En intensiv vecka

DSC_16130012

I takt med att temperaturen ökade drog vi upp tempot för manusarbetet denna veckan. Det var inte lätt att hitta en skuggig plats. Ett tag satt vi så nära vår häck vi kunde komma. Inomhus var det inte tal om att jobba. Våra hjärnor är inte gjorda för att vara kreativa i en bastu.
I torsdags skickade vi iväg inlagan och dagen efteråt gick omslaget samma väg. Nu kommer Annika Bengtsson på Grim förlag att göra PDF filer av materialet innan vår nästa arbetsuppgift tar vid.

Det är söndag idag. Förra söndagen träffade vi en riktig kändis. Jag ska återkomma till denna Österlenman som ex. känner Björn Ranelid. 🙂

Tänk med vänner jag fått här på Blogglandia. En del av dem har hängt med sedan starten sommaren 2012. Väldigt många av de 259 personer som kommenterat på min blogg har jag aldrig träffat i verkliga livet. IRL som det så tjusigt heter. Det var heller aldrig mitt mål när jag startade upp. Jag hade redan många kontakter. Dessutom har jag anpassat mitt liv sedan jag sprang in i väggen. Samtidigt är jag innerst inne samma nyfikna kille så….
Att Signhild Skrivmoster Hortberg skulle bli nummer ett var inte överraskande. Själv hade hon inget att säga till om saken eftersom vi överraskade henne på hemmaplan. 😉 Nummer två var också ett naturligt val. Båda dessa kvinnor har varit med sedan vi var aktiva i en skrivarsajt parallellt med blogg och Facebook. Där var hon bara Regnbågen för mig. Numera är hon lika mycket Laila. Vi hade som väntat riktigt mysigt på vårt balkonghäng. Inte gjorde det saken sämre att hon både har en trevlig man och att han har ett välklingande namn – Bosse. En av Lailas presenter kommer vi att ha glädje av hela livet och förhoppningsvis kan den bringa välgång.

Blogg

Igår blev det en heldag med två gamla kompisar som känt mig sedan jag var en liten parvel. Efter balkonglunchen tog vi dem med på en Österlentur med ett stopp på Backåkra café. Där satt vi länge och som alltid gled samtalsämnena över i en salig blandning av allvar och skoj. För inte alls så länge sedan skulle vi haft med oss fyra goa tjejer. Nu är de upptagna med sina egna liv. Idag ska vi ta avsked av Jennifer och Lizette som försvinner iväg på ett sommarläger. Det är nu som jag ska skriva att vi kommer att längta ihjäl oss… vänta… de läser aldrig min blogg. 😉 Här ska göras många kuliga saker i nästa vecka om jag får bestämma fritt. Det enda molnet på himlen är att Solveig börjat prata om att förbereda sig för sina två skolstarter i Tomelilla och Kristianstad. Så var det något om ett hemprojekt som min ”frusna skuldra” inte kan delta i. Jag lyssnade bara med ett halvt öra. Ni kan ju själva se de bruna bevisen på mitt högerben. Jag inte ens kan gå i en trappa utan att råka illa ut. Känner mig som en Farbror Melker. 🙂 Självutlösaren tycks inte veta vad fokus/skärpa är. Snällt dock att kameran inter trillade ner från stolen som jag ställt på grannbordet. Ännu värre hade varit om någon snubbe sprungit iväg med…

DSC_16210007

 

 

 

 

 

38 thoughts on “En intensiv vecka

  1. Visst är blogglandia härligt, alla nya människor man får kontakt med från när och fjärran, utbyta tankar både på skoj och allvar. Backåkra där är mysigt, tänk att Gunnel som startade detta härliga ställe är fyllda 80 och fortfarande med och styr och ställer i verksamheten, vilken krutgumma. Ha en härlig söndag, idag ska det bli attans så varmt. Kram Åse

  2. Idag kan jag inte bestämma mig för om jag ska vara ute eller inne, för det är lika varmt överallt. Mobilen påstår att det ska bli åska igen.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    • Stackars dig. Vi kanske ska byta bostad du och jag några veckor. 🙂 Visst är det jobbigt när man inte hittar något andningshål. Man blir så seg och vet inte vad man ska ta för sig. Du får se om mobilen ”talar” sanning. Vi hade rejält åskväder i natt och regn.
      Tack! Kram Bosse

  3. Så varmt som det har varit så är det inte lätt vara kreativ. Man blir så steeeel i huvve liksom.😉.
    Det är ju så trevligt med alla vänner i blogglandia. Några har jag träffat i värkligheten och det är kul.
    Fin bild på er.
    Ha en toppensöndag.
    Kram från Glada bloggtanten😁

    • Jag är också heltsteeeeeeel. En massa bomull som simmar omkring.
      Det har blivit många trevliga och roliga möten på Blogglandia.
      Tack! Vi har umgåtts med andra turister i city. Jag hittade några skuggoaser och fick samtidigt idéer på vad man kan göra in sin egen stad.
      Det är skönt att Glada bloggtanten finns här. Du är guld värd. Söndagskram.

