Olika sorters möten

Jag tänkte bli privat och dela med mig av ett minne som är förknippat med filmen jag ska ha som filmtips trettiofyra av femtio på torsdag denna vecka.

Eftersom jag är diabetiker har jag ”förmånen” att kunna bli inlagd på sjukhuset inför vissa undersökningar, där andra kan sköta förberedelserna på hemmaplan. Den här gången handlade det om en fotografering bakifrån. Hela systemet måste vara tomt innan patienten får åka runt i en tunnel med en konstgjord svans instucken på ett obekvämt ställe. Jag minns att jag fick en jättegod lunch som jag njöt av efter inskrivningen och hade turen att få eget rum. Eftersom de litade på mig fick jag sköta den flytande kosten helt själv. Tre och en halv liter vätska stod i kylskåpet och skulle drickas inom ett par timmar. Jag såg det som en tävling och lärde mig direkt att det var betydligt lättare att dricka rumstempererad dryck än kylskåpskall. Därför tog jag ut kannorna till rummet. Dessutom hade jag erfarenheter med att ha spelat vattenpoker med kompisar. Men innan de skulle sätta dropp och jag skulle bli kompis med droppställningen fick jag någon timme för mig själv. Den ägnade jag åt att ta hissen ner till sjukhusets bibliotek. Där la jag rabarber på filmen med de två kända skådespelarna.

En pigg och käck sköterska kom in för att sätta nålen. Hon noterade DVD:n som låg på bordet.
”Ska du se den. Den såg jag med min pojkvän i fredags. Som vi skrattade. Jag älskade den. Jag lovar att du har två timmars härlig filmtid framför dig. Ska bli kul att se vad du tycker.”

Jag tänkte att jag sparar filmen tills jag läst klart min bok och fått i mig all vätska med min speciella teknik. Jag vet inte om jag tänkte det som ett straff eller en belöning varje gång jag läst klart två sidor och tog en rejäl klunk. 😉
Nästan fem timmar senare kom samma tjej in igen. Hon hade slutat sitt arbetspass, men var tydligen nyfiken och ville ta ett filmsnack med mig innan hon cyklade hem.
Jag och ”min kompis” rullade just ut från toaletten och jag såg hur hennes haka hade ramlat ner och det tog en stund innan hon sa något. Istället tittade hon på TV-skärmen med en stillbild, från en scen mitt in i filmen.
”Gillade du inte filmen? Tyckte du inte den var rolig?”
Jag gissade på att hon hade tyckt jag var en glad skit som hade humor. Nu insåg hon att hon felbedömt mig. Jag lät henne hållas en stund i den dystra tanken för att retas och behöll mitt pokerfejs. Sedan hann jag inte säga många ord innan hon satte sig på britsen bredvid mig och började skratta så att tårarna började rinna, i takt med att jag redogjorde för vad jag gjort under hela eftermiddagen, med pauser med några minuters film, innan jag fick rusa iväg igen för femtioelvte gången. Jag minns inte vad jag drog för sanna skämt men jag är säker på att hon aldrig glömmer att koppla ihop mig med den filmen varje gång hon ser om den. Sådant bjuder jag gärna på.

Det är klart jag inte är normal, men jag såg faktiskt allt med humor. Till och med när jag började kissa med rumpan. Minns att jag tänkte att saker kan bli värre. Hade det varit rött blod skulle jag blivit rädd. Hade det varit blått blod skulle jag känt mig kunglig.

Denna film är den ”längsta” film jag sett. Den är underbar på många sätt och håller än. Jag fick rejäl valuta för pengarna. Titta in på torsdag så ser du vilken titel jag syftar på.

Jag lägger bara in en glad gubbe som bevis på att jag uppskattar din kommentar. Kan bjuda på att experterna inte hittade något fel på plåtarna den gången och att jag mycket hellre gör om den undersökningen än trädgårdsslangen genom munnen. 😦

 

 

62 thoughts on “Olika sorters möten

  1. Tack för att du berättar för oss om denna händelse.
    Du…..pokerface…Du är allt ena en retsticka du.
    Klart vi kikar in på torsdag hos dig Bosse😃.
    Men du…..Hur är man då man är normal ? Haha….

    Kram från kärringa mot strömmen.

