Trevlig pratstund med en kändis

”Det gamla fiskeläget Brantevik går mot strömmen. När kommunen lägger ner sina bibliotek öppnar författaren och journalisten Bertil Torekull ett nytt i byn. Idag invigs den nya bibblan av Björn Ranelid.”
Jag läste artikeln i Ystads Allehanda och fick en idé förra söndagen. Varför inte ta en trevlig biltur ut på Österlen med fru, fikakorg och en hård present av papper? Efter en mellanlandning i Skillinge åkte vi en halvmil norr ut. Vad spännande. Spikade vi platsen direkt?

Ett

Kan det stämma? Kan man lita på något om man sätter sig ner en stund?

Två

Vi hade kommit rätt. Idén kommer från USA där ”Little free libraries” är vanliga. ”Take a book, give a book”. Jag läste på en blogg att det även finns i min gamla hemstad Hjo.

Tre

Jag kör bara med det sistnämnda. Givmild som jag är en vacker söndag. 🙂

DSC_15330015

Eftersom jag kände igen personen som satt innanför det låga planket, kunde jag inte låta bli att fråga om det var okej att jag tog ett kort på honom.
Bertil Torekull trodde först att jag var en fotograf från en tidning. Men eftersom jag inte satt kvar på bänken, sa jag sanningen och skälet till att jag åkt dit. 😉 Snabbt kom han runt hörnet och hade tagit på sig sin häftiga hatt. Sedan pratade han en god stund med mig och Solveig om allt möjligt. En mycket intressant man, som dessutom var nyfiken på oss och våra liv.

Fyra

Det är fint i Brantevik även om jag har ett sorgligt och dyrt privat minne från platsen, ett minne som nyss firat ett år. Jag vill inte prata om det. 😉

Fem

När jag vände på ryggen såg jag denna scen. Hoppas att kvinnan valde rätt bok… eller tog hon en vanlig Björn Ranelid-bok? 🙂

Sex

Fotnot: Bertil Torekull är född 1931 i Ronneby. Han har haft många stora poster i sin långa yrkeskarriär. Några av dessa var chefredaktör för Vecko-Revyn, Veckans affärer, Dagens Industri. Östgöta Correspondenten samt Svenska Dagbladet.

Bertil har även varit utlandskorrespondent för Bonniers i både USA och i Frankrike. Själv har jag flera gånger läst hans intressanta kolumnistinlägg i Ystads Allehanda. Har förstått att han är en ytterst intressant samhällsdebattör och föreläsare.

Torekull kandiderar i valet 2014 till EU-parlamentet för Miljöpartiet de Gröna.

Han har i år släppt boken ”Att dansa med vargar – en bok om relationen mellan slaven och slavägaren”. Bertil skriver om och porträtterar fyra riktiga ”vargar” – Abbe Bonnier jr, Peter Wallenberg, Jacob Palmstierna och Ingvar Kamprad.

 

54 thoughts on “Trevlig pratstund med en kändis

  1. Jag trodde först att du hade pratat med Ranelid, men det såg inte riktigt ut som om det var han på fotot, tyckte jag :-).

    Vilken rolig idé med det lilla biblioteket. Jag som är irriterande ”profan” undrar vad som händer om det börjar regna.

    • Det var synd att inte Björn var där just då. Jag hade gärna pratat med honom. Gillar skarpt hans böcker av olika skäl. Han bor inte långt därifrån.
      De i skåpet klarar sig. Värre för de som läggs ovanför. Hoppas att ”Mina fotsteg i ditt hjärta” hittade till rätt läsare och att den personen ställer tillbaka den igen efter den är utläst. Andra alternativ vill jag inte tänka klart. 😉

      • Jag gillar också Ranelids böcker. De som häcklar honom har nog inte gjort det, antagligen, ser bara någon som verkar söka all publicitet som går att finna. Man får se förbi den sidan.

        Ja, hoppas att den sprids till många, din bok!

      • Hans förmåga och sätt att låta den lilla människan komma till tals är mästerligt. Det är inte många i Sverige som slår honom på fingrarna när det gäller att skriva böcker. Jag håller med dig i dina ord. ”Man får se förbi den sidan”. Själv har jag min egen privata åsikt om hans huvudskäl till den attityd han visar upp offentligt.

  2. Vad smart. Jag vet att det ute på en av öarna i Stockholms skärgård har blivit ett sånt bibliotek i en gammal telefonkiosk (tror att det är på Rånö)

  3. Vilken rolig idé med det där lilla biblioteket. Så gör vi faktiskt på mitt jobb. Man tar med sig en eller fler böcker åsså tar man några som kollegorna ställt dit. Perfekt återvinning tycker jag.
    Bertil Torekull har jag hört talas om – snacka om kändisspotting i ditt fall.
    Björn Ranelid däremot klarar jag inte av. Han lämnade ett permanent (negativt) intryck på mig efter hans försök att sjunga i Mellon ifjol eller förfjol. Usch!