  4. Det är kul och mkycket spännande att träffa sina bloggvänner IRL. Man har ju inte en aning om hur det ska avlöpa. Även om man tror att man ska ”klicka” så är det ju inte alltid så. Men för mig har det gått bra hittills! 🙂
    Vi ska till fastlandet om några veckor och då ska vi träffa två stycken, dessutom var ju två här och hälsade på i våras och det var jättetrevligt! 🙂 🙂
    KRAM och ha det så skönt i den otroliga sommaren! ❤
    Susie

    • Här vimlar av trevliga människor som jag tror skulle vara riktigt kul att träffa live. Jag började med två säkra kort. 🙂
      Din fina trädgård tror jag många skulle vilja se live. När man sett färdigt går det alltid att svalka sig bland ankorna. Hela Gotland är underbart tycker jag. Fin favoritö i Sverige sedan flera år tillbaka.
      Hoppas ni får det trevligt på fastlandet.
      Kram

  5. Oj, detta Blogglandia, jag har funnits där sedan 2006 och lärt känna många. Härligt!
    Vaknade till åska och det känns skönt med en paus i värmen, faktiskt. När jag kom hem igår, höll jag på att krevera av värme. Duschen direkt.
    Kram på er ❤

  6. Jag har också träffat ett par bloggvänner IRL. Så vi har blivit FBvänner också. Det är flera av dem som har kommenterat hos mig och som jag har kommenterat tillbaka hos, so också har blivit FBvänner. Kul att träffa på nytt folk, som man inte skulle komma i kontakt med i vanliga fall.

    Du är inte den enda som har blåmärken på benen eller nån annan stans. Jag fick ju en så kallad TIA på semestern, så jag har blodförtunnande mediciner. Det är det lilla som behövs för att få blåmärken då, som inte vill gå bort med en gång.

    Kram/Gilla

    • Från början höll jag isär de två sociala medierna men ganska så snabbt flöt de ihop. Det är en stor spännande spännvidd på de man träffar på i blogglandet. Det uppskattar jag mycket. Jag hade också tänkt mig att hålla isär blogglandia och IRL. Men som vanligt är jag duktig på att ändra mig. 😉 Måttligt än så länge.

      Tyvärr finns det oftast biverkningar med mediciner. Hoppas bara din medicin nu fungerar bra för sin ”huvudsyssla”. Själv stöp jag i trappan när jag höjde farten. Ungdomens tid är förbi. Zenit är passerat. Vad jag lät negativ. :)Just nu skulle vi varit i Helsingborg men det blev ändrade planer. Tur det för tåget gick sönder och gick aldrig iväg fick jag just nu en rapport om.
      Kram

  7. Blogglandia är kul! Man lär inte bara känna människor utan lär sig många nya fakta också. Bloggosfären är ett perfekt uppslagsverk:-)
    Trodde du hade ett eget förlag, jobbar du ihop med en annan utgivare också?

    • Det är den härliga mixen av allt som gör dess storhet. Man väljer själv var man vill stanna till.
      SolBo Förlag är ett eget litet förlag som saknar kunskap och Mac-dator inför uppgiften, sättning av omslag och inlaga. Vårt samarbete förra våren fungerade så bra med Grim förlag och Annika så vi tänkte att vi ändrar inte på ett vinnande team. Därför anlitade vi samma kontakt inför vår andra bok.

  8. Så spännande att träffa en bloggkompis. I stället för självutlösare ska du kanske testa en ”selfiepinne” nästa gång. Det är nog snart en helt oumbärlig pryl.Kram

  9. Ja, vilken känsla det måste vara att träffas efter att ha lärt känna varandra ”in space”. Jag har anmält mig till Författarkliniken som går av stapeln i Stockholm slutet av september (Ann Ljungberg anordnar). Där kommer jag att träffa många av dom jag bara känner på FB och genom skrivarkurser på distans. Spännande och lite otäckt också.

    Och visst är det kul att ha skrivprojekt ihop med sin partner!? Lycka till!

    Annika Bengtsson är en ytterligare en person som jag bara känner över nätet. Har läst hennes senaste bok, Kråkprinsessan. Tyckte om den, mycket.

    • Jag förstår den blandade känslan av spänning och lite otäckt. Det sistnämnda brukar gå över snabbt. På Författarkliniken är det säkert många i samma sits. Nu fick jag konstiga vibbar. Kliniken. Då tänker jag på sjukdomar. Är det säkert att ni blir utsläppta därifrån efteråt? Kolla upp det mycket noga Ethel. Om jag inte hör något från dig i början av oktober får jag… 😉

      Du är i samma båt. Jag har provat på så många projekt ihop med Solveig tidigare så nu var det bara ett till. Hon var ju inblandad bakom kulisserna sist.

      Jag gillar Annikas sätt att skriva. Häftigt att det finns gemensamma länkar mellan böckerna. ”Mellan raderna” var också en pärla som jag köpte och njöt av. Jag ser fram emot hennes nästa bok.

