rosander och Lena Sanders sällskap.
      Augustikram

      • Jo, vi har massor med fina ställen här men man blir lätt hemmablind.
        Äsch, Ume ligger ju bara ett stenkast från Ö-vik. 😉

        Jag kommer med all säkerhet att bli upptagen i en bok nu framöver. Jag har höga förväntningar…. 😉

      • Är du så stark i kastarmen Susanne? 🙂 Jag tänkte några ”milfel” och fick för mig just när jag skrev, att du bor i Östersund. En av mina närmaste kurskamrater var från Ö-vik. Oj, vad kul vi hade i Umeå.
        Det är aldrig bra att ha för höga förväntningar. Sänk ribban. 🙂

    • Festligt. Samma dag träffade jag bloggvän/FB-vän nummer två IRL. Signhild/Skrivmoster blev nummer ett, ”Y” blev nummer två. Vi skojade i onsdags om vem som skulle kunna bli nummer tre. Jag är en blyg man så man vet aldrig. 😉
      i onsdags behövde jag aldrig vattna vår lilla plätt.

Kommentera

