Den sista turen

Bråttom, bråttom. Sista dagen för sommarens jojo-kort.
”Ska vi hoppa av här Solveig?”

Svedala ett

Schyst lampa!

Svedala två

När jag och Solveig jobbade på bibliotek hade vi en ”sjuka”. Varje gång vi var någonstans, i Sverige eller utomlands, brukade vi gå in på biblioteket. På sista åren har vi kommit av oss. Dags att ta upp en gammal tradition.

Svedala tre

Tuff bokhylla. Men jag vet inte om den är så praktisk.

Svedala fem

”Varför får jag inte sätta mig en stund? Jag är jättetrött i benen.”

Svedala fyra

”Tjena. Jag heter Bosse och bor i Ystad. Har du varit på alla de där ställena? Vet du vad som händer om man vänder på Paris?”

Svedala sex

”Säg bara ditt namn och håll tyst om vad du bor. Jag ordnar bloggtävlingar ibland. Förlåt. Vet du vad en kam är för något? Det är en manick som…”

Svedala sju

”Solveig gå inte. Vad sur du ser ut. Får jag inte prata med andra? Det var han som började. Sten Karlsson heter han.”

DSC_16710006

”Det kan inte vara Svedala. Måste stå fel på lappen. Jag tror vi är i Spanien. Siestatiden stämmer. Det här kommer att bli en billig klädesresa. Ska vi fika istället?”

Svedala åtta

”Mitt hjärta! Ska vi köpa jojo sommarkort nästa sommar också?”

Svedala nio

Gudrun Schyman skulle inte gilla skylten. Måste varit en man som bestämt prototypen. Jag tror att det numera är ganska jämnt när det gäller könen i detta yrket.

Svedala tio

”Jag kom på en kanonidé Solveig. Ystad är ändstationen för tåget. Tågvärden sitter bra därinne. Nycklarna sitter på utsidan. Om jag vrider om. Tar en snabbis genom vagnarna och säger att vi idag har en extra kostnad för att lokföraren fyller nittio år, skulle vi kunna få ihop en bra slant till… vaddå fila mer på planen? Ska jag vänta tills han fyller hundra jämt? Då är det han och inte jag som spårar ur. Va! Får jag inte åka med nästa gång? Det har du glömt då. Jag hinner göra mycket dumt innan dess. Du gifte dig väl inte med mig för att få ett lugnt liv?” 🙂

Svedala elva

 

56 thoughts on “Den sista turen

      • Ja, nu är det strålande sol och det var det igår också. Men det är inte bra det heller…gräset växer så det knakar. Jag har både fått klippt och dessutom räfsat efteråt, nått jag inte brukar behöva. Och så ska vi ju resa till Småland/Skåne/Blekinge om några dagar så det gäller ju att göra en MASSA precis innan. Jättejobbigt i värmen! Ovanpå det har gubben min fått ”sommarsjukan”, så det är lite jobbigt just nu. Tänk att det aldrig kan bli perfekt…..
        KRAM ❤
        Susie

  1. Det ÄR alltid lika trevligt och spännande att kika in i din blogg Bosse. Alltid trevliga bilder med rolig text till.
    Du får oss läsare att med spänning följa med i dina upptåg och tankar som ALLTID är lika spännande.
    Tack för att en Bosse med familj finns med i blogglandia. Tack tack.
    Jag lämnar din blogg med ett BRETT leende.
    Kvällskram.

    • Jag är inne i en riktigt seriös och ”petnoga” period när det gäller vårt manus. Då älskar jag att det finns en ventil och jag har en kategori på bloggen som heter LITE GALET. 🙂
      Problemet är att det inte är så lyckat om det kommer in en helt ny bloggläsare. Jag är rädd för att den personen aldrig återkommer till min blogg fler gånger. Det är smällar man får ta. Önskar dig en fin helg. Kram

  2. Bra med bibliotek. En bildande instans. Många bokstäver blir till meningar, som blir till intressant text, som blir till böcker, som finns till för läsande människor, sådana som jag. Bra att biblioteken finns. Tror bestämt att Solveig föll för blicken. Har själv frågat min fru vad hon föll för, och inte var det för pengarna. Med vänlig hälsning Oops, bokstavsplacerare.