  10. Blogglandia är ett finurligt och spännande land och jag hittade dit av en slump under mitt förts år i Peking och sedan har jag stannat kvar. Trivs att vara här och spännande att ta del av så mycket.
    Några vänner från Blogglandia har jag träffat och det har varit så roligt och utvecklande.
    Nu när jag läser om dina möten blir jag så glad för det ligger så mycket värme och humor i det du skriver.
    Jaha, redan dags för skolstart för Solveigs del…
    Och vad gäller ”hemprojektet” kanske du kan vara konsultativ rådgivare.
    Spännande nu med den nya boken….Längtar och väntar.
    Ålandskramar! Varma sådana…

    • Vad roligt att läsa att du åkt till Åland. Precis vad du kanske behöver.
      Blogglandia är mycket. Oftast en skön oas, men senaste tiden har jag känt att jag inte räckt till överallt.
      Jag är glad för att du gillar det jag skriver. 🙂
      Solveig räknar lite dystert ner dagarna och är medveten om att hon måste hålla i de dyrbara dagarna som är kvar. Den 11 augusti är det upptakt med heltidsjobbet. Just nu sitter hon och pluggar på balkongen. Litteraturen är den som ska gås igenom till första mötet i Kristianstad på den tredje terminen på Högskolan.
      Vilken bra ídé du kom med. Sådant är jag bra på. 🙂
      Jag väntar på nästa fas i skrivarbetet men det är även skönt att just nu vara ledig från processen.
      Här är det också riktigt varmt. Kram på dig.

  11. Ja, det är mycket trevligt med nya kontakter som knyts via bloggandet! Så roligt att få ta del av andras liv med allt vad det innebär. Elaka kommentarer får vi innerligt hoppas att vi slipper!
    Lycka till nu med nya boken…spännande!
    Ha det bäst!
    Kram, Gunilla

  12. Så roligt att få träffa några av bloggvännerna på riktigt. Kan tänka mig att ni hade trevligt. Ibland så kommer tanken att jag kanske skulle ta en bloggpaus för jag är rädd att man kanske börjar tröttna på mig och tycker att jag börjar bli lite tjatig. Men så skriver någon en jätte snäll kommentar och det känns sååå bra och jag lägger bort den där tanken.
    I morrn är det dax för att träffa alla härliga människor nere på badis igen. Men risken är ju att jag får vara där själv då denna go värme kommer att fortsätta. Lycka till nu med boken.
    Kramen

    • Lyssna på Farbror Bosse. Det ska du inte göra Annika. 🙂 Tänk inte sådana dumma tankar. Lite måste du tänka på oss andra som behöver muntras upp.
      Rimligtvis borde det bli få badare inomhus om värmen fortsätter. Då hinner ni hitta på eget bus och få en mjukstart.
      Ni kan fortsätta att sticka ut med stora bilen på helgerna.
      Tack!
      Kramen

    • Ja. Som om vi legat på samma BB allihopa och väntat på varandra. 😉 Det är roligt med likheter och olikheter tycker jag. När någon tar en oväntad paus för länge brukar jag undra vad personen tagit vägen. Ibland blir jag orolig att det hänt något.

  13. Några av mina ”bloggvänner” har jag en fantastiskt bra kontakt med både via bloggen, FB och Instagram. Trots att jag bara träffat en……Det känns inte livsviktigt att ses för man får så stort utbytte av varandra ändå tycker jag:). Men visst är det lite kittlande att tänka när man är på annan ort att här bor den och den. Man kanske sitter bredvid varandra utan att veta om det…..Några har man ju inte ens sett på bild.

    • Det var heller inte min mening när jag gick med i de sociala mederna. Sedan håller jag med dig. Det där kittlandet kan dyka upp ibland. Jag brukar också tänka i de banorna när vi åker runt. I den här staden bor ju… osv. De där bilderna kan ”ljuga” också. Helst på FB. De kan berätta om något som var sant för ganska så många år sedan. 🙂 Tänk om du och jag gick om varandra när ni var här på semester. Troligen inte. Vi var nog på Bornholm den mesta tiden ni var i trakten. Du missade inget Susan. Jag är trist, tråkig, gammal och alldeles förfärligt att träffa. Sedan har jag en ful ovana. Utan att jag kan hjälpa det brukar jag börja rycka smålänningar i näsan och i öron och slå på knäskålar med grytlock. När jag tog upp det med min läkare så gav han mig… två nya grytlock. 😉 Jag ska gå in och se vad du skrivet på din blogg. En ny soppa på gång? Kram Bosse

  14. vad härligt med en massa nya vänner via blogglandia…det är så inspirerande att läsa allas olika bloggar, de inspirerar mig och att jag får så många tips som jag kan ta del av 🙂
    kram Åsa

    • Det är den där härliga mixen av olika personligheter/saker som gör att jag trivs. Sedan kan det hända att man hamnar i en galen tunna ibland när man söker sig till nya ställen. Precis som när man är ute och letar efter stämplar och det river till på benen. 🙂 Ta bara inte efter av alla dumheter som jag skriver och berättar om Åsa. 😉 Kram Bosse

Kommentera