  2. Du lyckas göra det som inte är så kul till något underhållande och du målar bilder som jag ser. Vilken film det är kan jag inte gissa för jag är ingen filmkännare. Det ska mycket till för att jag ska kunna sitta stilla under en hel film. ”Såsom i himmelen” och ”En sång för Martin” är filmer som fick mig att sitta stilla och dessutom sitta kvar efter filmen och låta allt sjunka in.

    Nej fy för denna undersökning … men du klarade den på ett humoristiskt sätt och filmen den blev fasligt lång … 😉 Kram!

  3. Du kör med halvkvädna visor och visst blir jag nyfiken!
    Sedan är du säkert ett mästare på pokerface när det gäller undersökningar 😉
    Grattis till dig, och nattis till mig, nu ramlar jag i en hög ner i sänghalmen och kramar kudden sten hårt.

  4. Jag gjorde en sådan där ”svans-undersökning” förra hösten. Hade dock lite mer otur med min laxering som inte alls gick så bra. Men det funkade med undersökningen ändå. Möjligen hade jag ätit dåligt i flera dagar och det var inte så mycket som skulle ut. Ska bli spännande att se vilken film du såg.

  5. Du är en komplett galning! Visst är det härligt att det finns så mycket omtänksam vårdpersonal! Hon kunde ju struntat i om du såg filmen eller inte!

  6. Öh!!! Det var en rälig undersökning du var på!!Du är som jag att när man ligger där helt utlämnad så har man humorn som ett skydd! …………………………..Målningen flyter på .Idag hoppas jag blir det färdigt! Kram!

  7. Otroligt att du kunde behålla fattningen, att du lurade henne. Jag har ett jättedåligt pokerfejs själv. Och tack för att du ville berätta. Är nu förstås väldigt nyfiken på vilken film du såg :-).

  8. Lite privat? Svara med en smiley att du läst? Normal? Övriga delar ges 1 – 10, där 10 är högst! Humor: 10. Ge läsaren en bild av det inträffade:10. Kylskåpskall mot rumstempererat: 10. Associationsförmåga: 10 (koppla händelsen med filmen som kommer först om några dagar). Tomt system, dock av nöden: 10. Att få en pigg och käck sköterska att efter arbetstid komma in igen: 10. En ”normal människa” får inte 10:or på allt, men du Bosse Smiley får det. Slit de med hälsan 🙂
    Snart är det torsdag …
    Unge man! 🙂

  9. God morgon Bosse! film ja det blir mer av det på hösten men har sett nån nu faktiskt, och fick syn å en här inne som jag vill se, så jag skall nog kolla genom dina inlägg ang filmer härliga bilder o kul läsning här så jag önskar dig en skön dag kram på dig 🙂

  10. Nu blir ju jag riktigt nyfiken, trots att jag inte är någon filmmänniska…!! Å vilken underbar inställning, att i de mindre trevliga och kanske väldigt privata situationer så bjuder du på dej, starkt!Jag älskar din humor…*gapskratt*…och förmodligen är det den som räddar ens psyke i många lägen. Åtminstone här…
    Sen måste jag TACKA för din kommentar hos mej. Jo, jag fortsätter med bloggen, lusten har liksom återvänt. Kanske inte lika ofta inlägg som förr, men…eller vem vet, när vi parkerat husbilen för gott i höst så kanske jag sitter här i lampans sken mest vareviga kväll och plitar ned lite…?!
    Ha det så gott!!
    Kram kram

  11. Tråkigt att du har diabetes. Men de hittade ju inget fel den där gången.Skönt, trots allt besvär för dej att genomgå.

    Så mycket vätska, som du skulle få i dej, har jag nog aldrig klarat av. Men du hade ju underhållning däremellan. Det ska i alla fall bli roligt att få se vilken film du har pratat om.

    Hoppas att du mår bra nu ändå. 😀

    Kram/Gilla

  12. Haha du är bara för skön 😉 Den där sortens undersökningar kan man vara utan, men okej då, det är ju väl att de finns. Definitivt tittar jag in här på torsdag och hittar svaret, har några som
    jag tror det kan vara, men vi får se då.
    Ps tack för dina fina ord hos mig 😉
    Önskar dig en fortsatt härlig tisdag!
    Kramen

  13. Du underhåller var du är…förstår att de vill ha dig inlagd ett par dagar då och då för att få litte kul på avd. ;)) Med humor kan man få vilken kvinna som helst att hamna på sängkanten. 😉
    Kram från Skogsfen.