    • Vilken tjusig inledning på din kommentar. Häftigt skrivet. 🙂
      Jag brukar skoja om att det var för pengarnas skull hon valde mig.
      Bokstavsplacerare var en passande och kul term som jag tycker du kunde ha på ditt visitkort. Önskar dig en trevlig helg.

  3. Ni har det!! Det där man önskar att alla får ha. Solveig och du. Underbart En känsla
    att ta med sig och njuta av…och så lever man på den länge med. Var rädd om dig…er.
    Kramar messan
    jag mår toppen och tack för dina ord de har alltid värmt.

  4. Ni måste komma till Gotland och Klintehamn. Vi har Sveriges vackraste bibliotek!
    Så skönt att ditt nästa alster inte blir i 800-sidorsklassen!
    Kram, Ingrid

    • Ni har otroligt mycket som är vackert på den ön. Nästa gång ska vi kika in på det biblioteket och se om du talar sanning. 🙂
      Jag tycker det är strongt av dig att ta dig igenom en sådan tegelsten. Den där nyfikenheten kan som alltid ge extra energi. Du funderade aldrig på att fuska och hoppa till slutet för att se hur det gick?
      Fastlandskram Bosse

    • Kul! När jag skrev just det korta skämtet tänkte jag på Ditte. BP: Det var ett S-skämt av kortare variant. Hade jag förlängt det skulle jag hamnat i Medelhavet och inte haft någon lust att åka hem från Svedala. 😉 När jag lägger in i kategorin LITE GALET behöver inget vara sant. Men Sten hette den okammade pratglade killen i snickarbyxor, som sa att han satsat tusen kronor på fotbollsklubben
      BW 90. Jag tror att han for med osanning. 😉

  5. Hyllan är ursnygg men ingen ”bokslukare” direkt 😉 För övrigt är bibliotek alltid trevliga att besöka. Lilla grannhålans var för i en vacker skånelänga men numera i en modern gymnasieskola. Jag vet vilket jag gillade bäst 🙂

  6. När jag var liten älskade jag att gå till bibblan men nuförtiden gör jag det aldrig. En orsak är nog att det inte är öppet när jag har tid att gå dig, det andra är att de närmaste har försvunnit – nu har vi bara ett stort kvar inne i centrum och sen vill jag gärna behålla böckerna när jag har läst dem.

  7. Sista turen lät lite olycksbådande nästan som ”den sista färden” 😉 Skämt åsido!!! Jag älskar bibliotek och har alltid gjort det. Läser mycket och har gått igenom många olika faser. Under flera år läste jag bara dikter av svenska och utländska författare, sen kom hälsoböcker av alla de slag. Jag grävde ner mig djupt i alla möjliga och omöjliga inriktningar som den sökare jag är. Numera läser jag mest svenska författare som det finns en uppsjö att välja ifrån. Just nu läser jag ”Sonjas sista vilja” av Åsa Hellberg. Nu ser jag förstås fram emot din och Solveigs bok och önskar lycka till med manusarbetet. Det är egentligen bara en kategori som jag inte fastnat för och det är deckare men man vet aldrig vad som kommer härnäst. Ha en fin lördag och kram 🙂

    • Jag skrev först ”Den sista färden”, men fick påpekat att det lät för tragiskt. 🙂 Annars är det en klassisk filmtitel.
      Vilken expert du måste vara på poesi. Kan du rabbla långa stycken? Vem vet. Du kanske söker dig in i mörkaste deckarland när du minst anar det.
      Tack för lycka till. Än återstår flera timmars arbete. Kram Bosse

  8. Jag vann på lotten men inte så mycket att jag skickar vykort än… Men plötsligt händer det och nu löser jag in den mot en ny lott. Hoppet lever fortfarande 🙂

  9. Vilken härlig utflykt och jag förstår att ni gillar att kika in på ortens bibliotek. Även jag (som inte kan hävda yrkesskada utan bara ren kärlek och nyfikenhet ;)) brukar kika in på nya orters bibliotek. Inte bara för toalettbesök utan för känslan, doften (böckerna, inte toaletten) och glädjen. I Dublin bodde vi i närheten av biblioteket och kunde inte motstå ett besök till denna otroligt vackra byggnad (det första bibliotek jag har varit tvungen att låsa in min väska i ett säkerhetsskåp). Helt klart värt ett besök. 🙂

    Sköt om er!