    • Ni borde såklart vara förebilder i din bransch. 🙂
      Jag tycker flera av Björns böcker är ”Mirakel”. Synd att jag inte minns honom som fotbollsspelare. Jag måste ha sett honom flera gånger. I Mellon deltar många personer jag skulle kunnat klara mig utan. Jag undrar ibland på vilka bananskal de halkat in där. 😉

  4. Minibibliotek gillas skarpt. Det tror och hoppas jag kommer att sprida sig. Vi har ett på vår arbetsplats. 🙂 Brantevik som du nämner är även det en av våra pärlor. Vi har cyklat dit ifrån Simrishamn. Som du nog har förstått så älskar vi att cykla så nära havet som möjligt.
    En del minnen är goda, andra är det inte. Den här gången fick du med dig ett gott minne ifrån Brantevik.
    Allt gott!
    Gunilla

    • Sedan är det alltid roligt och trevligt som författare när man säljer en och annan bok mellan varven. 🙂 Sköts minibiblioteken på rätt sätt är det ett spännande komplement.
      Ju närmare havet desto bättre. Det är mitt motto också. 😀
      Alla de där små gamla fiskeställena är pärlor. De ligger nästan på rad.
      Kram Bosse

    • Jag gillade kombinationen av allt. Jag fick en idé som innebar en trevlig utflykt, fikakorg i fint väder, en mysig stund vid havet. Bertil var grädden på moset. Oväntat. Hade Björn suttit vid bordet hade det blivit jordgubben på grädden. 🙂
      Kram

  5. Vilket roligt litet bibliotek. Och ljugarbänken. Undras om näsan vuxit efter att man suttit på bänken tro? Eller kanske öronen växt till stora tefat efter allt man hört. Hmm….
    Hursomhelst har du ett roligt inlägg där jag får mig ett gott skratt. DU KAN DU BOSSE!

    Pss…..just nu har jag besök av en Bosse. Kan du gissa vem??? *blinkblink*

    Tisdagskram från en busglad TantGlad med halsont.

    • Jag vågar inte lägga in fler bilder på mig själv. Min näsa slår i datorskärmen och om jag räcker ut tungan är den helt svart, som om jag legat och umgåtts med en lakritskola en hel dag.
      Hur mår min kusin Bosse? Glöm inte att köpa några riktigt tuffa höstskor till honom. Fyra par. Du borde få rabatt. Givetvis ska du handla på NÄTET. 😉 Spindelnätet.
      Hoppas du fått bukt med det halsonda. Onsdagskram. Den stora näsBosse

  6. Sådana initiativ gör mig glad! Här i Västervik har vi turen att bo i en bostadsrättsförening med eget bibliotek i källaren! Över 5 tusen titlar och en gång månaden är det träff för boklån och läsediskussioner! Initiativtagaren är en äldre man och möter jag honom ute på gården blir det ofta intressanta samtal där vi byter åsikter om senaste boken vi läst!
    Vi delar till och med favoritförfattare!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram M.E

    • Wow! Vilket bibliotek. Jag kanske skulle föreslå vår bostadsrättsförening… Vi har tyvärr ingen gemensam lokal. Om böcker kan man prata om mycket, om man har det intresset. 🙂
      Vem är din favoritförfattare? Inte den där konstiga pricken Bosse Lidén? Jag har hört att den galningen ska göra en klassiker nästa år. Ställa upp både i Let´s dance, Idol, Mello och Vasaloppet. Det kan också vara så att han satt för länge på den där ”Sveriges längsta ljugarbänk,” 😉
      Tack. Kram

  7. Hej Bosse!
    Ja nu är jag tillbaka från min bloggvila och har börjat med bloggvandring. Oj vad mycket som hänt medans jag pustat i värmen eller legat i vattnet. Kul höra att det snart finns en bok som jag kommer att köpa och läsa, läääängtar. Vilken bra ide detta mini bibliotek, Här har vi gjort så att vi kan lämna böcker till hembygdsföreningen och sen får vem som vill köpa en för en tia. Just nu är en hel bokhylla full. Filmen ”Så som i himlen” minns jag mycket väl att jag har sett men jag kommer inte ihåg så mycket av den. Jag höll nämligen hamna där själv efteråt när vi körde hem.
    Det var den 8/1-05 och stormen Gudrun drog fram över Småland och ända upp över Estland.
    Vi stod på en väg mitt i skogen och hörde hur träd föll runt omkring oss och rakt över vägen…usch det var en kväll och natt som jag inte glömmer. Fortfarande när det blåser kraftigt känner jag hur skräcken kommer smygande. Sen var vi utan el i tre veckor…men det är en helt annan historia.
    Kram på dig Bosse från Skogsfen.