  14. Snacka om att kombinera nytta med nöje:-) Maken, som också är diabetiker, har gjort liknande undersökningar, men aldrig fått förmånen att bli inlagd;-)

  15. Så skönt att du fick godkänt då! I vissa lägen får man helt enkelt uthärda nödvändigt ont och tänka att det är övergående. Med ett skratt i bagaget går det helt klart lättare!

  16. Tack för den! ”En liten snutt ur verkligheten”, inte så roligt som det låter. Men du har som vanligt snitslat till det, så att man smilar, trots allt. 🙂 Har aldrig druckit så mycket vätska på så kort tid, det var strongt gjort! Hur konstigt det än kan låta, så börjar jag känna mig sugen på lunch nu.. något rejält att bita i!
    Filmen var/är alltså rolig, blir spännande att få se vilken det kan vara. Ha de’ i sensommarkylan og paa gensyn! 🌚

  17. Det är roligt att skratta, det gjorde jag även med ditt inlägg, det var skitkul, ha ha . . . . .
    Nu skrattar jag också av att jag är så korkad, vet ej hur jag får in en smile gubbe här.
    Men det gör detsamma, jag ska ändå kolla på torsdag vilken film du gillade.
    Må väl/ Eva

    • Kul att jag roade dig. Tyvärr kommer jag inte vidare om jag trycker på ditt blåa namn. Jag gissar på att jag ska hälsa dig välkommen till min blogg och att du är en ny besökare. När jag tjuvkikade på Facebook fanns det två EG som hade vänner som jag känner. Någon av dem tror jag att du är.
      Den glada gubben får du om du först skriver : och sedan ) direkt efter. Vänder du på parantesen blir det en sur gubbe. Det vill jag inte ha. 😦
      Du är välkommen tillbaka på torsdag och alla andra dagar också. Kram Bosse

  18. Hej där! Det var ju härligt…komma in här och läsa och få sig ett gott skratt! 🙂 Men diabetes är ju inte det minsta roligt! Dy tycks ändå ha det hela under kontroll. Angående filmen…jag har förmodligen fel, men av någon okänd anledning poppade en film upp i huvudet på mig! Något du skrev fick mig att tänka på den. Och jag tänker inte avslöja vilken jag tror att det är! Men jag lovar att vara ärlig när du berättar vilken film det är!
    Tack för ett gott skratt!
    Gunilla

  19. Usch det måste varit obehagligt med den undersökningen, men haha du berättar så tokigt ,nu måste jag få reda på vilken film det var du såg på,
    Kramen och jag hoppas det blev bra resultat efter undersökningen så det inte var något allvarligt fel i ändan på dej,

  20. Att vara sjuk är inte roligt. Jag är själv kroniskt sjuk men inte diabetes. Skönt din undersökning gick bra. Det där är alltid skönt att ha gjort och att det är…..”bakom” en.
    Filmen låter rolig..Dela gärna.
    Hoppas du får en bra dag!

    Fia

    • Det stämmer. Det är verkligen inte roligt att vara kroniskt sjuk. Jag har själv en samling kroniska sjukdomar i min ryggsäck. 😦 Ofta hjälper det mig om jag har distans och kan skämta om mina tillkortakommande. Annars finns det en risk att hamna i källarmörkret. Det går givetvis inte att komma helt ifrån besök…
      Filmen är välkänd för de flesta och kommer här på bloggen imorgon.
      Tack! Välkommen tillbaka till mig blogg. Hoppas du får en fin onsdag.
      Kram Bosse

  21. Hej, trevligt att läsa här! 🙂 Filmer vet jag inte så mycket om, desto mera om diabetes. (Har en son som fick diabetes som 7-åring år 1975)

  22. Med humor och glimten i ögat ommer man långt…..Helt klart! Spännande att läsa om vilken film det är. Har en tanke….
    Tack för att du delade med dig, ett gott skratt piggar upp.
    Varma Spanienkramar!

Kommentera

