Film trettiofyra av femtio

 

0010001

Notting Hill
Genre: Romantisk komedi, 110 minuter, 1999.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 37/40
2). Bosse Lidén 2014: 108/120

Favoritkommentar: Jag ger den sista kakan som pris till den sorgligaste typen här.”

Egna ord: En sak som förvånar mig varje gång jag sett om den brittiska filmen är att jag hittat nya passager som jag missat tidigare, små detaljer som höjer attraktionsvärdet. Detta är en lyckad romantisk komedifilm som speglar skådespelarnas ”låtsasvärld” på ett speciellt sätt, ibland på gränsen till ironi. En film i filmen. Personkemin stämmer. Jag störs inte av Hugh Grants ticks. Kan istället tänka mig in i hans situation. Här finns ett galleri av lyckade biskådespelare, men Spike tar förstapriset. Hade han varit min sambo skulle jag kastat ut honom fortare än kvickt. En trevlig bisak i fotohanteringen är när vi som tittare ser hur årstiderna effektfullt avlöser varandra i Notting Hill och samtidigt i William Thackers inrutade och på ett vis ganska sorgliga liv, allt till passande musik. Tempohöjningen i slutet av filmen är en härlig krydda. Det var alltså denna film jag såg i ett rum på sjukhuset. Ibland blev det hela fem minuter innan det var dags att trycka på pausknappen. Inte en enda gång hann jag tänka på någon läbbig undersökning som väntade mig nästa morgon. Tack Spike för den ”medicinen”.

Handlingen: Den fiktiva filmstjärnan Anna Scott (Julia Roberts) möter medelmåttan William Thacker (Hugh Grant), en frånskild man som jobbar i en resebokhandel med sin kollega Martin. Affären går aldrig med vinst. William bor tillsammans med en hysteriskt rolig inneboende vid namn Spike (Rhys Ifans) bakom en karaktäristisk blå dörr, i Notting Hill i London. En vanlig arbetsdag får affären ett oväntat besök…

Kuriosa: Bokhandeln finns på riktigt, men i verkligheten säljer de antikviteter. Även huset med den blå dörren fanns. Efter filmen såldes dörren på auktion liksom huset. Det fick nya ägare som målade om dörren svart för att förvilla lycksökare. Någon smarting skrev snabbt ”This is the Hollywood door” på väggen sedan var de tillbaks på ruta ett igen.
I en skön scen får Anna Scott frågan hur mycket hon tjänade på sin senaste film och hon svarade att hon fick 15 miljoner dollar. Det häftiga med den repliken var att det var just så mycket Julia Roberts fick för att medverka i Notting Hill.
Rhys Ifans som spelar galningen Spike har kymriska som modersmål. Under en kort tid var han ledande sångare i rockbandet Super Ferry Animals innan de fick nationell framgång. Det skulle jag gärna velat höra och se.

Dagens fråga: Vilken romantisk komedi skulle du velat spela huvudrollen i och varför?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

 

49 thoughts on “Film trettiofyra av femtio

  1. Wow! En film jag sett! Jag tycker om den. Den är lite gullig och känns mysig 🙂
    Själv skulle jag inte göra mig i en huvudroll i en romantisk komedi 😉

  2. Sedd, hörd, ihågkommen, lite smågullig historia. Gillar de två huvudskådespelarna. Minns några scener speciellt.. en roande film – men jag ”spelar” hellre huvudrollen i min egen verklighet. Skulle troligen inte klara av några fejkade kärleksscener.
    Trevlig torsdag till dig! 🙋Här ska det bakas idag, ute står regnet som spön i backen. En aning långrandigt, men det ljusnar nog uppåt dan.

  3. Så det var Notting Hill som du lyckades kombinera med nyttan;-)
    Svar på din fråga: Ingen aning. Kollar nog inga romantiska komedier. Men vid närmare eftertanke kanske fyra män och en begravning.

  4. Ja, Rhys Ifans var ju allra bäst! Härligt, helt och hållet tokig.

    Inte så många romantiska komedier som är fantastiska, oftast blir det inte riktigt bra. Notting Hill är ju en av de bästa. Sen gillade jag förstås Fyra bröllop och en begravning. Även den med Hugh Grant :-). Första gången jag såg den, scenen när Rowan Atkinson spelar präst och ska viga de tu. Kameran zoomar in den lånade ringen… jag skrattade hejdlöst. I den skulle jag kunna tänka mig att ha spelat Kristin Scott Thomas roll. Bara för att jag gillar henne.