    • Vad kul att höra din ”röst” igen. 🙂 Hoppas du haft en trevlig sommar.
      Det är bra när ”gamla” böcker kommer till användning, liksom mycket annat som annars slängs.
      Jag förstår att du minns den filmtiteln kristallklart. Inte konstigt. Jag har också några sådana minnen, där jag minns episoder runt en film men inte själva filmen. Gudrun var inte att leka med. Den minns jag mycket väl. Vad små och sårbara vi människor är. Jag tänker på den otäcka branden i Västermanland. Hoppas de får bukt med allt så fort som möjligt. Tur att det inte hände er något. Du kommer aldrig att glömma det. Vi var utan vatten också. Fick gå till en granne och hämta. Kram Bosse

  8. sv: vill härmed meddela att jag har varit jättesnäll mot din kusin ( spindeln) mitt halsonda är över hehe.
    Fortsätt njut av dagen nu, för det ska jag!
    Tisdagskram!

    • Det är bäst för dig för annars kommer Bosse att kalla på Bodil. Hon är inte att leka med. Är dubbelt så stor. Mycket mer luden. Har ett otäckt humör. Om någon blondin skriker till henne… du är inte blond? Vågar inte gå vidare och berätta vad hon gjorde med förra blondinen på två ben. 😉
      Vad bra att ditt halsonda är puts väck. Kram från Spindelmannen Bosse

    • Jag har mina ljusa stunder. 😉 Igår tog vi Pågatåget till en plats som vi aldrig gått i förut. Namnet börjar på S, men slutar varken på hamn eller huk. Istället slutar det på en vokal och de tar visst ofta siesta och stänger sina butiker mellan 14-15.
      Kram Bosse

  9. Detta minibibliotek var också vackert och inbjudande, förutom att det fanns bra böcker att låna. Här har vi ett i närheten och det är på färjan mellan Södermalm och Hammarby Sjöstad. Kul att lämna en bok och att låna en annan. Björn Ranelid ser jag då och då på hornsgatan, alltid glad. Ett par böcker av honom har jag läst och ägt , men de har hamnat i ”båtbiblioteket”. Tycker att hans behandling av svenska språket är mäktigt, och annorlunda är han. Torekull, har jag hört talas om men inte läst någon av hans böcker, Men denna, ”Dansa med vargar” skulle jag vilja läsa.
    I övrigt är det fint att få följa med på din och Solveigs tur till Brantevik och på den där ljugarbänken hade jag gärna velat sitta. Länge!
    Kramar!

  10. Gillar den där typen av bibliotek och har själv nyttjat dem mycket på den tiden då vi reste mycket (innan barnen).
    Fortsätt njuta den skånska sommaren, den verkar bli lång!

  11. Vilken fantastisk idé du fick att göra detta! Och därmed få turen att träffa en spännande människa, oj vad roligt!!!! Ha en fortsatt härlig dag, jag längtar efter regn…är nog knäpp 😉 Kram på’re!

  12. Härlig tur ni gjorde! Hade glömt att jag faktiskt också hört och sett om sådana där små ”bibliotek”. Väldigt trevligt 😀
    Möten av det där slaget är enormt uppiggande. De kan man leva på ett tag 🙂
    Ett väldigt trevligt inlägg … 😀

  13. Vilken strålande ide. Såna bibliotek kan man ha lite var som helst. Vi har nästan ett sånt fast vi lämnar och lånar böcker som ligger i tvättstugan. Det funkar jättebra. Har läst ikapp och gillar verkligen ditt sätt att skriva. Ser fram emot er nya bok, så spännande! Jag önskar dig och familjen en mysig helg. Kram

    • Alla sätt och platser är bra… eller nästan alla. Tvättstugan borde vara kalas.
      Vad trevligt att du gillar mitt sätt att skriva. 🙂 Jag har också börjat längta efter att hålla ett ex. i min hand. Samtidigt är jag alltid lite orolig för att någon ska bli fel. Tur att vi kostar på oss en provbok.
      Tack för alla snälla ord. Kram

  14. Å va vackert det ser ut där…å hihi det där var minsann ett litet bibliotek😄svar kusinerna är i år 11,10,9 år så de är verkligen nära varandra i åldern, kramen

Kommentera