    Kram

    • Jag har aldrig sett ett mer lockande bibliotek än det du visade på din blogg. Jag hoppas få uppleva det på plats någon gång. Det blogginlägget glömmer jag aldrig. Eftersom du är så duktig på att ta kort gjorde du det full rättvisa. 🙂 Hade jag bott i närheten skulle det blivit mitt andra hem. Kram Bosse
      Ps. Synd att du inte la in en blå länk i din kommentar.

    • Inga problem susan. Jag ringer Sten. Han hade snickarbyxor och verkade vara händig. Bara han inte rest iväg någonstans. Han mumlade något om en annan ort som också börjar på bokstaven S. 🙂
      Dessutom står det på skylten, låna gärna. Jag tror att de menar bokhyllan. 🙂

  10. Härlig läsning och hela tiden med ett stort leende på läpparna. Finurliga och kluriga texter till väl valda, fina och roliga bilder.
    Och tänk att jag inspirerat till ett skämt på din blogg. Gissa om jag är hedrad…Det behövs inte. Jag är det.
    Förstår att du och Solveig har många strängar på era lyror och tar fram alla ibland.
    Bibliotek! Måste säga att jag inspirerats så mycket av dem under alla år i läraryrket. Skulle inte klarat mig utan….
    Lyrik/Lyriska kramar!

    • Jag hittar inspiration överallt. 🙂 Tänk vilken skillnad det är på bibliotek och bibliotek. Rätt lokal och ljus. Duktiga bibliotekarier. Rikt bokbestånd. Människor som kan smitta av sig och hitta lösningar. Samarbete över gränserna. Kommuner som satsar på bibliotek istället för att lägga ner. Märks det att jag brinner för forumet? 🙂
      Helgkram Bosse

  11. Ja, lite galet och roligt behövs det en hel del av och tack för att du ger oss det Bosse! 🙂 Svedala bibliotek väcker minnen…jag har varit där för ett antal år sedan i samband med släktforskning. Det blev även ett spännande och givande besök på kyrkogården.
    Jag är ofta på vårt bibliotek, sitter gärna där och bläddrar i tidningar och hittar ofta intressanta böcker. I januari kommer vårt nya ”kulturhus” stå klart och det är vi många som ser fram emot.
    Kram, Gunilla

  12. Hahaha … mycket underhållande … 🙂
    Jag kan inte hjälpa det, men jag sitter och undrar om du skriver som det var eller om det är i bloggen det händer.
    Pratar du med dockor på riktigt? Det är ju helt underbart i så fall … 🙂

    Kramis

  13. Så bra ni tagit upp bibliotekstitten igen, för där kan man hitta …böcker…och de kan förändra ens liv. Eller i a f ge en lite underhållning eller tidsfördriv.
    Kramis från Skogsfen.

  14. Jag känner igen det där att man vill kolla bibliotek på nya platser. Det är kanske en miljöskada när man som jag jobbar på bibliotek. Kul inlägg och fina foton 🙂 kram

    • Första intrycket är viktigt och kan vara avgörande om någon ovan kommer för första gången. Ett tag hade vi en personlig tio-i-topp-lista på våra favoritbibliotek i Sverige 🙂 och en mindre trevlig tio-i-botten-lista. (: Jag älskade att gå till stadsbiblioteket när jag bodde i Umeå trots att jag nästan bodde på universitetsbiblioteket på dagarna. Nu kom jag på något roligt. Tänk om man fått det jobbet. Att precis som de väljer ut Sveriges kaféer och matställen… som hamnar i en årlig white guide. Jag hade gärna åkt runt och bedömt b efter olika kriterier. Rena drömjobbet. Vill du vara med i juryn? 🙂 Kram

  15. Oj!! Jag kollade runt på kommentarerna efter att jag skickade min och jag vet inte hur jag lyckades men plötsligt var min kommentar även under min systers 😦 hur som helst bättre en gång för mycket än ingen alls. Kram 😉

    • När jag såg den Nu trodde jag först att det blivit fel och att mitt svar som jag skrev tidigare inte kommit med. 🙂
      Jag lyckades med konststycket att få med min kommentar tre gånger på en blogg för någon dag sedan. Då skrev jag att Bosse Lidén var en riktig trippelstammare.
      Kram

Kommentera