  5. Notting Hill är en film som jag alltid ser om jag hittar den i tv-tablån. Den är hur bra som helst och karaktärerna är enormt härliga. Julia Roberts och Hugh Grant är bra, men birollsinnehavarna är bäst. Filmen är helt i klass med ”Fyra bröllop och en begravning”
    Kram, Ingrid

  6. Jag skulle vilja spela rollen i Pretty Woman, som Julia Roberts hade. (Det hade blivit en hel del pengar förstår jag) 😀

    Notting Hill har vi sett ett par tre gånger och haft lika trevligt varje gång.

    Kram/Gilla

  7. Så det var den filmen …. vilken romantisk komedi jag ville spela huvudrollen i? I min egen så klart – flera stycken har det blivit – om en ser det från den ljusa sidan! Hoppet om en Oscar till slut finns där! 🙂

  8. Den filmen är verkligen en feelgoodfilm som jag sett om många gånger. En vän till mig har sett den blå dörren i verkligheten och jag skulle själv vilja åka dit och kolla både den och mycket annat. Ser att den fått högt betyg av hela familjen. Tack för ett härligt inlägg i filmens tecken

    Jag skulle vilja vara med i filmen Love Actually. Som också är en feelgoodfilm som vi brukar se varje jul. Det är för att jag gillar filmen som både är rolig, dråplig, romantisk, dramatisk och väldigt välgjord.

    http://www.imdb.com/title/tt0314331/

    Ha en fin dag
    kram
    Malin

  9. Jag är inte så svag för renodlade romantiska filmer, men den här har så mycket humor så det är helt ok. Om jag skulle medverkat i en film skulle det absolut varit en deckare. Kan du inte tänka dig mig som en slags Miss Marple? Vi har i varje fall virrigheten gemensamt. Kram

  10. Ja, den filmen har man sett några gånger och jag kommer säkert att se den igen.
    Samma musiksmak du och jag – kul.
    Ja, du gissade rätt – inget bra väder på kräftskivan. Vi fick tränga ihop oss på altanen och det var trångt, men stämningen var god. En fördel när man sitter trångt är att det blir inte så mycket spring – haha!
    Trevlig helg, må så gott och kram!

  11. Ärlighet varar längst – jag gissade inte rätt! Och jag har bläddrat bland dina filmtips och inte hittat ”min film” där. Så jag avvaktar och ser om du kommer att ha med den. Jag hoppas det!
    Notting Hill är ju rolig, varm och supermysig! Julia Roberts är enligt mitt tycke, alltid bra! Och så även denna gång, även om det inte är hennes bästa! ”Spike” tar hem priset, beträffande att vara rolig och ”töntig”. Hugh Grant, är också mycket bra, gillar speciellt scenen när han ska presentera ”Anna”, för sin familj.
    Jag är en bra skådespelare emellanåt…Men jag trivs nog mest med att bara vara jag! 🙂
    Kram, Gunilla

  12. ”Notting Hill” är en av mina absoluta favoriter som jag gärna ser om och om igen! Fast jag kan inte se mig i den filmen. Däremot är jag som klippt och skuren för en roll i ”Bridget Jones dagbok”

  13. Älskar den filmen, när vi var i London sist så var jag tvungen att åka till notting Hill och bara känna igen allt där😄hm jag skulle nog vilja spela Sandy i Grease jag gillar den filmen så mycket

  14. It´s amazing how you can speak right to my heart. Without saying a word you can light up the dark…Oj, blev lite uppslupen av filmens musik, vilket jag gillar. Annars är jag inget stort fan av brittiska filmer, men den här och Fyra bröllop & en begravning har jag sett många, många gånger. Och till min förvåning så blir de bara bättre och bättre ju fler gånger jag ser dem.

    Till dagen fråga: vilken romantisk komedi skulle du velat spela huvudrollen i och varför? Öh, JAG i en romantisk komedi…ja… kanske Shrek 5?! Varför? Nja, det svaret överlåter jag till någon annan. 😉

    Torsdagskram

  15. Hade en tanke på Notting Hill…Jag har sett den flera gånger och jag ser nya saker i den varje gång.
    Svårt att veta vilken romantisk komedi jag skulle vilja spela huvudrollen i. Men jag är förtjust i Pretty Women. Är nog för gammal nu för en roll där, men i yngre dagar så…..
    Kramar och filmtankar

Kommentera

